Gå til innhold

Hva synes dere om babyshower?


Gjest meg og meg

Anbefalte innlegg

Gjest meg og meg

Hei

Har en venninne som skal ha babyshower. Det er vist noe de har gjort noen ganger i en av hennes vennegjenger. Jeg er kun venninne med henne. Hun eller det vil si vennene hennes har invitart en hel haug med venninner både fra denne gjengen og fra andre vennekretser til bayshower. Det er forsåvdit hyggelig ... men det hele er litt fremmed for meg. Har aldri vært vant til dette. Er dette vanlig i storbyene?

Er også usikker på hvor mye og hva en gir i gave? Har inntrykk av at det hele er en unnskyldning for å få masse presanger.. så er litt ambivalent ift. hele opplegget. Skal jeg virkelig kjøpe gave nå OG gi enda en gave når barnet kommer om en måned???

Stiller selfølgelig opp for henne, men har som sagt litt delte følelser for dette opplegget.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyshower er en før-fødsel-fest hvor man gir gaver istedet for å gi noe ved fødsel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyshower er en før-fødsel-fest hvor man gir gaver istedet for å gi noe ved fødsel.

I min omgangskrets gir man gave både til babyshower og ved fødsel. Helt tullete opplegg, synes jeg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets gir man gave både til babyshower og ved fødsel. Helt tullete opplegg, synes jeg.

Det hadde ikke jeg giddi. Enten eller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyshower er etter min mening helt tåpelig, men om du skal gi gave ville jeg gitt i denne, ikke til fødselen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på babyshower nylig og jeg synes det var koselig. Vi var ikke så mange, men det var hyggelig. Det var ikke noe hun som var gravid hadde stelt i stand, det var en oppmerksomhet hun fikk og det virket som hun likte det. Ikke at det var så fryktelig amerikansk, vi spiste pizza, kaker og gav gaver. For oss som var der var det en fin mulighet til å gi en oppmerksomhet til den kommende babyen siden ingen av oss ser henne noe særlig. Hun får dermed kun én gave av meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i min vennegjeng bruker å ha babyshower, og jeg synes det er kjempe koselig. Men vi gir heller ikke noe da til fødselen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Jeg har aldri vært borti dette i Norge, men i USA er det mange som gir f.eks. bleier i gave til baby shower (bildegoogle diaper cake, så ser du hvordan enkelte gjør det ...). Du kan jo eventuelt fikse en kurv med kluter og bleier og sånne småting til før-fødselsfesten, og så gi en barselgave når den tid kommer. Eller bare gi gave nå, det må også være helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er en rar skikk, men har nå vært i et par. Jeg syns anledningen til å treffes er veldig hyggelig, og det har vært som en vanlig venninnesammenkomst. Men gavegreia syns jeg er merkelig. Min erfaring tilsier nemlig at mange syns det er ubehagelig å komme på barselbesøk uten gave, og at det da gjerne blir dobbelt opp. Men det går jo an å gi to mindre ting da. Eller bare gi til babyshoweren.

Jeg syns gavestyret er tullete og jeg syns det blir litt rart med alt babyfokuset overfor mine single og barnløse venninner. Derfor fryktet jeg at det ville bli arrangert babydusj for meg, men heldigvis hadde jeg klart å hinte til et par stykker om at jeg ikke ønsket det. Men som sagt, jeg syns sammenkomsten var hyggelig og det var ikke masse merkelige "babyleker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et bedre syn på babyshower etter at jeg hørte hvordan tradisjonen startet; Det er ment som et treff der mødre kan gi tips og råd til en førstegangsfødende. ;) Selvfølgelig må man jo be barnløse venninner også, men tanken er fin syns jeg.

Ang gaver kan man jo gi litt andre type ting til en babyshower syns jeg, som kluter, stellesaker, gode ammeinnlegg (gjerne ull) osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bare koselig med babyshower men da er jeg vant til det fra før! Behøver ikke å gi baby-gave, kan også være lurt å gi noe til den kommende mor!

Husker på min "overraskelse" babyshower var hele familien samlet og det var koselig å høre råd fra de eldste og de yngste! Det ble mange tårer!!

Burde ikke tenkte så mye på gaver og sånt, bare gi noe enkelt og "brukelig" (klut, bleier, krem, osv.), det kan du også gjøre ved barselbesøk, da blir det mindre dårlig samvittighet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått med meg at det er flere som har det her i området. Jeg trodde det var Amerikansk.. Men så hermer vi jo veldig etter alle amerikanske skikker som koster penger :gjeiper:

På en måte så hadde det jo vært koselig med en babyshower, men da hadde ikke jeg forlangt at de skulle gi gaver, og dersom de gjorde, ville det vært rart om de også gav ved fødselen...

Her i norge er det jo vanlig med barselsgaver, gjerne rett etter fødselen, men det er jo av og til en krevende tid, så kanskje en babyshower ikke hadde vært så dumt å erstattet det med?! :klo:

Meeeen.. så igjen vil jo folk komme å se babyen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Jeg har vært på babyshower en gang, og synes ikke det var noe særlig. Amerikansk skikk som ødelegger den koselige skikken vi har i Norge med å gi barselgaver.

Håper ingen setter igang noe sånt for meg.

Edit: Føler at det blir så mye fokus på bare mamman og babyen istedet for mamman, pappan og babyen.

...Og gulpekluter og ammeinnlegg kjøper jeg helst selv, altså!

Endret av Alabama
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de færreste synes det er noe særlig å komme på barselbesøk uten gave med seg, selv om de gav gave i babyshower. Dermed får moren dobbelt opp. Jeg kan i grunnen ikke se at det er noen som helst annen grunn til å ha babyshower enn for å få masse ekstra gaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sikkert skutt for å spørre, men er det vanlig å gi gaver til folk fordi de får barn? Det har jeg aldri gjort. :sjenert:

Dåpsgaver ville jeg gitt, om det var noen nære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alabama

Problemet er at de færreste synes det er noe særlig å komme på barselbesøk uten gave med seg, selv om de gav gave i babyshower. Dermed får moren dobbelt opp. Jeg kan i grunnen ikke se at det er noen som helst annen grunn til å ha babyshower enn for å få masse ekstra gaver.

Enig, men de færreste arrangerer babyshower på eget initiativ. Det er vel venninner som setter igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo flott for oss som ikke får dratt på barselsbesøk og ikke gir barselsgave. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette landet jeg bor i så er babyshower helt vanlig. Faktisk så har alle babyshower!

Jeg syns det er kjempekoselig. Her pleier man å kjøpe gave til bare babyshower også får man får kake og kaffe. Det er også normalt å holde en aktivitet, som for eksempel å skrive et morsråd.

BTW; Bleier er en nyttig gave som alle setter pris på! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EryMax

...Og gulpekluter kjøper jeg helst selv, altså!

Hva er galt med de som er kjøpt på Princess f.eks? Gulpekluter er noe man nesten ikke kan få nok av. Gulpeklut kan brukes til mye enn å bare tørke gulp. Babyshower, det er like amerikansk som Halloween å jeg kan ikke si at jeg feirer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...