Gå til innhold

Er dette lov?


vinterspeil

Anbefalte innlegg

Jeg tror at noen bønder i området mitt har "kassert" dyreskrotter i skogen her i nærheten. Hunden min kom hjem med et stort bein i dag og spyr som en gris(?) nå i kveld.

Er det lov å levne dyreskrotter i naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, nei, helt ulovlig. En sak for Mattilsynet?

Edit: Ja, kommer vel litt an på om det er offentlig eiendom eller ikke, men...

Endret av everydaywings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er lov om det graves forsvarlig ned. Det er vel en øvre grense for hvor mye man kan kaste også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jaktavfall kan graves ned på egen eiendom.

Hvorfor løper hunden din løs?

Hunden min springer løs for å få utforske verden selvsagt. Vi er langt ut i skogen. Har du noen gang hatt hund?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, nei, helt ulovlig. En sak for Mattilsynet?

Edit: Ja, kommer vel litt an på om det er offentlig eiendom eller ikke, men...

Uansett skal det graves forsvarlig ned eller brennes, privat eiendom eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min springer løs for å få utforske verden selvsagt. Vi er langt ut i skogen. Har du noen gang hatt hund?

Hva har det med dine lovbrudd å gjøre?

Og at du bor langt ut i skogen gjør det at du lar hunden din løpe løs enda verre. Loven om at du skal ha kontroll over hunden din er først og fremst der for å beskytte forsvarsløst vilt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med dine lovbrudd å gjøre?

Og at du bor langt ut i skogen gjør det at du lar hunden din løpe løs enda verre. Loven om at du skal ha kontroll over hunden din er først og fremst der for å beskytte forsvarsløst vilt.

Hvorfor kverulerer du slik? Det var ikke poenget i denne tråden. Gå og lag deg en egen tråd å kverulere i.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lovlig, vet jeg ikke helt sikkert, men det er hvertfall vanlig. Mulig det er en uskreven lov om at det er greit.

Vil tro folk uansett har lov til å gravedet ned på egen eiendom hvertfall.

Vi har opplevd det samme selv, og det er ikke moro...

Men, det er nå en gang en av de ulempene som kan komme av at man har hunden løs. Jeg har opplevd mer enn en gang at vår har kommet med dyrekanker, men jeg har belønning med på tur. Lært han da å slippe alt han finner av spiselige ting ute i naturen, og jeg tar det fra han. Belønner med pølse ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mer enn en gang at vår har kommet med dyrekanker, men jeg har belønning med på tur. Lært han da å slippe alt han finner av spiselige ting ute i naturen, og jeg tar det fra han. Belønner med pølse ellerno.

Jeg bruker Kong for å få hans oppmerksomhet. Ingenting slår den, selv ikke et saftig kjøttbein :fnise:

Men heretter vil jeg prøve å unngå denne "søppelplassen". Han ble som sagt syk samme kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kverulerer du slik? Det var ikke poenget i denne tråden. Gå og lag deg en egen tråd å kverulere i.

Jeg har allerede svart på spørsmålet ditt, men du vil tydeligvis ha et annet svar. Det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Jeg forstår godt at du mener jeg kverulerer, det er ikke gøy å bli irettesatt for ansvarsløst dyrehold.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede svart på spørsmålet ditt, men du vil tydeligvis ha et annet svar. Det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Jeg forstår godt at du mener jeg kverulerer, det er ikke gøy å bli irettesatt for ansvarsløst dyrehold.

Nå må du bremse litt, da. Hva så om hunden hennes går løs? Så lenge hunden ikke gjør noe galt og det ikke er ordinær båndtvang/utvidet båndtvang bryter hun da ingen lover eller regler.

Og hva vil du si er ansvarsløst her? Du vet da vel mindre om omgivelsene der hun bor?

Endret av Bodillen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at noen bønder i området mitt har "kassert" dyreskrotter i skogen her i nærheten. Hunden min kom hjem med et stort bein i dag og spyr som en gris(?) nå i kveld.

Er det lov å levne dyreskrotter i naturen?

du bor ikke i nærheten av jernbanelinja? opplevet det samme men det er elg. så bikkja spyr som en gris dagen der på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov, men skal graves ned dypt nok til at kjøttetende dyr ikke kan grave det opp. Bestemmelsen gjelder bare fjerntliggende områder, og nedgravingen skal meldes til Mattilsynet (av grunneier?). Selvsagt skal det også gjøres på en slik måte at man ikke forurenser drikkevannskilder osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med dine lovbrudd å gjøre?

Og at du bor langt ut i skogen gjør det at du lar hunden din løpe løs enda verre. Loven om at du skal ha kontroll over hunden din er først og fremst der for å beskytte forsvarsløst vilt.

Jeg har allerede svart på spørsmålet ditt, men du vil tydeligvis ha et annet svar. Det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Jeg forstår godt at du mener jeg kverulerer, det er ikke gøy å bli irettesatt for ansvarsløst dyrehold.

Hva er det som feiler deg? Så lenge det ikke er båndtvang er det fullt lovlig å ha hunden løs. Det er du som ikke har greie på lovverket!

Går hunden løs kan den fort være borti noe greier før du ser hva det er og får avverget at den spiser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå må du bremse litt, da. Hva så om hunden hennes går løs? Så lenge hunden ikke gjør noe galt og det ikke er ordinær båndtvang/utvidet båndtvang bryter hun da ingen lover eller regler.

Det er bare båndtvang i perioder, men man skal alltid ha kontroll med hunden. Siden hun ikke vet hvor den har funnet dette beinet har hun helt klart ikke hatt det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare båndtvang i perioder, men man skal alltid ha kontroll med hunden. Siden hun ikke vet hvor den har funnet dette beinet har hun helt klart ikke hatt det.

Man kan da ha kontrollen over en hund selv om den finner et bein/innmat/rester av et dyr?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ha kontrollen over en hund selv om den finner et bein/innmat/rester av et dyr?

Man kan, men hun hadde det tydeligvis ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...