Gå til innhold

Slettet


altflyter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Det er IKKE rumenere dere tenker på her. Rumenere er folk fra Romania. Det er ROMFOLK dere tenker på. Det er en stor forskjell. Romfolk er et reisende folkeslag uten noe hjemmelig tilhørighet noen steds, men som tilfeldigvis har oppholdt seg i Romania i den senere tid og har Rumenske pass. Rumenere er ikke happy med denne situasjonen selv.

Romfolket kommer hit på turistvisum og tigger og stjeler her i Norge. Det er, i mine øyne, ikke greit. Ikke på en flekk. Jeg misstrives sterkt med å ha de her fordi jeg nesten daglig har de oppå meg og jeg føler meg ikke trygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det heter vel romfolk og ikke sigøynere. Samtidig er ikke alle kriminelle rumenere romfolk.

Man kan jo lese litt her om begrepsforvirringen:

Rumenere og romfolk

Men hvor mange sigøynere er kriminelle slubberter? Ikke få for å si det pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg kjenner ei rumensk jente, hun er veldig hyggelig.

Men i følge henne har de en helt annen holdning til kriminalitet enn oss. Hvis du blir snytt, frastjålet noe eller liknende i Norge, så er den som gjorde det en skurk, og det er synd på deg. Hvis det samme skjer i Romania, er du dum som ikke har passet bedre på deg og ditt, og den som gjorde det er smart som har benyttet seg av den sjansen som bød seg…

Dette er gjengs i hele Øst-Europa. Den viktigste grunnen til at jeg er skeptisk til en for stor andel Øst-Europere i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det med teskje: Hvem er de i dette tilfellet?

”De” er i dette tilfellet rumenere, altså folk som bor i Romania. Venninna mi tilhører ikke romfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Prøver igjen - Rumenere er ikke det samme som romfolk. Romfolk tigger og stjeler. Rumenere er helt vanlige mennesker fra Romania. Romfolk er ikke rumenere, men de bor for det meste i Romania. Got it??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Nå har jeg ved to anledninger nesten blitt frastjålet datamaskinen min av en rumensk dame mens jeg satt på det offentlige biblioteket. Det er det frekkeste jeg har vært borti. TO ganger prøvde hun å snappe pcen min mens jeg leste. Hvor dum tror enkelte at jeg er?

Etter 22/07 observerte jeg flere ganger at rumenere stjal blomster fra minnestedene og solgte på nytt. Eier man ikke skam i livet?

Og i dag ble en venninne av meg overfalt og frastjålet lommebok og mobil... Nok en gang av rumenere.

Så. Jeg beklager. Jeg har prøvd hardt å tenke at det er enkeltpersoner og ikke et folkeslag som gjør disse handlingene... men det skjer så ofte, og alltid rumenere. Nå unngår jeg rumenere så sant jeg kan, og passer ekstra godt på verdisakene mine når jeg ser dem i byen.

Er det rasistisk av meg å være ekstra skeptisk til rumenere, eller er det sunn fornuft?

Jeg er mektig lei av å være tolerant og forståelselsfull, og jeg lurer på om det bare er jeg som føler at det er en frustrerende stor overvekt av kriminelle rumenere?

Når det kommer til romfolk så er de fleste av de dessverre kriminelle. De får ikke ordentlige jobber så de lever av å stjele. de lærer det fra barnsben av. Det profesjonelt trente tyver.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til romfolk så er de fleste av de dessverre kriminelle. De får ikke ordentlige jobber så de lever av å stjele. de lærer det fra barnsben av. Det profesjonelt trente tyver.

Mangler det ikke en 'fordi' i den setningen?

Igrunnen er det merkelig at barnevernet ikke er mer på banen når det gjelder "romfolk". De barna der blir forsømt til de grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Mangler det ikke en 'fordi' i den setningen?

Igrunnen er det merkelig at barnevernet ikke er mer på banen når det gjelder "romfolk". De barna der blir forsømt til de grader.

Det var jo det jeg sa. de får ikke ordentlig jobber dermed så stjeler de for å overleve. Måtte jeg virkelig fysisk skrive inn ordet fordi? barnevernet er vel på banen men er ikke så lett å ta tak i det. romfolket reiser rundt og det er mange av de. jeg syns barnevernet med de få ressursene de har har mer enn nok med det de allerede jobber med.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn generelt må slutte å være så naive. Og nei, det funker ikke å skulle stenge et helt folkeslag ute av riket osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo det jeg sa. de får ikke ordentlig jobber dermed så stjeler de for å overleve. Måtte jeg virkelig fysisk skrive inn ordet fordi?

Poenget mitt er at det sannsynligvis er omvendt. De får ikke jobb fordi de stjeler. Høna og egget osv.

barnevernet er vel på banen men er ikke så lett å ta tak i det. romfolket reiser rundt og det er mange av de. jeg syns barnevernet med de få ressursene de har har mer enn nok med det de allerede jobber med.

True. Men barna blir forsømt, vokser opp i ukulturen, og så viderefører man tradisjonen. Samme problemet har man visst i de fleste andre land der de holder til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du med rumenere mener romfolket!

Jeg har ett par kolleger fra Romania og de er begge hyggelige, blide og omgjengelige personer. Romfolket derimot har jeg ingenting til overs for. De står i rang lavere enn duene og rottene i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Mangler det ikke en 'fordi' i den setningen?

Igrunnen er det merkelig at barnevernet ikke er mer på banen når det gjelder "romfolk". De barna der blir forsømt til de grader.

Å, barnevernet er der, til de grader. Men det saboteres også systematisk og til de grader. Dessverre er det ikke lov å drepe denne ukulturen som sigøynerene besitter. Er det noen som skulle blitt tvangsassimilert så er det dem. Ungene skule blitt hentet med tvang og sendt på anlig norsk skole hver eneste dag. Manglet en unge så skulel foreldrene blitt satt i fengsel til ungen dukket opp igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig og höre omtrent de samme argumentene som nazistene brukte under krigen mot jödene, bare denne gangen dreier det seg om romfolket.

Fascismen sitter ikke dypt i Norge og paa KG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Poenget mitt er at det sannsynligvis er omvendt. De får ikke jobb fordi de stjeler. Høna og egget osv.

True. Men barna blir forsømt, vokser opp i ukulturen, og så viderefører man tradisjonen. Samme problemet har man visst i de fleste andre land der de holder til.

Ja jeg vet det, men som sagt det er vanskelig å ta tak i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Utrolig og höre omtrent de samme argumentene som nazistene brukte under krigen mot jödene, bare denne gangen dreier det seg om romfolket.

Fascismen sitter ikke dypt i Norge og paa KG.

Det er en vesentlig forskjell på jøder og romfolket. Jødene før nazistene begynte å herje, var oppegående folk som bodde i vanlige hus og hadde vanlige jobber. Det har de fortsatt. Romfolket derimot. De bidrar ikke i samfunnet i det hele tatt. De reiser rundt og tigger og stjeler.

Ingen som sier at romfolket skal utryddes. Man sier bare at ungene deres trenger å få gå på skole og få et normalt liv, og foreldrene nekter dem dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Romfolket er, så vidt jeg har skjønt utfra en dokumentar jeg så, et nomadefolk som ikke vil være en del av samfunnet. Men godene i samfunnet, de skal de likevel ha?

Man kan ikke melde seg ut av samfunnet og nekte å bidra, men likevel tro at de skal kunne nytte seg av alle samfunnsgodene. Da hadde det vel heller vært en fordel at de gjorde alt for seg selv, slik som Amish-folket, som jeg har mye større respekt for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er rumener.

Jeg har også fordommer mot akkurat de som kommer hit og stjeler og ikke oppfører seg, men vi vet vel bedre enn å skjære alle over en kam? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Kjæresten min er rumener.

Jeg har også fordommer mot akkurat de som kommer hit og stjeler og ikke oppfører seg, men vi vet vel bedre enn å skjære alle over en kam? :)

Jeg har ikke noe mot rumenere, det er sigøynere jeg sliter med. De omflakkende sigøynerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er rumener.

Jeg har også fordommer mot akkurat de som kommer hit og stjeler og ikke oppfører seg, men vi vet vel bedre enn å skjære alle over en kam? :)

Avisene har visst ingen problemer med å skjære alle rumenere over en kam! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...