Gå til innhold

Migrene- tråden!


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

Har alltid fått vondt i hodet lett, men begynte med migrenetabletter da jeg var 17, da det var først da jeg fikk ordentlig migrene. Nå får jeg alltid anfallene mine rundt når jeg har mensen/eggløsning.   

 

Jeg tror ikke jeg har møtt noen som er like, men når jeg kjenner at migrenen kommer så blir jeg sulten. Har ikke noe å si hvor mett jeg var fra før. Tar jeg tabletten min så går sultfølelsen over. Også får jeg ofte vondt i det ene neseboret. Skikkelig merkelig, men det er hvertfall en grei advarsel på at migrenen kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg har kommentert her før, men tar sjangsen på å skrive igjen :)

Første minne om migrene var fra før jeg begynte på barneskolen. Dvs jeg var ganske liten. Husker jeg maste på mamma for å sjekke om jeg hadde feber. Hodet mitt sprengte, det var tungt som bly og trykket i hodet mitt poppa nesten ut øya mine. Jeg var sikker på at jeg var syk fordi jeg var så kvalm attpåtil. Lå på stue gulvet som et slakt til jeg slokna av smerter.

hadde anfall hvertfall 2-4 ganger i mnd som unge, over flere dager. Nesten aldri nå, det ble bedre når jeg gikk ned i vekt og blodtrykket sank. Blitt flinkere til å unngå det jeg reagerer på og.

Reagerer på stress, lufttrykk forandringer, sjokolade, ren vanilje eller smaken av vanilje, lavendel ting laget av melk eller ren melk. Bare jeg får en spesiell ettersmak i munn så er det migrene på vei. Har det med å gå i søvne når jeg har sovna under ett anfall og, fler som gjør det?

Bruker zomig nasal, var fornøyd med det, men nå har det begynt å miste virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har også tenkt at jeg burde bli utredet med tanke på psykosomatiske lidelse. Dessverre har jeg blitt frarådet dette da jeg slår tydelig ut på fysisk sykdom i følge København loven skal man phykolog da være det siste man skal prøve. Det har også blitt nevnt at spesialister ofte forhåndsdømmer om de ser at man har vært innom en phykolog og overser dermed symptomersom kan være viktige for å diagnostiserer rett sykdom.

Anonymous poster hash: 3b2f1...c10

Heisann

 

Jeg har som deg, konstant hodepine. Min hodepine flytter seg (men alltid på begge sider), og intensiteten varierer. Men den er her absolutt hele tiden! For tiden så eksisterer jeg bare.

Har vært sykemeldt en stund nå, og bare teller ned dagene til jeg må søke på aap :(

 

Jeg har fått diganose fra nevrolog, Ny daglig vedvarende hodepine. Denne er kjent for å være blant de aller mest behandlingsresistente hodepinene :(

 

Kriteriene er som følger:

Diagnostic criteria:

    Headache that, within 3 days of onset1, fulfils criteria B-D

   

Headache is present daily, and is unremitting, for >3 months

   

At least two of the following pain characteristics:

        bilateral location

        pressing/tightening (non-pulsating) quality

        mild or moderate intensity

        not aggravated by routine physical activity such as walking or climbing

   

Both of the following:

        no more than one of photophobia, phonophobia or mild nausea

        neither moderate or severe nausea nor vomiting

   

Not attributed to another disorder2

 

http://ihs-classification.org/en/02_klassifikation/02_teil1/04.08.00_other.html

 

Jeg venter nå på time hos en nevrolog på AHus, Bjørn Michael Russell. Han er eksperten i norge på denne diagnosen.

 

Hvis du søker på new daily persistant headache på facebook, så er det to grupper der. Det er samlet fra hele verden der, litt over 500 i den største gruppen.

 

Jeg har også migrene, men etter jeg ble sykemeldt har anfallene blitt kraftig redusert. Så stress er uten tvil en trigger hos meg der.

Anonymous poster hash: 5de49...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jeg har som deg, konstant hodepine. Min hodepine flytter seg (men alltid på begge sider), og intensiteten varierer. Men den er her absolutt hele tiden! For tiden så eksisterer jeg bare.Har vært sykemeldt en stund nå, og bare teller ned dagene til jeg må søke på aap :( Jeg har fått diganose fra nevrolog, Ny daglig vedvarende hodepine. Denne er kjent for å være blant de aller mest behandlingsresistente hodepinene :( Kriteriene er som følger:Diagnostic criteria:    Headache that, within 3 days of onset1, fulfils criteria B-D   Headache is present daily, and is unremitting, for >3 months   At least two of the following pain characteristics:        bilateral location        pressing/tightening (non-pulsating) quality        mild or moderate intensity        not aggravated by routine physical activity such as walking or climbing   Both of the following:        no more than one of photophobia, phonophobia or mild nausea        neither moderate or severe nausea nor vomiting   Not attributed to another disorder2 http://ihs-classification.org/en/02_klassifikation/02_teil1/04.08.00_other.html Jeg venter nå på time hos en nevrolog på AHus, Bjørn Michael Russell. Han er eksperten i norge på denne diagnosen. Hvis du søker på new daily persistant headache på facebook, så er det to grupper der. Det er samlet fra hele verden der, litt over 500 i den største gruppen. Jeg har også migrene, men etter jeg ble sykemeldt har anfallene blitt kraftig redusert. Så stress er uten tvil en trigger hos meg der. Anonymous poster hash: 5de49...15c

Tusen takk for svaret ditt. Det var veldig til hjelp. Jeg har samme diagnose som deg. Den er der alltid, varierer i intensitet og flytter seg.

Jeg skal melde meg inn i disse gruppene og se nærmere på nevroligen du nevnte. Gi gjerne en oppdatering om du får hjelp av noe eller hos denne nevroligen evnt andre. Vi kan godt ta det over private meldinger om du vil. Jeg er desperat etter å bli god eller i det minste bedre. Har du også anfall der du blir verre? Evnt. Hva hjelper deg når du får disse anfallene?

Jeg har fått avslag på botox da staten gir kun botox til dem som har migrene men vurderer om jeg skal prøve det privat.

Anonymous poster hash: 3b2f1...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt. Det var veldig til hjelp. Jeg har samme diagnose som deg. Den er der alltid, varierer i intensitet og flytter seg.

Jeg skal melde meg inn i disse gruppene og se nærmere på nevroligen du nevnte. Gi gjerne en oppdatering om du får hjelp av noe eller hos denne nevroligen evnt andre. Vi kan godt ta det over private meldinger om du vil. Jeg er desperat etter å bli god eller i det minste bedre. Har du også anfall der du blir verre? Evnt. Hva hjelper deg når du får disse anfallene?

Jeg har fått avslag på botox da staten gir kun botox til dem som har migrene men vurderer om jeg skal prøve det privat.

Anonymous poster hash: 3b2f1...c10

 

Jeg venter på time hos nevrologen, blir nok tidligst august/september. SIden jeg ikke sokner til den helseregionen, stiller jeg visst nok litt lenger bak i køen. De sa innen 5 mnd da..

 

Avslag på botox? Søren! Fastlegen min har det som alternativ, kanskje vi kan skylde på migrenen min... har den i tillegg :(

Når jeg får migreneanfall, bruker jeg imigran nesespray. Nå sist gang hjalp ikke den :(

Da blir det å bare legge seg ned.

Jeg forebygger bare, ingen stress. Tar det alltid med ro. Den siste måneden har jeg jobba 10% (er lærer), nå er det avspasering og ferie som gjelder.

 

Sjekk ut denne gruppa, den er størst. https://www.facebook.com/groups/94222274850/

Du finner meg lett der, vi er få kun to fra norge der.

 

Anonymous poster hash: 5de49...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Typisk at det bare finnes en tråd fra ganske lang tid tilbake om migrene, men jeg håper det går an å få litt liv i den igjen.

Jeg fikk migrene første gangen som tenåring, med aura i form av lysglimt i synsfeltet, ord stokket seg, det føltes ikke som om ene armen tilhørte resten av kroppen, og så den grusomme migrenehodepinen. Hadde en del slike anfall i tenårene, men tok alltid noe smertestillende og la meg til å sove det bort. Noen få ganger fikk jeg kun aura og ingen migrene, men jeg får alltid aura før migrenen. Utløsende faktorer har vært lite søvn og stress, andre mulige faktorer kan ha vært sjokolade og sterke lukter. Husker jeg gikk inn i en såpebutikk og fikk skikkelig aura etterpå, men heldigvis ikke migrene.

Da jeg kom i tjueårene ble migrenen borte, men den har nå dessverre kommet tilbake. Jeg har nå fått migrenemedisinen Maxalt av legen, som jeg tar med engang jeg merker auraen. De fungerer stort sett supert, slipper selve migrenen og ingen ordentlige bivirkninger annet enn litt hodepine (ikke en tiendedel så ille som migrene engang) og sist jeg tok de ble jeg skikkelig utmattet, mulig bivirkning. Jeg har heldigvis bare hatt 7 anfall på to år, men denne høsten har jeg hatt anfall 1-2 ganger i måneden, håper ikke den trenden fortsetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Altså, min historie er ganske lik din.

Fikk migrene første gang i 8 årsalder, anfall 5- 6 ganger pr år.  Ekstreme hodesmerter, kjentes ut som et kraftig trykk bak det ene øyet og at hode skulle ekdplodere.  Fikk alltid paracet, men det hjalp jo ikke - kastet opp et par timer etter anfallstart og de verste smertene gav seg omtrebt smtidig. Ble utredet på ullevål med diverse CT og eeg tror jeg. Fikk dignose rundt 10- 11 årsalder og fikk utdelt den hersens nesesprayen som alltid havnet i svelget og gav konstante brekninger. Byttet til immigran stikkpiller som endelig hjalp. 

Hadde ca 2 års migrene-pause i 16 årsalder, siden den gang har jeg hatt 1-3 lette anfall hvert år som  behandles med 600 mg ibux eller 400mg ibux+500mg paracet. Det funker ganske bra for meg og også mange andre migrenepasienter.  Ubehandlet er det derimt så ille som du beskriver. Har jeg ikke Ibux for hånden, så tar jeg paracet, og det er definitivt mye bedre enn ingen behandling.

Nå har riktignok Ibux bedre rykte på seg iforbindelse med migrenebehandling enn paracet, men det er fortsatt en god del migrenepasienter som har tilfredsstillende effekt av paracet.

 

 

Anonymkode: bb526...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år og har hatt migrene med aura siden jeg var 12 år. På ungdomskolen kunne jeg ligge med anfall opp til flere ganger i uka. Jeg får alltid synsforstyrrelser før selve anfallet, og deretter kommer den uutholdelige smerten, oppkast og det å ligge utslått i mange mange timer. Jeg bruker Imigran nesespray, men det varierer hvor godt den fungerer. Som 16 begynte jeg på p-piller og anfallene har etter det minket. Nå har jeg nettopp sluttet på pillene, spent på om det blir verre igjen. Hos meg er stress, lite søvn, lite mat, sterkt sollys, kjøre bil i mørket (reagerer da på lyktene til bilene som kommer i møte, lyktestolper) og mensen de faktorene jeg har merket meg at trigger mine anfall. 

Det jeg blir provosert over, er hvor mange som påstår at de har migrene når det er snakk om "vondt i hodet". At folk kan påstå at det bare er å ta en paracet, så går det over. Det er altfor lite informert om hva migrene egentlig er, at man må være diagnostisert med migrene av en lege før man virkelig kan si at man har det. Det tar lang tid å få sykdommen konstantert, med hodepinedagbok, tester osv. 

Anonymkode: 533ff...921

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år og har hatt migrene med aura siden jeg var 12 år. På ungdomskolen kunne jeg ligge med anfall opp til flere ganger i uka. Jeg får alltid synsforstyrrelser før selve anfallet, og deretter kommer den uutholdelige smerten, oppkast og det å ligge utslått i mange mange timer. Jeg bruker Imigran nesespray, men det varierer hvor godt den fungerer. Som 16 begynte jeg på p-piller og anfallene har etter det minket. Nå har jeg nettopp sluttet på pillene, spent på om det blir verre igjen. Hos meg er stress, lite søvn, lite mat, sterkt sollys, kjøre bil i mørket (reagerer da på lyktene til bilene som kommer i møte, lyktestolper) og mensen de faktorene jeg har merket meg at trigger mine anfall. 

Det jeg blir provosert over, er hvor mange som påstår at de har migrene når det er snakk om "vondt i hodet". At folk kan påstå at det bare er å ta en paracet, så går det over. Det er altfor lite informert om hva migrene egentlig er, at man må være diagnostisert med migrene av en lege før man virkelig kan si at man har det. Det tar lang tid å få sykdommen konstantert, med hodepinedagbok, tester osv. 

Anonymkode: 533ff...921

Jeg er så enig! Det irriterer meg når folk sier de er på jobb med migrene. Når jeg har migrene greier jeg ingen ting, er helt ubrukelig. Med mindre jeg bruker medisin, da.

Nå har ikke jeg fått diagnosen migrene, men alle legene mine har ment det er det jeg har siden jeg får aura før anfall og grusom hodepine etterpå. Hodepine som er helt annerledes enn vanlig hodepine. Ingen lege som har krevd tester eller hodepinedagbok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 17.6.2015 at 21.30, Prorsum skrev:

Har alltid fått vondt i hodet lett, men begynte med migrenetabletter da jeg var 17, da det var først da jeg fikk ordentlig migrene. Nå får jeg alltid anfallene mine rundt når jeg har mensen/eggløsning.   

 

Jeg tror ikke jeg har møtt noen som er like, men når jeg kjenner at migrenen kommer så blir jeg sulten. Har ikke noe å si hvor mett jeg var fra før. Tar jeg tabletten min så går sultfølelsen over. Også får jeg ofte vondt i det ene neseboret. Skikkelig merkelig, men det er hvertfall en grei advarsel på at migrenen kommer. 

Jeg får også en merkelig sulthetsfølelse, og i det siste har jeg også kjent et ubehag/press i nesen. Som om jeg har slått nesen og den forblir nummen en liten stund. Merkelige greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.11.2015 at 20.29, K@tt skrev:

Jeg er så enig! Det irriterer meg når folk sier de er på jobb med migrene. Når jeg har migrene greier jeg ingen ting, er helt ubrukelig. Med mindre jeg bruker medisin, da.

Nå har ikke jeg fått diagnosen migrene, men alle legene mine har ment det er det jeg har siden jeg får aura før anfall og grusom hodepine etterpå. Hodepine som er helt annerledes enn vanlig hodepine. Ingen lege som har krevd tester eller hodepinedagbok.

Jeg er på jobb med migrene. Har fått diagnosen migrene og spenningshodepine. Jeg blir irritert når noen mener at ja, da har du ikke migrene fordi du fungerer på jobben. Jeg blir kvalm, svært sensitiv for lyd, lukt og lys og veldig ukonsentrert og fjern. Ting tar dobbelt så lang tid, jeg dobbeltsjekker for å ikke gjøre feil og prøver å unngå arbeidsoppgaver som jeg ikke kan gjøre feil i. Det eneste jeg lengter etter da er et mørkt, kaldt soverom. Men jeg kan ikke dra hjem fra jobb hver gang jeg får migrene, på det verste så har jeg anfall flere ganger i uken. For en stund siden begynte jeg på Atacand forebyggende mot migrene, og det kan se ut til at denne fungerer. For tidlig å si ettersom at jeg tidligere også har hatt lengre perioder som så og si er fri for anfall. Den eneste bivirkningen med denne medisinen er at jeg har fått ekstraslag på hjertet, flere som opplever dette? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage og klarer ikke å gå på jobb dersom jeg får migrene. Da er det maxalt og i et kaldt mørkt rom. Blir svimmel og uvel så hadde ikke klart å kjøre til jobb engang. Går på zelosok som jeg tar hver dag. I år har jeg bare hatt to dager borte fra jobb pga migrene, men seks dager pga diare. :( 

Anonymkode: a3432...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lege som mener jeg har migrene, men har ikke utredet meg annet enn at jeg har fortalt om symptomene mine. Hvor kraftig anfallene mine er varierer fra gang til gang, men gjør meg ca halvparten av gangene helt ubrukelig som andre her kalte det:-). Jeg har ikke aura, men får alltid kvalme. I tillegg blir jeg tett i nesa og får røde øyne. Er det andre som kjenner igjen dette? Jeg synes ikke dette nevnes når det er snakk om migrene, og lurer derfor på om det er en annen type jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, sassa81 skrev:

Jeg har en lege som mener jeg har migrene, men har ikke utredet meg annet enn at jeg har fortalt om symptomene mine. Hvor kraftig anfallene mine er varierer fra gang til gang, men gjør meg ca halvparten av gangene helt ubrukelig som andre her kalte det:-). Jeg har ikke aura, men får alltid kvalme. I tillegg blir jeg tett i nesa og får røde øyne. Er det andre som kjenner igjen dette? Jeg synes ikke dette nevnes når det er snakk om migrene, og lurer derfor på om det er en annen type jeg har.

http://ihs-classification.org/en/02_klassifikation/02_teil1/01.01.00_migraine.html

Her kan du lese det som er 'kravene' på de forskjellige typene migrene.

Det er mange sorter migrene og hodepiner. I linken er det som nevrologene følger (min nevrolog som viste meg den siden)

Anonymkode: 93655...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har hatt migrene siden jeg var 17 år gammel. Etterhvert som årene gikk ble den mer og mer intens. 2 ganger i måneden. 3-4 dager pr gang. Begynte med p-piller (Yasmin) når jeg var 23, og så sluttet jeg 5 år senere. Når jeg begynte på de igjen for 2 år siden (da jeg var 29) ble migreneanfallene et rent og skjært helvete. Jeg fikk aura for første gang, og jeg ble så dårlig at jeg ikke klarte å stå oppreist. Så byttet jeg til mini-pillen (cerazette). Nå får jeg bare migrene 1 gang i måneden, og noen ganger varer den bare 2 dager. Blir ikke så kvalm at jeg nesten kaster opp heller. Har bare det venstre øyet som gråter noen lava-varme tårer nærmere konstant, og så føles det som om hodet eksploderer når jeg nyser. Blir også veldig kje visstnok.

Triggere? Hormoner, før og etter mensen... Lite søvn, stress/hard trening, mistenker også lettbrus og kunstig søtningsmiddel.

Hva hjelper? Mørk sjokolade, rødt kjøtt (merkelig nok, leser masse om at det er en trigger), Valeriana natt (bruker det for å sove, men ofte så går den helt bort selv om jeg ikke får til å sove.) og å sove masse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 måneder senere...

Tenk at jeg har vært her i så mange år uten å legge merke til denne tråden. :ohmy:

Jeg har gått med ubehandlet migrene i trolig 5 år. Da jeg gikk til lege ble det bare avfeiet som noe psykososialt. Ettersom jeg var så ung på dette tidspunktet aksepterte jeg plagene som noe trivielt og bagatellmessig og presset meg gjennom videre skolegang. Det kommer jo heldigvis en tid der man tilegner seg mer kunnskap om slike plager og gjør sine egne refleksjoner. Jeg har heldigvis blitt tatt seriøst av de andre legene jeg har møtt på i ettertid, og nå er jeg i gang med utprøving av medisiner etter lang tid med kartlegging og ekskludering av andre mulige årsaker. 

Nå har jeg prøvd Imigran en periode. Jeg synes den fungerer OK, men ikke helt optimalt. Jeg skal prøve to andre medikamenter før jeg skal tilbake til legen. Jeg synes utprøvingsfasen er ganske spennende. Kanskje jeg er litt sær på akkurat dette, men jeg sitter her med hodepinekalender og følger nøye inn. :laugh:

Anonymkode: 853f8...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 27.9.2012 den 14.51, Tropic skrev:

Tusen takk Blåklokke! Har besluttet at i dag skal jeg ikke lese noe som helst, ha en skolefridag, slik at jeg forhåpentligvis blir bedre til i morgen!

Tusen takk for masse tips, det med kaldt rom var lurt!! Får sende samboeren min på butikken for å handle for meg, han får også være min personlige massør i helgen!

 

Skal gi dere oppdatering om hvordan det går! Håper jeg er bedre til i morgen, har heldigvis eget rom på eksamen så det blir iallefall godt (..og stille)

Hei! Dette er et veldig gammelt innlegg, men jeg håper du fortsatt er aktiv. Jeg ser litt på muligheten til å sitte på et mindre rom på eksamen. Kan du fortelle litt om dette og hvordan du gikk frem for å få dette innvilget? 

Anonymkode: b0c73...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2015 den 20.54, AnonymBruker skrev:

 

Det jeg blir provosert over, er hvor mange som påstår at de har migrene når det er snakk om "vondt i hodet". At folk kan påstå at det bare er å ta en paracet, så går det over. Det er altfor lite informert om hva migrene egentlig er, at man må være diagnostisert med migrene av en lege før man virkelig kan si at man har det. Det tar lang tid å få sykdommen konstantert, med hodepinedagbok, tester osv. 

Anonymkode: 533ff...921

Jeg blir like mye provosert over de som påstår at jeg ikke kan ha migrene fordi ibux hjelper. 

Jeg er diagnostisert med migrene. Anfallene mine oppfyller tre av fire kriterier for migrene uten aura. Men jeg er heldig! Ni av ti anfall er så milde at jeg ikke er fullstendig ubrukelig. Alt går riktignok i halv fart, hver brå bevegelse føles som en slegge i skallen, men jeg fungerer halvveis. Anfallene er også svært korte - 4-6 timer vanligvis. Noen ganger opp mot et døgn. Disse milde anfallene kan lettes med 800mg ibux - hvis jeg tar den tidsnok. 

En sjelden gang, har jeg moderate anfall. Da trenger jeg imigran. Disse kan vare opp mot 24 timer. Da er jeg tilnærmet ubrukelig. Men man klarer det man må.

Jeg har migrene. Og priser meg lykkelig over at jeg ikke har moderate til kraftige anfall med en hyppighet på mer enn ukentlig - da hadde livet som alenemor ikke vært gjennomførbart. 

Anonymkode: a8c5f...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...