Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater


Larsern

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig to-delt i denne saken. Jeg kan skjønne at det var ubehagelig for jenta, men så er det riktig som mange sier at likt skal være likt.

Men det jeg tenker er at hvis man er i en ekte situasjon hvor noe slikt som dette blir nødvendig, så tar adrenalinet over og man bryr seg ikke om omgivelsene. Det blir noe annet når det er iscenesatt. Det er jo ikke slik at soldatene skyter ekte mennesker med ekte våpen i øvelser, selv om de kan oppleve å måtte gjøre det i krig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Lurer litt på hvordan guttene hadde det. Det var vel sikkert noen som ikke synes det var så kult å stå naken foran ei jente.

Uansett, jeg tenker på den måten at hvis man er der på egen vilje, så må man nesten tåle det som kommer. Enten så kunne alle brukt undertøy eller ingen. Synes virkelig ikke det skal forskjellsbehandles da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER kleint å bade naken. men må man, så må man. Dette var en øvelse. Da SKAL man trene på slikt.

For scenarioet er som følger. Det er krig. Og du må krysse en elv. Krysser du elva med klærne på og fryser i hjel etterpå hvis det er kaldt/minusgrader ?

ELLER kler du av deg alle klærne, pakker de i plast/holder de tørt over hodet, kommer deg over, kler på deg i en fart og beholder livet ?

Ok, hvis dette var poenget så ser jeg det. Men ut fra Dagbladet-artikkelen virket det bare som om befalet fant på plutselig at de skulle bade naken, ikke øve på å krysse en elv.

Og det er litt annerledes å kle seg naken for å krysse en elv under en reell situasjon, enn å gjøre det mens noen (befalet) står og glaner.

Endret av FruLuna
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere mennene på kg er noen syke jævler.

dette er ikke "likestilling", men humiliation!!

Endret av B18
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere mennene på kg er noen syke jævler.

dette er ikke "likestilling", men humiliation!!

Er da mange hokjønn her som er enig i mannfolkene også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hadde vært en annen sak om det var 30 kvinner og 30 menn, men det at hun var i entall reagerte jeg på... var det i det hele tatt andre kvinner som måtte gjøre det samme der, eller var det hun mot alle mennene?

Ja til likestilling, men om hun gråt og følte seg krenket er det bare fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du soldat i forsvaret følger du befalets ordre, det er 0 aksept for å starte en diskusjon. Slik må det være. Det er ikke nok at du bare stikker tåa uti, er du i forsvaret så er du i forsvaret. Skjønner selvsagt at det kan ha vært ubehagelig, ekstra spesielt når hun er den eneste jenta i troppen, på det grunnlaget kunne det vært gjort et unntak, men jeg mener ikke befalet kan bebreides likevel.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan mener dere da at en militære ledelse kan vite hvem som følger ordrer, hvordan de forskjellige fungerer i troppen, og hvilke individer som faktisk er villige til å gjøre det som trengs, dersom de skal forskjellsbehandles på øvelse men ikke i en reell situasjon?

Skulle jeg hatt en gjeng folk med meg, så ville jeg tatt med meg de som stod på på øvelse!! De som viste meg at de tar øvelse like seriøst som om det skulle vært ekte.

En øvelse vil aldri være like ekte, og alt kan man riktignok ikke øve på (jeg vil tro det er en ganske mye større forskjell på å skyte liksommennesker på øvelse og å skyte ekte mennesker i en reell situasjon, en det er å ikke ville gå i vannet naken som jente på øvelse, men liksom påstå at det går helt fint i en reell situasjon.) men en som lager opprør for småting (som jeg anser dette som), ville jeg ikke vært glad for å ha i troppen i ekte situasjon. Rett og slett fordi man da jo ikke aner hvordan denne personen kommer til å fungere med resten av troppen om de havner i situasjoner hun føler er feil for henne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi sender disse soldatene i krigen, gjerne til et fremmed land der de skal hjelpe USA og sikre noe olje, hvordan er situasjonen der?

Når soldatene kjemper i ukesvis i sterk varme uten tilgang til dusj eller liknende er det viktig å ta vare på hygienen for å hindre sykdom. Er det slik der at det er et tjern beregnet til gutter og et annet tjern beregnet for jenter der?

Eller er det kanskje slik at en må bruke de mulighetene som oppstår for å ha kontroll på hygienen?

Og da er det viktig at soldatene hever seg over slike tullesaker som dette er. Det er sikkert flere av mennene som synes det er ubehagelig å bade naken med andre menn også, skal de også få sitt eget tjern å bade i. Eller skal de bade på tur slik at det tar et døgn å vaske troppen?

Disse kvinnene har frivillig gått inn i militæret og har dermed sagt at de skal trenes til krig. Da må de faktisk trene på de situasjoner som oppstår i en krig. Ønsker de ikke det må de heller finne seg noe annet å gjøre enn militæret.

Kameratskap og tillit er viktigere enn alt annet i forsvaret, en må kunne stole på medsoldaten i krig. Det betyr at alle må ha tilstrekkelig trening, og alle må ha de rette kvalifikasjonene, ellers går liv tapt. Hun står ikke frem som en stor flott kvinneforkjemper i troppen slik hun ville gjordt sivilt. Det hun gjør er å gå mot kameratene og stille seg utenfor gruppen. Det ER farlig i strid.

Jeg synes heller ikke at saken var stor nok til å sutre om, hun følte seg nedverdiget ja men det er litt av hensikten med den typen øvelser enten du er kvinne eller mann. Bryte ned og bygge deg opp igjen slik at du er klar til å overleve i krigsoner.

Hva med menn som også har blitt "nedverdiget" under en overlevelsesøvelse, spm står tynnkledd i 20 minus og regelrett fryser ballene av seg for så å bli tvangsavkledd og forhørt av kvinnelig MP?

DET er nedverdigende, nen det var og er en del av det å bli soldat.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært en annen sak om det var 30 kvinner og 30 menn, men det at hun var i entall reagerte jeg på... var det i det hele tatt andre kvinner som måtte gjøre det samme der, eller var det hun mot alle mennene?

Ja til likestilling, men om hun gråt og følte seg krenket er det bare fælt.

det var ikke "henne mot alle mennene", det var EN tropp! Altså var det henne OG alle mennene!!

Vil man i militæret og tjene vårt land i en helt vanlig militærtropp, så kan man ikke sette krav om at det må være minimum så og så mange kvinner for at jeg skal være med! Eller selv dele troppen SIN inn i meg og dem, fordi de må gjøre noe som hun ellers ikke ville gjort.

At hun gråt og følte seg krenket er ikke koselig nei, men jeg tviler sterkt på at hun er den første i militæret som har følt seg krenket, eller som har følt at de ikke vil gjøre det de blir satt til sammen med resten av troppen.

utskillelse av mennesker vil være naturlig i en faktisk militærtropp. Vil man være en del av den, så må man vise at man hører hjemme der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,skal ikke dette være en forøvelse sånn at man er forberedt på virkelige situasjoner?Er jo en veldig fin måte å luke ut de som ikke takler livet som soldat så jeg syns det er rett at enten skal alle eller så skal ingen.

Det å være soldat er vel tøft psykisk så da må de vel ha øvelser der de tester hvem som faktisk takler livet som soldat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så kan man gjøre om overskriften til noe helt annet:

Soldat måtte bade naken med andre soldater..!!

For, lik det eller ikke dere som synes denne saken var ille, man er soldat i forsvaret. Man diskuterer ikke befalets ordre, man utfører. Man forlanger ikke særbehandling, men er en del av en tropp.

Så kan alle de som ikke har frivillig søkt seg inn i forsvaret synes dette er ille... men sånn er livet i forsvaret.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir kraftig provosert av dere menn i denne tråden som er så jævla bastant og nekter å innse at dette faktisk er å gå over streken!

Likestilling my ass.

Jeg trenger ikke å ha det likt i alle saker mellom kjønnene, og jeg tror faktisk mange kvinner er enige. De fleste av oss krever rett og slett bare å ha vanlige menneskelige rettigheter, så er vi fornøyde. Skjønner egentlig ikke hvor dere henter informasjon om at vi liksom krever full likestilling på alle områder.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette hadde vært befalskolen ol, så hadde jeg vært enig med de fleste her om at alle skal behandles likt, øve seg på krigssituasjoner ol. Men dette var førstegangstjenesten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om likestilling i det hele tatt. jeg snakker om hva som skjer i en tropp i forsvaret.

Mener du/dere at det er en menneskerett å si nei til å utføre ordre gitt fra millitært befal?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MEN HVORFOR blir en KVINNE befalt i å bade NAKEN foran MANGE MENN?

HVA SLAGS ordre er dette? HVA får de ut av det?

DE YDMYKER EN PERSON OG DE nyer øyeblikket, det er det jeg tror!

og sikkert fordi hun er den eneste KVINNEN! de soldatene hakke fått fitte på lenge eller hva vet jeg? kåte folk.

Jeg snakker ikke om likestilling i det hele tatt. jeg snakker om hva som skjer i en tropp i forsvaret.

Mener du/dere at det er en menneskerett å si nei til å utføre ordre gitt fra millitært befal?

Endret av B18
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NerdMedSverd

Unødvendig å tvinge henne til å bade naken samtidig som alle de andre, kunne latt hun gjøre det rett etterpå eller med litt lenger avstand fra resten av gruppen.

Jada. Det var øvelse, men man trenger ikke å være så jævla firkantet. Dør litt av alle som tar førstegangstjenesten så blodig seriøst, hadde det vært krigsskolen hadde det vært litt annerledes.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele ideen at denne treningen skal forberede soldatene på krig og den psykiske og fysiske belastningen det medfører?

Isåfall så burde ikke jenta tenkt seg om to ganger, rasket av seg klærne og hoppet uti.

I krig er det ikke tid for nøling eller ordrenekt.

Skal kvinner være i forsvaret, så må de selvfølgelig behandles likt som mennene, ellers blir jo det hele et spill for galleriet.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om likestilling i det hele tatt. jeg snakker om hva som skjer i en tropp i forsvaret.

Mener du/dere at det er en menneskerett å si nei til å utføre ordre gitt fra millitært befal?

Det er lov til å si nei til å bli ydmyktet. Det er lov til si nei til behandling som det oser maktbruk av. Dersom dette hadde vært en øvelse (jeg tolket det slik at dette ikke var en øvelse av typen å krysse en elv) så hadde saken vært noe helt annet. Her virker det som om det hele var et forsøk fra befalet sin side å få soldatene til å bli ydmyket ved å stille seg opp nakne i vannet.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...