Gå til innhold

Migrene- tråden!


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg føler at en migrene tråd hadde vært noe, at vi her inne på kg som sliter med dette kan dele erfaringer med diverse medisiner, livsstilsendringer som har virket, hva legen din finner utav og om du opplever bedring/forverring.

Meg:

Migrene fra jeg var 12 år, blitt verre de 2 siste årene.. Kan ha anlegg for migrene daglig i perioder. (annlegg er det jeg kaller fasen hvor jeg kjenner at kroppen legger opp til anfall,men at jeg får avverget det).

Jeg har blitt mr-scannet, jeg har testet betablokkere,epilepsimedisiner,antidepressiva og ulike triptaner- veldig lite virker. Min redning=pinex forte (desverre).

Noe bedre etter at jeg byttet til p-pillen cerazette, og la om til lavkarbo. Kunne nok ha vært sykemeldt, men det vil jeg ikke, som jeg sa til legen: jeg nekter! Vil helst jobbe, og har en 50% stilling + ekstravakter- noe som gjør meg litt fleksibel dersom jeg trenger en friperiode der jeg har naturlig fri i turnusen.

Jeg har endel symptomer i tillegg som jeg kjenner at henger sammen med migrenen, der jeg føler at finner man roten til problemet så kommer jeg til og bli veldig mye bedre.

Hva er din historie? Hvordan lever du med din migrene?

Håper at denne tråden får leve litt, da denne sykdommen er så enormt utbredt, og ihvertfall for meg er det vondt at det er en skjult sykdom- der mange ofte sier: ta en paracet da! Og ikke kan skjønne hvorfor jeg lider.

Håper på svar her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at cerazette virker mye bedre er fordi de inneholder mindre hormoner enn andre p-piller. Gikk på dem før, nå har jeg spiral.

Begynte å få mye migrene i 16-årsalderen og etter det har jeg hatt det ofte. Kan få anfall som varer i flere uker, og som setter meg ut noe kraftig.

Bruker 800mg med ibumetin dersom jeg våkner av at anfallet er i full gang, ellers så bruker jeg maxalt. Har blitt sjekkt på hjerte ol men sånt er også ofte genetisk og flere i mi familie har det. Yay...

Å leve med migrene er ikke alltid lett som student og bartender, men må man så må man. Jeg er med på ting selv om jeg har migrene, eks å gå ut på byen, da drikker jeg kun øl ikke annet. Blir det værre utoer kvelden drar jeg og min kjære hjem.

Det eneste som hjelper for meg er snus, kaffe, sjokolade og sex :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at cerazette virker mye bedre er fordi de inneholder mindre hormoner enn andre p-piller. Gikk på dem før, nå har jeg spiral.

Begynte å få mye migrene i 16-årsalderen og etter det har jeg hatt det ofte. Kan få anfall som varer i flere uker, og som setter meg ut noe kraftig.

Bruker 800mg med ibumetin dersom jeg våkner av at anfallet er i full gang, ellers så bruker jeg maxalt. Har blitt sjekkt på hjerte ol men sånt er også ofte genetisk og flere i mi familie har det. Yay...

Å leve med migrene er ikke alltid lett som student og bartender, men må man så må man. Jeg er med på ting selv om jeg har migrene, eks å gå ut på byen, da drikker jeg kun øl ikke annet. Blir det værre utoer kvelden drar jeg og min kjære hjem.

Det eneste som hjelper for meg er snus, kaffe, sjokolade og sex :gjeiper:

Heldig du, med at sjokolade og sex hjelper:p jeg vil også ha slike ting som hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade skal visstnok hjelpe fordi det gir en lykkefølelse=endorfiner=kroppens smertestillende.

Det er forøvrig ikke selve sexen som hjelper, men en orgasme eller to :sengekos:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt migrene siden jeg var 10-11, omtrent da jeg fikk mensen. Etter ca 8 år hos div leger som ikke visste hva som var i veien, ble jeg provosert da en lege endelig sa at det var migrene. Det viste seg at han hadde rett. Min migrene var hormonelt basert. Og den eksploderte da jeg ble gravid.

Og da fant jeg ut, husker ikke hvordan, at jeg kunne gå til en akupunktør. Og det hjalp! For da jeg ble gravid fikk jeg sterkere anfall. Og av en eller annen grunn gikk jeg til akupunktør og det forsvant! Som dugg for solen! Også andre gangen jeg ble gravid hjalp det. Men innser nå at nå når jeg nermer meg menopausen, kanskje jeg trenger en omgang til. Håper det hjalp deg, ts. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid Maxalt liggende i veska. En av de ekle tingene med migrene er vel at du aldri vet når det kicker inn, og hvor sterkt anfallet blir. Og kjipt at medisinen ikke kan tas forebyggende. Men jøss så deilig det er å kjenne at Maxalten virker etter at anfallet har satt i gang.

Jeg fikk utstedt medisinen for 8 år siden. Da var det plagsomt og anfallene var sterke. Etter CT og blodprøver antok legene at det hele stammet fra blodtilførsels-problemer i hjernen.

Javel. Greit å vite.

Nå har jeg så og si aldri anfall. Bank i bordet. Bare om stresset er uforholdsmessig stort og intenst over en periode. Har endret kosten min fullstendig, og mye har endret seg. Sier ikke at migrenen ene og alene har forsvunnet pga. kostholdsendringene, men er ganske sikker på at det er av betydning. Det er i alle fall utrolig deilig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Jeg var mye plaget med migrene i tenårene frem til jeg var 24. Da sluttet jeg på p-pillen og ble gravid. Fikk 1-ett lite anfall da jeg var gravid. Begynte aldri på pillen igjen og har faktisk ikke hatt migrene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker orgasmer om anfallet er på vei over. Det tar liksom siste "rest" av smerte og banking. Ellers kan jeg drikke en iskaffe, og det kan ofte (ikke alltid, dessverrre) stoppe eller mildne anfallet. Dette er visst pga. koffeinet, og iskaffe har mindre garvesyre enn vanlig kaffe. Garvesyre kan visstnok trigge eller gjøre anfall verre, har jeg lest et sted... Den mest irriterende triggeren jeg har er trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med hodepine lenge som ble kalt spenningshodepine av ymse leger i mange år. Fikk konstatert migrene da jeg var rundt 17-18 år. Har prøvd mye ulike medisiner og bytting av prevensjon (bl a cerazette) brukt maxalt og imigran tbl og nesespray. Kastet som regel opp hvert anfall. Begynte på atacand bt medisin forebyggende for 2-3 år siden. Migrenen forsvant som dugg for solen :) Er nå gravid og bruker derfor ikke BT med, har ikke hatt noen kraftige anfall nå heller. Atacand = lykke! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Lurer på hvordan det hele henger sammen. Nå vet de vel ikke helt sikkert hva som forårsaker migreneutbrudd, men har forskjellige teorier. I hvert fall, om jeg nå tenker på forklaringen de ga meg om min migrene, så er det interessant å lese dette om orgasmer og trening.

Min migrene oppstår visstnok når blod i hjernen har koagulert såpass at det klogger igjen en blodåre eller to og trykket blir så stort at blodet til slutt presser seg gjennom det levrede blodet.

Så - om man får orgasme eller trener, "bruser" vel blodet ekstra? Derav den gode effekten? :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Lurer på hvordan det hele henger sammen. Nå vet de vel ikke helt sikkert hva som forårsaker migreneutbrudd, men har forskjellige teorier. I hvert fall, om jeg nå tenker på forklaringen de ga meg om min migrene, så er det interessant å lese dette om orgasmer og trening.

Min migrene oppstår visstnok når blod i hjernen har koagulert såpass at det klogger igjen en blodåre eller to og trykket blir så stort at blodet til slutt presser seg gjennom det levrede blodet.

Så - om man får orgasme eller trener, "bruser" vel blodet ekstra? Derav den gode effekten? :tommelsmil:

Hmm, veldig intressant tankegang!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Lurer på hvordan det hele henger sammen. Nå vet de vel ikke helt sikkert hva som forårsaker migreneutbrudd, men har forskjellige teorier. I hvert fall, om jeg nå tenker på forklaringen de ga meg om min migrene, så er det interessant å lese dette om orgasmer og trening.

Min migrene oppstår visstnok når blod i hjernen har koagulert såpass at det klogger igjen en blodåre eller to og trykket blir så stort at blodet til slutt presser seg gjennom det levrede blodet.

Så - om man får orgasme eller trener, "bruser" vel blodet ekstra? Derav den gode effekten? :tommelsmil:

Ganske fin teori. I mitt forrige forhold hadde jeg det ikke bra. Forelskelsen og kjærestefølelsen var borte. Vi hadde ALDRI sex så og si. Hadde myemigrene til tider.

I mitt forhold nå har vi en del sex, er forelska og lykkelige. Har ikke hatt ETT anfall siden vi ble sammen for ca. et år siden.

Min historie:

Første anfall da jeg var +/- 6 år. Husker det enda, jeg spøy, gråt og det kom helt ut av det blå.

Ble utredet for migrene med MR, rønken av hodet, migrenedagbok, symptomer o.l. Utelukket ALLE andre diagnoser og fikk konstatert migrene. Har migrene med Aura. Mister synet mitt, og blir nummen/mister følelsen i ringre, tær, nesa og tunga.

Hadde anfall en gang i blandt, kanskje annenhver måned til jeg var rundt 12-13 år. Da hadde jeg sjeldnere anfall, men fikk i gjengjeld gjerne 4-5 på rappen da, og var sengeliggende opp til en uke.

Da jeg var 17-18 år fikk jeg migrenemedisin, Imigran nesespray, virket ikke, for den var så grusom fordi jeg fikk smaken i munnen og bare kastet opp. Gikk over til Imigran tabletter og Maxalt. De tar muligens lengden på anfallet, men jeg får allikevel anfallet.

Da jeg var 19 hadde jeg mitt livs verste anfallssirkus. 12. Anfall på 10 dager. Jeg hadde en jobb hvor det ikke alltid var mulighet til å reise hjem dersom ingen andre kunne steppe inn for meg. (låseansvarlig i butikk, på kveldstid). Fikk da Inderal Retard betablokkere. Aldri hatt anfall siden, og dette er over ett år siden nå. Sluttet på p-pillen i mai, og sluttet på betablokkene i starten av oktober fordi jeg ble gravid. Men har ikke hatt migrgene etter jeg sluttet på dem.

Ofte får jeg en svart prikk i synsfeltet og jeg tror det er migrene med det går bort like fort som den kom og jeg priser meg lykkelig.

Anfallene mine starter med nummenhet og synsforstyrrelser (mister synet i løpet av en halvtime.) Når nummenheten og synsforstyrrelsene gir seg kommer smertene. De "gir seg" etter 1-2 timer med søvn, men anfallet henger i kroppen i dagesvis etterpå. Kjennes skikkelig fyllesyk ut.

Når anfallet mitt kommer tar jeg anfallsmedisin, legger meg til å sove. Etter at det har roa seg går jeg på do og stikker fingeren i halsen, for det å spy virket litt for meg. I tillegg til å pøse på med smertestillende etter ca 2 timer, da migrenemedisinen er litt ute av kroppen.

Det mest irriterende for meg er de som har litt hodepine og sier de har migrene. "jeg bare tar en paracet eller to så går det over fort". DET ER IKKE MIGRENE!! Migrene er så vondt at iallefall jeg tror jeg skal dø. Ligger å vrir meg i smerte og gråter.

Endret av isodora
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi som har sterke hodesmerter pga skader også få være med, eller er det bare for dere med migrene? I såfall, no hard feelings! :)

Var bare "deilig" å se flere som tidvis blir mer eller mindre invalidiserte pga hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn i tråden jeg også..

Jeg har bare et par anfall i året, max. Heftige saker med oppkast og det hele. Har ingen spesiell medisin annet enn sterke smertestillende, og ligge i sengen i et mørkt rom.

Det jeg lurer på er om noen andre plages med lysmigrene? Er det i det hele tatt noe som heter lysmigrene?

Jeg får jevnlig masse flekker i synsfeltet. Spesielt ved langvarig bruk av tv/pc eller lesing. Eller ved stress. Utrolig irriterende, må legge fra meg alt og bare lukke øynene. Dette kommer gjerne med passe vond hodepine (men ikke like ille som migreneanfall), og veldig vondt bak øynene.

Jeg bruker briller så det kan ikke ha noe med overanstrengte øyne å gjøre!?

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min migrene oppstår visstnok når blod i hjernen har koagulert såpass at det klogger igjen en blodåre eller to og trykket blir så stort at blodet til slutt presser seg gjennom det levrede blodet.

Så - om man får orgasme eller trener, "bruser" vel blodet ekstra? Derav den gode effekten? :tommelsmil:

Hvor har du fått høre at det er årsaken til migrne? Det tviler jeg veldig sterkt på at stemmer. Koagler av blod i hjernen er VELDIG farlig og kan forårsake slag. Forskere strides enda om hva som egentlig forårsaker migrene, derav mange som ikke har effekt av all behandling. Noen forskere mener at migrene forårsakes av at blodårene trekker seg sammen og blir trangere og deretter utvider seg som gir smerter. De er aldri på noe tidspunkt tettet igjen. Dette kunne resultert i dødsfall i så fall for mange som lider av migrene. (Det jeg skrev her har jeg fått høre av min lege samt hatt undervisning om i min utdannelse som sykepleier)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det vanlig for folk som har migrene å få svimmelhetsanfall ofte? Har migrene med en måned eller to imellom, altså ikke så ofte, men kan ofte plutselig bli veldig svimmel... Lurer på om det kan ha noe sammenheng med migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått høre at det er årsaken til migrne? Det tviler jeg veldig sterkt på at stemmer. Koagler av blod i hjernen er VELDIG farlig og kan forårsake slag. Forskere strides enda om hva som egentlig forårsaker migrene, derav mange som ikke har effekt av all behandling. Noen forskere mener at migrene forårsakes av at blodårene trekker seg sammen og blir trangere og deretter utvider seg som gir smerter. De er aldri på noe tidspunkt tettet igjen. Dette kunne resultert i dødsfall i så fall for mange som lider av migrene. (Det jeg skrev her har jeg fått høre av min lege samt hatt undervisning om i min utdannelse som sykepleier)

Huff. Men ja: Jeg var visst i faresonen for slag også. Men det var nå engang den beskjeden jeg fikk av fastlegen min og en spesialist som satt der med gamle og nye bilder av hodet mitt.

Hva annet kan man gjøre, når man får den beskjeden, enn å leve som normalt og håpe at det ikke skjer før jeg blir '-eldre' :)

Jeg har en forhistorie, da. Alt dette henger sammen fra en kraftig hodeskade som inntraff i 12-årsalderen. Måtte feks. slutte med all idrett o.l. som ga trykk i hodet.

Senest forrige onsdag var jeg innom legen for å sjekke mine tiltagende nummenhet i nedre del av ansiktet. Sånne ting må jeg liksom følge litt med på, selv om det snart har gått 20 år.

Jeg spiser etter legenes anvisninger, og lever veldig godt med det.

Edit: Tror faktisk jeg sluttet med p-piller den dagen også. Nå husker jeg ikke helt hvorfor jeg måtte det, men googla kjapt nå og -p-piller og blodpropp har jo bad history. Kanskje derfor jeg måtte slutte? Vel, hva vet vel jeg. Har i hvert fall holdt meg unna p-piller siden da.

Endret av ElaineBenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No, no: parfyme, alle slags parfymerte produkter med "feil" lukt, alle sitrusfrukter, kokesjokolade, modne oster, for lite vann, for lite eller feil mat, for lite søvn, sterkt sollys, malingslukt (jeg "smaker" den i dagesvis etterpå).

Får jeg på meg hudkrem med parfyme i på feil dag kan det trigge migrene innen en time med bare en anelse av lukten i nesten. Og da nytter ingenting annet enn å vaske det grundig av i dusjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Men ja: Jeg var visst i faresonen for slag også. Men det var nå engang den beskjeden jeg fikk av fastlegen min og en spesialist som satt der med gamle og nye bilder av hodet mitt.

Hva annet kan man gjøre, når man får den beskjeden, enn å leve som normalt og håpe at det ikke skjer før jeg blir '-eldre' :)

Jeg har en forhistorie, da. Alt dette henger sammen fra en kraftig hodeskade som inntraff i 12-årsalderen. Måtte feks. slutte med all idrett o.l. som ga trykk i hodet.

Senest forrige onsdag var jeg innom legen for å sjekke mine tiltagende nummenhet i nedre del av ansiktet. Sånne ting må jeg liksom følge litt med på, selv om det snart har gått 20 år.

Jeg spiser etter legenes anvisninger, og lever veldig godt med det.

Edit: Tror faktisk jeg sluttet med p-piller den dagen også. Nå husker jeg ikke helt hvorfor jeg måtte det, men googla kjapt nå og -p-piller og blodpropp har jo bad history. Kanskje derfor jeg måtte slutte? Vel, hva vet vel jeg. Har i hvert fall holdt meg unna p-piller siden da.

Ok, da skjønner jeg litt mer. Da har jo dette en helt egen historie bak seg som er din private :) Migrene gir i hvertfall ikke økt fare for blodpropp så det har jo da gjerne sammenheng med din hodeskade og muligens andre ting jeg ikke vet om :) Men dersom du sliter med dette kan det jo helt sikkert trigge migrene anfall, men at du har migrene skal i hvertfall ikke gi noen økt fare for blodpropp i seg selv :) Ang p-piller så er det en økt risiko for å få blodpropp ved langvarig bruk så det er nok årsaken til at du har blitt anbefalt å slutte med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...