Gå til innhold

Rainbows treningsnarkomani


Rainbow

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Tok visst en litt lengre pause enn planlagt fra å skrive! Beklager at dette kanskje blir langt og kjedelig å lese..!
Hadde en veldig fin ferie 1.-5. november. Trente ikke, og spiste absolutt hva jeg ville. Kjenner jeg trenger det noen ganger! Det var vanskelig å ikke trene på så mange dager, men vi var på en sykkeltur der vi leide elsykler og dro opp i fjellet, og da brukte jeg nesten ikke assist, så da fikk jeg trent noe. Ellers var det en del gåing - ingen ordentlig trening. Følte meg nesten helt avslappa og fin i bikini, det var et stort pluss! :nigo: 

Mandag 6. november: Yoga X sto på planen, men jeg greide ikke tanken på 92 min med yoga, så jeg tok en fra et annet program med samme trener, det er en kjappere versjon, med mange av de samme øvelsene, men kun en halvtime. X3 Yoga. På kvelden prøvde jeg å være med på en livesending som Beachbody hadde for første gang, der det var streaming live av at de tok opp noe som de kaller A Little Obsessed, som er halvtimeslange videoer som er satt sammen av smakebiter på et kjempeprogram som kommer i januar, 80 Day Obsession, med Autumn Calabrese. Det er veldig spesielt, for programmet er spilt inn i korrekt rekkefølge, dvs at når man selv er på dag 5, 10, 40, 68 etc...så er de i videoen det også. :) Ganske moro. Men live-feeden for smakebitvideoen krasja, da. Så det ble veldig halvveis.

Sånn går det når tusenvis av folk prøver samtidig...! Så da bestemte jeg meg for å ta dem påfølgende dag gjennom live-uka, samtidig som jeg er på en kalender med P90X som jeg ikke ville bli ytterligere forsinka med. Så da ble det å doble. Alt som ikkke er nevnt med programnavn her er da P90X.

Tirsdag 7. november: Først Legs and Back (variasjoner over pullups og beinøvelser), så A little Obsessed Day 1: Core. Ulike mageøvelser med hjelp av fitnessbånd, sånne strikkegreier man tar rundt beina. Bra burn på noe, litt for korte intervaller på andre ting. Så Ab Ripper X, som jeg faktisk tok på jobb, for jeg hadde ikke tid på morgenen. 

Onsdag 8. november:  Kempo Cardio Plus, som er kickboxing og kjappe moves i 40 min, og så A little Obsessed Day 2: Booty. Rompeøvelser med de samme bånda som i går. Noen av dem tok skikkelig, og når jeg blir vant til å bruke bånd og kjappere tror jeg det kan bli bra i januar!

Torsdag 9. november:  Starta med en times tid med Shoulders, Chest and Triceps. Dette er fortrinnsvis styrkeøvelser, og jeg liker godt å jobbe med skuldrene. Deretter ble det en halvtime fra A little Obsessed Day 3: AAA. De tre a-ene står da for abs, arms and ass. :P Rompe to dager på rad var interessant, kan man si! Til slutt Ab Ripper x. Endelig kan jeg gjøre nesten alle øvelsene her uten å måtte modifisere pga ryggvondt eller balanseproblemer.

Fredag 10. november: Denne gangen bytta jeg rekkefølge, så da ble det A little Obsessed Day 4: Cardio først. Jeg er veldig vant til heseblesende cardio, så syns ikke denne var så krevende. Mye "hoppetau". Og så noen øvelser med sliders, som er catslides, egentlig. Det er det jeg bruker. Sleit med å få brukt dem første dagen de var i bruk, for gulvet er ikke glatt nok, men tok noen treningsmatter jeg hadde, og brukte dem, og da funka det. Etterpå tok jeg Plyometrics. Siste gang med den, og brukte 1.5 kilo i hver hånd hele veien, selv om man egentlig ikke skal ha vekter. 

Lørdag 11. november: Starta med Autumn i dag også, A little Obsessed Day 5: Legs. Mye sliders på denne, får graaadvis teken. Deretter Back and Biceps - pullups og mye vekter på armene, og til slutt Ab ripper X.

Søndag 12. november: Yoga igjen...og jeg juksa og tok X3 Yoga igjen. God halvtime i pysjbuksa! :fnise: 

Mandag 13. november: Legs and Back, som er ganske bra, og så ab ripper x...for siste gang!! Den er på planen hele 27 ganger! (Tre ganger i uka i ni uker, det er bare hver fjerde uke den ikke er med...og jeg har bare erstatta den med en annen ab-video noen ytterst få ganger.)

Tirsdag 14. november: Kempo X. Kampsport, og tok denne gangen "hovedvideoen" som varer i en time. 

Nå er det bare seks økter igjen før P90X er feeeerdiiiig!! :hoppe: Gleder meg til å sette opp en plan for tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok jeg Yoga X igjen. EN OG EN HALV TIME  med yoga. Jeg har blitt veldig mye bedre på tricep-pushups og mykere av å ta denne økta. Og jeg vet den er bra for meg, så derfor gjør jeg den. Men jeg måtte sette opp en catslide lent opp mot tven for å sperre sånn at jeg ikke så klokka som tikka saaakte. Denne er igjen på tirsdag, og så aldri mer! :hoppe: 

I dag var det Core Syngeristics. Den liker jeg ganske godt, mange forskjellige pushups, og også noen øvelser med veldig mange repetisjoner og relativt lette vekter. Klarer nå mountain climbers i tricep-chataronga-stilling, i alle fall noen få! :nigo: 

For å summere opp planene ut uka og tiden fremover: 

I morgen er det Kempo X igjen, lørdag skal jeg reise og dermed blir det treningsfri. Søndag blir det veldig rolig, men håper å få tatt X Stretch som er på planen, en time med tøying - sykt kjedelig, men lurt. Mandag blir det Core Syngergistics og tirsdag siste gang med Yoga X. Da er jeg offisielt ferdig med programmet, men liker ikke slutte midtuke. Så på onsdag tenkte jeg å ta Upper plus og torsdag total body plus, bonusøkter fra programmet. Fredag er jeg litt usikker, men tenker noe cardio med Shaun T for gøy. Lørdag blir det nok bare fit-testen til P90X samt å ta bilder og mål for å ha fullført programmet sånn at jeg kan sende inn resultatene mine. Søndag hvile.

Mandag 27. november tror jeg at jeg skal begynne på en hybrid-kalender av Hard Labor som varer i en måned. Styrketrening for the win! :trene: Da er det tre uker fra og med uka etter jul der jeg må finne på noe på før 80 day obsession begynnner 15. januar. 

Vi får valp rett før jul, så mulig det blir litt flere hviledager enn ønskelig i den perioden der og at Hard Labor må sjongleres litt rundt på for å få det til å fungere. Men vi får se. 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ting ble ikke helt som planlagt. Først gjorde jeg alt som står over her, i den rekkefølgen. Endte altså på torsdag 23. november med fullført program. Jeg tok også fittesten, bilder og mål den dagen. Dermed ble jeg ENDELIG ferdig med P90X!! :hoppe: 

Fredag, lørdag og søndag den uka trente jeg ikke. Det skjedde noe veldig vanskelig og tungt privat, et dødsfall, så jeg var rett og slett ikke i stand til det.

Uka etter tenkte jeg at å gjøre noe med Shaun T ville være en fin måte å komme tilbake mentalt på. Men jeg hadde nesten ikke krefter, så jeg gjorde det sakte, tok en god del flere pauser enn jeg normalt gjør og valgte bare videoer som ikke er superintense.

Mandag 27. november: T25: Core Speed. Cardio, men ikke supersuper-hardt, ganske fin økt med intervaller.
Tirsdag 28. november: Cize: Turn it Up. Dans, street moves. Man bygger opp og lærer underveis, og så danser man gjennom hele til musikk på slutten. Passe utfordrende, og med mental slitenhet var det mer enn nok.
Onsdag 29. november: Shaun Week: Pure Cardio 2. Rimelig intens cardio, men jeg tok det rolig, modifiserte flere øvelser og tok pauser, mens jeg vanligvis har kjørt denne uten pauser og på høyeste intensitet.
Torsdag 30. november: Asylum 2: Back & Sixpack. Styrke med manualer og noen øvelser på gulvet. Rygg og mage, altså.
Fredag 1. desember: Insanity Max 30: Ab Attack 10 og Pulse. Første er mageøvelser i ti minutter, den andre er en blanding av tøying og pulsering (står for eksempel i squat eller utfall og pulser). 

Trente ikke lørdag og søndag, gikk lange skogsturer med hunden hele helgen.

Mandag 4. desember: Begynte på hybridkalenderen jeg egentlig hadde tenkt på å starte forrige uke. Sagi Kalev-videoer basert på flere av hans programmer. Kalenderen heter Gangsta AWOHL. Sistnevnte anagram står for A Week of Hard Labor, som er et program mange av videoene er hentet fra. 
Mandagen var det chest and back fra nettopp AWOHL. Jeg liker ikke incline-moves, for jeg har ikke skråbenk og fitnessballen min siger lufta ut av altfor fort. Måtte ellers gå kraftig ned i vekter.

Tirsdag 5. desember: Beast Bulk Shoulders + Beast abs. Mye skulderøvelser med manualer, som uprigt rows, arnold press, side raises etc. Måtte også ned i vekter her og brukte 2-4-6 for det meste, litt 8. Tidligere har jeg brukt opptil 12.5. Er virkelig utmattet fysisk og mentalt av sorg. Men det er litt godt å trene også. Komme i gang, finne en rutine...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Tusen takk, dere! Jeg har ikke oppdatert her på en evighet, og dere skal slippe å lese om daglige treningsøkter fra over en måned tilbake. 

Det går fint med meg nå, det var veldig tungt, men jeg har kommet over det verste, og jeg har fått et nytt familiemedlem, en valp, så det blir ikke mye tid til å sitte og tenke. Sist jeg skrev her var femte desember, og nå er det pokker meg ikke lenge til femte februar. 

Rask oppdatrering: Den første måneden fullførte jeg GANGSTA AWOHL-kalenderen som jeg beskrev over her. Styrketrening med tunge vekter. Fikk valpen 16. desember, og tok to dagers pause pga ham. Så var han med på noen økter også, og det gikk fint, men etter hvert har han blitt så bitete og slitsom at han ikke kan være med, for det føles helsefarlig å stå og ta pushups når noen kommer løpende med tenna først mot ansiktet ditt, biter tak, og tar med seg håret ditt for å løpe videre....!

Den kalenderen varte i fire uker. Etter det tok jeg to uker med fritrening. Jeg har skrevet ned hva jeg gjorde, men har ikke det foran meg nå. Det var i alle fall etter prinsippet om å ta det jeg hadde lyst til. Styrken kom tilbake, og jeg fikk igjen energi av trening. Løp også på mølla tre ganger, og alle gangene kom jeg 5 km på under en halvtime. Siste var 5.03 km på en halvtime. Da tar jeg meg helt ut. Trente ellers litt tilfeldige ting, noe cardio, men mest styrke.

Mandag forrige uke begynte jeg på 80 day obsession. 80 ulike økter som er filma i riktig rekkefølge, slik at man ser utviklingen til de som er med også. Det skal egentlig også følge "timed nutrition", der man spiser rundt treningsblokkene, men siden jeg trener mest om morran og også har lest at det har lite å si, dropper jeg det. Jeg har fått ny IIFYM-coach, og blitt satt på en slow cut for så bulke om noen uker...

Så nå har jeg 1715 kalorier, 185c, 55f og 120p. (Hadde vedlikehold i flere mnd med 2030 kalorier, 225c, 70f og 125p).

Øktene er basert på styrke, og målet er å få bedre rompe og mage (beachbody har alltid litt sånn overfladiske og småteite mål). Den første måneden heter øktene det samme, men de forandrer seg fra uke til uke med instensitet og reps og vekter. Man bruker sånne treningsbånd/strikker for å gjøre det tyngre + sliders (jeg bruker cat slides). 

Det som er litt gøy med å gjøre sånne programmer når de kommer ut, er at "alle andre" også gjør dem. Så på en måte føler man at man trener sammen med tusenvis av andre som poster om det i ulike facebookgrupper. 

Mandag 15. januar: Total Body. 60 min med ulike former for styrkeøvelser med bånd og vekter. To runder med øvelser, 15 reps på hve øvelse. Liker egentlig ikke sånn "nå har vi gjort alt, og nå gjør vi det igjeeeen", men greit nok. Brukte 6 og 8 kilo på manualene stort sett. Blant annet en øvelse der du ligger på ryggen og tar flyes mens du også tar beina ut med bånd rundt. 

Tirsdag 16. januar: Booty. To sett, femten repetisjoner, 60 min. Mye på matta med bånd, gående squats etc. Kjenner stor forskjell på å faktisk stramme musklene man jobber med og ikke.

Onsdag 17. januar: Cardio Core, 40 min, en lang runde med cardioøvelser, og hvert sett avsluttes med mageøvelser med sliders. Det er overraskende tungt å ta mountain climbers eller pikeups med dem!

Torsdag 18. januar: AAA - Arms abs and ass. Bruker alt utstyret, og får kjørt alle disse kroppsdelene godt. Jeg brukte mye tyngre vekter enn i videoen. De starter lett for å ikke skremme bort folk, men helt ok å ta så tungt man selv ønsker.

Fredag 19. januar: Legs. Bare vekter. Av en eller annen grunn kalte de deadlifts for hip hinges...Dette ble en tung økt, og jeg hadde 12.5 og 15 kilo på flere øvelser.

Lørdag 20. januar: Cardio Flow. En "bygge på"-økt der du gjør fire reps av en øvelse, så legger på en til, så gjør du fire av hver av de to, og legger på enda en...opp til ti øvelser, og så gjentar man alle etter hverandre i to runder. Både ensformig og morsomt samtidig. I måned to og tre skal det bli seks og åtte reps, men de samme øvelsene. Kan jo bli interessant!

Søndag 21. januar: Roll and release. Hviledag, men en 20 min video med foam roller. Aldri brukt før, men det var ganske bra! Kjøpte en liten en dagen før, og jeg trodde ikke dette programmet gjorde meg støl - men heeey så vondt det var noen steder!

Mandag 22. januar: Total Body igjen. Denne gangen med tyngre vekter, tre runder og 10 reps pr sett. Ganske fornøyd med tre runder rette tricep-pushups når det er den siste øvelsen i hvert sett! Måtte trene sent på kvelden, har måttet trene etter jobb en stund nå, det er mye mer tiltak!

I dag er det Booty igjen, mye bånd vet jeg. Jeg haaaater at jeg har måttet trene sent, gleder meg veldig til å komme igang med 6.30-økter igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Godt at du har det bedre nå. Sorgprosesser tar jo litt tid, men er veldig viktig at en går igjennom de og får utløp for følelsene. 

Så heldig med ny valp! Gratulerer så mye :) Hvilken rase ble det denne gangen? Vi er i prosessen med å finne ny hund nå. Kjenner at vi trenger det, savnet har vært stort lenge. Spesielt når vi måtte omplassere uten at det var grunn for det :fart2: Å som jeg misunner deg!!

 

For noen økter på deg altså, har ikke ord altså:sjokkert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :klem: Ja, det kommer jo litt i bølge med sorg, men er glad jeg har valpen å fokusere på! Han er en håndfull, hehe! En tollervalp er det nå. Trenger en vi kan bruke litt mer enn eurasieren, for selv om han elsker å trene holder han ikke ut så lenge av gangen før han enten blir sliten eller frustrert. Så vi vil drive med litt forskjellig og har lyst på en med mer kapasitet. 

Måtte dere omplassere uten grunn? Det husker jeg ikke om du har fortalt, så trist!! Gøy at dere skal få hund igjen! Jeg hadde glemt hvor slitsomt det er, og han her er mye mer slitsom enn eurasieren var. Men det er moro også, han responderer veldig godt på positiv trening og er flink til å skjønne. Klarte å shape "ligg", og da datt han ned i ligg resten av dagen! :fnise: 

Takk, så hyggelig å høre! Det er så gøy med treninga nå, føler jeg er på rett spor. Blir litt stressa av alle som driver med dette timed nutrution-greiene, men å planlegge nøyaktige tidpspunkt rundt treninga for spising + akkurat innhold i hvert måltid, funker ikke for meg. Dessuten trener jeg best på tom mage om morran.

*

Tirsdag var det Booty igjen, som nevnt. Det er den kjedeligste, syns jeg. Det er mest på matte på gulvet, med bånd. Det er for all del tungt i rompe og lår, men det er kjedelig og treigt. Brenner ikke så mye kalorier. Gjorde det tyngre med å legge på vekt på bridge-øvelsene blant annet, så håper det kan ha effekt.

Onsdag: Cardio Core. Gikk hardt ut og prøvde å gjøre det tyngre enn det egentlig er på de fleste øvelsene. Føltes ikke akkurat som Shaun T, men det ble i alle fall en god økt!

Torsdag: AAA. Nå løsna det skikkelig for meg. Endelig er jeg tilbake til å trene om morran før jobb, fordi samboer kan ha med valpen på sin jobb. Det er SÅ mye bedre. Blir i bedre humør, presterer bedre, beveger meg bedre, klarer å gjøre mer innsats. Det er mye vekter og overkroppsstyrke + mage og litt rompe med bånd. La på vekter på flere øvelser og løfta tungt på flere. Nå er denne økta blitt favoritten min, selv om man gjør en haug øvelser i tre runder.

Fredag: Legs. Liker denne også. Prøver å løfte tungt, men samtidig ikke så tungt at jeg ikke klarer alle ti repetisjonene. Kan skrive ned øvelsene. Det er tre serier på tre øvelser, og så gjør man alle øvelsene i denne rekkefølgen, tre runder. 10 reps pr øvelse. Alle vekter er pr manual.

Series 1
Reverse Lunges:
aet 1: 8kg*10
set 2: 10kg*10
set 3: 12.5kg*10

Squats:
set 1: 12.5kg*10
set 2: 15kg*10
set 3: 15kg*3

Curtsy lunges:
set 1: 8kg*10
set 2: 10kg*10
set 3: 10kg*10

Series 2
Sumo squats:
set 1: 12.5kg*10
set 2: 12.5kg*10
set 3: 12.5kg*10

Front diagonal lunges:
set 1: 8kg*10
set 2: 10kg*10
set 3: 10kg*10

Twisting back angle lunge:
set 1: 8kg*10
set 2: 10kg*10
set 3: 12.5kg*10

Seres 3
Single leg good morning: 
set 1, 2 og 3: 10 reps på hvert bein. Ikke vekt her.

Hip hinge (deadlift):
set 1: 12.5kg*10
set 2: 15kg*10
set 3: 15kg*10

Buddah Squats (gå bakover med det ene beinet, sett kneet nedi og sett deg ned på leggen, reis opp, med vekt).
8*10 på alle tre set.

I morgen er det "bygge-på-pyramide-cardio-dag", søndag stretch og så går vi løs på uke 3!

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Hehe, ja det var nok litt uten grunn. Vi var innom legen flere ganger for jentungen var så ofte syk. Og legen nektet å teste for noe annet siden jentungen hadde litt hundeallergi. Så da måtte hunden bort ifølge denne vikarlegen... Så gjorde vi det og hun ble ikke bedre, så vi gikk til legen igjen og da var fastlegen kommet tilbake og han var rystet over at vi hadde omplassert, siden jentungen bare hadde litt utslag på prøvene.. Viste seg å være kritisk lavt d-vit nivå :pinar: Det er over ett år siden nå, vi har ikke orket å få oss ny hund siden vi har vært så redde for at noe skulle gå galt igjen. Så vi har lånt hunder i perioder, og det har gått helt fint, slik som det var før jentungen fikk mangel på d-vit. Så neste hund blir nok en voksen på prøve, i første omgang. Må være helt sikre, å omplassere var helt grusomt!

Så gøy med toller! De er så fine 😊

 

Spis slik du føler for, av og til er det enkle som oftest det beste ;) Jeg timer aldri maten og det kan gå maange timer etter trening før jeg spiser. Jeg klarer nesten ikke tanken på mat før litt utpå dagen. Skjønner ikke hvorfor alt skal gjøres så vanskelig når det handler om kosthold og trening. Hadde jeg hørt på alle de 'gode' rådene når jeg startet med vektnedgangen min, så hadde jeg aldri klart å holde motet oppe. Å overkomplisere er sikkert, en av årsakene til at folk ikke klarer å forandre livsstil.

 

Huff ble langt dette.. Ønsker deg og alle dine en god helg, og kos deg masse med lille valpen 😊

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oj oj, nå har jeg totalt glemt å poste her igjen. Var jo så flink før! Gått nesten en måned, jo!

@gjest- silje, så utrolig trist at dere omplasserte hunden når dere egentlig ikke trengte det! For en udugelig lege!! :sinna: Går det ikke an å få gjort om på det og få hunden deres hjem igjen? Ja, tollertass er veldig fin! :rodmer: Han driver oss skikkelig til vanvidd, men det skal de jo i den alderen der..! Veldig forskjell på aktivitets- og energinivået på ham og eurasieren. Skremmende at mange skaffer seg toller som familiehund, egentlig, for herlighet så mye hjernetrim og aktivitet han trenger, og han er bare fire mnd!

Ja, det timing-greiene med mat virker bare veldig slitsomt. Programmet heter jo 80 Day Obsession, og du skal liksom være "obsessed with heating healthy, obsessed with working out, obsessed with following the plan..." Jeg syns det blir litt mye. Har som nevnt fått ny coach og får hjelp to ganger i måneden til å finne ut hva som funker best for meg, så det tror jeg er bedre i lengden. Jeg liker virkelig ikke hvordan beachbody har så mye regler. Altså, mye av det de foreslår man kan spise er for all del godt, spennende og næringsrikt. Men det er så mye som er "approved" og ikke. Det å hele tiden følge lister over hva slags mat som er lov og hva du kan få den ære å få lov til å tillate deg, det liker jeg ikke. Jeg skjønner at greia med det er å gjøre noe med USA sitt overvektsproblem, og mange må faktisk læres å spise sunt fordi de rett og slett ikke fatter hva som er det. Men å bestemme at alle skal spise veldig bestemte ting syns jeg blir feil.

I dag er det for eksempel refeed-day. Da skal man "endelig" få lov til å spise raske karbohydrater for å fylle opp igjen glykogenlagrene i kroppen etter å ha levd på mest trege karbohydrater i halvannen mnd. Hva med å heller spise litt av alt, passe på kaloriene og næringsstoffene og ikke lage så mye greier...!? Ellers har jeg slitt matmessig, gått over ganske mye i helga, som jeg har fordelt litt denne uka for å ikke ødelegge for mye. Og på fredag skulle vi bestille pizza, og jeg valgte den med sunnest bunn som passa pefekt i makroene mine. Men så hadde de ikke den, og jeg måtte ta en vanlig, noe som førte til en tusen kaloriers pizza og over dobbelt så mye fett enn planlagt den dagen....

Uansett. Trening siden 26. januar og til nå blir for mye å ramse opp. Men jeg kan forklare litt. Etter at første måned var ferdig, har jeg gått løs på måned to, som jeg nå er halvannen uke inn i. Her er det en annen rekkefølge på trenignsøktene (som går på ulike muskelgrupper), og selve workoutene er helt annerledes enn den første måneden. Hver måned er øvelsene forøvrig de samme i fire uker, men man endrer reps, vekter og måten man gjør det på:
Den første uka er det 15 reps per øvelse - i to sett, og du tar alle øvelsene gjennom før du starter på nytt igjen.
Den andre uka er det 10 reps per øvelse - i tre sett, og også her går du gjennom alle øvelsene før du gjentar dem to ganger.
Den tredje uka er det 15 reps per øvelse-  i to sett, men du gjentar alle øvelsene i hvert sett etter hverandre før du går videre. Er det for eksempel upright row, deadlift og squats, tar du disse to ganger etter hverandre før du går til neste øvelse.
Den fjerde uka er det 10 reps per øvese - i tre sett, og du tar hver runde med øvelser helt ferdig tre ganger før du går videre.
Hver uke er det også to cardio-økter, disse endrer seg ikke, men blir annerledes hver måned.

Det eneste som har like øvelser hver gang gjennom hele dette 80 dager lange programmet er en cardioøkt der du bygger på som en pyramide (1 øvelse, legg på 1 øvelse, gjør øvelse 1+2, legg på en, gjør 1+2+3). Men i måned 1 er det 4 reps, måned 2 er det 6 og måned 3 er det 8.) Denne er hver lørdag, og i måned 1 lagde jeg min egen versjon av alle øvelsene, for jeg syns de ikke brant nok. La til pushups, hoppa litt høyere her og der og prøvde å komplisere det. Ikke like lett når det var seks reps, det forandra mye! Beholdt endringene mine på noen av øvelsene, men på langt nær alle!

Denne uka starta med BOOTY på mandag, vekter, sliders og bånd for å bygge sterk rompe! :P Liker den mye bedre denne måneden, en god del utfordrende øvelser, og man får tips til hvordan man kan gjøre det tyngre, ikke bare lettere. I går var det Cardio Core, som har noen rare hoppetau-øvelser etterfulgt av en tung cardioøvelse (som jump squat eller burpee), tre ganger gjennom, så en core-øvelse med sliders, og så en ny runde med samme mal. I dag var det Total Body Core, med mange compond-moves, som jeg liker veldig godt. For eksempel holde en vekt, squat med vekta mot motsatt bein, upright row, vri deg med vekta nedover så du får en twist-øvelse, og ny upright row. - Det er 1 rep. Eller stå med et kne i bakken og et opp, hold en vekt ned mot siden på det beinet som er opp, vri deg opp til clean (vekt i skulderhøyde) og reis deg helt opp i stående - og press. :trene: 

Sorry for avhandling, skal prøøøøve å heller poste ofte og lite! :fnise: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er RÅ på treningen altså! 

Jeg har også tro på å spise litt av alt ift mat. Funker ikke å nekte seg noe - da kan du banne på at det er det du bare MÅ ha hehe. Mye bedre med balansert mat, mest sunt og næringsrikt, litt som er mest sunt for sjelen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var det på tide med en oppdatering her igjen, ja! :nigo: Poste lite og ofte funka dårlig, tydeligvis.

Jepp, man craver som oftest på det man ikke får lov til å få. Beachbody er altfor strenge. Man må kanskje være det med amerikanere som tror at pommes frittes er grønnsaker og at en salat er sunn når du har drukna den i dressing, men føler noen ganger at min verste binging med 200 grams smågodt og litt potetgull attåt fremdeles ikke kommer opp på USA-nivå.

Sist jeg skrev var  21. februar. Jeg har hatt mer suksess med makroene siden da, føler jeg har mer peiling på hva jeg kan spise, og jeg har gått ned i vekt (prøver jo å gå ned i fettprosent og ikke muskler - men merker jo likevel at jeg ikke ser like "muskuløs ut" som da jeg bulka. Samtidig er bulkinga litt skummel fordi magen er det første jeg mister - og den er viktigst for meg at ser fin ut. Coachen min vil jeg skal bulke i et halvt år...Men det er jo over hele sommeren, så vurderer maitenance på sommeren siden det kun er noen få mnd vi kan vise fram kroppen her i landet, og heller bulke til høsten. Får prate med henne. Planen er i alle fall å fortsette med cut til jeg er ferdig med programmet, og det er i skrivende stund 5 uker til.

Så: 22. februar var det Legs. Nå er det sånn at du utfører en øvelse (for eksempel utfall) med vekter, og så gjentar du øvelsen uten vekter, men med sliders. (Cat slides). Det er ganske moro, og veldig tungt når man skal gjøre 15 reps og så gjenta to-tre ganger. 

Så har det vært AAA (ass, abs, arms) og Cardio Flow (pyramiden). Søndagene har det vært fri. Fått en fin rutine på disse øktene etter hvert, og liker alle, kanskje unntatt Cardio Flow. Og den andre cardio-videoen er også litt rar, der den øvelsen som skal roe pulsen mellom HIIT-øvelsene ofte er "hoppetau"-øvelser. 

Nå nærmer jeg meg slutten på uke 8. (Uke 7 var 3 by 10 - tre runder med femten reps - mens uke 8 er to runder med 15 reps). Så forrige uke var det Booty - Cardio Core - Total Body Core - Legs - AAA....Og så ble jeg sjuk. 

Starta med å ikke ha stemme, endte med magekramper og supertett og totalt utslitt. Arrangerte seminar på jobb og fikk ikke hvilt, og hadde egentlig tenkt å trene på ettermiddagen lørdag, men det greide jeg ikke. Så på denne videoen, med Autumn, hun som er treneren for dette programmet. Og begynte å grine da jeg innså at det rett og slett ikke var forsvarlig. Jeg hater å være bak planen, for det er så mange som gjør programmet samtidig. Det er en stor del av moroa at alle gjør det likt...! Men det gikk ikke. 

Så da måtte jeg hvile lørdag. Og søndag. Og mandag.

Siden søndag er hviledag allerede havna jeg to dager bak planen. 

Tirsdag var jeg igang igjen. Cardio Flow. 6 repetisjoner på hver øvelse. Følte meg sååå glad og fornøyd for at jeg fikk trent igjen, og at det gikk bra! :hoppe: 

Onsdag: Booty. Man bruker både treningsbånd, sliders og vekter. Skikkelig tungt. Denne uka er det 15 repetisjoner av en øvelse, så 15 av neste, og så gjenta begge øvelsene før du får gå videre. 

Torsdag: Cardio Core OG Total Body Core. Ville prøve å ta igjen planen litt. Så først 40 min cardio HIIT med core-øvelser på sliders mellom hvert sett, og så 1 time med helkroppsstyrke. Compond-moves. Digger det! :trene: For eksempel: Squat med 1 vekt, upright row, vri kroppen med vekta pekende ned og ny upright row. 

I dag: Legs. Gikk litt ned i vekter. Forrige uke tok jeg 20 kilo tre set med 15 reps sumo squat. (1 vekt). Nå tok jeg 17.5. Autumn sa det var lurt å gå litt ned, men er flere øvelser jeg kunne beholdt vekta fra sist uke. Er som nevnt først med vekter, så med sliders. Og det var tre bonusøvelser til slutt. God og sliten!

Nå skal jeg få lagt inn trening både i morgen og søndag, da er jeg på planen igjen for mnd 3 som starter på mandag! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Skjønner det med bulkingen og magen☺ For noen jenter så er vel det å ha flat og fin mage, mye viktigere, enn muskler som vises godt.. 

Jeg tror nok at du ser helt fab ut 👍 

Føler du selv at du begynner å bli fornøyd? 

Jeg opplevde at når jeg trente mye styrke og bulket, så ble jeg så opphengt i hvordan jeg så ut. Jeg leste og leste for å finne måter jeg kunne forbedre fysikken, og jeg ble aldri fornøyd. Vet ikke om jeg noen gang hadde blitt fornøyd på den tiden... og treningen ble negativ. Slik som nå så orker jeg ikke tanken på styrke lengre.. har fått nok, rett og slett. Det er viktig at treningen er gøy og blir noe positivt.

Fantastisk trening på deg, som alltid 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett der, det er vel en jenteting det med magen! Har prata med coachen min nå, som er mye flinkere enn hun jeg brukte i fjor, så er glad jeg bytta. Nå får jeg faktisk endringer jeg ser selv, og jeg har gått ned i vekt og opp i styrke! Hun sier at jeg egentlig kan gjøre hva jeg vil, cutte litt til, gå til vedlikehold, ha vedlikehold med recomp (som tar tid når man ikke er ovevektig) eller bulke. Egentlig var den originale planen å bulke igjen, men siden hun mener man bør gjøre det over et halvt år, har jeg ikke så lyst til å gå løs på det om sommeren, siden det er den ene gangen i året man kan vise fram kroppen litt her i landet! :fnise:

Så vi skal cutte litt til, og så sakte gå til vedlikehold og se på recomp-muligheter. Målet er å kunne bygge litt muskler, men samtidig ikke miste magen, som endelig begynner å se bra ut! :nigo: Men ja, jeg begynner å bli fornøyd, selv om det som for jenter flest alltid er "noe". Jeg har aldri vært så fornøyd med magen som nå, og i dag hadde jeg også en skikkelig bra NSV. Jeg trente bein i dag, og etterpå tenkte jeg "lurer på hvordan det er med pullups nå?". Har ikke trent det siden jeg gjorde P90X før jul, og brukte da alltid hjelpestrikk + klarte 1 hvis jeg tok et bittelite hopp. Nå grep jeg fast (i pullup-grep, ikke chinup-grep) og tok to stk uten strikk eller hopp! :hakeslepp: Ble så satt ut at jeg glemte å sjekke chinups-grep! :bolledeig: 

Men er veldig enig i det der med å bli opphengt - jeg har jo litt OCD-tendenser på dette, som at jeg fikk helt noia over at jeg ikke trente når jeg var syk. Har liksom trent gjennom alt - familieproblemer, dødsdfall, at vi fikk valp...Og så var det stopp. Men det gikk jo fint, og det er bra for meg å se, tror jeg. Klarer jo å la være på ferie, det er bare noe med det å være hjemme og ha muligheten.. Kjipt at bulkingen førte til at du ikke orker tanken på stryke lenger, da! 

***

Lørdag tok jeg AAA - det er compond moves, altså sammensatte øvelser, og man trener mye på det negative. Sakte opp i chest press for eksempel. Den vanskeligste er tricep kickback i planke - sakte ut og kjapt inn - 15 reps pr arm, etterfulgt av 15 tricep pushups! 

Søndag tok jeg Cardio Flow, selv om det egentlig var hviledag, for å komme ajour med planen igjen. Det føltes godt med en skikkelig cardioøkt! Tok nye bilder og mål og alt, sånn at jeg var klar for siste måneden med programmet. Dette er pyramide-bygge på-økta, seks reps per øvelse, 10 øvelser og så gjennom hele to ganger.

Mandag var det AAA igjen - men ikke den samme økta. Den endrer seg totalt på ny måned, bare heter det samme. Nå var det 15 reps igjen, men man gjentar hele økta to ganger etter hverandre, i stedet for å bli "ferdig" med en øvelse før man går videre. Fortsatt jobbing på negativen.

Tirsdag Cardio Flow igjen. Nå var det tilbake til 4 reps per øvelse, men når alle 10 var bygd på var det å gjenta hele greia hele 8 ganger. Det var slitsomt, særlig da valpen kom hoppende inn og klatra på meg og sleika meg i ansiktet mens jeg tok tricep dips med ett bein! :P 

Onsdag (i dag) Legs. Det var tre øvelser per serie, og så tilbake til toppen for å gjenta alle øvelsene igjen. 15 reps per øvelse. Første øvelse var med sliders (for eksempel side lunge med sliders og vekter), andre øvelse var plyo, feks hoppende squat med en lett vekt, og tredje var tung styrke på gulvet, feks sumo squats. Det var litt lettere vekter denne videoen, for å klare 15 reps pr øvelse to ganger. Ganske moro.

I morgen er det Total Body Core med helt nye øvelser, spent på den! :nigo: 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hurra for merke! :)

Jeg er ikke så flink til å oppdatere som jeg skulle ønske. Går tydeligvis minst 2 uker mellom hver gang. Men øktene er jo de samme hver måned, bare at repetisjonene og vektene endrer seg. Og det er ganske kult at de har spilt inn hver eneste økt, så det er alltid en ny video, og de er spilt inn i rekkefølge, så man ser hvordan "the background cast" utvikler seg. Hun ene ser jeg skikkelig stor forskjell på! 

Forrige uke var det 10 repetisjoner på hver øvelese, og hele økta ble gjentatt fra toppen tre ganger. Denne uka er det også 10 reps, men man tar ferdig en serie med 3-4 øvelser tre ganger før man går videre til neste. Dermed får man nesten slitt ut den muskelen skikkelig før man går videre. 

Var AAA på mandag, armer, abs og ass. Mye med bånd og vekter i kombinasjon, og det er gøy å ha tracking-arkene mine fra sist økt liggende, så jeg ser hvor mye jeg klarer å øke. I går var det den kjedeligste økta, Cardio Core, pyramide-add-on-økt der man til slutt repeterer hele greia hele åtte ganger. 

I dag var deg LEG DAY.  Både hopping med 1 manual (stort sett 6 kilo), squats og lunges (alt fra 8-12.5, mye 10 kg) og Sumo goblet squat (17.5 kilo). Skikkelig tungt når man gjentar tre øvelser tre ganger etter hverandre!! Men moro. I morgen er det Total Body Core. Der er det en helt sjuk øvelse som heter Half Turkish Get Up with Push Up. Den går sånn:

Ligg på ryggen, med det ene beinet bøyd med foten i bakken, og det andre flatt på gulvet litt skrått ut fra deg. Hold en manulal i hånden på den siden med det beinet som er bøyd. Løft manualen opp mot taket. Skyv deg opp med den andre hånda fra gulvet slik at du holder deg på strak arm og det strake beinet har helen nedi. Trekk manualen ned mot armhulen igjen, snu deg rundt til planke, ta en pushup, snu deg rundt og gå sakte ned igjen til du ligger på gulvet i utgangsposisjon. 10 reps per side. Og i morgen altså 10x2 - så to andre øvelser og så 10x2 - totalt tre runder...! Brukte fire kilo forrige uke da vi gjentok hele treningsøkta tre ganger, spørs om jeg ikke må ned i to for å klare det med så kort pause mellom...!!

Ellers har coachen min anbefalt at jeg går litt opp i kalorier den neste uka. For å sjekke hvordan det føles å være på vedlikehold, og å gi rom for litt påskekos! :nigo: Så da blir det 200c, 120p og hele 60f. 1820 kalorier i en uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres motiverende ut når man faktisk kan se forskjell på videofolka/det er ny video hver økt :D 

Er dårlig på å legge igjen spor for tiden, men er innom og skumleser nå og da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Påska gikk fint! Var veldig bra med en diet break, jeg gikk litt over den ene dagen likevel, men klarte å ha myyye mer selvkontroll enn vanlig. Hadde denne pausen med litt høyere makroer i 10 dager, og nå i helga var vi på lang biltur. Likevel klarte jeg å holde meg innafor, noe som er veldig ulikt meg, det pleier å gå dårlig med det samme jeg ikke er hjemme! :nigo:

Denne uka er det siste uke på programmet 80 Day Obession. Det hentes økter fra de tidligere månedene, og man vet ikke heelt hva man kan forvente. I går var det AAA, 15 repetuisjoner og hver serie ferdig før man gikk videre til neste sett, (og jeg tok enten tyngre eller likt som sist, mens jeg på noen øvelser gikk ned i vekt på runde to, sånn at jeg hadde riktig og god holdning i kroppen). I dag var det Cardio Flow, cardioøkta der man kjeder øvelser, men denne gangen skulle man bare ta alle øvelsene etter hverandre med fire reps så mange ganger som mulig på en halvtime. Det ble 10 ganger, men jeg tok en til, siden valpen kom og hoppa meg ned under tricep-dips på den ene runden! :fnise: 

Denne uka er det også deplete days. Har aldri fulgt rådene sånn ordentlig når jeg gjør Beachbody. Før bare spiste jeg generelt sunt, og så begynte jeg jo med makroer i fjor. Men snakka med coachen min, og hun sa jeg kunne prøve. Deplete days er altså dager der du endrer karbohydratinntaket (egentlig carb cycling) noen dager, og spiser mer andre dager. I programmet holder man seg på likt kalorinivå, men endrer drastisk på de to (karbohydrater og proteiner har like mye kalorier per gram, så det lar seg gjøre å "bytte"). Men det er litt vanskeligere når jeg er veggis og ikke spiser egg. Så jeg har fått oppsett med kaloriendringer. Skal bare gjøre det denne uka, før jeg går tilbake til cutting macros.

Mandag, tirsdag, torsdag, fredag og søndag: 1635 kcal, 165C, 55f, 120p
Onsdag og lørdag: 1815 kcal, 210 c, 55f, 120p.

Foreløpig, siden jeg er sykt dårlig på å planlegge, er jeg sulten nå og bekymrer meg for middagen. Så må planlegge torsdag og fredag bedre. Håper jeg får det til! :) 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...