Gå til innhold

Betatt av Behring Breivik


Gjest GGCavendMD

Anbefalte innlegg

Er ikke fullt så sikker på det. Det varer nok ikke så fryktelig lenge at debatten er kneblet. Jeg tror f.eks voldtektene som har rystet Oslo den siste tiden vil linkes til innvandrerne, Stang kom jo selv med et forslag om at disse skulle holdes innelåst. Og under/etter rettssaken har det gått såpass "lang" tid at man vil kunne diskutere meningene hans og ham selv og hans retorikk. Og jeg tror faktisk at verden vil forstå han om noen år. Men som alle andre genier, som er forut for sin tid, trenger resten av høneflokken tid til å følge etter og derfor tar samfunnsutviklingen tid. Bare se på Galileo Galilei f.eks som ble hetset av kirken for å tro på naturen fremfor Gud, dette er jo allmen kunnskap nå, men det har vært tøft å måtte ofre seg for sine overbevisninger som også har vist seg å stemme.

Eller Sokrates, som heller ønsket å dø enn å slutte å stå for sine meninger.

Galilei og Sokrates.... og ABB... seriøst? Hvordan kan disse i det hele tatt nevnes i samme avsnitt? Og geni?

Problemet hans er at det ikke er hans meninger og retorikk vi kommer til å diskutere. Vi diskuterte det samme før ham. Verden vil fortsatt diskutere dette. Mens Norge vil stå kneblet. Meningene hans er ikke nye. Han har ikke skapt noe nytt. Det eneste han har gjort er å utføre en syk plan. Som politisk sett vil være en parantes, mens han har inntatt en høy plassering i kampen om antall drepte. Tipper Charles Manson og mer sannsynlig Charles Whitman ser på denne staute nordmann med beundring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosialt er jeg en av de mer sjenerte, sier sjelden noe i klassetimene og har tendenser til å oppfattes som overlegen på grunn av min... tja, fraværende tilstedeværelse. Liker meg godt alene, men av og til savner jeg et mer sosialt liv. Det eksisterer, men er svakt og føler det ikke passer meg og min personlighet. Må tilpasse meg hele tiden.

Jeg er flink på skolen (både teoretisk og praktisk), gir meg sjelden og er også interessert i å holde meg oppdatert på nyhetsfronten. Kan ta meg i å være enig med ABB på mange av punktene han har nevnt i kompendiumet, føler vi har en ganske lik virkelighetsoppfatning. (Nå vil de som ikke ha lest kompendiumet antakeligvis fortelle at den oppfatningen er helt fraværende, men han uttrykker seg ikke så ekstremt i kompendiumet som han har gjort i senere avhør etc. føler jeg.)

Jeg lar ikke folk komme lett inn på meg, forelsker meg så og si aldri (har aldri vært ordentlig forelsket før og dette er første gangen jeg føler en såpass sterk tiltrekning til et annet menneske) og er passe skeptisk til nye mennesker.

Skal også sies at jeg elsker å provosere. Om jeg for eksempel diskuterer politikk, kan jeg finne på å ta et helt annet standpunkt enn hva jeg egentlig mener, kun for å provosere mest mulig. Er du også sånn?

Jøss, dette er likt. Jeg også er ufrivillig usosial. Jeg tror jeg er ganske usikker på meg selv, men samtidig føler jeg ikke at jeg går glipp av noe fordi jeg sjelden finner "tonen" med andre. Men jeg føler jeg går glipp av noe som KUNNE vært bra dersom ting hadde vært annerledes ift. min sameksistens med andre. Også å kunne være litt mer selvsikker og gå på byen osv, og kanskje bli kjent med flere.

Enig i at kompendiumet er ganske profesjonelt og objektivt skrevet, bortsett fra hans skriverier om egen person :) Han er ganske flink til å bruke smilefjes og tegn "<3" for å gjøre teksten levende, menneskelig og personlig.

Har heller ikke vært forelsket, og føler også dette er min første "forelskelse" selvom jeg ikke kjenner ABB. Så det må jo sies at det føles ganske deilig å føle tiltrekning, samtidig som det har sine baksider med tanke på hvem det er...

Ja det er veldig spennende å provosere! F.eks hvis det er et tema som har flere argumenter som er morsommme som går i mot det jeg egentlig mener om saken er det mer interessant å diskutere fra det synspunktet. Jeg kan også vinkle ting til begge sider i en diskusjon for å finne ut hvor god kunnskapsbakgrunn motdebattanten har :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg startet denne tråden, det ER unormalt og jeg vil lære meg selv bedre å kjenne om HVORFOR, så jeg forstår selvsagt at du ikke kan forstå det, slik er det vel for 99,9999 % av Norge og verden generelt.

Når det gjelder samvittigheten hans, kan man jo si han ofret seg for en større sak, at dersom vi hadde gjort som han foreslår så hadde vi reddet mange liv. Det er jo ikke til å stikke under en stol at innvandringen HAR ført til mye diskriminering av etnisk norske, for ikke å snakke om sex-sjikane og voldtekt av norske jenter. Jeg har også sett en del på programmet "Unge Mødre" og jeg vil si minst 80 % har barn med menn/gutter av muslimsk bakgrunn, som har stukket av. De er nå alenemødre i en alder av 17-23 og kommer sannsynligvis til å leve på minimumsgrensen resten av livet, da det er svært tungt å komme i gang med utdannelse i tillegg til dårlig betalt jobb, ta seg av barnet, betale for barnevakt osv.osv.

Det er mange grunner til å være enig i hans politiske ståsted.

fy f***, du virker ikke helt klar oppi toppen!

Sorry altså, men det sier anngående "unge mødre" kan jo absolutt ikke sammenlignes! Og for det andre, så er det like mange "unge mødre" som har blitt "forlatt" av norske menn! Og motsatt, hvor kvinner "bruker" barnet mot mannen og stikker av med barnet

Og for det tredje, hvis de "unge mødrene" er så dumme og involvere seg med muslimske/utenlandske menn(ikke at alle muslimer er slik, finnes mange bra mennesker som er muslimer) så kan de jo bare skylde på seg selv;)

Du mangler tydeligivs litt innsikt på hvordan ting er, virker det som!Ikke meninga å være frekk, men er slik du fremstår i mine øyne

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori er at det er kvinner som føler seg litt på samme plan som ABB, som blir tiltrukket av ham. De som har litt lik personlighet. Jeg er lik som KSM og Fortsatther når det gjelder skole, sosialt og personlighet. Og jeg føler også en tiltrekning til ABB. Ikke like sterk som dere, men nok til at jeg ikke vil prate høyt om det. :sjenert:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ganske latterlig å sympatisere med en person som har drept masse mennesker uten å engang nøle. At noen i det hele tatt ønsker å være vennlig/ha sex etc med en sånn person er jo bare helt sykt. Jeg hadde holdt meg langt unna sånne personer.

selvfølgelig er det lett å la seg provosere. Det er som å bare gjøre narr av det som har skjedd. Disse menneskene bryr seg vel heller ikke om hva Hitler gjorde, Bin Laden, og ellers alle andre fattige og syke mennesker i resten av verden. Jeg tror vi kan se langt etter at sånne mennesker melder seg inn som frivillig hos røde kors for å si det sånn.... Men hadde de gjort det hadde de kanskje fått et helt annet syn på verden.

Eller om de selv hadde opplevd alvorlig sykdom eller død i sin familie eller vennekrets. Så hadde de forstått hva som er viktig her i verden....

Han nølte jo. Han var jo utrolig nervøs og vurderte å trekke seg, og skulle kanskje trekke seg dersom Høyblokka hadde rast. Han satt lenge i bilen og tenkte. Og han syns de første drapene var fæle, men så gikk det på autopilot. Dette kan man jo forstå, da man får et slags "psykisk overtak" om at man faktisk KAN gjøre dette når man allerede har gjort det. Og det må jo ha føltes helt surrealistisk, som om man er med i en film, og at det ikke skjer på ekte, og da lever man seg jo inn i handlingen.

Jeg har faktisk samlet inn penger for Røde Kors, i skolesammenheng osv, og har vært i Auschwitz og Birkenau. Og det gjorde inntrykk! Og jeg hadde særoppgave om Hitler og det var sterke følelser av både sorg og sinne som dukket opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er betatt av Breivik... Forstår dere rekkevidden av hva han har gjort? Kan dere se for dere hvordan det må ha vært å være på Utøya under massakren? Kan dere forestille dere hvordan det er å løpe i ren dødsfrykt, mens dere ser bestekameraten eller kjæresten din bli skutt i hodet, mens dere selv har ingen steder å rømme? Kan dere forestille dere den angsten og frykten disse ungdommene har hatt? Skjønner dere at de overlevende kanskje må slite med disse hendelsene resten av livene sine? Skjønner dere at det er hundrevis av pårørende som må leve resten av livene sine uten sin elskede sønn, datter, bror, datter, osv? Og at de må leve med vissheten om at sønnen eller datteren var livredd og visste at han eller hun kom til å bli skutt og drept?

"Fortsatther", du sier du sperrer det ute... Hvorfor? Kan du forestille deg hvordan det må ha vært å være et av ofrene? Pårørende? Jeg er selv et veldig emosjonelt menneske og gråter når jeg leser om ungdommene som løp for livet sitt og var i en situasjon hvor de virkelig trodde de skulle bli skutt og drept, jeg gråter når jeg leser om foreldre som aldri får hjem barnet sitt igjen. Kan du gråte når du leser disse historiene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han nølte jo. Han var jo utrolig nervøs og vurderte å trekke seg, og skulle kanskje trekke seg dersom Høyblokka hadde rast. Han satt lenge i bilen og tenkte. Og han syns de første drapene var fæle, men så gikk det på autopilot.

Men likevel så gjorde han det. Hvordan i svarte helvete kan du engang prøve å forsvare han?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galilei og Sokrates.... og ABB... seriøst? Hvordan kan disse i det hele tatt nevnes i samme avsnitt? Og geni?

Problemet hans er at det ikke er hans meninger og retorikk vi kommer til å diskutere. Vi diskuterte det samme før ham. Verden vil fortsatt diskutere dette. Mens Norge vil stå kneblet. Meningene hans er ikke nye. Han har ikke skapt noe nytt. Det eneste han har gjort er å utføre en syk plan. Som politisk sett vil være en parantes, mens han har inntatt en høy plassering i kampen om antall drepte. Tipper Charles Manson og mer sannsynlig Charles Whitman ser på denne staute nordmann med beundring.

Heh, ja, det er ganske så fantastisk. Jeg lar meg ikke provosere nevneverdig at av folk har våte drømmer om ABB, selv om jeg syntes det er underlig.Men idioti provoserer meg, og å sammenligne ABB med Sokrates og Galilei er idioti på høyt nivå.

Galilei stod bak vitenskapelige gjennombrudd, og endte i husarrest for å ha provosert kirken. Sokrates valgte dødsstraff fremfor å reise fra Athen, etter å ha blitt stemplet som en fare for samfunnet på grunn av sine meninger. ABB valgte ikke å gå i døden for sine meninger. Han lot andre dø for dem. Han har ikke kommet med noe nytt. Han har ikke blitt fordulgt for sine meninger, han har blitt fengslet for sine handlinger. Å tenke ABB i samme tanke som Galilei, Sokrates og andre med dem, er bare flaut og dumt. Hadde ABB blitt fengslet utelukkende for å mene noe, eller stilt seg opp på Oslo S og drukket gift for å holde på prinisppene sine, så kanskje. Men sist jeg sjekket valgte han å jakte på uskyldige mennesker. Det er ikke helt det samme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori er at det er kvinner som føler seg litt på samme plan som ABB, som blir tiltrukket av ham. De som har litt lik personlighet. Jeg er lik som KSM og Fortsatther når det gjelder skole, sosialt og personlighet. Og jeg føler også en tiltrekning til ABB. Ikke like sterk som dere, men nok til at jeg ikke vil prate høyt om det. :sjenert:

Fint at du innrømmer det :) Det krevde jo litt å starte dette innlegget, men følte at jeg ønsket å diskutere dette med flere som kanskje delte meningene mine. Hvilke punkter føler du deg lik som ABB? Hvilke punkter kjenner du deg spesielt igjen i med meg og Fortsatther? Det er interessant å se hva som kan være fellesnevneren her :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare si at det er trist at du sperrer det ute. Men jeg håper du aldri noengang prøver å få kontakt med han.

det er trist ja. typisk mennesker som har alt og ikke ofrer en krone til de som trenger det. Elendighet skjer overralt i verden, og jeg tror mange hvertfall i Norge hadde hatt godt av å oppleve noe vondt innimellom (ikke misforstå meg, jeg unner ingen å oppleve noe vondt, men det åpner øynene for mange. )Selv levde jeg et ganske bekymringsfritt liv og brydde meg for det meste kun om meg selv før søsteren min ble syk, og moren til kjæresten min døde. Da forsto jeg litt mer om hvor forjævlig andre folk har det i verden, og klarte å bry meg litt mer...

Vi ser elendighet på nyhetene hver dag, og leser igjennom det som om det skulle vært Donald Duck.... Dra heller ut og hjelp de som trenger det, det skal ikke mer til enn et besøk hos dyrebeskyttelsen, julebesøk på sykehuset eller hjelpe røde kors, enn å sitte i stua hjemme og grine foran TV-skjermen samtidig som at man ikke forstår det som skjer. Noen folk syntes vel det er verre det som skjer i Harry Potter enn på nyhetene.....

ikke rart folk får helt sære oppfatninger av verden og heller blir kåte på drapsmenn enn et ønske om å hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fortsatther", du sier du sperrer det ute... Hvorfor? Kan du forestille deg hvordan det må ha vært å være et av ofrene? Pårørende? Jeg er selv et veldig emosjonelt menneske og gråter når jeg leser om ungdommene som løp for livet sitt og var i en situasjon hvor de virkelig trodde de skulle bli skutt og drept, jeg gråter når jeg leser om foreldre som aldri får hjem barnet sitt igjen. Kan du gråte når du leser disse historiene?

JEG sperrer det ikke ute. Det skjer automatisk. Så nei, jeg kan ikke forestille meg noen av delene. Hos meg er det som om ingenting spesielt har skjedd. Jeg gråter ikke når jeg leser historiene deres, men jeg fikk tårer i øyne da jeg så videoen om moren til Andrine. Kun da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange familier som feirer første jul uten sine kjære nå. De har det ganske sikkert relativt jævelig. Da er det litt fascinerende at det samtidig sitter folk her inne og diskuterer at de blir "klamme i hakket" av mannen som er skyldig i denne lidelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Hvor er nicket ditt?

er jo ganske latterlig å sympatisere med en person som har drept masse mennesker uten å engang nøle. At noen i det hele tatt ønsker å være vennlig/ha sex etc med en sånn person er jo bare helt sykt. Jeg hadde holdt meg langt unna sånne personer.

Det er ikke så sykt hvis det er flere som føler det sånn. Det er samfunnet som vil lære deg at dette er sykt, fordi det kan oppfattes som det er det samme som å sympatisere med massemordere. Men det er jo ikke det.

Jeg vil tro kvinnene som har dragning mot ABB tenker sånn (underbevisst): Han har vist at han har veldig mange kvalifikasjoner som jeg, fra naturens side, blir tiltrukket av.

Dessuten er ikke det å drepe en "avtenner" for kvinner, fra naturens side. Alle pattedyr dreper hverandre, det er sånn naturen fungerer. Før likte jentene krigerne fra stammen som forsvarte dem og drepte sine fiender. Det at en mann er i stand til å drepe sine fiender gjør han attraktiv for kvinnene fordi det vil sikre hennes og barnas trygghet.

Nå er jo dette en annen sak, men man må nesten se det litt på denne måten for å forstå hvorfor kvinner kan bli betatt av ABB.

Det moderne samfunnet som vi nå lever i er ikke naturlig for oss. Vi ble ikke skapt for å leve i et sånt samfunn, men fordi vi er tenkene vesener lagde vi det likevel.

Bare for å understreke: Jeg sympatiserer ikke med ABB overhode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han nølte jo. Han var jo utrolig nervøs og vurderte å trekke seg, og skulle kanskje trekke seg dersom Høyblokka hadde rast. Han satt lenge i bilen og tenkte. Og han syns de første drapene var fæle, men så gikk det på autopilot. Dette kan man jo forstå, da man får et slags "psykisk overtak" om at man faktisk KAN gjøre dette når man allerede har gjort det. Og det må jo ha føltes helt surrealistisk, som om man er med i en film, og at det ikke skjer på ekte, og da lever man seg jo inn i handlingen.

Jeg har faktisk samlet inn penger for Røde Kors, i skolesammenheng osv, og har vært i Auschwitz og Birkenau. Og det gjorde inntrykk! Og jeg hadde særoppgave om Hitler og det var sterke følelser av både sorg og sinne som dukket opp.

han har fremdeles gjort det. Hadde det vært helt greit om jeg hadde nølt i flere dager før jeg kom og plaffa ned mora di liksom?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG sperrer det ikke ute. Det skjer automatisk. Så nei, jeg kan ikke forestille meg noen av delene. Hos meg er det som om ingenting spesielt har skjedd. Jeg gråter ikke når jeg leser historiene deres, men jeg fikk tårer i øyne da jeg så videoen om moren til Andrine. Kun da.

Av nysgjerrighet, er det andre områder i livet hvor du opplever å ha manglende empati?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KSM, jeg kjenner jeg blir kvalm når jeg leser innleggene dine. Ikke fordi du er tiltrukket av ABB, men ditt forsvar og din forståelse av ham som person.

Du skriver at hans handlinger tyder på "intellekt, mental kapasitet, selvbeherskelse, tålmodighet, impulskontroll."

Du forsvarer mye med sammenligninger til andre store navn opp gjennom tiden. Du forsvarer det med hva som framstår som essensielt samme synspunkt til ABB - innenfor den muslimske debatten.

Enhver person kan lage bomber. Enhver person kan drepe et annet menneske. Enhver person kan ty til vold for å bli hørt. Enhver person kan bli blind for andres synspunkt. Enhver person kan si at de har rett og at alle andre tar feil.

En person som er intelligent, innehar mental kapasitet, selvbeherskelse, tålmodighet og impulskontroll, kan få fram sitt budskap ved hjelp av ord. Kan overbevise andre mennesker ved hjelp av diskusjoner og argumenter. ABB har, gjennom sine handlinger, gjennom sine ord og gjennom sine meninger, vist at han stryker på alle nevnte områder. Tekstene hans vitner om et sinn som hviler i galskapens hånd, handlingene om et menneske blottet for ære, meningene om en person hjernevasket av egen blindhet.

KSM, dine syn på og ditt forsvar av ABB gjør meg kvalm av én enkel årsak: det minner meg på at det finnes mennesker som støtter han. At det finnes mennesker som er kapable til å gjøre det samme atter en gang.

Bli kåt av ham og elsk ham så mye du vil, men vær så snill: tenk.

Endret av Katten.
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av nysgjerrighet, er det andre områder i livet hvor du opplever å ha manglende empati?

Nei, ikke som jeg kan komme på nå i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som mange tydeligivis ikke forstår, når det kommer til utlendinger her i landet

De er vokst opp i et annet samfund med andre normer og kultur og føler seg også ofte utsøtt i det norske samfundet, siden det blant annet er vanskelig for dem å få seg en jobb og bli respektert

Dette gjør noe med hodet til et menneske og derfor sliter også en del norske utlendinger med psykiske lideleser og har også derfor lettere til å ty til ulovilge handlinger! De får ofte en "i dont care" instilling, siden de føler at de ikke har noe håp uansett!

Så du KMS, siden du blir så tiltrekket av folk som er syke og gjør ulovilge handlinger og ikke bryr seg om hva samfunder sier, kanskje du burde finne deg en pakkiss fra B gjengen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er nicket ditt?

Det er ikke så sykt hvis det er flere som føler det sånn. Det er samfunnet som vil lære deg at dette er sykt, fordi det kan oppfattes som det er det samme som å sympatisere med massemordere. Men det er jo ikke det.

Jeg vil tro kvinnene som har dragning mot ABB tenker sånn (underbevisst): Han har vist at han har veldig mange kvalifikasjoner som jeg, fra naturens side, blir tiltrukket av.

Dessuten er ikke det å drepe en "avtenner" for kvinner, fra naturens side. Alle pattedyr dreper hverandre, det er sånn naturen fungerer. Før likte jentene krigerne fra stammen som forsvarte dem og drepte sine fiender. Det at en mann er i stand til å drepe sine fiender gjør han attraktiv for kvinnene fordi det vil sikre hennes og barnas trygghet.

Nå er jo dette en annen sak, men man må nesten se det litt på denne måten for å forstå hvorfor kvinner kan bli betatt av ABB.

Det moderne samfunnet som vi nå lever i er ikke naturlig for oss. Vi ble ikke skapt for å leve i et sånt samfunn, men fordi vi er tenkene vesener lagde vi det likevel.

Bare for å understreke: Jeg sympatiserer ikke med ABB overhode.

helt latterlig å forsvare det han har gjort fordi vi var barbarer i steinalderen. Har du noen gang hørt om evolusjon? Vi har ikke de samme instinktene lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

helt latterlig å forsvare det han har gjort fordi vi var barbarer i steinalderen. Har du noen gang hørt om evolusjon? Vi har ikke de samme instinktene lenger.

Jeg forsvarer da ikke det han har gjort. Jeg forsvarer de som blir genuint betatt av han, men ikke kan noe for det.

Seriøst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...