Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom det er stor fare for gjentakelse og behov for vern av samfunnet, åpner loven for å plassere vedkommende i fengsel etter sykehusbehandlingen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016366

Siterer samme artikkel:

Dersom Breivik blir erklært frisk etter behandlingen på sykehus vil han enten slippes ut i samfunnet eller overføres til ordinær fengselsstraff.

Dette vil avgjøres av behandleren(e) hans. Om han spiller kortene sine godt (noe som jeg tror han kan) skal det ikke være umulig å overbevise disse om at han aldri vil gjøre noe lignende igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke å engasjere meg så veldig i saken. Har ingen hevnlyst overfor ham. Så lenge han uskadeliggjøres er det det samme for meg hvor han sitter.

Eller går fri på gata?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Man kan ikke straffe psykotiske mennesker.

Stemmer at man ikke kan FENGSELSstraffe psykotiske personer. Hvis det viser seg at Breivik var psykotisk i gjerningsøyeblikket blir straffen, frihetsberøvet i form av opphold og streng oppsikt ved en psykiatrisk institusjon. I tillegg kan han bli overført til fengsel hvis han evt. blir frisk. Er det egenglig så stor forskjell fra å sitte i fengslel og være på en lukket psykiatrisk institusjon i årevis? Nå kjenner ikke jeg fengsel på innsiden, men har forstått at de har både aktiviteter, tv, treningsmuligheter og muligheter for besøk under opphold i fengsel, i tillegg er det vell også mulighet til å ta seg en utdannelse... Jaja ikke vet jeg om fengselsstraff i seg selv er den verste straffen.

Endret av lulle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tilregnelig i følge VG og Dagbladet. Ja-ja...da har storsamfunnet tatt en Hamsun igjen,

mannen har for sterke meninger for samfunnet samtidig med at han har gjort noe forferfdelig galt. Da er det lettest å uskadeliggjøre ham på denne måte.

ja, det er sant. vet ikke helt hva jeg skal tro og mene om dette jeg. han slipper nok ikke ut med det første uansett. men allikevel mener jeg han burde fått fengselsstraff, og han har jo planlagt dette i lang tid, og var veldig klar over hva han gjorde, så jeg skjønner ikke helt hvordan de kom frem til denne konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette ABB har fryktet, dette ødelegger "saken" hans totalt. Tror han aldri kommer til å slippe ut, som jeg leste et eller annet sted kan han bli satt i fengsel etter å ha blitt erklært frisk og det tror jeg kommer til å skje her(hvis han noen sinne blir erklært frisk da noe jeg tviler på). Men er litt blandede følelser her, som det nok er for alle andre. Håper det blir minst en utredning til, denne saken trenger flere enn to eksperter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo vere eit fantastisk slag i trynet på Breivik sjølv. Her er han den einaste som har fatta at vi er i krig, og han er kommandør og greier, og så blir han stempla som sprø i staden. Det blir liksom ikkje like stilig å skrive seg sjølv inn i historiebøkene som han "galningen" som å vere krosstogskommandør i kampen mot islam.

Jaja, men eg har ikkje snakka med fyren, eg er heller ikkje psykiater, så dette er jo berre spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva, jeg synes en hvilken som helst politiker bør tenke litt på hva han uttaler i denne saken. Hvordan skal han vite om Breivik er utilregnelig eller ikke, jeg regner ikke med at Sandberg har hatt samtaler med Breivik, og såvidt jeg vet har han heller ikke utdannelse innenfor psykiatri!?

Og at folk flest ikke kommer til å skjønne dette. Selvfølgelig vil vi ikke det, folk flest har ikke hatt samtaler med Breivik og vi har heller ikke bakgrunn fra psykiatrien. Det er en grunn til at det er fagpersoner som gjør disse undersøkelsene og ikke lekfolk.

Når det er sagt, kjør for all del på med flere undersøkelser hvis denne rapporten kan trekkes i tvil. Uansett er det vel opp til retten å avgjøre tilregnelighetsspørsmålet også, er det ikke det!? :klo:

Mange flere enn Sandberg som har kommet med meninger. De får lov til det. Hysj.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at man ikke kan FENGSELSstraffe psykotiske personer. Hvis det viser seg at Breivik var psykotisk i gjerningsøyeblikket blir straffen, frihetsberøvet i form av opphold og streng oppsikt ved en psykiatrisk institusjon. I tillegg kan han bli overført til fengsel hvis han evt. blir frisk. Er det egenglig så stor forskjell fra å sitte i fengslel og være på en lukket psykiatrisk institusjon i årevis? Nå kjenner ikke jeg fengsel på innsiden, men har forstått at de har både aktiviteter, tv, treningsmuligheter og muligheter for besøk under opphold i fengsel, i tillegg er det vell også mulighet til å ta seg en utdannelse... Jaja ikke vet jeg om fengselsstraff i seg selv er den verste straffen.

Som jeg skrev tidligere: Tvungent psykisk helsevern kan foregå ved åpen anstalt, så man kan faktisk være ute på gata før behandlingen er fullført.

Om man blir friskmeldt og psykiaterene vurderer at gjentakelsesfaren er lav, blir man frikjent.

Behandling regnes ikke som straff og kommer ikke på rullebladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall har han vel vært psykotisk veldig lenge nå? Går det ann? Trodde psykose var noe som kom og gikk. Han angrer jo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo vere eit fantastisk slag i trynet på Breivik sjølv. Her er han den einaste som har fatta at vi er i krig, og han er kommandør og greier, og så blir han stempla som sprø i staden. Det blir liksom ikkje like stilig å skrive seg sjølv inn i historiebøkene som han "galningen" som å vere krosstogskommandør i kampen mot islam.

Jaja, men eg har ikkje snakka med fyren, eg er heller ikkje psykiater, så dette er jo berre spekulasjon.

Det burde jo ikke ha noen som helst betydning for den rettpsykiatriske vurderingen hva Breivik selv ønsket. Det er jo tvert imot uheldig om vi kan få en mistanke om at vi dømte ham utilregnelig fordi vi oppfatter det som den verste straff han kan få.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egenglig så stor forskjell fra å sitte i fengslel og være på en lukket psykiatrisk institusjon i årevis? Nå kjenner ikke jeg fengsel på innsiden, men har forstått at de har både aktiviteter, tv, treningsmuligheter og muligheter for besøk under opphold i fengsel, i tillegg er det vell også mulighet til å ta seg en utdannelse... Jaja ikke vet jeg om fengselsstraff i seg selv er den verste straffen.

Mye av forskjellen er at i en lukket psykiatrisk avdeling er man i hovedsak er umyndigjort og tvangsmedisinering (Medisiner får man om man trenger eller ikke) Etter de erfaringer jeg har gjort ved å jobbe på lukket psykiatrisk sengepost så er det at jeg heller ville sittet i fengsel.

Jeg har jobbet noen sommere i det lokale fengselet, samt at jeg har et familiemedlem som sitter på Ila. Der får de utdanne seg, tv med dvd muligheter på fellesen, tv på cella. Tilgang til nettaviser for de som driver skolegang (men mulighetene til å besøke eksempel forum og andre nettsteder er fjernet). Det er bedre bemanning iforhold til antall innsatte, bedre kontrollrutiner med tanke på vold mellom innsatte og bedre kontroll på hva besøkende kan ha med inn. De har mulighet til å drive aktiviteter og "jobb". Eksempel lommemannen har ansvar for vaskingen på besøksavdelingen på Ila. Det er såklart en forskjell mellom avdelingene, man har mindre muligheter på isolatet.

På en psykiatrisk sengepost er aktivitetene begrenset, både med tanke på bemanning og den fysiske tilretteleggingen av miljøet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd han nektet en MR-undersøkelse av hodet. Det har vært tilfeller der svulster har forårsaket galskap med kriminell handlinger som følge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Han har utviklet paranoid schizofreni over lang tid og befinner seg i et vrangforestillingsunivers". Sitat rapporten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere: Tvungent psykisk helsevern kan foregå ved åpen anstalt, så man kan faktisk være ute på gata før behandlingen er fullført.

Om man blir friskmeldt og psykiaterene vurderer at gjentakelsesfaren er lav, blir man frikjent.

Behandling regnes ikke som straff og kommer ikke på rullebladet.

Tvungent psykisk helsevern KAN foregår på åpen anstalt. Tror du sjansen er store for at dette skjer i denne saken? Tror du Breivik i nærmeste tid vil være ute på gata igjen.. Neppe. Dette er en svært spesiell sak hvor stort sett hele landet er direkte eller indirekte berørt, og det tror jeg vi vil se igjen når straffen settes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det de leser fra konklusjonen nå, virker som om han har noen av de samme tankene som nazistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han ser seg selv som fremtidig regent..mest perfekte ridder... osv. Han er klin sprø, utvilsomt.

Merkelig at han ikke innså at han ikke burde si slike ting, siden han selv ikke ønsket å bli erlært utilregnlig!

Han har jo vært beregnende nok ellers...

Endret av Hm..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke ha noen som helst betydning for den rettpsykiatriske vurderingen hva Breivik selv ønsket. Det er jo tvert imot uheldig om vi kan få en mistanke om at vi dømte ham utilregnelig fordi vi oppfatter det som den verste straff han kan få.

Eg meinte det ikkje slik at eg trur det har skjedd, eg kjenner berre litt skadefryd over at Breivik neppe liker resultatet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvungent psykisk helsevern KAN foregår på åpen anstalt. Tror du sjansen er store for at dette skjer i denne saken? Tror du Breivik i nærmeste tid vil være ute på gata igjen.. Neppe. Dette er en svært spesiell sak hvor stort sett hele landet er direkte eller indirekte berørt, og det tror jeg vi vil se igjen når straffen settes.

Det som er urovekkende med dette utfallet er ikke at Breivik ikke blir tatt hånd om som psykiatrisk pasient, men mistanken om at det er politiske hensyn som ligger bak, at dette som Foucault peker på i Galskapens historie er det moderne samfunns måte å kvitte seg med brysomme personer, definere dem ut av de tilregneliges rekker. For å gjenopprette en slags idyll.

Endret av Cuckold
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det de leser fra konklusjonen nå, virker som om han har noen av de samme tankene som nazistene.

Samtidig kommer det frem at han gjorde dette av kjærlighet til sitt folk og at han ser seg selv som fremtidig regent i Norge. Han har intet grunnlag for å tro at han kan bli regent i Norge, ergo er det sterke tegn for at han har et forvrengt samfunnsbildet og godt kan være psykotisk.

Jo mer jeg hører fra rapporten, jo mer overbevist blir ihvertfall jeg om at de sakkyndige vet hva de snakker om.

Endret av *Numi*
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...