Gå til innhold

Bryllup uten alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor henger seg så fryktelig opp i det ene glasset med vin. Er det virkelig SÅ viktig for dere? Får dere ikke til å danse eller sitte og prate og ha det hyggelig med andre mennesker med mindre dere har fått i dere en alkoholenhet?

Jeg kjenner i hvert fall ikke noen særlig forskjell etter et glass vin, og på en hel kveld så har ikke de to glassene man får i løpet av et måltid noe å si. Det er mer innstillinga som har noe si, enn noe annet. Det er klart, hvis man har bestemt seg for at dette blir en dørgende kjedelig fest og at man i hvert fall ikke skal danse når man ikke har fått alkoholenheten sin, da blir festen kjedelig også...

Jeg syns egentlig det er trist at folk er NØDT til å ha alkohol for å få til å kose seg.

Og som flere over sier, det finnes masse annen drikke en brus man kan servere...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns egentlig det er trist at folk er NØDT til å ha alkohol for å få til å kose seg.

Med unntak av et par folk i tråden her, så synes jeg det der er en overdrivelse. Det er svært få som MÅ ha alkohol for å kose seg, det litt mer sammensatt enn som så.

- en god vin hever måltidet

- å ta seg er glass med vin er assosiert med kos og feststemning, og at ting er litt "finere". Middagen blir rett og slett litt mer luksuriøs og classy.

- det er hyggelig å ta seg et glass eller to. Rett og slett. Man blir lettere til sins, noen synes det er lettere å prate med sidemannen, det er kos.

- og så videre

Nei, man MÅ ikke ha vin for noe av dette. Jevnt over er det fint lite man MÅ ha i bryllup, det er gjerne kombinasjonen av ting som har moe å si for hvor fin fest det er. Hvis brudeparet synes det er ubehagelig å skulle servere alkohol, så skal de selvfølgelig ikke gjøre det. For dem er alkoholen det sentrale. For andre så er det kanskje ikke selve alkoholen i vinen som har noe å si, men smaken eller tradisjonen. Jeg synes det blir litt urettferdig å påstå at de som vil ha vin må ha alkohol.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at vin til maten og noe å skåle i i glassene er på sin plass i en såpass storslagen feiring som et bryllup. Men respekterer selvsagt holdningen til vertene som inviterer i bryllupet, det er jo deres fest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fr21_5ffdsa

Ville du synes det var rart om du ble invitert til et bryllup der det ikke ble servert alkohol, og man ikke fikk ta med seg? Kan brudeparet bestemme slike ting på deres dag?

Såklart kan brudeparet bestemme om deres gjester får ta med alkohol eller ei på sin fest! Hadde noen tatt med alkohol da jeg gifta meg, så hadde jeg sparket dem ut av festen!! Jeg ville med andre ord ikke reagert negativt på det om brudeparet presiserte at alkohol var uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vel, hvis det ellers blir et ræva bryllupp i tillegg til ingen alkohol vil dere bli avskydd av omgivelsene til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Men jeg blir litt provosert over at andre skal bestemme for meg om jeg skal drikke et glass vin til maten eller ikke. Det blir litt hysteri over det hele. (I mitt bryllup skal det være alkoholpåbud, må jo være greit det også da eller?)

Helt klart lovlig etter den her logikk.

Stemmer for bryllup med alkohol i.

+1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alkoholfritt bryllup! Vel, med unntak av at baren var åpen for salg etter middag.

Kusina til mannen min mente alkoholfritt bryllup kunne ikke være annet enn kjedelig (for vanlige bryllup var så kjedelige at ho gleda seg til alkoholen kom), men vårt var det morsomste hun hadde vært i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det ellers blir et ræva bryllupp i tillegg til ingen alkohol vil dere bli avskydd av omgivelsene til evig tid.

Hva slags tåpelig svar er det? Du får i det minste referere til deg selv da - andre har kanskje litt omtanke for andre og ikke minst litt mer forståelsesfulle og åpne for at folk er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var rart hvis et par som vanligvis drakk alkohol plutselig hadde et alkoholfritt bryllup, med mindre det var spesifikke årsaker til det, som at en av foreldrene var alkoholikere e.l.

Men om et par som sjelden eller aldri drakk alkohol hadde et alkoholfritt bryllup hadde jeg ikke tenkt noe mer over det.

Uansett tilfelle hadde jeg aldri blitt snurt eller sur, jøjemeg, er da brudeparets bryllup og da må de få arrangere det akkurat som de selv vil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup uten alkohol er utrolig kjedelige, og man får aldri igang noen ordentlig mingling mellom familiene/vennene som ikke kjenner hverandre fra før. Dere får kanskje en fin dag fordi det er DERES dag, men for gjestene blir det ofte et pliktløp, definitivt ikke noe man gleder seg til, akkkurat.

Det er deres dag, og dere gjør som dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde alkoholfritt bryllup! Vel, med unntak av at baren var åpen for salg etter middag.

Kusina til mannen min mente alkoholfritt bryllup kunne ikke være annet enn kjedelig (for vanlige bryllup var så kjedelige at ho gleda seg til alkoholen kom), men vårt var det morsomste hun hadde vært i!

Det sier jeg alltid til brudeparet uansett om det er sant eller ikke... :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he jeg må nesten le. Det er jo tragikomisk å lese denne tråden, da det ser ut som en del er så sosialt svekket at de mener man ikke kan holde en hyggelig fest uten alkohol? At folk ikke klarer å snakke med hverandre uten å få litt alkohol først, og at det er "dønn kjedelig".

Hvorfor er det så utrolig kjedelig uten alkohol? Ja - det blir kanskje ikke noen "hæla i taket og tenna i tapeten" med fulle folk som kaster noen hemninger (og tydeligvis da endelig klarer å snakke med andre også). For meg bekrefter dette myten om at i Norge er man sosialt hemmet uten å drikke alkohol.

De som ikke går i bryllup uten alkohol; går ikke de i konfirmasjonsselskaper, dåp, eller andre selskaper uten nødvendigvis alkoholservering? Eller er det slik at bryllup = må bli litt full for å ha det gøy? Skjønner ikke dette jeg.

Samtidig er det kanskje litt vel strengt å ikke ha vin til maten kanskje? Argument om at en av foreldre er alkoholikere e.l. er kanskje litt tynt? Man skal da ikke ha feiring for deres skyld?

Hva med en mellomting? Et par glass vin til maten og kaffe avec? For noen her i tråden er det antagelig for lite alkohol, men for de aller fleste er vel det ok?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest True Khaleesi

Jeg har vært i noen alkoholfrie brylluper.. Det var koselig, men samtidig dritkjedelig. Alkohol og bryllup hører sammen i mine øyne. Jeg hadde respektert at brudeparet ønsket alkoholfri fest, men jeg hadde nok ikke blitt så lenge nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært i bryllup både med og uten alkohol, og jeg synes begge deler har vært hyggelig. Det har vært god stemning med eller uten alkohol, men bryllupene med alkohol har nok vært mer høylytte og hæla i taket-stemning. Samtidig har jeg til gode å oppleve et bryllup med fri bar der ikke noen blir overstadig beruset (les: altfor full). Det finnes mye alkoholfri drikke som passer godt til festmat, så jeg ville ikke sett på det som noe problem.

Brudeparet bestemmer selvsagt om de ønsker alkohol eller ei, og det respekterer gjestene. Skulle det være noen som ha alkohol (av typen "gjest"), så får de heller velge å ikke komme. Gjester som ikke vil komme for å feire dere hvis de ikke får det lille vinglasset sitt er vel heller ikke gjester man ønsker at skal komme.

Som gjest kjenner man vel sjelden alle som kommer, og det kan godt hende at det kommer gjester som har et problematisk forhold til alkohol, uten at man vet om det. Noen er også flinke til å skjule alkoholproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må si det alle motstanderne av alkoholfritt egentlig mener her: Bryllup er egentlig drit kjedelig for alle bortsett fra brudeparet og til nød deres umiddelbare familie.

For at vi ikke skal DØ av kjedsomhet trenger vi noe å ha det gøy på! Verre er det ikke!

Og av den grunn skal vinen få flyte i mitt bryllup :danser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jeg alltid til brudeparet uansett om det er sant eller ikke... :P

Da vi kjenner denne dama, kan jeg med sikkerhet si hun mente det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Til en bedre middag må man ha seg et glass vin. Best å ha donken klar.

Vel i mitt tilfelle så vil jeg ha alkoholfritt bryllup fordi flere i min nære familie er alkoholikere eller misbruker alkohol. Da håper jeg de andre gjestene respekterer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...