Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en egen tråd om dette. Raporten ble levert inn 09 i dag tidlig.

Spørsmål, svar, meninger... Fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele personnummeret til gjerningsmannen ble vist på TV ihvertfall. Det sto på forsiden på rapporten som de zooooma inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg ikke forventet.

Lurer på hvordan de har kommet frem til den konklusjonen.

Gjennom undersøkelsen?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg på en merkelig måte er lettet over at han er vurdert som utilregnelig og tidvis psykotisk. Jeg antar undersøkelsene er korrekte og grundige, kan virkelig ikke forestille meg at noe annet hadde sluppet gjennom i dette tilfellet.

Uansett så gir det meg en bekreftelse på at handlingene var utført fordi ABB var syk og galen, og på en sprø måte gir det meg litt troen på menneskeheten tilbake. Så kan det selvsagt tenkes at det er nettopp derfor vurderingen ble slik - fordi ingen ville tro på at han var tilregnelig - men det får vi aldri vite. Noenganger kan det være greit å ikke vite for mye.

Han slipper uansett ikke ut av tvungen behandling med det første. På mange måter tror jeg det for ABB er en mye større straff enn vanlig fengsel.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg vel tro.

Ikke tilregnelig i følge VG og Dagbladet. Ja-ja...da har storsamfunnet tatt en Hamsun igjen,

mannen har for sterke meninger for samfunnet samtidig med at han har gjort noe forferfdelig galt. Da er det lettest å uskadeliggjøre ham på denne måte.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må jo bli veldig vanskelig for AP og SV som har ivret etter å debattere faren for høyre-ekstreme! :skratte:

Det er det jeg hele tiden har hevdet: Det er misvisende å omtale ABB som en (politisk) terrorist og nå får vi altså bekreftelsen fra de sakkyndige.

Hva skal du gjøre nå Eskil Pedersen? :skratte:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tilregnelig i følge VG og Dagbladet. Ja-ja...da har storsamfunnet tatt en Hamsun igjen,

mannen har for sterke meninger for samfunnet samtidig med at han har gjort noe forferfdelig galt. Da er det lettest å uskadeliggjøre ham på denne måte.

Jeg vil tro de fleste ville foretrekke at han kunne stå ansvarlig for sin handlinger og straffes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller liten rolle om han er tilregnelig eller ikke. Han blir uansett buret inne resten av livet.

Hvis dommerne også mener at han var strafferettslig utilregnelig da han begikk drapene, kan han vel i teorien slippes ut etter 3 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette må jo bli veldig vanskelig for AP og SV som har ivret etter å debattere faren for høyre-ekstreme! :skratte:

Det er det jeg hele tiden har hevdet: Det er misvisende å omtale ABB som en (politisk) terrorist og nå får vi altså bekreftelsen fra de sakkyndige.

Hva skal du gjøre nå Eskil Pedersen? :skratte:

Jøss, det skal jammen et mørkt sinn til for å kunne le av dette.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huh.. jeg føler meg veldig trist at Breivik ble erklært utilregnelig.. Det burde være noe trøst i denne erklæringer, for at jeg synes også at en person MÅ være unormal, syk, psykotisk for å gjøre noe sånn.. Men jeg blir bare trist at han ikke får straff, når etter det som har kommet fram i media, virker det at han vet veldig bra at det han gjort er galt, og han var jo veldig redd å bli tatt! Det er greit at han ikke 100% "normal", men hvem er det? Når han ikke lever i sin fantasiverden, og når han vet at det han gjort er straffbart, så synes jeg han burde være erklært tilregnelig. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blir konklusjonene stående kan ikke Anders Behring Breivik straffes, men må i stedet dømmes til psykisk helsevern. Et slikt vern kan bare opprettholdes så lenge det kan dokumenteres gjentakelsesfare, noe som skal prøves innen tre år etter siste rettskraftige dom.

Det vil altså si at det hvert tredje år skal avgjøres om Anders Behring Breivik er frisk nok til å slippes ut i samfunnet igjen.

Det er klart at om han var blitt kjent strafferettslig tilregnelig, så ville han ha vært garantert lenger opphold som innesperret."

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10016455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det skal jammen et mørkt sinn til for å kunne le av dette.

Saken er at de aldri har åpnet for denne muligheten, men tvertimot advart fra dag 1. om hva fæle nettdebatter kan føre til, for ikke å nevne Sivs ansvar i det hele. Har du glemt hvordan alle nettaviser var stengt i lang tid for kommentarer? Samfunnet har jo i perioder nærmest vært i massepsykose.

Jo, jeg må innrømme jeg noe skadefro mot denne fordomsfulle, intolerante og fordømmende gjengen...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...