Gå til innhold

Noen som har blitt frisk av ME/kronisk utmattelsessyndrom her?


Gjest me

Anbefalte innlegg

jeg skrev "medisinsmak" i hermetegn da det ikke smaker direkte medsisin men det har en spesiell smak jeg ikke kan forklare. den smaker ikke vondt, ikke i det hele tatt, men den har en egen smak.

jeg tror ingen ting på placboeffekten da jeg ikke hadde noen som helst tro på at dette kom til å hjelpe meg i det hele tatt. jeg begynte på d, som nevnt tidligere, fordi jeg var desperat i likhet med mange andre ME syke. da det var garanti for at jeg ikke ble noe dårligere sa jeg ja til å prøve, jeg betalte det ikke selv engang da jeg ikke hadde tro på at de kom til å fungere i det hele tatt(det var min mor som betalte, viss noen skulle lure på det. hun ville gjerne at jeg skulle prøve når jeg hadde sjangsen). og ja det kan selvfølgelig ha vært helt tilfeldig, det vet jo ikke jeg, og det vil jeg heller aldri få vite. poenget er at jeg ble frisk etter å ha fått homeopatisk behandling. jeg sier ikke at alle skal prøve det av den grunn. eller at det ikke finnes kvakksalvere der ute i det hele tatt. jeg sier bare at jeg har troen på at noe alternativ medsin kan fungere for noen. for andre er det antibiotika eller cellegift som fungerer :)

Forskning har vist at tabletter med smak (og farge!) har større effekt enn de uten, selv om de har samme innhold ellers. Det er dermed ikke utenkelig at man tilsetter smak til "medisinen" for å øke troverdigheten (noe som jo fungerte i ditt tilfelle, for du mente jo selv at det måtte være ordentlig medisin, siden det hadde "medisinsmak") og dermed også sannsynligheten for å oppnå en effekt.

Om du tror på placeboeffekten eller ikke, spiller ingen rolle, da det har blitt vitenskapelig bevist at den eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lille pinnsvin

Forskning har vist at tabletter med smak (og farge!) har større effekt enn de uten, selv om de har samme innhold ellers. Det er dermed ikke utenkelig at man tilsetter smak til "medisinen" for å øke troverdigheten (noe som jo fungerte i ditt tilfelle, for du mente jo selv at det måtte være ordentlig medisin, siden det hadde "medisinsmak") og dermed også sannsynligheten for å oppnå en effekt.

Om du tror på placeboeffekten eller ikke, spiller ingen rolle, da det har blitt vitenskapelig bevist at den eksisterer.

jeg sa det hadde "medisin" smak, ikke at det er ordentlige medisiner men jeg er veldig uenig i teorien om at det er sukker og vann! og det har, hvertfall tilsynelatende, hatt en effekt på min kropp. jeg tror ikke på placeboeffekten i mitt tilfelle denne gangen. jeg har full tro på at placebo kan fungere for noen i noen tilfeller. akkoratt som jeg tror at "alt" annet kan fungere for noen, noen ganger.

Endret av lille pinnsvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning har vist at tabletter med smak (og farge!) har større effekt enn de uten, selv om de har samme innhold ellers. Det er dermed ikke utenkelig at man tilsetter smak til "medisinen" for å øke troverdigheten (noe som jo fungerte i ditt tilfelle, for du mente jo selv at det måtte være ordentlig medisin, siden det hadde "medisinsmak") og dermed også sannsynligheten for å oppnå en effekt.

Om du tror på placeboeffekten eller ikke, spiller ingen rolle, da det har blitt vitenskapelig bevist at den eksisterer.

Men som jeg har forklart, så er homeopat medisiner ikke så ofte brukt i behandling som du måtte tro. Alternativ tilnærming til helse dreier seg om langt mer enn dette. Har vært hos homeopater og aldri fått slike medisiner. Du må gjerne kalle det placebeo å bli symptomfri fra slik behandling, men da regner eg med at du har et vettugt svar på hvorfor så mange ikke blir friske av legemidler som har dokumentert effekt. Er det noe man virkelig tror skal virke så er det jo nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hele tiden fortalt at jeg ikke kom til å bli frisk igjen. Jeg fikk høre at i beste fall ville jeg kunne oppleve litt symptomletting en sjelden gang, men i det store og det hele så var det dystre utsikter. Jeg skal love deg at det var slik det føltes også, jeg vil tro at syke mennesker som ligger på dødsleiet føler slik jeg følte det. Jeg måtte bestemme meg for at legene tok FEIL.

For meg spillte det ingen rolle hva diagnosen var, ME, kreft, hva som helst. Jeg ville vite hvorfor jeg ble syk, men leger/spesialister ga bare standard legesvar som ikke ga noe som helst mening. For meg ga det mening at alt vi puttet i kroppen vår var årsaken til sykdom, uansett hva diagnosen måtte være. Det høres veldig enkelt ut, men det var et blodslit, og tok tid, lang tid. Å rense en voksen kropp for alt som har hopet seg opp gjennom 30 år med feil mat, tungmetaller/avfallsstoffer, alkohol, røyk, brus, traumer som aldri har blitt bearbeidet osv, er en forferdelig jobb. Det er ubeskrivelig faktisk, og det er mange som gir opp allerede etter 3 dager fordi kroppen går inn i så voldsomt avgiftning at man tror man skal stryke med.

Placebo er vanlig innen legemedisin også. Sovemedisiner har f.eks ingen dokumentert effekt etter 2 ukers bruk. Og her er også poenget mitt igjen, har man store søvnproblemer, så er det en årsak til det. Sovemedisin vil aldri kunne fjerne årsaken, bare være en krykke. Og samtidig svekke organer.

Det er trist at du fikk den beskjeden, for det verken hadde eller har vi grunnlag for å si helt sikkert. Vi vet jo ennå ikke nøyaktig årsaken til hvorfor man utvikler ME, selv om vi er på godt vei. Så da blir det feil å skulle si at man garantert aldri vil bli frisk. Samtidig er det nok lurt å gi nye ME-pasienter litt info om sykdommen, deriblant det at det er flere som per i dag aldri blir friske. Men nye medisiner kan jo komme, tvi tvi! :)

Jeg vet forresten en del av hva som feiler meg. Er blitt tatt veldig mange prøver av av flere gode leger og en ME-forsker, som har funnet flere konkrete feil. Det er også blitt funnet feil hos meg på omstendige prøver tatt på norske sykehus (blant annet hjernescan, hoho). Og dette er jeg glad for, for det er godt å ha svart på hvitt at det faktisk er noe helt feil i kroppen min. Så slipper både jeg og andre å tvile på det. Så jeg skjønner at du ville vite hvorfor du var/ble syk.

Jeg er enig i at sovetabletter i de fleste tilfeller ikke er en optimal behandling, det beste er jo alltid å fjerne årsak og ikke symptomer. Men for noen er det mye hjelp i dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at du fikk den beskjeden, for det verken hadde eller har vi grunnlag for å si helt sikkert. Vi vet jo ennå ikke nøyaktig årsaken til hvorfor man utvikler ME, selv om vi er på godt vei. Så da blir det feil å skulle si at man garantert aldri vil bli frisk. Samtidig er det nok lurt å gi nye ME-pasienter litt info om sykdommen, deriblant det at det er flere som per i dag aldri blir friske. Men nye medisiner kan jo komme, tvi tvi! :)

Jeg vet forresten en del av hva som feiler meg. Er blitt tatt veldig mange prøver av av flere gode leger og en ME-forsker, som har funnet flere konkrete feil. Det er også blitt funnet feil hos meg på omstendige prøver tatt på norske sykehus (blant annet hjernescan, hoho). Og dette er jeg glad for, for det er godt å ha svart på hvitt at det faktisk er noe helt feil i kroppen min. Så slipper både jeg og andre å tvile på det. Så jeg skjønner at du ville vite hvorfor du var/ble syk.

Jeg er enig i at sovetabletter i de fleste tilfeller ikke er en optimal behandling, det beste er jo alltid å fjerne årsak og ikke symptomer. Men for noen er det mye hjelp i dem :)

Jeg vet hvorfor jeg ble syk, jeg bodde i et hus med muggsopp. Men hvorfor ble jeg syk og ikke andre som bodde der? "fordi du trolig er allergisk", fikk jeg som svar. Jammen hvorfor slår ikke dette ut på prøver? Hvis jeg var allergisk så burde det jo gå over med en gang jeg flyttet ut? Ingen gode svar, annet enn "det er bare sånn det er". Og jeg har hatt kyssesyken også, slik som linkes til ME. Men hvorfor fikk jeg kyssesyken? Hvorfor var immunforsvaret mitt dårlig? "Det r bare sånn det er" er ikke godt nok for meg. Vi mennesker er ikke skapt for å gå rundt å være syke og fly rundt å poppe piller for alskens ting. Det er IKKE naturlig.

Nå var sovetabletter bare et eksempel, poenget mitt er at legemiddel faktisk også er mye placebo - og i tillegg giftig for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor dette er urealistisk? Dette er matvarer som ikke bare har null næringseffekt, men i tillegg regelrett forsøpler kroppen. En syk kropp trenger det motsatte :)

Kostholdsendringer er noe som tar tid å venne seg til, både emosjonellt og fysisk.

Jeg mente det var urealistisk for meg å skulle klare det. Som sagt så er det dager hvor man har kledd på seg og finner ut man har genseren på vrangen men ikke orker å gjøre noe med det. Langt mindre å sette seg inn i fremmende matvarer og dietter osv. Kanskje senere når formen har blitt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente det var urealistisk for meg å skulle klare det. Som sagt så er det dager hvor man har kledd på seg og finner ut man har genseren på vrangen men ikke orker å gjøre noe med det. Langt mindre å sette seg inn i fremmende matvarer og dietter osv. Kanskje senere når formen har blitt bedre :)

Jeg vet ikke om det var noe mer realistisk for meg å klare det? Jeg tisset på meg fordi jeg ikke klarte å reise meg. Jeg brukte lite energi på å tenke nytt og lage nye oppskrifter. Jeg visste at slik og slik mat var bra, så jeg bare kjøpte det og spiste det, uten å lage noe ut av det. (en pose spinat, en god neve spirer, slengt sammen i en bolle sammen med avokado, og der var måltidet ferdig). Jeg hadde ikke kunnet vente på at formen ble bedre for å si det sånn, da hadde jeg nok fortsatt ligget der. Men jeg forstår godt hva du mener, jeg gjør absolutt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en solskinnshistorie.

Jeg ble syk for 9 år siden, det startet med kyssesyken. Og jeg var syk i veldig varierende grad, fra og fungere ganske fint, til og være totalt sengeliggende da ukens høydepunkt var den dagem man klarte å ta en dusj. Jeg fikk ingen behandling eller hjelp av leger. Men gikk gjennom mange utredninger. Og jeg har fått høre deprimerende ting av leger på min vei. Fikk høre av en lege at selv om jeg ble frisk ville jeg aldri kunne studere mer enn 50% grunnet varige nevrologiske skader. Så da jeg fikk diagnosen ME for 3 år siden, så fikk jeg beskjed om at jeg nok aldri ville kunne bli frisk. OG et aktivt liv med trening ville aldri gå.

Og det var nok spesielt det den siste legen sa til meg som fikk det til å gå en liten f... i meg, og jeg ville bevise at han tok feil. Ingen skulle fortelle meg at jeg ikke kunne bli frisk.

Og da startet en lang vei for å bli frisk. Jeg tok først et Uniqe mind kurs, og skjønnte at jeg måtte ta et stort oppgjør med min barndom, hadde en tøff barndom som var mest fortrengt. Så jeg gikk til familiesystematisk behandling. Så kuttet jeg ut sukker og hvetemel. Jeg startet med yoga. OG gikk fra mannen min, forholdet hadde vært dårlig lenge, var masse svik, og han var som en stor baby. Og etter dette ble jeg bare bedre og bedre.

Nå er jeg enslig mor til mine to barn 100%, har lite avlastning. Jeg studerer fulltid og jeg trener. Og dette går bra. Er helt utrolig.

Og jeg husker min alle første joggetur, kondisen var jo elendig, så jeg slet virkelig, men samtidig kjentes det ut som jeg kunne fly, jeg følte meg helt fri. For jeg klarte det faktisk.

Wow!! Det er sånne historier jeg vil høre! Hører det samme nesten overalt at det er vanskelig å bli frisk og man må risikere å være syk lenge osv. Selv om mine leger er overbevist om at man blir frisk av det. Men da du fikk diagnosen for 3 år siden, hvor syk var du da? Du har rett og slett bygget deg opp igjen på en måte? Og er du helt frisk i dag?

Veldig god lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært syk i 11 år og fortsatt ikke frisk, dessverre.

Har ingen tro på at ME-syke skal kunne bli friske ved LP, positiv innstilling til livet eller ved å spise alfaspirer eller jerntabletter. Det er viktig å huske på at det fortsatt er mye forvirring rundt ME, og mange blir feildiagnostisert med diagnosen når de egentlig feiler noe annet. Kronisk tretthetssyndrom/utmattelsessyndrom er vel heller ikke det samme som ME, det mener i hvert fall de aller fleste ekspertene nå. Kronisk tretthetssyndrom/utmattelsessyndrom er vel mer en løs sekkebetegnelse. ME er en liten og veldig spesifikk gruppe syke som har alvorlige feil i kroppen som ikke kan rettes på ved å smile fra øre til øre og sitte rett i ryggen.

Jeg tramper sikkert på noens føtter nå, og det beklager jeg i så fall. Jeg synes det er flott at flere syke er blitt friske. Men jeg tror, og det viser vel statistikken og, at veldig mange som er blitt friske av ME aldri egentlig hadde ME. Det betyr ikke at man ikke var frisk, men at man feilet noe annet. Med statistikken mener jeg at det statistisk sett er alt for mange med en ME-diagnose i Norge i dag, sammenliknet med hva tallet burde vært. Det betyr at diagnosen sannsynligvis er blitt en populær hvilepute/sekkediagnose for leger og helsepersonell. Det blir så veldig feil. ME er en spesifikk diagnose med strenge kriterier, og ikke en diagnose man skal få fordi ingenting annet passer.

Det er fortsatt mye vi har igjen å finne ut om ME, så det blir spennende når vi til slutt knekker "gåten" og finner ut hva ME egentlig er. Dette hadde vært fantastisk både for de som har ME og de som er feildiagnostisert. Har man egentlig cøliaki hjelper det jo fint lite å sitte med en ME-diagnose, for å komme med et eksempel. Jeg har hatt ME-diagnosen i ca 10 år og etter de strenge Canadiske kriteriene, men om jeg mot formodning noen gang skulle funnet ut at jeg faktisk ikke har ME likevel men noe annet ville jeg jo vært glad for å ha kommet til bunns i det.

Ja det er mye forvirring rundt diagnosene og ser ut for at det er lett å kaste en ME diagnose etter folk som er trette. Jeg for min del har kronisk utmattelsessyndrom og ikke ME, men skrev det i trådtittelen fordi begrepene blir brukt om hverandre og jeg ville bare høre om folk som har blitt friske. Jeg synes ikke man skal betvile at de som har utmattelsessyndrom eller annen utmattelse ikke skal taes like alvorlig som de med ME for symptomene er like hemmende og vonde i begge leire. Det eneste som ser ut til å skille disse er opphavet til hvorfor man har blitt syk, mens symptomene er like.

Leste i en annen tråd at du var veldig ung da du fikk det OG at det er familiært, da er det nesten innlysende at det må være noe mer hos dere (rent nevrologisk) enn de med utmattelsessyndrom. Jeg tenker også at de som blir friske fra LP og annet ikke har ME, jeg kan heller ikke se for meg at jeg selv skulle blitt frisk av det, det tror jeg bare ikke på. Selv om jeg hører/leser folk blir friske. Jeg vet nesten ikke lengre, blir så forvirret, men håper hjelpen kommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke har ME, men som leser denne tråden likevel:

De fleste som skriver i denne tråden er ikke representative for ME-pasienter flest. ME-pasienter flest har fått diagnosen fra spesialister etter langvarig sykdom og evig lang utredning, og har ikke diagnostisert seg selv, fått diagnosen av en alternativ-medisiner eller av en allmennlege som ikke vet noe om diagnosen. Ikke er de fleste av oss særlig interessert i konspirasjonsteorier rundt "Big Pharma" heller (til tross for at vi vanligvis blir temmelig dårlig behandlet i helsevesenet), og hallelujastemning er sjeldent forekommende.

Hilsen en ME-pasient som bevisst holdt seg unna denne tråden vel vitende om hvilken vei det hele kom til å gå. Frisk igjen? Ja, så godt som; på vei ut i arbeidslivet igjen, på vei til å stifte familie og godt i gang med en kreativ og sosial fritid... Ikke var det ved hjelp av LP, ikke ved hjelp av alfalfa-spirer eller råkost, ikke ved hjelp av kognitiv terapi eller homeopat eller kvantemedisin eller noe som helst, men ved hjelp av god, gammeldags skolemedisin, deriblant massevis med antibiotika.

Men det betyr kanskje bare at jeg er i lomma på "Big Pharma"?

Men om du er så godt som frisk etter mye antibiotika, hvorfor er ikke dette forsøkt og blitt vellykket til samtlige MEère der ute?

Uansett hvordan man vrir og vender på dette så ser det ut til at folk blir friske av heeelt forskjellige behandlinger. Synes iallefall ikke man skal være kritisk til hvordan andre har blitt friske og deretter mene de ikke har ME. Tror mye av missforståelsene ligger i hva man legger i begrepet ME, og har man fått diagnosen så er det isåfall legene som bør strekkes opp og ikke pasientene. Og tror dessuten de fleste har blitt grundig utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det var noe mer realistisk for meg å klare det? Jeg tisset på meg fordi jeg ikke klarte å reise meg. Jeg brukte lite energi på å tenke nytt og lage nye oppskrifter. Jeg visste at slik og slik mat var bra, så jeg bare kjøpte det og spiste det, uten å lage noe ut av det. (en pose spinat, en god neve spirer, slengt sammen i en bolle sammen med avokado, og der var måltidet ferdig). Jeg hadde ikke kunnet vente på at formen ble bedre for å si det sånn, da hadde jeg nok fortsatt ligget der. Men jeg forstår godt hva du mener, jeg gjør absolutt det.

Mulig det er meg men jeg vet ikke hvordan spirer og spinat etc. ser ut en gang. Kommer det i hermetikk, ligger de i grønnsaksdisken etc. Skal det kokes, stekes, spises rå? Så det meste har gått i knekkebrød og enkle ting hos meg. Men det er jo rett og slett fordi jeg ikke har noe kunnskap om det, og heller ikke energi til å sette meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er meg men jeg vet ikke hvordan spirer og spinat etc. ser ut en gang. Kommer det i hermetikk, ligger de i grønnsaksdisken etc. Skal det kokes, stekes, spises rå? Så det meste har gått i knekkebrød og enkle ting hos meg. Men det er jo rett og slett fordi jeg ikke har noe kunnskap om det, og heller ikke energi til å sette meg inn i det.

Vet du ikke hvordan grønnsaker ser ut? For å gjøre det enkelt, så gå i grønnsaksdisken og kjøp det som er grønt, og spis det istedet for knekkebrød :) Nå forenkler jeg det veldig, men du forstår sikkert hva jeg mener. Man trenger ikke sette seg inn i annet enn at grønnsker gir mengder med vitaminer og mineraler (og særlig da i rå form), knekkebrød er død mat. Man vil gi kroppen så mye levende og energirik mat som mulig :)

Noe av det jeg begynte med var å drikke grønt pulver, ala hvetegress (kan bestilles på nett eller kjøpes i helsekost, den fra Kamut er best). Det styrker også kroppen veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg har forklart, så er homeopat medisiner ikke så ofte brukt i behandling som du måtte tro. Alternativ tilnærming til helse dreier seg om langt mer enn dette. Har vært hos homeopater og aldri fått slike medisiner. Du må gjerne kalle det placebeo å bli symptomfri fra slik behandling, men da regner eg med at du har et vettugt svar på hvorfor så mange ikke blir friske av legemidler som har dokumentert effekt. Er det noe man virkelig tror skal virke så er det jo nettopp dette.

Vel, nå var det homeopatiske remedier som ble diskutert, og ikke alternativ behandling generelt. At homeopatimedisin består hovedsakelig vann og sukker er det ikke alle som vet, og blir man frisk fra sånt, finnes det ingen andre forklaringer enn placeboeffekten. Forøvrig har studier av homeopatmedisin vs "sukkerpiller" gitt samme resultat, dvs at omtrent like mange ble friske fra homeopatpillene som de som bare tok placebo. Dersom homeopatipillene hadde hatt noen effekt, ville man sett en signifikant forskjell i antall friske blant gruppen som fikk homeopatimedisin.

Placebo virker også inn ved bruk av legemidler, noe som kommer frem når det gjøres blindstudier. Men i motsetning til blindstudier med homeopatmedisin, er det en vesentlig forskjell i antall friske mellom de to gruppene som går på legemidler og placebo.

For å svare på det noe flåsete spørsmålet ditt: legemidler med dokumentert effekt har vært igjennom langvarige og utallige studier, som viser at de nettopp har en effekt på en stor del av den testede gruppen. Dvs at det er ikke mange som ikke blir friske fra den type medisin. At ikke alle blir friske, kan ikke være noe argument for at placeboeffekten ikke eksisterer eller at medisinen ikke virker. Vi er alle forskjellige, og placeboeffekten virker også inn på ulike måter. Man må også ta hensyn til noceboeffekten, som kan virke like sterkt som placebo.

Det må også tas høyde for at det ikke er alt som er fysisk mulig selv om man tror på det. Feks kan man ikke få en amputert til å vokse ut igjen, uansett hvor mye man tror på at det går an.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på det noe flåsete spørsmålet ditt: legemidler med dokumentert effekt har vært igjennom langvarige og utallige studier, som viser at de nettopp har en effekt på en stor del av den testede gruppen. Dvs at det er ikke mange som ikke blir friske fra den type medisin. At ikke alle blir friske, kan ikke være noe argument for at placeboeffekten ikke eksisterer eller at medisinen ikke virker. Vi er alle forskjellige, og placeboeffekten virker også inn på ulike måter. Man må også ta hensyn til noceboeffekten, som kan virke like sterkt som placebo.

Det må også tas høyde for at det ikke er alt som er fysisk mulig selv om man tror på det. Feks kan man ikke få en amputert til å vokse ut igjen, uansett hvor mye man tror på at det går an.

Nå er symptomletting og det å bli frisk, ikke samme sak. Man har ikke blitt frisk hvis man er avhengig av medisin. Legemedisin kommer i tillegg med en rekke bivirkninger, det vil man aldri komme vekk fra.

Poenget mitt er at placeboeffekten bør være langt større for noe som har dokumentert effekt, fremfor for det som ikke har dokumentert effekt. Det er forøvrig helt unødvendig å bruke hersketeknikker for å svare på innlegg.

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er symptomletting og det å bli frisk, ikke samme sak. Man har ikke blitt frisk hvis man er avhengig av medisin. Legemedisin kommer i tillegg med en rekke bivirkninger, det vil man aldri komme vekk fra.

Poenget mitt er at placeboeffekten bør være langt større for noe som har dokumentert effekt, fremfor for det som ikke har dokumentert effekt.

Noen legemidler lindrer symptomer mens andre kurerer sykdom - det er da vel ingen som hevder at legemidler kan kurere alt? Når det gjelder bivirkninger, så er det heldigvis de færreste som opplever det. Selv såkalte vanlige bivirkninger forekommer kun hos noen få prosent. Dessuten er ikke alle naturmidler uten bivirkninger heller (strengt tatt er jo de fleste legemidler også naturmidler, da de er basert på stoffer funnet i naturen).

Hvorfor burde placeboeffekten være større for legemidler? Hvorfor enkelte opplever placeboeffekt og andre ikke, er fortsatt et mysterium, men det man er sikker på er at placebo er knyttet til troen på at en behandling eller legemiddel vil virke. Hvorvidt denne troen er bevisst eller ubevisst, trenger ikke å ha noe å si. Altså kan man tro på noe, men ha en liten tvil som "ødelegger", eller være skeptisk til noe, men likevel ha en tro på noe på det ubevisste plan.

Man kan jo anta at de fleste som oppsøker alternativ behandling har et håp om at det vil virke, og møtet med behandleren er svært viktig når det kommer til placeboeffekt. Det som er spesielt med alternative behandlere, er at de ofte har en sterk overbevisning om at behandlingen deres fungerer, noe som virker positivt inn på pasienten.

Min erfaring med leger, derimot, er at de dessverre ikke er like positive. Ja, de tror jo på legevitenskapen, men spør man om man blir frisk eller hvordan legemidlet virker, får man ofte en oppramsing av felleskatalogen, om virkninger/bivirkninger etc. (det hjelper heller ikke at enkelte leger har underutviklede sosiale antenner)

Noe av det jeg syns er mest fascinerende er at placeboeffekten kan virke selv om man vet at det er placebo.

Men, nå syns jeg det har sporet litt for mye av, så jeg sier takk for meg. Det har vært hyggelig å diskutere med deg, og selv om jeg tror at vi egentlig er ganske enige om enkelte ting, blir vi nok aldri helt enige ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen legemidler lindrer symptomer mens andre kurerer sykdom - det er da vel ingen som hevder at legemidler kan kurere alt? Når det gjelder bivirkninger, så er det heldigvis de færreste som opplever det. Selv såkalte vanlige bivirkninger forekommer kun hos noen få prosent. Dessuten er ikke alle naturmidler uten bivirkninger heller (strengt tatt er jo de fleste legemidler også naturmidler, da de er basert på stoffer funnet i naturen).

Hvorfor burde placeboeffekten være større for legemidler? Hvorfor enkelte opplever placeboeffekt og andre ikke, er fortsatt et mysterium, men det man er sikker på er at placebo er knyttet til troen på at en behandling eller legemiddel vil virke. Hvorvidt denne troen er bevisst eller ubevisst, trenger ikke å ha noe å si. Altså kan man tro på noe, men ha en liten tvil som "ødelegger", eller være skeptisk til noe, men likevel ha en tro på noe på det ubevisste plan.

Man kan jo anta at de fleste som oppsøker alternativ behandling har et håp om at det vil virke, og møtet med behandleren er svært viktig når det kommer til placeboeffekt. Det som er spesielt med alternative behandlere, er at de ofte har en sterk overbevisning om at behandlingen deres fungerer, noe som virker positivt inn på pasienten.

Min erfaring med leger, derimot, er at de dessverre ikke er like positive. Ja, de tror jo på legevitenskapen, men spør man om man blir frisk eller hvordan legemidlet virker, får man ofte en oppramsing av felleskatalogen, om virkninger/bivirkninger etc. (det hjelper heller ikke at enkelte leger har underutviklede sosiale antenner)

Noe av det jeg syns er mest fascinerende er at placeboeffekten kan virke selv om man vet at det er placebo.

Men, nå syns jeg det har sporet litt for mye av, så jeg sier takk for meg. Det har vært hyggelig å diskutere med deg, og selv om jeg tror at vi egentlig er ganske enige om enkelte ting, blir vi nok aldri helt enige ;)

Når jeg snakker om bivirkninger så tenker jeg ikke nødvendigvis på umiddelbare bivirkninger som kvalme, hodepine osv, men senvirkningene som kan komme flere år senere. Legemiddler er naturmidler? Da syns jeg du skal gå gjennom produktbeskrivelsene av mange legemiddler og se hva de faktisk inneholder. Man kan godt få bivrkning av alternativ medisin når kroppen responderer på behandling. Den store forskjellen er at dette ikke har negativ langtidseffekt - og det er det som er så viktig.

En som har astma og går på astmamedisiner har ikke blitt frisk, en som har allergi og går på allergimedisin har ikke blitt frisk. Kosthold/livsstil sett i sammenheng med sykdom er så sterkt undervurdert, og for meg vil det aldri gi mening å proppe i et menneske gift for å skulle bli frisk eller holde kroppen i sjakk. Vi mennesker liker slike enkle løsninger, og ser ikke langtidseffekten.

Placebo er forventningen av at noe skal ha effekt. Jeg har langt større forventning til at noe med dokumentert virkning skal virke fremfor noe annet. Jeg antar folk flest har det.

Man trenger ikke være enige, tenk så kjedelig hvis alle var det ;)

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men om du er så godt som frisk etter mye antibiotika, hvorfor er ikke dette forsøkt og blitt vellykket til samtlige MEère der ute?

Vi fikk beskjed om at antibiotika kunne gjøre oss helt friske, men at man ikke kan behandle mennesker med antibiotika over lang tid fordi det vil dannes resistente bakterier og det blir svært farlig i lang tid. Jeg syns det er bra at de sa det, og at de (legene på sørlandets rehabiliteringssenter) også fortalte oss hvorfor ME-syke ikke kan bruke antibiotika som kur. Det var i hvert fall det vi fikk beskjed om ang. antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at det ikke er lov å undertegne innlegg i kraft av yrke eller profesjon. Dette fordi det ikke er noen måte vi kan verifisere at folk har den kompetansen de utgir seg for å ha.

Har slettet innlegg i hht dette.

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!! Det er sånne historier jeg vil høre! Hører det samme nesten overalt at det er vanskelig å bli frisk og man må risikere å være syk lenge osv. Selv om mine leger er overbevist om at man blir frisk av det. Men da du fikk diagnosen for 3 år siden, hvor syk var du da? Du har rett og slett bygget deg opp igjen på en måte? Og er du helt frisk i dag?

Veldig god lesning :)

For 5 år siden var jeg på mitt sykeste, det var da jeg var gravid med sønnen min. Jeg var sengeliggende i et mørkt rom. Ukens høydepunkt var den dagen jeg orket å ta en dusj.

Så da sønnen min ble født så ble det litt bedre, men jeg fikk ikke til å amme, hadde fullammet storesøsteren. Og faren måtte ta store deler av permisjonen da jeg var for syk til å gå hjemme alene med sønnen min. Han startet også i barnehage 10 mnd gammel, siden jeg ikke maktet å gå hjemme med han. Og etter han startet i barnehagen, så ble jeg sakte bedre. For da kunne jeg slappe av helt alene den tiden han var i barnehagen. Jeg startet også med kosthold uten sukker og hvetemel og med vekt på mye grønnsaker, fisk, sunnt fett og fullkorn. Så dette var nok og med på å gi mer energi.

Og jeg bygget meg gradvis opp. Var ikke gjort over natta. Men jeg følte at det gikk raskt den siste tiden.

Jeg anser meg for å være helt frisk, siden jeg faktisk klarer å studere fulltid, ta meg av to barn på egenhånd og trene. Men jeg har ikke vært frisk så lenge at jeg føler meg 100% trygg. Og jeg blir jo forkjøla, sliten og syk. Og hver gang så kommer tanken snikende på om det kan være ME som kommer tilbake. Men prøver å holde meg optimistisk nå, om at jeg virkelig er frisk. For planen nå er å studere i mange år, starte å jobbe da jeg er ferdig med det. Fortsette å trene, være en mor som kan være ute å leke med barna, ta de med på turer og sånn.

Og det er virkelig fantastisk å ha det sånn. Jeg husker første gang jeg vasket huset mitt, jeg var jo så lykkelig over å klare det uten å bli syk. Selv om jeg virkelig ikke er glad i husvask.

Og det er deilig å ha bevist for legene at de tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5 år siden var jeg på mitt sykeste, det var da jeg var gravid med sønnen min. Jeg var sengeliggende i et mørkt rom. Ukens høydepunkt var den dagen jeg orket å ta en dusj.

Så da sønnen min ble født så ble det litt bedre, men jeg fikk ikke til å amme, hadde fullammet storesøsteren. Og faren måtte ta store deler av permisjonen da jeg var for syk til å gå hjemme alene med sønnen min. Han startet også i barnehage 10 mnd gammel, siden jeg ikke maktet å gå hjemme med han. Og etter han startet i barnehagen, så ble jeg sakte bedre. For da kunne jeg slappe av helt alene den tiden han var i barnehagen. Jeg startet også med kosthold uten sukker og hvetemel og med vekt på mye grønnsaker, fisk, sunnt fett og fullkorn. Så dette var nok og med på å gi mer energi.

Og jeg bygget meg gradvis opp. Var ikke gjort over natta. Men jeg følte at det gikk raskt den siste tiden.

Jeg anser meg for å være helt frisk, siden jeg faktisk klarer å studere fulltid, ta meg av to barn på egenhånd og trene. Men jeg har ikke vært frisk så lenge at jeg føler meg 100% trygg. Og jeg blir jo forkjøla, sliten og syk. Og hver gang så kommer tanken snikende på om det kan være ME som kommer tilbake. Men prøver å holde meg optimistisk nå, om at jeg virkelig er frisk. For planen nå er å studere i mange år, starte å jobbe da jeg er ferdig med det. Fortsette å trene, være en mor som kan være ute å leke med barna, ta de med på turer og sånn.

Og det er virkelig fantastisk å ha det sånn. Jeg husker første gang jeg vasket huset mitt, jeg var jo så lykkelig over å klare det uten å bli syk. Selv om jeg virkelig ikke er glad i husvask.

Og det er deilig å ha bevist for legene at de tok feil.

Det er så godt å lese! Dette gir meg virkelig håp om en dag å bli frisk :). Jeg tipper det er vanskeligere/tyngre å bli frisk om man har barn og ta hensyn til, da en ikke bare har seg selv å tenke på. Takk for at du delte og håper du holder deg frisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...