Gå til innhold

Gi tiggere penger?


Shoe

Anbefalte innlegg

Jeg gir de få gangene noen kommer bort og spør om jeg har noen kronestykker "til bussen hjem", da har jeg ikke hjerte til å si nei. Men generelt har jeg ikke så mye penger å avse, så jeg unngår å gi til alle som sitter bortover gatene, selv om jeg får dårlig samvittighet av bare å gå forbi.

Hahah, da er jeg motsatt av deg :) Jeg gir penger til tiggere, men sier til de at: ikke kom til meg og si at du skal bruke de på en kaffe på Narvesen osv. Får nok litt dårlig samvittighet om jeg ikke gir. Pleier å kjøpe =Oslo. Synes det er et flott tiltak at de kan gjøre noe for pengene, annet enn å stjele ting osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg gir penger og mat samt at jeg prater med tiggerne. Som de fleste andre her sier så gjelder det kun norske.

På facebook er det en gruppe som heter "hjelp oss å hjelpe" den blir drevet av noen frivillige. De samler inn varme klær til de som bor ute, samt hjelper folk som er fattige.

Her kan du bli med å sende inn feks brukte klær.

De gå rundt i byene å hjelper de som bor på gata. Utrolig flott!!!

Pengene vi gir til tiggere går nok til dop, men så er det jo pga avhengigheten at de har det som de har det. De trenger dop for å være "friske. De bruker nok, somregele ihvertfall, ikke dop fordi de har lyst til det.

Også tror jeg det å ta en prat med tiggerne og å vise litt omsorg er en bra ting, vil tro det føles helt ræva å sitte der med bøyd hode å vente på å få penger......

Ser at folk har opplevd sinte tiggere, det kan nok komme av at de har abstinenser og er desperate etter dop. Dopen har jo makta over disse menneskene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

kan dere ikke kjøpe noe mer fornuftig enn en bolle? det metter ikke. jeg gir ikke noe som regel

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg gir sjeldent til tiggere. For det første var det omtrent ingen tiggere i Trondheim før loven om tigging ble opphevet for noen år siden, for det andre er det nesten bare organiserte rumenere. Det er synd at de må tigge, men når de sitter der med Nike-sko eller drikker øl i parken før de blir hentet av en bil mister jeg all tiltro til dem. Har dessuten nok med å få min egen økonomi til å gå opp.

Blir også irritert på gatemusikantene som spiller de samme stykkene hele tida, like dårlig hver gang, på trekkspill. Vi snakker om stykker jeg selv kan spille på piano, som de fullstendig radbrekker.

Samboeren er flink til å kjøpe Sorgenfri, da. Han er mye snillere enn meg sånn sett ;)

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir drikke, boller, mat, røyk og kontanter hvis jeg har det på meg. Og kjøper =Oslo. Men bare til de norske tiggerne. Har bare opplevd takknemlighet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ulovlig å gå rundt, det er fullt lovlig å sitte å tigge.

Gir aldri.

Og jeg vil legge til at hver gang du kjøper blomster om ber om poser så donerer du penger ...

Frelsesarmeen får 12 mill. fra poser :takke:

http://www.vl.no/samfunn/frelsesarmeen-far-12-mill-fra-poser/

Min Fagforening gir masse penger til prosjekter i Afrika... Jeg donerer på denne måten i stedet for én og én ,,,

Det snakkes nå om at tiggerne skal flomme gatene i sommer-Oslo. Det gjelder å holde på verdisakene! De stjeler også, ikke bare tigger.

Jeg mener ikke de behandles som et renovasjonsproblem. Mere at vi ikke skal gi fra oss.

De søker ikke jobber, da hadde de startet nå i januar med jobbsøk... Alle vet at sommerjobbene blir borte før påske. Tviler på at de har legale grunner til å komme hit.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir vanligvis ikke til tiggere.Men jeg kjøper =Oslo av de narkomane,lar de beholde bladet og selge det igjen. Heller det enn at de raner,stjeler eller annet.

De andre,fra Romania eller hvor de kommer fra, gir jeg aldri til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo så kreative, legger meldinger på seter i t-banen, mest lyst å sparke de av i fart. Det er ulovlig, og dumme folk gir. DA blir vi jo ikke kvitt svineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo så kreative, legger meldinger på seter i t-banen, mest lyst å sparke de av i fart. Det er ulovlig, og dumme folk gir. DA blir vi jo ikke kvitt svineriet.

Snakker du om =Oslo-selgerne nå? Mener du at det er svineri? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når noen tigger, får jeg lyst til å gi dem noe, men er så usikker. Hva er best for dem?Og er det ulovelig å gi tiggere penger?... Hva syntes dere?

På forhånd takk for svar:)

Jeg kjøpte pølse i brød til en uteligger mens jeg ventet på drosje da jeg skulle hjem fra en bytur.

Ut over det er det har jeg kun gitt til noen gatebarn i utlandet. Der i blant var det to brødre i Portugal som jeg gav hver sin sandwich og 50 euro. De prøvde å selge golfballer som de hadde plukket til oss golfspillere. Med væpnede vakter på firehjulinger rundt meg fikk de aldri sjansen til å selge noe. Der i mot kastet jeg mat over gjerdet og fikk gitt dem 50 euro på deling gjennom gjerdet etter å ha sett dem på golfbanen hver dag nede ved havet. Jeg glemmer ikke ansiktene deres og de var så fornøyde at de sprang av gårde for å finne noen gode golfballer til meg. De var dyktige, så jeg fikk straks 9-10 praktisk talt ubrukte Titleist Pro V1 som gjenytelse for mitt bidrag.

I Afrika fikk de vannflasker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om =Oslo-selgerne nå? Mener du at det er svineri? :klo:

Nei det er ikke svineri, jeg mener de som er kommet hit uten å ha jobb, som bare skal leve av alle de dumme som gir.

Som ringer på dørene våre med skilt; Jeg er stum og døv, Gi meg penger... Osv... :filer:

De som stjeler fra folk på buss, tbane, i vanlige butikker og som bare driver med organisert kriminalitet.

Tror vi må skille mellom =Oslo og Østblokkere... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Oslo ga jeg mat istede for penger og kjøpte =Oslo :)

Dette kun til de norske.

Her jeg bor nå har jeg observert tiggerne fra Romania komme etter "arbeidstid" i helt vanlige klær og med de slitte klærne i en rimi pose :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke svineri, jeg mener de som er kommet hit uten å ha jobb, som bare skal leve av alle de dumme som gir.

Som ringer på dørene våre med skilt; Jeg er stum og døv, Gi meg penger... Osv... :filer:

De som stjeler fra folk på buss, tbane, i vanlige butikker og som bare driver med organisert kriminalitet.

Tror vi må skille mellom =Oslo og Østblokkere... :jepp:

Daa er jeg med. Og enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til får jeg lyst til å være en tigger, bare for å sjekke hvor mye jeg kan få tak i løpet av en dag. Ikke helt etisk, men jeg tror en god del tiggere faktisk tjener en del på å tigge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av og til får jeg lyst til å være en tigger, bare for å sjekke hvor mye jeg kan få tak i løpet av en dag. Ikke helt etisk, men jeg tror en god del tiggere faktisk tjener en del på å tigge.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-gikk-det-da-tv-2-tigget-med-skjult-kamera-i-oslo-3664955.html

-

Over 800 kroner i koppen

Etter seks iskalde timer på Karl Johans gate ender vi til slutt opp med 842,50 kroner. (Hvem som fikk pengene kan du se i videovinduet øverst i artikkelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og ta med seg en tigger ut på middag? Få de opp fra den kalde bakken og spander et større eller mindre måltid på restaurant/kafe. Mye mer verdig enn og slenge en 50 lapp i koppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jobber jeg i sentrum. og vi har 3 av disse rumenske tiggerene innom flere ganger dagelig. De kommer for og veksle småmynt.. ca hver 3 time dukker de opp for og veksle 200-300 kroner hos meg. Så de tjener mer enn hva jeg gjør iløpet av en arbeidsdag på tigging. Venneligst slutt å gi disse menenskene penger.

Følg etter de endag så får du se hva slags luksus de velter seg i på privaten.. insane!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Det finnes både ekte og falske tiggere der ute, men jeg gir dem ikke penger.
Har vært såpass skeptisk at om jeg skulle gi dem noe så ville jeg mye heler ha
kjøpt en kakao, en bolle eller et eller annet for dem istedet for å gi dem de pengene. 
Ingen vet hva de pengene går til, å jeg vil ikke være med å bidra på at de som eventuelt
er avhengige tar dop, og andre saker som ikke er godt for dem. (Nå bor jeg ikke i Oslo 
lenger, og ser svært få tiggere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...