Gå til innhold

Dyrepels


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Hva er galt med ekte pels?

Jeg tror denne videoen sier det meste. Dyrevelferden er helt elendig og næringen blir ikke fulgt nøye nok opp eller slått hardt nok ned på. Reglene er latterlig dårlige. Dyrene får ikke være i sitt naturlige terreng eller utnyttet sine naturlige behov og instinkter. Det resulterer i at de ikke får oppfylt adferdsbehovene sine, som gjør at de vil utvikle abnorm adferd. Før trengte vi pels for å holde oss varme, i dag har vi utrolig mange andre og bedre alternativer. Det er med andre ord en helt unødvendig næring som i store deler ikke engang følger opp reglene.

Does your mother have a fur coat? My mother lost hers.

Jeg mister respekt til alle som bruker ekte pels. Fordømmende av meg, ja, men jeg tåler ikke det faktum at noen støtter denne næringen økonomisk. Pels ser forferdelig ut på andre enn dens rettsmessige eier. HADDE det blitt nye regler hvor dyrene hadde fått leve i terreng så likt som mulig deres naturlige og vi hadde utnyttet flere deler av dyrene (Noen som har lyst på minkkjøtt?) hadde saken vært noe annen. Men inntil det skjer, er det en tåpelig og unødvendig næring som ikke gjør annet enn harme.

NOAH

Nettverk for dyrs frihet

Dyrebeskyttelsen Norge

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg trur det vil vere mykje lettare å nå fram med argumenta mot pelsnæringa dersom ein lot vere å bruke ufordelaktig personkarakteristikk om motstandaren, lettare å ta folk på alvor når dei er saklege, altså.

Så får ein håpe pelsnæringa blir lagt ned og ikkje minst vere glad ein har eit par arva pelskåper når kulda set inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Jeg tror denne videoen sier det meste. Dyrevelferden er helt elendig og næringen blir ikke fulgt nøye nok opp eller slått hardt nok ned på. Reglene er latterlig dårlige. Dyrene får ikke være i sitt naturlige terreng eller utnyttet sine naturlige behov og instinkter. Det resulterer i at de ikke får oppfylt adferdsbehovene sine, som gjør at de vil utvikle abnorm adferd. Før trengte vi pels for å holde oss varme, i dag har vi utrolig mange andre og bedre alternativer. Det er med andre ord en helt unødvendig næring som i store deler ikke engang følger opp reglene.

Does your mother have a fur coat? My mother lost hers.

Jeg mister respekt til alle som bruker ekte pels. Fordømmende av meg, ja, men jeg tåler ikke det faktum at noen støtter denne næringen økonomisk. Pels ser forferdelig ut på andre enn dens rettsmessige eier. HADDE det blitt nye regler hvor dyrene hadde fått leve i terreng så likt som mulig deres naturlige og vi hadde utnyttet flere deler av dyrene (Noen som har lyst på minkkjøtt?) hadde saken vært noe annen. Men inntil det skjer, er det en tåpelig og unødvendig næring som ikke gjør annet enn harme.

NOAH

Nettverk for dyrs frihet

Dyrebeskyttelsen Norge

Åherregud, stakkars!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vise motstand når pelsen jeg bruker er fra dyr som ikke har lidd? Ser poenget med at pels er pels, men jeg får pelsmotstandere litt i halsen - alt er jo ikke bare firkantet heller.

hmm.. hvorfor ikke? Det finnes ingen gode argumenter på hvorfor man IKKE skal vise motstand til pels, men du kan jo prøve..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvorfor det? Om dyret er dødt, og levde et bekymringsløst liv, hvilken forskjell gjør det om man benytter pelsen eller ikke?

Litt usikker på hva du tenker på her. Tenker du på dyr som lever i frihet (eks elg) og så blir drept momentant med et skudd for elgkjøttet, og at skinnet havner på gulvet i en eller annen hytte på Hafjell?

Det er heller et unntak enn en regel.. Vanligvis lever dyr i pelsoppdrett i små bur uten noe stimuli.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3901141.ece

Fra Lederen for Pelsdyrlaget sin egen pelsfarm.

Og jeg tør ikke å tenke på hvordan pelsdyr i andre land har det i forhold til her i Norge hvor kravene egentlig er ganske strenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er selvsagt helt imot dårlige forhold for dyr (og her har deler av pelsdyrnæringen mye å gå på), men bruk av pels i seg selv ser jeg ingen moralske kvaler med.. Vi har brukt pels siden tidenes morgen, og for dyret spiller det ingen rolle om det dør for å bli mat eller for å bli klær!!

Endret av muffeline
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er selvsagt helt imot dårlige forhold for dyr (og her har deler av pelsdyrnæringen mye å gå på), men bruk av pels i seg selv ser jeg ingen moralske kvaler med.. Vi har brukt pels siden tidenes morgen, og for dyret spiller det ingen rolle om det dør for å bli mat eller for å bli klær!!

Spiser du mye mink og fjellrev? Og du tror ikke vi muligens har flere alternativer for å holde oss varme enn de hadde ved "tidenes morgen?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er selvsagt helt imot dårlige forhold for dyr (og her har deler av pelsdyrnæringen mye å gå på), men bruk av pels i seg selv ser jeg ingen moralske kvaler med.. Vi har brukt pels siden tidenes morgen, og for dyret spiller det ingen rolle om det dør for å bli mat eller for å bli klær!!

Poenget er ikke at dyrene dør, men at dyrene i pelsnæringa har det helt for jævlig før de dør, og noen dør på en like jævlig måte. Det er forresten mye vi har gjort siden tidenes morgen som slett ikke er ønskelig, så den unnskyldninga kjøper jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke pels, men jeg har ei venninne som nettopp har åpnet en pelsbutikk.

Jeg titten innom og hun ville at jeg skulle prøve "alle" disse jakkene osv.

Jeg turte ikke å si nei, i tilfelle hun ville bli sint/såret så jeg prøvde tøyet.

Når jeg sto med det på meg så følte jeg meg skitten og ekkel.

Som jeg var en del av disse menneskene som torturerer dyr for å få seg en "fin" og dyr jakke.

Hun derimot var stolt over jakkene sine..

Skjønner godt at det føltes ekkelt. Jeg syntes du heller burde fortelle venninnen din hva ditt standpunkt til pels er heller enn å stå inne i pelsbutikken hennes med en pelsjakke og føle deg jævlig. Er hun verdig å være venninna di så tåler hun å høre det.

Hvorfor vise motstand når pelsen jeg bruker er fra dyr som ikke har lidd? Ser poenget med at pels er pels, men jeg får pelsmotstandere litt i halsen - alt er jo ikke bare firkantet heller.

Hvordan kan du vite at du bruker pels fra et dyr som ikke har lidd? Mesteparten av pels kommer fra dyr som har sittet innesperret hele livet uten mulighet til å utøve naturlig atferd.

Og når det gjelder pels fra ville coyoter og lignende som brukes på blant annet canada goose jakker, så brukes det fangsmetoder som er ulovlige i blant annet Norge på grunn av dyrevernsmessige årsaker.

jeg er selvsagt helt imot dårlige forhold for dyr (og her har deler av pelsdyrnæringen mye å gå på), men bruk av pels i seg selv ser jeg ingen moralske kvaler med.. Vi har brukt pels siden tidenes morgen, og for dyret spiller det ingen rolle om det dør for å bli mat eller for å bli klær!!

At vi har brukt det i mange år er ikke noe argument for å fortsette med det. Skulle vi tenkt slik hadde vi jammen ikke kommet oss langt i samfunnet. Vi hadde bodd ute, hatt slaveri, kvinner hadde vært uten rettigheter...

Forøvrig er det heller ikke de såkalte "skrekkeksemplene" som er problemet med pelsdyrnæringen. Problemet er at det i utgangspunktet ikke er forsvarlig å putte ville rovdyr i bur. Det er ikke slik at de revene med avtygde bein ikke har det bra, mens de med intakte kroppsdeler har det fint. INGEN har det bra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen gode argumenter på hvorfor man IKKE skal vise motstand til pels, men du kan jo prøve..

Fordi det ikke finnes noe galt i å bruke de naturresursene vi har, så lenge vi forvalter dem på en fornuftig måte? Fordi det er varmt og mykt? Fordi verden ikke er svart/hvit? Fordi det finnes andre/viktigere ting å aktivt mislike?

Men jeg mistenker egentlig at uansett hvor mange og hva slags argumenter jeg kommer opp med så kommer du ikke til å høre på dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk som bruker pels fra oppdrettere synes det er greit må det jo være ok hvis kjeledyrene deres blir behandlet på samme måten. Eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke finnes noe galt i å bruke de naturresursene vi har, så lenge vi forvalter dem på en fornuftig måte? Fordi det er varmt og mykt? Fordi verden ikke er svart/hvit? Fordi det finnes andre/viktigere ting å aktivt mislike?

Men jeg mistenker egentlig at uansett hvor mange og hva slags argumenter jeg kommer opp med så kommer du ikke til å høre på dem.

Vil du påstå at å putte ville rovdyr i bur kun for pelsens skyld er "å forvalte naturressurser på en fornuftig måte?".

Det finnes forøvrig også flust av andre plagg som er varme.

Hvem er du til å avgjøre hva som er viktig å aktivt mislike eller ikke? Engasjement for én sak utelukker forøvrig heller ikke engasjement for en annen sak. Visste du at det ofte er de samme menneskene som engasjerer seg i ulike typer saker som angår etikk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du påstå at å putte ville rovdyr i bur kun for pelsens skyld er "å forvalte naturressurser på en fornuftig måte?".

Nei, og jeg har allerede påpekt at jeg er imot store deler av pelsdyrnæringen slik den er idag. Men jeg mener ikke at det er god nok grunn til å være imot pels som konsept.

Det finnes forøvrig også flust av andre plagg som er varme.

Det er det. Bør jeg slutte å spise lam fordi det er mange andre ting som smaker godt? Bør jeg slutte å ta toget fordi bussen går samme strekning? Det finnes alltid alternativer til alt man gjør. Det i seg selv er ikke godt nok argument for å velge den ene fremfor det andre.

Hvem er du til å avgjøre hva som er viktig å aktivt mislike eller ikke?

Tydeligvis du, da du mener at alle burde være imot pels. Poenget mitt er at hver og en må få gjøre seg opp en mening om hvilke saker som er viktig for dem.

Engasjement for én sak utelukker forøvrig heller ikke engasjement for en annen sak. Visste du at det ofte er de samme menneskene som engasjerer seg i ulike typer saker som angår etikk?

Det er jeg klar over. Men ingen kan engasjere seg alle saker. Man må velge og prioritere. Jeg er enig i at pelsdyrnæringen må ryddes opp i, men jeg forlanger da ikke at alle skal aktivt sluttet opp om denne saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest badeand1

Jeg liker heller ikke pels, men jeg har ei venninne som nettopp har åpnet en pelsbutikk.

Jeg titten innom og hun ville at jeg skulle prøve "alle" disse jakkene osv.

Jeg turte ikke å si nei, i tilfelle hun ville bli sint/såret så jeg prøvde tøyet.

Når jeg sto med det på meg så følte jeg meg skitten og ekkel.

Som jeg var en del av disse menneskene som torturerer dyr for å få seg en "fin" og dyr jakke.

Hun derimot var stolt over jakkene sine..

Den vennninna hadde jeg nok dumpa tvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg slutte å spise lam fordi det er mange andre ting som smaker godt? Bør jeg slutte å ta toget fordi bussen går samme strekning? Det finnes alltid alternativer til alt man gjør. Det i seg selv er ikke godt nok argument for å velge den ene fremfor det andre.

Klart alternativer er et argument!! Hvordan i alle dager kan du påstå at alternativer ikke er et argument? Det finnes alternativer til alt ja. Og da bør man alltid velge det alternativet som innebærer minst lidelse. Eller er du uenig?

Det innebærer blant annet at man kan velge et dyrevennlig plagg fremfor pels. Man kan velge å ta tog istedenfor bil fordi det er mer miljøvennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart alternativer er et argument!! Hvordan i alle dager kan du påstå at alternativer ikke er et argument? Det finnes alternativer til alt ja. Og da bør man alltid velge det alternativet som innebærer minst lidelse. Eller er du uenig?

Det innebærer blant annet at man kan velge et dyrevennlig plagg fremfor pels. Man kan velge å ta tog istedenfor bil fordi det er mer miljøvennlig.

"Man bør ikke bruke pels, fordi fleece er like varmt" er et dårlig argument.

"Man bør ikke bruke pels fordi dyrene lider, og man kan bli like varm på andre måter" er et godt argument.

Ser du forskjellen? Det at det finnes fullgode alternativer er ikke et argument i seg selv. Det at det finnes fullgode alternativer som samtidig har en kvalitet som man anser som "bedre" er et argument.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Man bør ikke bruke pels, fordi fleece er like varmt" er et dårlig argument.

"Man bør ikke bruke pels fordi dyrene lider, og man kan bli like varm på andre måter" er et godt argument.

Ser du forskjellen? Det at det finnes fullgode alternativer er ikke et argument i seg selv. Det at det finnes fullgode alternativer som samtidig har en kvalitet som man anser som "bedre" er et argument.

Ja? Jeg skrev jo at man burde benytte seg av det alternativet som medfører minst lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nei, og jeg har allerede påpekt at jeg er imot store deler av pelsdyrnæringen slik den er idag. Men jeg mener ikke at det er god nok grunn til å være imot pels som konsept.

Det er det. Bør jeg slutte å spise lam fordi det er mange andre ting som smaker godt? Bør jeg slutte å ta toget fordi bussen går samme strekning? Det finnes alltid alternativer til alt man gjør. Det i seg selv er ikke godt nok argument for å velge den ene fremfor det andre.

Tydeligvis du, da du mener at alle burde være imot pels. Poenget mitt er at hver og en må få gjøre seg opp en mening om hvilke saker som er viktig for dem.

Det er jeg klar over. Men ingen kan engasjere seg alle saker. Man må velge og prioritere. Jeg er enig i at pelsdyrnæringen må ryddes opp i, men jeg forlanger da ikke at alle skal aktivt sluttet opp om denne saken.

Jeg klarer bare ikke å forstå slik argumentasjon. Det virker som du mener at man ikke kan bry seg om flere ting. At man kan gjøre noe som er uetisk fordi man gjør noe annet som er bra.

Er det ikke bra at folk velger alternativer som er mer dyrevennlige? At enhver gjør det de kan for at flere i verden skal ha det bra, om det nå er dyr eller mennesker. Og pels er en ting som er lett å velge bort, det er ikke nødvendig for noe annet enn kanskje forfengeligheten..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sett problemer med pels om det hadde vært streng kontroll og bra dyrehold. Problemet er jo at det har kommet frem hvor jævlig noen av dyrene har det.

Det jeg ikke forstår er at "alle" vil ha slutt på pelsnæringen i Norge. Om man kutter ut pelsnæringen i Norge, så kommer jo fremdeles etterspørselen til pels til å være like stor. Da må man regne med at land der det ikke er like strenge krav til dyrehold tjener enda mer på pelsnæringen, og det blir enda mer dyreplageri. Jeg vet at det er flere gårder i Norge der dyrene ikke har det bra, men dette gjelder heldigvis svært få. Om man ser til andre land, som for eksempel Kina, så er dyreholdet _mye_ verre.

Det er kanskje trist for mange, men man kommer ikke til å slutte med pels. Det er mye mer konstruktivt å heller fokusere på å bedre forholdene dyrene lever under og få strengere kontroller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sett problemer med pels om det hadde vært streng kontroll og bra dyrehold. Problemet er jo at det har kommet frem hvor jævlig noen av dyrene har det.

Det jeg ikke forstår er at "alle" vil ha slutt på pelsnæringen i Norge. Om man kutter ut pelsnæringen i Norge, så kommer jo fremdeles etterspørselen til pels til å være like stor. Da må man regne med at land der det ikke er like strenge krav til dyrehold tjener enda mer på pelsnæringen, og det blir enda mer dyreplageri. Jeg vet at det er flere gårder i Norge der dyrene ikke har det bra, men dette gjelder heldigvis svært få. Om man ser til andre land, som for eksempel Kina, så er dyreholdet _mye_ verre.

Det er kanskje trist for mange, men man kommer ikke til å slutte med pels. Det er mye mer konstruktivt å heller fokusere på å bedre forholdene dyrene lever under og få strengere kontroller.

Men nå er det faktisk slik at 90% (eller var det 99%?) av pelsen som produseres i Norge blir eksportert til utlandet.

Den norske pelsdyrnæringen har også vært med på massiv markedsføring av pels i f.eks Kina, så faktisk har vi som nasjon bidratt til en oppblomstring av pelsbruk der.

Vi i Norge bør heller gå frem som et godt eksempel for andre land, og legge ned vår pelsdyrnæring. Noen land må være de første til å gjøre dette. Noen land har allerede tatt dette valget, nå må vi og andre land følge etter. Vi kan ikke sitte på gjerdet og si at det alltid vil være verre i andre land. Noen må ta det første steget slik at andre blir inspirert til det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...