Gå til innhold

Rainbows treningsnarkomani


Rainbow

Anbefalte innlegg

På fredag dro vi for å kjøpe treningsutstyr. Vi har spart og planlagt lenge..så vi kom til Sportsmaster med intensjonen om å skulle kjøpe MYE. :nigo:

Det vi endte med var: 
- Treningsgulv til 14 av 18 kvm i treningsrommet. Det er dyrt, så kunne ikke fylle hele rommet. Gulv som tåler hopping og vridninger, og som vil gjøre noe med gjenklangen i rommet som opprinnelig er et kjellerrom.
- Tredemølle. Prøveløp på den begge to. Den virker veldig stabil og fin, og vi gleder oss til å løpe på den, spesielt på kalde vinterdager og polleninfiserte sommerdager
- Manualer med stativ...helt opp til 20 kilo. 2-20. Det vil si at jeg til slutt kan trene med opptil 40 kilo til sammen. Ingen stang, vi holdt på å kjøpe rack med stang, men det tror jeg ikke vil bli brukt like ofte. Får se hvor langt manualene tar oss.
- Pullup og dips-stativ! Lurte lenge på det, og kunne sikkert fått det brukt. Har ikke lenger mulighet til pullups i døra, og sånne til vegg og tak er så massive og krever mye montering av to jenter som skal stå der og fjase med et borr inni murveggen. Så da ble det stativ. Kjæresten vil gjene grene dips, så da er jeg veldig happy med et ordentlig sted å trene pullups.
- Pullup-assist-strikk. Sånn ordentlig. Som de har på videoene. Der du kan justere motstand og få hjelp opp helt til du klarer på egenhånd. På noen videoer er det 1 min med pullups, og da håper jeg etter hvert å kunne ta noen før jeg trenger hjelpen.

:danse:

Blir levert i slutten av måneden fordi manualene var bestillingsvare. OMG, dette blir sååå braaa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje
På ‎13‎.‎01‎.‎2017 den 13.45, Rainbow skrev:

Fikk ikke skrevet i går, så oppdaterer treningen kjapt, før jeg skal svare deg ordentlig, @gjest- silje! (heey, taggen virka!)

I går trente jeg Joel's 8 & 8. Det var et 23-minutters styrkeprogram jeg ikke har tatt før. Det var tre runder med øvelser, 8 reps pr øvelse, og de åtte repsene skulle gjøres tre ganger. I siste set var det også åtte reps, men da ble det gjort to ganger. Altså åtte ulike øvelser, åtte reps. Og det jeg skrev nå skjønte jeg nesten ikke selv engang...! :fnise: Poenget var at det var styrke med manualer, mest squats og utfall og noen press-øvelser. Brukte mest 6 og 9 kilo pga antall runder.

Det var en ganske bra økt, og jeg jobba med å gjøre det riktig, gå dypt ned i squats og følge instruksjonene godt. Etterpå hadde jeg litt tid, så tok 10 minute ab chisel fra Hammer & Chisel, som er 10 min på benk. Planke og sitting på kanten av benken og gjøre øvelser med beina som tar magen. Første gang jeg prøvde den på benk, det var kult!

I dag var det MMA Power, HIIT med boksing og sparking. Heftig og høyt tempo. 47 min. Måtte bare ha en pause fordi vofse ville kose. :rodmer: 

Angående mat: Jeg småspiser litt, ja, men jeg spiser knapt sukker lenger. Har kutta drastisk ned, og med unntak av fem twist og tira misu på fredag forrige uke har jeg ikke spist sukker i år. Det kan være knekkebrød med peanøttsmør eller questbars. Eller shakeolgy. (Måltidserstatningsshaken til Beachbody, her står det om næringsinnholdet) Prøver å finne noe tilsvarende i Norge, for det koster en formue å få det tilsendt. 

Jepp, Body Beast er nesten utelukkende styrke, og det er tungt såvidt jeg har skjønt når jeg har lest om programmet. Jeg er litt cardio-junkie, så får se om jeg greier 3 mnd med det uten å legge på cardio innimellom. Pleier du bare å spise mer, uten å telle kalorier eller porsjonskontrollere/tenke på macroer, bare spise fornuftig og følge sulten? Prøver egentlig å veie meg svært sjelden, kun når jeg "må" i forkant og etterkant av programmer. Nå ligger btw Core de force-t-skjorta mi hos Fedex og de ville ha kvittering, før de sender ut. Jeg blir så stressa av sånt, redd for å ikke få den! Samboer sier at det bare er rutine, en stikkprøve, men likevel...

Mat, ja..Her er en vanlig arbeidsdag, hvor jeg spiser relativt likt:

Etter trening: En shake av noe slag, gjerne noe proteinpulver, bare for å få i meg noe siden det går en stund til frokost.
Frokost: Chiagrøt. Havregryn, chiafrø, frosne blåbær, mandelmelk og rosiner.
Mellommåltid: Questbar eller knekkebrød med peanøttsmør eller frukt, kanskje yoghurt.
Lunsj: Stekte bønner eller kikerter eller lignende med sopp og noen ganger grønnsaker (laga på forhånd). Mulig det er mengden her det skorter på, for i dag tok jeg dobbelt så mye (siden jeg hadde meg meg middagsrester i går tok jeg gårsdagens og dagens lunsj med på jobb), og er ikke fullt så sulten. Noen ganger har jeg spist knekkebrød med det samme jeg er på kontoret igjen, da har jeg som oftest ikke hatt noe mellommåltid. Ellers har jeg med middagsrester.
Mellommåltid: Denne uka har jeg prøvd meg med gresk yoghurt med bær elller honning. Noen ganger spiser jeg bare en sånn liten beholder med honning for seg. Ellers kan jeg bli veldig sulten her. En boks rosiner om jeg husker å ta det med, eller en questbar når jeg kommer hjem.
Middag: Store variasjoner, men i går hadde vi "kjøttkaker" laga av bønner og nøtter, det ble jeg mettere av enn vanlig. Ellers kan vi ha tofu-wok med fullkornsris, gratenger, fylte sopp, søtpotet- eller linsesuppe, eller en sjelden gang en ferdigpose fra Toro der vi bytter ut kjøtt med kikerter og sopp. 
Kvelds: Da er jeg sulten igjen. Har spist  for eksmpel riskaker med peanøttsmør, havregryn med bær, epler med kanel i microen, banan med kakaopulver i mikroen, bær med shakeology på, brødskive med ost...av og til to av disse tingene.

Jeg mistenker litt at jeg føler meg sulten også fordi jeg kjeder meg. Er egentlig veldig redd for å få tilbud om fast jobb, for jeg teller uker mot sommeren og slutt...!! :(

Uansett....vil gjerne ha tips til hvordan bli mer mett. Og jeg vil helst ikke spise mye melkeprodukter, men gjør det innimellom. Liker ikke egg, så derfor er det ikke noe av det.

 

Til kvelds var det veldig lite mettende. Hva med skikkelig grove skiver med makrell i tomat - spiser dere fisk? Fisk er jo en god kilde til fett og kan være mer mettende, enn bønner, sopp eller peanøttsmør. Eller Havrerundstykker laget med cottagecheese, havregryn, melk og egg, disse er veldig mettende med brunost på. De er også lette å lage, da en bare knør alt sammen og steker de i ovnen!

Jeg ser også at middagen er veldig "lett". Siden dere ikke spiser kjøtt, så er det fullt mulig å putte mer fett i maten deres. Det er for eksempel mye kcal i kjøttdeig, og oksekjøtt, så dere har jo et "tomrom" som skal fylles i kostholdet.

Hva har dere til saus i gratengen? Er det melk? Vann?

Hvorfor vil du spise minst mulig melkeprodukter? Tåler du det ikke?

Egg trengs ikke å spises kokt eller stekt, det er jo det som binder ting sammen, og smaker ingenting i fløtesaus til pasta, eller i bakst.

Jeg mistenker at du er sulten fordi du spiser mat som ikke trenger særlig tid til å fordøyes - spesielt middagen og derfor blir du fort sulten, måltidene ser også ekstremt lette ut, noe som også gjør en raskere sulten. Nå har du ikke skrevet særlig angående mengde. Men kanskje du kunne kuttet ned på antall måltider ved å øke fettinnhold og mengde på måltidene. Jeg spiser maks 3g for dagen, da i større porsjoner, og jeg holder meg mett lenge. Nå spiser jeg kjøttprodukter da, men jeg må også være bevisst på å få alt jeg trenger, for ellers opplever jeg at jeg plutselig blir ekstremt sulten, men for min del så er det lettere med tre store måltider, enn alle disse små, og jeg opplever at magen er tilvendt nå, så jeg blir sjeldent sulten utenom de faste spisetidene :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, @gjest- silje! (Så du btw innlegget mitt om alt treningsutsyret vi har kjøpt? :nigo: )

Vi spiser definitivt ikke fisk. (Da hadde jeg ikke vært vegetarianer, selv om noen bruker uttrykket feil og sier de er det om de spiser fisk. Spiser ingen dyr). Grunnen til at jeg helst ikke vil spise melkeprodukter er todelt. Det ene er at jeg føler jeg får mye luft i magen av det, så jeg spiser det i perioder for å teste. Spiste gresk yoghurt forrige uke, feks, og spiser av og til cottage cheese på jobb. Og det andre er dyrevelferdshensyn. Jeg prøver å spise tilnærmet vegansk. Dvs at jeg spiser ting med melkeprodukter/egg i, og jeg spiser ost. Og sjokolade. Jeg bruker mandelmelk og havrefløte og sånne ting for å unngå det mest mulig. (Disclaimer: Ikke les den siste halvdelen av dette avsnittet om du ikke vil vite detaljer om egg- og melkeproduksjon!) Vet litt for mye om hvordan kuene har det og hvordan de blir fratatt kalvene umiddelbart etter fødsel for å kunne produsere melk, slik at kalvene aldri får oppleve å ha en mamma og så videre. Vi kjøper alltid økologiske egg slik at hønene har fått gå ute og ha et fritt og godt liv, feks Anglamark, men ettersom alle hanekyllinger blir kverna tidlig i livet er ikke egg så bra heller. Så selv om jeg ikke kutter det helt ut prøver jeg å begrense det, og i tillegg velge så dyrevennlige versjoner av de produktene som mulig.

I tillegg tåler jeg ikke gluten, så derfor spiser jeg lite brød. Jeg kjøper noe glutenfritt brød, da, men det er ikke så veldig godt, og selv de grove er ikke så grove som vanlig brød. Har funnet noen gode brød på Meny, som dessverre ikke tåler å fryses, da blir de helt gummiaktige når de tines igjen. Så når jeg kjøper det får jeg spist under halve før jeg må kaste resten. 

Men havrerundstykker kan kanskje lages glutenfritt? Høres bra ut at det er lett og ikke tar lang tid. Passer fint for meg. Samboer spiser forresten mye egg og melkeprodukter, så hun er ikke så mye sulten som meg.

Til middagene steker vi i olje, i alle fall, og vi marinerer tofu i olje. Og jeg glemte å nevne at vi spiser en del soya, som i oumph eller soyakjøttdeig. I gratengene er det ofte fløte eller melk (enten laktosefri siden samboer ikke tåler laktose eller havrefløte/mandelmelk). Interessant det med at det er fordi maten ikke trenger så lang tid på å fordøyes. Mengden er ikke lett å si noe om sånn nå, men da jeg i to uker fulgte de boksene som kontrollerer porsjoner fylte jeg dem utfra det jeg skulle, i alle fall. Men da syns jeg det ble lite havgregryn til frokost.

Jeg starter jo dagen med å brenne mellom 250-500 kalorier før jeg har spist, så jeg er nok ekstra sulten pga at jeg starter dagen med underskudd også. Hva slags fett spiser du? Jeg kommer liksom bare på avocado og olje som finnes akkurat nå! :fnise: I dag har jeg i alle fall med meg ganske mye middagsrester til lunsj, spiste en fantastisk tofu red curry i går, og har med den + ris. 

***

Kjapt om dagens økt: Strength fra The Asylum. 52 min styrke med mange repetisjoner og lange øvelser som hang sammen. Brukte bare 4 kg i hver hånd. Måtte faktisk ned på knærne i flere av pushupsene fordi settet var så langt.

For eksempel følgende der hele tiden holder manualene eller balanserer på dem i planke: Biceps curl - squat - planke - pushup - spider lunge left - spider lunge right - pushup - plank row right - plank row left - opp. Gjenta 8 ganger. Det var den høyeste progresjonen, det starta med bare curl - squat - planke - pushup. Etter åtte reps var det to-tre andre øvelser, og så ble det en ny runde der øvelsene ble mer kompliserte. Shaun T som trener. Det var sykt hardt mye av det, og jeg er glad jeg tok såpass lette vektr når det er sååå mange repetisjoner og mye bevegelse. Gleder meg til å få manualer som ikke beveger seg når jeg står i planke på dem, for det gjør det sykt mye vanskeligere. 

Du vet du har hatt en bra økt når du krabber bortover gulvet og strever med å reise deg opp for å tøye! :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Nei jeg hoppa visst glatt over innlegget om treningsutstyret dere har hamstret inn, gratulerer :hoppe: Tipper det ble en dyr affære, men det er jo så verdt det!

Ja, etter det jeg har lest så er de som spiser fisk, egg og melk - vegetarianere, mens de som ikke spiser det kaller seg veganere. Så, det er min feil, da jeg bare har forstått det slik ;) 

Som du selv skriver så er samboeren din mindre sulten da hun spiser mer egg og melkeprodukter, så det er nok ikke du som bare kjeder deg. Egg og melkeprodukter inneholder fett og proteiner. Jeg skjønner at du ikke ønsker å spise så mye egg, vi også kjøper kun økologiske egg.

Tror ikke du vil vite hvilket fett jeg spiser :P Ehe,,, jeg har ingen begrensninger i kostholdet mitt, så her spises alt! Men jeg merker når jeg trener litt og jobber mye (tung og aktiv jobb), at jeg blir fort sulten, da lager jeg alltid tunge middager for å få bukt med sulten. Slik som komle med kjøtt og bacon (fett/ tungt protein - som igjen er tungt fordøyelig) Jeg hadde ikke kunnet spise suppe i de periodene jeg jobber mye og for eks trener før kveldsvakt, da hadde jeg gått bananas i matskapet ;)  Men siden dere er veganere og har en del begrensninger så er det jo slik det blir. Oumph - produktene så jo gode ut! (spiser jeg suppe så tilsetter jeg flere av disse tingene: fløte/rømme/smørklatt, revet ost, egg, bacon, bønner, og har brød til hehe, så det er kanskje derfor jeg synes maten deres ser veldig "lett" ut)

Er det en grunn til at dere ikke bruker laktosefritt smør til matlagingen?

Her er en link til glutenfrie havrerundstykker som kan fryses ned (påstås det hvert fall, jeg har ikke prøvd oppskriften) :

https://veientilenfriskmage.no/2016/02/03/kjappe-glutenfrie-havregrynsrundstykker/

 

På denne linken ligger det en oppskrift på brød:

https://helsenorge.no/sykdom/astma-og-allergi/matallergi/glutenfri-kost-og-matlaging

Synes det er godt jobba med det kostholdet og de begrensningene dere har. Jeg forstår valget om å spise tilnærmet vegansk. For meg så hadde det blitt såpass komplisert at jeg hadde sikkert død ved komfyren, i mangel på kreativitet til å lage noe som kunne smake godt :fnise: 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som ikke spiser pattedyr, fugl og fisk er vegetarianere. (Så du har egentlig forstått riktig med unntak av fisken). De som ikke spiser dette og i tillegg ikke andre produkter fra dyr (melkeprodukter og egg, altså) er veganere. De som spiser fisk (men ikke pattedyr og fugl) er pescetarianere, men det er det jo ingen som har hørt om.

I tilegg er det egentlig betegnelser som lacto-ovo-vegetarianer (spiser ikke dyr, men melk og egg) og enkeltformer av dette (lacto-vegetarianer og ovo-vegetarianer). Så teknisk sett er jeg lacto-ovo siden jeg ikke kutter det helt ut, men det er jo ingen som kan denne terminologien, så det letteste å huske er egentlig vegetarianer spiser ingen dyr, veganer spiser ingen dyreprodukter. :) Så hvis noen sier "jeg er vegetarianer, men jeg spiser *insert dyretype* så betegner de seg selv feil! :) 

Hehe, det er faktisk veldig mye spennende å spise, og for oss som ikke liker å lage mat er det litt fint, for vi blir tvunget til å tenke sunt og fra bånn av. Fikk en kokebok til jul som jeg har brukt forrige og denne uka, så mye nytt og spennende hver dag. Oumph er ganske nytt på det norske markedet, men minner ganske mye om kjøtt i konsistens og smak. Jeg liker jo kjøttsmaken, vil bare ikke at noen skal måtte dø for at jeg skal spise dem, så jeg er egentlig veldig for erstatninger. Vi pleier som oftest å tenke veldig nøye over at vi skal ha minst 1 proteinkilde til middag. Vi trenger ikke ha laktosefritt smør fordi samboer ikke er hypersensitiv mot laktose. Hun kan spise laktoseredusert melk, mens hvis hun får i seg feks melk eller fløte med laktose blir hun syk i flere dager. MEN laktoseintolderanse/sensitivitet kan hun ta piller mot, så hun kan ta det dersom det er mye laktose i et måltid. Ikke like lett med gluten. Men vi bruker kokosmelk, da, det er jo mye fett!
Føler jo vi er litt vanskelige gjester til tider med "vi spiser ikke kjøtt, og ikke gluten og ikke melkeprodukter helst..".

Vi skulle vært sånne som digga å lage mat, for det finnes sååå mye godt, men mye tar lang tid, og det gidder vi ikke. Heldigvis finnes det kokebøker for sånne som oss også. Har en på fb som er veganer og hun må omtrent bo på kjøkkenet, hun lager sykt mye godt og mektig og flott og næringsrikt fra bånn av til alle måltider. Hun påstår det går fort, men det hadde det ikke gjort om det var vi som gjorde det... ;) 

Tusen takk for oppskriftene!! Det skal jeg virkelig sjekke ut. Nå har jeg kjøpt meg muffinsformer også, så da kan det kanskje bli noe mat etter hvert. Takk for at du gidder å skrive ned så mye matting til meg!

Syns det er kjempebra at du kan spise alt som du beskriver, jeg. Jeg har vel også det med at jeg er redd for å gå opp i vekt og så gjerne vil ha ned fettprosenten, og så løser jeg det med å være litt redd for mye olje og fett. Spiser nøtter, da. 

Hoi, ja, alt det treningsutstyret ble dyrt. Vi har brukt mye penger på hus og hjem og møbler og ting siden i fjor høst. Men det kommer til å være veldig verdt det. Likevel kan det føre til at det er best å utsette bryllupet litt, eller, vi har jo ikke bestemt noe og er ikke engang forlova, men vi snakka om i går at mai kommer litt for fort! Men jeg gleder meg veldig veldig til det blir levert! Håper det ikke er de dagene jeg er på jobbreise, så samboer må få alt inn alene når de leverer. Det er nemlig den uka, men jeg reiser ikke før torsdag, så håper de leverer tidligere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag trente jeg MMA Power igjen. På den ene siden er jeg litt lei av den, på den andre siden er det alltid noe å forbedre på slag og spark. 47 min. Det jeg sliter mest med er den ene "spike'en". (Du bokser/sparker en sekvens i 1 min, har 30 sekunder med en annen øvelse som de kaller spike, så samme bokse/sparke-økt i 1 min og så 30 sekunder spike).

Den jeg sliter med er hoppende spiders. Du står i planke med det ene beinet så lang fram mot hånda på samme side som du kommer, og så hopper du med beina annenhver gang opp, så du klatrer på en måte, men mye lengre steg enn på mountain climbers, og en annen rytmne. Foten skal så nær hånda du klarer hver gang. Jeg har kommet gjennom 30 sekunder 1-2 ganger pr gang jeg har tatt MMA Power. (De har vel  6 forskjellige spikes, og hele økta har 12 runder med ulike øvelser, og hver runde med spike dukker opp 2 ganger iløpet av disse rundene. Disse jeg beskriver er tilsammen 2x30 sekunder, men med mye som skjer mellom hver gang). Skjønner ikke hvorfor det er så tungt for meg, jeg gjør MYE lignende i Shaun T sine økter, feks stå i planke og ta jumping jacks mens du tar annenhver arm rett fram. Nåja, noe å jobbe mot er da å klare alle uten pause.

Etterpå skulle det egentlig være Core Kinetics, men jeg gadd rett og slett ikke. Jeg liker den ikke, jeg hadde litt dårlig tid, og 16 min med mageøvelser jeg egentlig føler jeg ikke får så mye utav er ikke så vits.

Siden søndag har samboer og jeg tatt yoga i 10 min hver kveld. Det starta med at min økt på søndag var 10 min yoga, og samboer hadde snakka om at kanskje det hadde vært lurt å prøve yoga dagen før siden hun var så anspent. Vi misliker det sterkt begge to sånn i utgangpunktet, men tenkte at 10 min klarer vi. Og etter å ha slitt med søvnen i mange, mange uker har jeg sovet godt tre netter på rad!! :hakeslepp: Vi tar fra Beachbody sine videoer og velger de som varer kortest. Det finnes yoga som varer 68 min der! Vi tar 10 min så godt det lar seg gjøre, det er akkurat nok til å ikke bli sur. Og sånn pusting og ro på kvelden har faktisk gjort underverker. Det hjelper også på stive kontorrygger. Utrolig at vi har fått det til hver kveld. 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Wow så bra med søvnen! Jeg også sliter enormt med den, jeg kan gå uker med bitte litt søvn og så blir jeg utslitt av det og så sover jeg plutselig i ekstreme mengder! Jeg hater joga og uttøying, så jeg tror ikke at jeg er så desperat helt enda :fnise:

 

Nå skrev jeg hva jeg spiste, jeg vet at mye av det kan dere ikke spise, men som du ser, så har ikke jeg problemer med at jeg legger på meg til tross for kaloririk mat. Men jeg lager alt fra bunnen av, også "junkmaten", og jeg elsker å stå på kjøkkenet og prøve nye ting, så lenge det ikke er for komplisert ;)  

Jeg forstår at du ønsker minst mulig fett, men det er ingen grunn til det. Jeg skjønner at tanken på det ikke er enkelt, jeg er jo også redd for å legge på meg. Men jeg ser jo at av lavkalori mat, så blir jeg ekstremt sulten og jeg klarer da ikke å la være å havne i godteri skåla, eller spise ekstreme mengder med tullemat. Så for min del så lønner det seg mest å spise et skikkelig måltid som inneholder en del fett og tunge proteiner, mens resten av måltidene er lette og sunne. Deres mat er såpass lettholdig (ser i hvert fall slik ut) at du fint kan fordele fett/proteiner utover i flere måltider og tilsette mer brødmat.

Du kan også regne over fettinnholdet/ proteiner/ karbohydrater en hel dag, det er litt mer komplisert, men da ser du hva du faktisk får i deg og hva du må endre på for å føle deg mer mett. Det at jeg sier at jeg synes det ser lett ut, er jo bare min mening (men siden samboeren din ikke er så sulten og hun spiser mer egg og melkeprodukter, så er det mest sannsynlig fett/proteiner som er grunnen til at du er mer sulten) Det er ikke godt å gå å føle seg sulten ofte! Så dette hadde jeg tatt tak i hadde jeg vært deg, for en skal ikke gå sulten når du ikke er på diett..

Skjønner tanken på at du føler deg som vanskelig gjest, hehehe, håper dere har gode venner /familie med litt forståelse? Det verste må jo være hvis familie og venner klager over de valgene dere har tatt. Husker jeg gikk en stund på lavkarbo, hjelpe meg for en reaksjon hos familien min! Da levde besteforeldrene mine og jeg var redd de skulle havne ett skritt nærmere grava når jeg sa det til dem :fnise: Makan til reaksjon har jeg aldri sett før, og det maset og klagingen, nei, det var rett og slett en slitsom periode du ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså jeg har slitt med søvnen i flere måneder nå, og jeg hater virkelig yoga, så jeg var desperat. Føler jeg bare sitter der og puster rart og strekker litt på meg, og så er det over. (10 min holder). Så om jeg må kjede meg litt i 10 min og så får sove kjempegodt er det verdt det, altså.

Så heldig du er, @gjest- silje, som elsker å være på kjøkkenet og eksperimentere med mat. Jeg liker virkelig ikke å lage ting, men det har faktisk blitt bittelitt bedre med ny kokebok og planlagte middager for hele uka. Det å ikke vite og å stå der og glo på hva jeg har i skapet når jeg egentlig er alfor sulten var verst. Nå vet jeg hva jeg skal lage med det samme jeg kommer hjem, og det gjør det enklere å gå igang. Klarer å eksperimentere litt, da, som i går skulle jeg egentlig ha noe med cashewnøtter, men de hadde ikke usalta på butikken jeg var på, så da gikk jeg for retten som egentlig var planlagt i dag, men da hadde jeg ikke tatt ut tofu av fryseren, så da lagde jeg det med oumph i stedet. Ble digg! :nigo: Skal prøve å gjøre som du sier. Kanskje det faktisk er mer mat som må til for å få bra magemuskler! Sånn utregning vet jeg ikke om jeg får til, da må jeg i alle fall bruke en app. Matte gjør meg svimmel. Tusen takk for mange gode råd, jeg skal virkelig prøve å øke både protein- og fettinnhold. Det er jo mye karbohydrater i mange av proteinkildene mine også, og det er litt dumt, men må det til så må det til.

Foreldrene mine prøver å lage noe mat vi kan spise når vi er der, og moren til samboer har gjort det litt, men ofte lager hun en egen rett til oss, type lasagne med soyakjøttdeig og en egen kjøttdeig til dem. Virker som det er vanskelig for henne å se for seg et måltid uten kjøtt. Hos venner er vi sjelden på middag, men det går som oftest greit. Det vanskeligste er egentlig når jeg er på jobbseminarer eller lignende og de serverer bare baguetter stappa med kjøtt. Så jeg pleier enten å ta med eget eller å styre med å ta kontakt på egen hånd og be om vegetarisk og glutenfritt. Har meldt meg av lunsjordningen på jobb og har med egen mat for det ble mye å bli trekt i lønn for litt salat - og veldig lite mettende!

Haha, besteforeldre og lavkarbo kan jeg tenke meg var mye mas og styr, ja! Nymotens greier, vettu! :fnise: Svigers sleit litt da jeg fant ut dette med gluten også, og var så stolt da hun hadde laga noe med spelt, siden jeg hadde sagt at hvetemel var hovedproblemet. (Det er det altså, men spelt er det jo også mye gluten i). Vanskelig å ikke være vanskelig!

**

I dag har jeg fått t-skjorta mi for å ha gjennomført Core de Force! :hoppe: Den er dessverre unisex, så selv i størrelse small er den stooor, men den er da kul og et bevis på nok et fullført program!

I dag tidlig gjorde jeg en økt med han ene treneren fra det programmet som ligger kun på streamesiden. Det het "Grab bag: Power". Og var øvelser med en 9-kilos sandsekk. (bilde av sekken). Jeg har den sekken fordi den fulgte med i et annet program, men ante ikke at flere bruker den. Det var litt gøy! Tror jeg må gjøre noe med min, for sanda sank veldig til den ene sida. Men det var blant annet squat overhead press med 1 hånd og deadlift upright row med en hånd, pluss ståing i planke mens man skjøv sekken fram og tilbake, og hopping i squats mens man holdt den inntil seg. 

I morgen har jeg hjemmekontor, så siden jeg ikke skal reise til jobb rekker jeg kanskje mer trening! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Leste i en annen treningsdagbok at du gjør yoga 10 min på kvelden mot søvnproblemer. Har du noen linker e.l.? Slitt med søvn i et par måneder nå *sliten*. Vant til å sovne før hodet treffer puta og sove hele natten igjennom... :rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @elvital! Jeg har lest i dagboka og skrevet før, men det begynner å bil lenge siden! Skal jommen begynne å følge deg igjen! :) Dessverre har jeg ingen linker som er lett og greit tilgjengelig. Jeg trener bare videoer gjennom et selskap som heter Beachbody, så jeg betaler for streamingtjenesten deres med tilgang til hundrevis av videoer. Yogaen jeg har tatt i det siste er hentet fra et yogaprogram de har som heter Yoga Retreat. Men det finnes sikkert mye på Youtube. Prøver å velge økter som skal være tøyende, avslappende og rolige. Et par var tilpasset tiden før leggetid. Jeg har alltid mistlikt yoga, og når det har vært yogadager i programmene mine har jeg faktisk ofte hoppet over det og gjort noe annet. Nå som jeg merka hvilken fantastisk effekt det hadde på søvnen må jeg bare gjøre det. Men tar bare 10 min, i går tok vi 15 og stoppa 25-minutters videoen etter det, og det får være max. Alt som varer lenger enn det blir kjedelig og irriterende.

I dag tidlig trente jeg MMA Plyo, en intens økt med mye hoppende sparking og kjappe skifter. Tok 5 minute core on the floor etterpå, der målet er å gå fra lav planke til sideplanke - flere ulike øvelser - og holde seg på tærne hele tiden. Det gikk såvidt. Skikkelig godsliten og gjennomsvett etter økta.

Nå er det bare 10 dager til vi sannsynligvis får treningsutstyret levert! :nigo: 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, stemmer! Lurer på om jeg spurte deg om de videoene i høst og? Hehe, husker ikke helt. Skal prøve å youtube noe - vel verdt et forsøk i hvert fall! Velkommen til å titte innom er du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det husker jeg ikke, @elvital, det kan godt hende! Jeg lasta ned litt før, men nå har jeg tilgang til alle programmene Beachbody noengang har gitt ut på streaming, så da trenger jeg ikke. Men si gjerne ifra om du finner noen bra videoer, samboer og jeg skal prøve å gjøre yoga hver kveld, og mange av de som ligger der er litt for kjappe og trenete, når poenget er å roe ned. Så vi får se hva vi får til. 

Lørdag: Agility X, en trening fra programmet P90X3. Det er mye hopping og bevegelse i alle mulige retninger. Egentlig skal man ha to linjer med teip på gulvet, som er parallelle, og så skal man bevege seg mellom, på og over disse. Men jeg tok det bare litt sånn på frihånd.

Søndag: Lagde rundtstykker (fra sunn kakemix, glutenfrie og sukkerfrie), lunsj til hele uka (bønnemix med sopp og quinoa), planla middagene til hele uka og lagde middag til i går (bakt søtpotet med bønnestuing og hjemmelaga salsa). Ble mye kjøkkentid!! Men fikk også tatt Active Recovery som er sakte sparking og boksing og så 10 min med tøying. I tillegg var jeg på agilitytrening med vofsen og tok 10 min yoga på kvelden. Gjorde det ikke på lørdag kveld og sov dårlig, gjorde det nå, sov kjempegodt! Tror faktisk ikke jeg var oppe på do ila natta. Kanskje 1 gang. Utrolig.

Mandag (i dag): Trente MMA Plyo først, gikk veldig all inn, følte jeg, ble totalt utslitt og svett, og tok 5 minute core on the floor etterpå (siden jeg ikke hadde tid til eller liker den ekstravideoen som var satt opp). 5  min med plankeøvelser- på underarmene og siden, uten å ta tærne nedi. :)

1 uke og 1 dag igjen av hybridkalenderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går etter jeg skrev innlegget over prøvde jeg meg på en plank-challenge fra en amerikansk treningsvenninne. Jeg har klart tre min i underarmsplanke, nå ble det 1.57.28. Ble litt oppgitt og prøvde igjen etter pause, men da ble det et og et halvt minutt. Tok en sideplanke med strak arm også, da ble det 1.04. Kommer sterkere tilbake...armene mine var tydeligvis helt toast etter morgenøkta. Trente sammen med kjæresten på  kvelden, en halvtime yoga. Hun har begynt på Beachbodys yogaprogram (bare at hun tar det annenhver dag), og det hjelper for alt mulig! :hakeslepp: Må vi virkelig slutte å hate yoga? Gårsdagens økt var veldig rolig og strekkende, passa fint som en kveldstrening man ikke ble svett av. Ser ut til at det er annenhver gang med hard og rolig yoga (jeg tok ikke forrige, for da trente jeg noe annet). 

I dag var det Back & Sixpack med Shaun T fra The Asylum volume 2. Hadde ikke en toppøkt i dag. Først brukte jeg fem min på å få pulsbeltet til å funke, men måtte gi opp. Så klarte jeg ikke å gi alt, måtte pause litt innimellom og bruke lettere vekter enn jeg pleier. Jeg gjennomførte, og jeg gjorde alle øvelsene og riktig antall reps og alt sånt, men jeg hadde ikke godfølelsen jeg pleier å ha etter trening. Spesielt rart siden det var med Shaun. Men alle dager kan ikke være like kule. 1 uke igjen av hybriden, to uker til jeg starter BodyBeast. 

Har lyst å dele et bilde fra en annen som driver med det programmet nå. Delt på en offentlig beachbody-side.
DETTE ER ALTSÅ IKKE MEG. 
Dette er resultatene fra 9. desember til 22. januar...Og hun har gått opp to kilo. (Fra 120-124lbs). Jeg fikk veldig dårlig selvtilit pga egne abs i dag, som ikke eksisterer, og ser ut som en flabbete muffinsklump når jeg sitter halvveis bakoverlent og spesielt i planke. Enda så mye og lenge jeg har holdt på, så popper de jo ikke. :( Så dette var inspirerende, særlig siden hun også er vegetarianer. Har tenkt å skrive litt med henne for å få mattips og håpe at Body Beast, som er annerledes enn alt jeg har gjort før (også andre styrkeprogrammer) kan hjelpe meg!

16266051_10155037220349656_2565913847561375130_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt fremgang der ja, men husk også at posisjonen hun står i har VELDIG mye å si. Hadde hun strammet flekset muskler på "før" bildet, og stått tilnærmet likt, skal du se at de to bildene ikke hadde vært så forskjellige. Du ser jo magerutene hennes på førbildet og. I tillegg kan tidspunkt på dagen og hva hun har spist/drukket spille inn. Bare så du ikke blir helt skuffet om ikke det samme skjer deg ;) (men for all del - fantastisk kropp *ønsker seg*). Så bra med yogaen til kjæresten din forresten. Må virkelig komme meg i gang og prøve på det. Bare så tiltak hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i det, altså! Og jeg skrev litt med henne igår, og da kom det jo fram at hun hadde sixpack før også, men var dårlig med kostholdet sitt en periode, så før-bildet er fra etter en dårlig periode, da er det ikke så vanskelig å få det fram igjen med å spise helt riktig. Men uansett hadde hun mange gode tips, linker og tanker om mat, og hun er også vegetarianer, så hun kan gi litt råd om hvordan få i meg riktige macroer utfra Body Beast-planen som består av veldig mye animalske produkter. Er det en god app der man kan legge inn de grammene med proteiner, fett og karbohydrater man skal ha? Jeg telte kalorier før, men da regna den bare ut det av seg selv, så hadde vært åltreit å kunne legge inn parametre selv. Er så dårlig i matte, så tror ikke jeg får det til uten app.

Yoga er sykt tiltak, ja! Og fremdeles kjedelig! I natt sov jeg ikke like godt selv om vi tok yoga, men jeg klarte heller ikke være til stede i det. Sov uansett bedre enn jeg gjør om jeg dropper det. Jeg har vanligvis hoppa over yogadager på treningsprogrammer, så det er snodig å velge å skru av tven for å trene yoga om kvelden! :fnise:

I dag var det MMA Plyo igjen, mye hopping og sparking. Etterfulgt av en magevideo på 17 min fra programmet P90X2. Det het Ab ripper x2. Var mye bra rotasjoner der, og selv om jeg fikk vondt i ryggen på noen av dem greide jeg det om jeg tok bittesmå pauser og brukte modifier-øvelsene innimellom. 

Totalt: Nesten 1 time og 8 minutter, 490 kalorier.

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd er bra å få med seg :) Særlig i forhold til makroer. Jeg er langt i fra noen vegetarianer, men i morgen får jeg besøk av en så nå har jeg akkurat forberedt marokansk vegetargryte! Da jeg telte kalorier og makroer så brukte jeg kostholdsplanleggeren (litt styr) og my fitness pal eller hva den heter. Syns det fungerte ganske bra. Bare ikke se deg blind på tallene!

Har overraskende nok sovet godt tre netter på rad nå! Jeg ser en fremgang! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sjekka Kostholdsplanleggeren. Den var virkelig omfattende, ja. Jeg har brukt MyFitnessPal før, da jeg bare telte kalorier, så kanskje jeg bare skal bruke den. Der ligger det jo veldig mye inne, så det er kanskje lettere å få spist riktig uten å måtte tenke altfor mye og planlegge absolutt alt. I Body Beast-informasjonen finnes det i alle fall oversikter både over hvordan regne ut hvilke macroer man trenger OG hvordan man gjør det hvis man skal bruke boksene. Tror kanskje app og bare å legge inn detaljene mine kan være best for meg, hvis det er sånn at man kan overstyre autmatikken når man legger inn - sånn at jeg kan legge inn alle detaljene jeg får fra treningsveilederen. Da trenger jeg ikke å tenke på en mattype som kun en konkret ting, sånn som de boksene forenkler det ned til (feks er banan frukt - selv om det er mye karbohydrater i den - og man har et visst antall frukt om dagen). Bokssystemet opererer også med matlister som det er litt vanskelig å forholde seg til ettersom enklete av matvarene ikke finnes i Norge, og selv om det finnes en vegansk plan er ikke den tilrettelagt for Body Beast. 

Siden programmet varer i 3 mnd er det kanskje best å finne noe som det er litt enklere å leve med enn å gå rundt og tenke rødt (proteiner), gult (karbohydrater), blått (sunt fett), grønt (grønnsaker), lilla (frukt), oransje (frø og dressinger) og spiseskjeer (olje og nøttesmør).

Vegetargryte er gooodt! I går lagde jeg ovnsbakt paprika med fyll - masse løk og hakka tomater og krydder med quinoa til. :spise:

I dag tidlig trente jeg "Jericho's BOD Eclusives: Half & Half Harder". Det er 20 min med HIIT og 20 med yoga. Ikke gjort den før. HIIT-delen var tre runder med følgende, der hver øvelse varte i 45 sekunder:

* 4 jump lunges og 8 high knee jog
* 4 ski jumps i planke og 8 mountain climbers
* Squat - hopp så langt du klarer framover - shuffle bakover og ta en burpee
* Lateral bear crawls. (Stå på alle fire med bøyde knær, og med knærne opp fra gulvet, og gå sidelengs i den posisjonen).
Det var 1 min pause mellom hvert sett.
Så var det to mageøvelser på 1 min hver, og så var det 20 min med yoga. Har begynt å hate det mye mindre, selv om jeg fortsatt er veldig stiv og ikke i nærheten av å gjøre de fleste øvelsene slik som de i videoen. God økt, fikk til alt i HIIT-delen uten pause, vingla litt i yogadelen og måtte modifisere litt, men det gikk også greit. 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Six - packen på kvinner forsvinner raskt med litt uskeielser. Så for oss dødelige og normale mennesker, så er det absolutt ikke noe å trakte etter - hvis en ønsker å ha ett litt romslig kosthold. Jeg kunne aldri levd på kun ren mat med miniamlt fett for eksempel. Da hadde jeg mistet en ekstrem viktig del av livet mitt. Da jeg elsker mat og jeg elsker å utforske nye smaker (så lenge det ikke handler om å bake - der suger jeg nemlig bigtime :lol:).

Greit du kan få noen gode råd rundt kostholdet av noen som har samme type kost. Det kan lønne seg å sjekke om noe kan endres på :)

 

Joda vi hater enda yoga :fnise: (til tross for at jeg nesten er fristet til å prøve selv, siden innsovningen lar vente på seg i flere timer etter at hodet har landet på puta)

Kjempebra økter på deg!

Planken var kjempebra! Etter den økta og så klarte du den så lenge, det er godt jobba frøken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Brått har jeg ikke skrevet på over 1 uke. Har trent hver dag, og brukt MYE tid på å lese meg opp på macroer og kosthold. Jeg ble veldig forvirra av alle matte-greiene som trengtes for å finne ut av dette, og fikk hjelp fra folk på nett. Fikk det ikke til å gå opp med de % jeg hadde fått beskjed om å følge. Men nå har jeg et estimat! Så i helga planla jeg mat for uka (uten å faktisk regne ut alt, jeg veide bare og fører inn etter hvert som jeg spiser det, så har jeg mulighet til å justere etter hvert. Det viktigste er nok å klare å spise ofte nok. Skal ha 6-7 måltider med 2-3 timer mellom. Alt regnes som måltid, også proteinshakes. Middagene har jeg bare planlagt, må veie når den lages. 

Ja, det blir nok ikke akkurat et  mål å ha ren sixpack. Men å gå ned i fettprosent og få mer markert  mage håper jeg å få til denne gangen. Jeg er veldig motivert, og har spist usunt i helga bare for å "få det ut av systemet". Håper jeg vil føle meg mer mett med dette kostholdet. Skal opp i 2000 kalorier (regna ut en middelvei utfra at flere utregninger sa enten litt under eller litt over). Skal spise 50% karbohydrater og 25% proteiner og 25% fet den første fasen.

Ok, nok om det, her er en kjapp oppsummering av forrige ukes trening (eller fra og med 27. jan siden jeg ikke har skrevet siden da).

27. januar - fredag: MMA Speed 2.0 + 5 minute core on the floor (klarte uten å gå ut av planken)
28. januar - lørdag: MMA Shred 2.0 + Core Kinetics (Den siste er boooring)
29. januar - søndag: T25 Stretch (veldig fin og rolig tøyeøkt med Shaun T)
30. januar - mandag: MMA Power (skikkelig høyintensitets boksing/sparking)
31. januar - tirsdag: MMA Plyo + 5 minute core on the floor (Plyoen er utfordrende, men morsom)
1. februar - onsdag: Agility Strength. Var egentlig ferdig med hybriden, men ville ta den ene ekstravideoen jeg ikke hadde fått testa. Det var egentlig veldig forvirrende, man hoppa ut og inn og rundt en agilitystige, og jeg merka mye dårlig koordinasjon! Men det gikk fint på pushups-øvelsene.
2. februar - torsdag: Sto opp 5 for å fly til Bergen med jobb, så fikk ikke trent på morgenen. Dro på treningssenter som hotellet hadde samarbeid med på ettermiddagen. Løp først 3 km på mølla på 18.35 min. Så tok jeg noen øvelser med kettlebell og med manualer + litt HIIT. Hadde ikke sånn kjempegod tid.
3. februar - fredag: Dro tilbake til sentret om morgenen. Løp en kort og rolig 1 km før jeg var på yogatime i 45 min. Senere på dagen gikk jeg opp til Fløyen. (Jeg skulle hjem på ettermiddagen). Gikk fort opp, og det er bratt! Brukte i underkant av 40 min opp. 37-ish. 
Lørdag og søndag trente jeg ikke sånn på treningsrommet, men gikk tur i skogen lørdag og tok en halvtime yoga sammen med samboer på søndag.

Ny post om nytt program!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte Body Beast i dag. I dag var det Build: Bis/Tris. Egentlig skulle treningsutstyret vårt kommet forrige uke, men da jeg ringte var det forsinkelser på manualene - som egentlig er det viktigste utstyret for dette programmet - og de kommer ikke før om tre uker!! :hakeslepp: De lovte å levere det andre i slutten av uka, men heller ikke det dukket opp. Så da må jeg bare ta til takke med litt dårlige vekter og nødløsninger....Skal ringe og mase i dag igjen om de ikke ringer, for jeg ringte på lørdag, og da lovte de å fikse det til i morgen.

Erfaring fra i dag var at det var litt vanskelig å skjønne oppsettet, og jeg må bruke fitnessball på alle incline-øvelser, så jeg måtte stoppe og spole tilbake litt og sånt, siden jeg ikke helt skjønte rekkefølgen og hvordan det var lagt opp. Dessuten er jeg litt usikker på hvor tunge vektene mine faktisk er, det er skiver som du skrur på og av. Skal veie dem i kveld så jeg har et ordentlig estimat. Var mye ulike press, flys, incline pushups og dips. Håper jeg får pullups-stativet mitt innen den øvelsen kommer, men det er vel lite sannsynlig med dette surret.

Begynner på matplan, tok mål og bilder i går. Blir interessante uker fremover...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...