Gå til innhold

Betatt av Behring Breivik


Gjest GGCavendMD

Anbefalte innlegg

Men som han skriver i manifestet er det svært sjelden at ikke-voldelig politikk fører frem. Det er kun i Sør-Afrika dette har fungert. Ellers vil den parten som er villig til å utøve vold (muslimer/ekstreme islamister) overkjøre den fredelige parten og dermed vinne. Så spørsmålet her er hvem som kommer hvem i forkjøpet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men som han skriver i manifestet er det svært sjelden at ikke-voldelig politikk fører frem. Det er kun i Sør-Afrika dette har fungert. Ellers vil den parten som er villig til å utøve vold (muslimer/ekstreme islamister) overkjøre den fredelige parten og dermed vinne. Så spørsmålet her er hvem som kommer hvem i forkjøpet...

Men når han nå har kneblet debatten fullstendig i lang, lang tid fremover, så kan man jo spørre seg selv hvor intelligent dette nå engang var...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Så hvorfor da ikke sende et brev i ABB om dette, istedet for å prøve å lære meg det?

Fordi mannen er syk og aldri vil lære det. Det er viktigere at de som lever fritt her i Norge lærer at det er viktig å respektere, enn at en mann på en fengselscelle gjør det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mannen er syk og aldri vil lære det. Det er viktigere at de som lever fritt her i Norge lærer at det er viktig å respektere, enn at en mann på en fengselscelle gjør det.

Men jeg har jo lært det og jeg respekterer det. Så spar preknen din til en annen som ikke vet det i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatther: Jeg føler vi er like på mange plan, alder, fascinasjonen for ABB etc. Hvordan er du sosialt og på skolen? Jeg personlig har som oftest følt meg ganske malplassert sammen med de aller fleste, både i skolesammenheng og på fritid. Jeg har aldri funnet min "klikk". Men som oftest har jeg kommet bedre ut av det med de som er eldre, og gjennom årene har lærere uttrykt dette som modenhet (konferansetimer osv). F.eks da jeg var 15 hadde jeg flere venner på 20 enn jevnaldrende.

Mens andre snakket om kjendiser etc var jeg mer opptatt av samfunnsorienterte saker og følte stor frustrasjon da jeg ikke fant noen å diskutere med/likesinnede. Jeg tror jeg på mange måter føler meg lik som Breivik på dette punktet, da han sannsynligvis heller ikke fant seg til rette eller noen med samme politiske/generelle syn på verden og samfunnet.

Ellers på skolen, rent fagmessig, ikke sosialt, har jeg vært lærernes favoritt, og alltid fått gode skussmål på konferansetimer, de sparte stilen min til slutt fordi da hadde de noe å "se frem til" og de likte drøftingene mine etc., jeg begynte alltid dagen før å lese til prøver og fikk 5 og 6. Så jeg lærer fort og trenger stort sett kun å lese en gang for å skjønne stoffet, med mindre det er formler man må skjønne/pugge på et annet plan selvfølgelig.

Lærerne mente også at det var jeg som trakk meg unna de andre, på en måte at jeg isolerte meg. Dette kan nok stemme for jeg følte meg mer komfortabel alene enn sammen med folk jeg ikke "klikket" med. Husker jeg tidlig funderte mye på dette, og følte meg selvsagt unormal som alle andre barn ville gjort og lurte på hva som var galt med meg.

Jeg er ikke naiv og er stort sett for skeptisk til andre mennesker og deres intensjoner, jeg har ikke noe ønske om å frelse eller ha omsorg for eller være en slags frelser eller mor for ABB, jeg føler rett og slett en ekstrem seksuell tiltrekning. Og det er forbausende å se denne siden ved seg selv fordi jeg verken er naiv eller svak faglig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes synd på deg KSM, som kan føle deg tiltrukket av et så fælt menneske..det gjør jeg virkelig!!

Og han kan umulig hatt noe form for samvittighet, for da hadde han aldri i verden klart å utføre det han gjorde!!

Er bare helt syyyykt at noen kvinner kan like en person som breivik, helt utenfor min forståelse...

Jeg også liker intelligente mennesker som har sterke meninger, men kun hvis det er noe jeg delvis er enig i og i hvertfall ikke hvis de er villig til å drepe for dem! Da betyr det jo bare at personen er syk i hodet, akkurat som brevik er;)

Men det sliter vell kanskje du(KSM) med å forstå?

Endret av danbanan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest henriett3

Kjære KSM

Det virker som om at du føler med ABB.

For meg da er det helt OK at du er betatt, men det er ikke OK viss du føler med det han gjorde!

En kompis av meg, Sondre post-47640-0-19657700-1324677919_thumb.j prøvde å løpe fra ABB på Utøya, og måtte hoppe ut i vannet og la på svøm.

Sondre var verdens snilleste og beste, og kunne aldri i verden gjøre noen noe vondt. På grunn av ABB omkom Sondre på veien over. På grunn av ABB sitter familien til Sondre uten han rundt julebordet i år. På grunn av ABB har jeg mistet mange venner, og mange familier har en mindre rundt julebordet i år.

Kan jeg spørre deg om en ting: Viss du bad aftenbønn og om du skulle valgt å be for enten ABB eller foreldrene som mistet sønnen/datteren sin på utøya, hvem ville du bedt for?

Jeg forstår selvfølgelig at du synes det var galt gjort av ABB, men føler du virkelig med den mannen?

Jeg prøver bare å forstå.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Kreds til de som er betatt av ABB og tør inrømme det.

Minus til de som lar seg provosere. Sånt er ikke frivillig!?

Men om man er personlig berørt av tragedien er det forstålig hvis man blir provosert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når han nå har kneblet debatten fullstendig i lang, lang tid fremover, så kan man jo spørre seg selv hvor intelligent dette nå engang var...

Er ikke fullt så sikker på det. Det varer nok ikke så fryktelig lenge at debatten er kneblet. Jeg tror f.eks voldtektene som har rystet Oslo den siste tiden vil linkes til innvandrerne, Stang kom jo selv med et forslag om at disse skulle holdes innelåst. Og under/etter rettssaken har det gått såpass "lang" tid at man vil kunne diskutere meningene hans og ham selv og hans retorikk. Og jeg tror faktisk at verden vil forstå han om noen år. Men som alle andre genier, som er forut for sin tid, trenger resten av høneflokken tid til å følge etter og derfor tar samfunnsutviklingen tid. Bare se på Galileo Galilei f.eks som ble hetset av kirken for å tro på naturen fremfor Gud, dette er jo allmen kunnskap nå, men det har vært tøft å måtte ofre seg for sine overbevisninger som også har vist seg å stemme.

Eller Sokrates, som heller ønsket å dø enn å slutte å stå for sine meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at han var samvittighetsfull og intelligent nok til å prøve på den korrekte måten, før han tydde til voldelige handlinger. Dette tyder på intellekt, mental kapasitet, selvbeherskelse, tålmodighet, impulskontroll.

Kom igjen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatther: Jeg føler vi er like på mange plan, alder, fascinasjonen for ABB etc. Hvordan er du sosialt og på skolen? Jeg personlig har som oftest følt meg ganske malplassert sammen med de aller fleste, både i skolesammenheng og på fritid. Jeg har aldri funnet min "klikk". Men som oftest har jeg kommet bedre ut av det med de som er eldre, og gjennom årene har lærere uttrykt dette som modenhet (konferansetimer osv). F.eks da jeg var 15 hadde jeg flere venner på 20 enn jevnaldrende.

Mens andre snakket om kjendiser etc var jeg mer opptatt av samfunnsorienterte saker og følte stor frustrasjon da jeg ikke fant noen å diskutere med/likesinnede. Jeg tror jeg på mange måter føler meg lik som Breivik på dette punktet, da han sannsynligvis heller ikke fant seg til rette eller noen med samme politiske/generelle syn på verden og samfunnet.

Ellers på skolen, rent fagmessig, ikke sosialt, har jeg vært lærernes favoritt, og alltid fått gode skussmål på konferansetimer, de sparte stilen min til slutt fordi da hadde de noe å "se frem til" og de likte drøftingene mine etc., jeg begynte alltid dagen før å lese til prøver og fikk 5 og 6. Så jeg lærer fort og trenger stort sett kun å lese en gang for å skjønne stoffet, med mindre det er formler man må skjønne/pugge på et annet plan selvfølgelig.

Lærerne mente også at det var jeg som trakk meg unna de andre, på en måte at jeg isolerte meg. Dette kan nok stemme for jeg følte meg mer komfortabel alene enn sammen med folk jeg ikke "klikket" med. Husker jeg tidlig funderte mye på dette, og følte meg selvsagt unormal som alle andre barn ville gjort og lurte på hva som var galt med meg.

Jeg er ikke naiv og er stort sett for skeptisk til andre mennesker og deres intensjoner, jeg har ikke noe ønske om å frelse eller ha omsorg for eller være en slags frelser eller mor for ABB, jeg føler rett og slett en ekstrem seksuell tiltrekning. Og det er forbausende å se denne siden ved seg selv fordi jeg verken er naiv eller svak faglig.

Sosialt er jeg en av de mer sjenerte, sier sjelden noe i klassetimene og har tendenser til å oppfattes som overlegen på grunn av min... tja, fraværende tilstedeværelse. Liker meg godt alene, men av og til savner jeg et mer sosialt liv. Det eksisterer, men er svakt og føler det ikke passer meg og min personlighet. Må tilpasse meg hele tiden.

Jeg er flink på skolen (både teoretisk og praktisk), gir meg sjelden og er også interessert i å holde meg oppdatert på nyhetsfronten. Kan ta meg i å være enig med ABB på mange av punktene han har nevnt i kompendiumet, føler vi har en ganske lik virkelighetsoppfatning. (Nå vil de som ikke ha lest kompendiumet antakeligvis fortelle at den oppfatningen er helt fraværende, men han uttrykker seg ikke så ekstremt i kompendiumet som han har gjort i senere avhør etc. føler jeg.)

Jeg lar ikke folk komme lett inn på meg, forelsker meg så og si aldri (har aldri vært ordentlig forelsket før og dette er første gangen jeg føler en såpass sterk tiltrekning til et annet menneske) og er passe skeptisk til nye mennesker.

Skal også sies at jeg elsker å provosere. Om jeg for eksempel diskuterer politikk, kan jeg finne på å ta et helt annet standpunkt enn hva jeg egentlig mener, kun for å provosere mest mulig. Er du også sånn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes synd på deg KSM, som kan føle deg tiltrukket av et så fælt menneske..det gjør jeg virkelig!!

Og han kan umulig hatt noe form for samvittighet, for da hadde han aldri i verden klart å utføre det han gjorde!!

Er bare helt syyyykt at noen kvinner kan like en person som breivik, helt utenfor min forståelse...

Jeg også liker intelligente mennesker som har sterke meninger, men kun hvis det er noe jeg delvis er enig i og i hvertfall ikke hvis de er villig til å drepe for dem! Da betyr det jo bare at personen er syk i hodet, akkurat som brevik er;)

Men det sliter vell kanskje du(KSM) med å forstå?

Det er derfor jeg startet denne tråden, det ER unormalt og jeg vil lære meg selv bedre å kjenne om HVORFOR, så jeg forstår selvsagt at du ikke kan forstå det, slik er det vel for 99,9999 % av Norge og verden generelt.

Når det gjelder samvittigheten hans, kan man jo si han ofret seg for en større sak, at dersom vi hadde gjort som han foreslår så hadde vi reddet mange liv. Det er jo ikke til å stikke under en stol at innvandringen HAR ført til mye diskriminering av etnisk norske, for ikke å snakke om sex-sjikane og voldtekt av norske jenter. Jeg har også sett en del på programmet "Unge Mødre" og jeg vil si minst 80 % har barn med menn/gutter av muslimsk bakgrunn, som har stukket av. De er nå alenemødre i en alder av 17-23 og kommer sannsynligvis til å leve på minimumsgrensen resten av livet, da det er svært tungt å komme i gang med utdannelse i tillegg til dårlig betalt jobb, ta seg av barnet, betale for barnevakt osv.osv.

Det er mange grunner til å være enig i hans politiske ståsted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kreds til de som er betatt av ABB og tør inrømme det.

Minus til de som lar seg provosere. Sånt er ikke frivillig!?

Men om man er personlig berørt av tragedien er det forstålig hvis man blir provosert.

er jo ganske latterlig å sympatisere med en person som har drept masse mennesker uten å engang nøle. At noen i det hele tatt ønsker å være vennlig/ha sex etc med en sånn person er jo bare helt sykt. Jeg hadde holdt meg langt unna sånne personer.

selvfølgelig er det lett å la seg provosere. Det er som å bare gjøre narr av det som har skjedd. Disse menneskene bryr seg vel heller ikke om hva Hitler gjorde, Bin Laden, og ellers alle andre fattige og syke mennesker i resten av verden. Jeg tror vi kan se langt etter at sånne mennesker melder seg inn som frivillig hos røde kors for å si det sånn.... Men hadde de gjort det hadde de kanskje fått et helt annet syn på verden.

Eller om de selv hadde opplevd alvorlig sykdom eller død i sin familie eller vennekrets. Så hadde de forstått hva som er viktig her i verden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære KSM

Det virker som om at du føler med ABB.

For meg da er det helt OK at du er betatt, men det er ikke OK viss du føler med det han gjorde!

En kompis av meg, Sondre post-47640-0-19657700-1324677919_thumb.j prøvde å løpe fra ABB på Utøya, og måtte hoppe ut i vannet og la på svøm.

Sondre var verdens snilleste og beste, og kunne aldri i verden gjøre noen noe vondt. På grunn av ABB omkom Sondre på veien over. På grunn av ABB sitter familien til Sondre uten han rundt julebordet i år. På grunn av ABB har jeg mistet mange venner, og mange familier har en mindre rundt julebordet i år.

Kan jeg spørre deg om en ting: Viss du bad aftenbønn og om du skulle valgt å be for enten ABB eller foreldrene som mistet sønnen/datteren sin på utøya, hvem ville du bedt for?

Jeg forstår selvfølgelig at du synes det var galt gjort av ABB, men føler du virkelig med den mannen?

Jeg prøver bare å forstå.

Selvsagt føler jeg utrolig med de som lider av dette. Jeg så på Skavlan, med far og datter som trodde de aldri ville se hverandre igjen og det var rørende. Så virkelig, min omtanke går ut til alle som lider av dette. Det er forferdelig på alle nivåer, for ofrene, de pårørende, Norge og Breivik selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fullt så sikker på det. Det varer nok ikke så fryktelig lenge at debatten er kneblet. Jeg tror f.eks voldtektene som har rystet Oslo den siste tiden vil linkes til innvandrerne, Stang kom jo selv med et forslag om at disse skulle holdes innelåst. Og under/etter rettssaken har det gått såpass "lang" tid at man vil kunne diskutere meningene hans og ham selv og hans retorikk. Og jeg tror faktisk at verden vil forstå han om noen år. Men som alle andre genier, som er forut for sin tid, trenger resten av høneflokken tid til å følge etter og derfor tar samfunnsutviklingen tid. Bare se på Galileo Galilei f.eks som ble hetset av kirken for å tro på naturen fremfor Gud, dette er jo allmen kunnskap nå, men det har vært tøft å måtte ofre seg for sine overbevisninger som også har vist seg å stemme.

Eller Sokrates, som heller ønsket å dø enn å slutte å stå for sine meninger.

:sjokkert: :sjokkert:

Leser jeg feil? Sammenligner du virkelig ABB med Galileo Galilei og Sokrates? Geni?

Bitch, please! :klaske:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære KSM

Det virker som om at du føler med ABB.

For meg da er det helt OK at du er betatt, men det er ikke OK viss du føler med det han gjorde!

En kompis av meg, Sondre post-47640-0-19657700-1324677919_thumb.j prøvde å løpe fra ABB på Utøya, og måtte hoppe ut i vannet og la på svøm.

Sondre var verdens snilleste og beste, og kunne aldri i verden gjøre noen noe vondt. På grunn av ABB omkom Sondre på veien over. På grunn av ABB sitter familien til Sondre uten han rundt julebordet i år. På grunn av ABB har jeg mistet mange venner, og mange familier har en mindre rundt julebordet i år.

Kan jeg spørre deg om en ting: Viss du bad aftenbønn og om du skulle valgt å be for enten ABB eller foreldrene som mistet sønnen/datteren sin på utøya, hvem ville du bedt for?

Jeg forstår selvfølgelig at du synes det var galt gjort av ABB, men føler du virkelig med den mannen?

Jeg prøver bare å forstå.

Fryktelig trist med Sondre.

Jeg ber ofte kveldsbønn for ABB. Om at isolasjonen ikke tærer på ham, at fengslingsmøtene skal gå bra og ønsker om at han har fått noen fine bøker å lese på cella.

Jeg sa i tråden jeg startet, at for meg er det som om handlingene hans ikke registreres. Det som har skjedd er utenfor min verden. Jeg vet mange har dødd og mange har fått både fysiske og psykiske problemer i ettertiden, men jeg tenker aldri på det. Det kommer aldri i tankene mine, som om jeg på en eller annen måte har klart å sperre det ute.

For jeg er egentlig veldig sympatisk og veldig emosjonell. Gråter av de minste ting. Dette er uvant for meg og jeg håper ikke jeg fornærmer noen, for det er virkelig trist med Sondre og alle andre som mistet livene sine, men jeg klarer ikke registrere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreds til de som er betatt av ABB og tør inrømme det.

Minus til de som lar seg provosere. Sånt er ikke frivillig!?

Men om man er personlig berørt av tragedien er det forstålig hvis man blir provosert.

Takk for forståelsen. Har du noen meninger rundt dette? Det er selvfølgelig ikke meningen å provosere noen med tråden. Håper at alle skjønner det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Fryktelig trist med Sondre.

Jeg ber ofte kveldsbønn for ABB. Om at isolasjonen ikke tærer på ham, at fengslingsmøtene skal gå bra og ønsker om at han har fått noen fine bøker å lese på cella.

Jeg sa i tråden jeg startet, at for meg er det som om handlingene hans ikke registreres. Det som har skjedd er utenfor min verden. Jeg vet mange har dødd og mange har fått både fysiske og psykiske problemer i ettertiden, men jeg tenker aldri på det. Det kommer aldri i tankene mine, som om jeg på en eller annen måte har klart å sperre det ute.

For jeg er egentlig veldig sympatisk og veldig emosjonell. Gråter av de minste ting. Dette er uvant for meg og jeg håper ikke jeg fornærmer noen, for det er virkelig trist med Sondre og alle andre som mistet livene sine, men jeg klarer ikke registrere det.

Da må jeg bare si at det er trist at du sperrer det ute. Men jeg håper du aldri noengang prøver å få kontakt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...