Gå til innhold

Slettet


altflyter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

rumenere kommer fra en kultur uten moral. Derfor stjeler de, og det gjelder alle. De tror at vi nordmenn ikke vet hva det vil si å slite for penger. Seg selv først...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp inn alle sammen. Vi har jo ikke noen grunn til å ville beskytte oss og vårt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ullsokk1

Nå har jeg ved to anledninger nesten blitt frastjålet datamaskinen min av en rumensk dame mens jeg satt på det offentlige biblioteket. Det er det frekkeste jeg har vært borti. TO ganger prøvde hun å snappe pcen min mens jeg leste. Hvor dum tror enkelte at jeg er?

Etter 22/07 observerte jeg flere ganger at rumenere stjal blomster fra minnestedene og solgte på nytt. Eier man ikke skam i livet?

Og i dag ble en venninne av meg overfalt og frastjålet lommebok og mobil... Nok en gang av rumenere.

Så. Jeg beklager. Jeg har prøvd hardt å tenke at det er enkeltpersoner og ikke et folkeslag som gjør disse handlingene... men det skjer så ofte, og alltid rumenere. Nå unngår jeg rumenere så sant jeg kan, og passer ekstra godt på verdisakene mine når jeg ser dem i byen.

Er det rasistisk av meg å være ekstra skeptisk til rumenere, eller er det sunn fornuft?

Jeg er mektig lei av å være tolerant og forståelselsfull, og jeg lurer på om det bare er jeg som føler at det er en frustrerende stor overvekt av kriminelle rumenere?

Skjønner godt hva du mener, noen ganger blir man irritert på et folkeslag selv om man vet at det er "ordentlige" folk innen folkeslaget også.

Det er ikke gøy å føle at man skjærer alle over en kam, men noen ganger så stemmer det litt ;)

For the record: jeg synes ikke dette er rasistisk av deg! Noen kulturer er forskjellig fra vår, og de kan passe dårlig sammen, det kan vel kanskje stemme her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumenere er ikke bare de rumenerne som omtales i media i forbindelse med kriminalitet. De kriminelle kommer fra en bestemt folkegruppe, og stort sett fra ett og samme område i Romania.

Det finnes mange andre rumenere her i Norge utenom disse. De er her for å jobbe, og driver med akkurat de samme oppgavene som enhver annen nordmann gjør, og bistår i tillegg familien i hjemlandet med midler om de kan. Dette er selvsagt folk en ikke hører om i media. Disse rumenerne er akkurat like sinte, om ikke sintere, på de kriminelle rumenske statsborgerne som vi nordmenn er, da de naturlig nok blir stigmatisert. På tross av fast jobb, rent rulleblad og ordentlig fremtreden kan de for eksempel ha problemer med å skaffe seg skikkelig bolig, da ingen vil leie ut til potensielt kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rumenere er ikke bare de rumenerne som omtales i media i forbindelse med kriminalitet. De kriminelle kommer fra en bestemt folkegruppe, og stort sett fra ett og samme område i Romania.

Det finnes mange andre rumenere her i Norge utenom disse. De er her for å jobbe, og driver med akkurat de samme oppgavene som enhver annen nordmann gjør, og bistår i tillegg familien i hjemlandet med midler om de kan. Dette er selvsagt folk en ikke hører om i media. Disse rumenerne er akkurat like sinte, om ikke sintere, på de kriminelle rumenske statsborgerne som vi nordmenn er, da de naturlig nok blir stigmatisert. På tross av fast jobb, rent rulleblad og ordentlig fremtreden kan de for eksempel ha problemer med å skaffe seg skikkelig bolig, da ingen vil leie ut til potensielt kriminelle.

Har samme oppfatning som AB her. Om man har en skjev oppfatning av rumenere, bør man peke på hvordan media ordlegger seg. Det er ikke alminnelige rumenere som oppfører seg som kjeltringpakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg var på festival. en jævla rumener stjal skoene til ei jeg hadde blitt litt kjent med. Hun dama gikk rundt ved campen, tydeligvis ikke redd for at jenta skulle se at skoene hennes var på noens andre føtter.

Hvorfor de ble sluppet inn på festivalen engang skjønner jeg ikke...

jeg har også lett for å ha fordommer mot sånne type folk, når de fleste jeg har vært borti har oppført seg som drittunger....

Jeg orker ikke ta sjangsen på at de skal være OK....

det er synd, men jeg lever mitt liv, og orker ikke gå rundt og prøve å gi absolutt alle en sjangse,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har oppfattet, så er det ikke vanlige rumenere, men sigøynere fra Romania, som er problemet. Disse sigøynerne er lite populære i Romania også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har oppfattet, så er det ikke vanlige rumenere, men sigøynere fra Romania, som er problemet. Disse sigøynerne er lite populære i Romania også.

Hysj! Ordet sigøyner er diskriminerende. Da er det bedre å si rumener.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har flere gode venner fra Romania. Traff disse sist i København i sommer hvor de fortalte hvor vanskelig det er å være rumener rundt i Europa nå for tida. Selv om mine venner er hardt arbeidende folk som aldri har begått en kriminell handling blir de på ferie i andre deler av Europa kastet ut av restauranter, nektet adgang til flere steder og sett ned på. De tør ikke lenger å si hvor de er fra.

En venn av dem ble nektet adgang på en konsert i London som han hadde ærlig og redelig kjøpt billett til og gledet seg til lenge fordi politiet mente at han var der for å stjele fra andre på konserten.

Synes det er dumt å dømme alle rumenere for det noen av dem gjør, og spesielt å kalle romfolket som tigger på gata i Oslo for rumenere, og skjære dem alle over samme kam. Det er de ekstreme man hører om! Man hører selvfølgelig aldri om de som jobber for å forsørge familien og aldri gjør noe kriminelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Og forresten; hvis du ser en "rumener" ute på byen så er det sannsynligvis en sigøyner. Disse er langt forskjellige fra andre rumenere, og er enda mer mislikt i Romania enn de er i Norge.

Sigøynere mener også at de ikke tilhører noe land, og de mener selv at de ikke er rumenere. Det er bare tilfeldig at det er i Romania de oppholder seg.

En vanlig rumener kjenner du ikke igjen på gata med mindre han/hun snakker sitt språk etter går rundt og veiver med flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Er selvfølgelig mange gode av en sort også, men jeg synes fortsatt det er for dumt å slippe inn så mange som Norge gjør og takke for de som gjør noe bra, og bare leve med at resten driver med faenskap.

Hørt om mye rart, men det var en som var i skateparken i byen, hvor en sigøyner (vet ikke om han var rumensk) TOK fra han brusflaska han hadde i hånda og drakk fra, tømte den ut og tok den med seg... Noe så frekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

En må skille mellom rumenre og sigøynere. To forskjellige kulturer med viden forkjellige oppfattelser v skikk og bruk. Sigøynerkulturen er en av de kulturene verden er tjent med raderes ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig mange gode av en sort også, men jeg synes fortsatt det er for dumt å slippe inn så mange som Norge gjør og takke for de som gjør noe bra, og bare leve med at resten driver med faenskap.

Hørt om mye rart, men det var en som var i skateparken i byen, hvor en sigøyner (vet ikke om han var rumensk) TOK fra han brusflaska han hadde i hånda og drakk fra, tømte den ut og tok den med seg... Noe så frekt?

det er mange sigøynere som er på turistvisum i Norge.

så norge har ikke 'sluppet dem inn'.... folk må da få lov til å resie som turist liksom. dem er ikke innvandrere her.

men ja, uansett, så er det leit at dem skal drive å tigge og drive med tull.... vet ikke om det er noe særlig kriterier for å få turistvium i norge, men å dra hit for å tigge burde ikke være en bra nok grunn for å få det '-.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rastl0s

det er mange sigøynere som er på turistvisum i Norge.

så norge har ikke 'sluppet dem inn'.... folk må da få lov til å resie som turist liksom. dem er ikke innvandrere her.

men ja, uansett, så er det leit at dem skal drive å tigge og drive med tull.... vet ikke om det er noe særlig kriterier for å få turistvium i norge, men å dra hit for å tigge burde ikke være en bra nok grunn for å få det '-.-

Det er faktisk mange som har flyttet hit. Byen min er blitt rene syden i forhold til hvordan det var for 3 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er ikke rasistisk å ikke være tolerant, forståelsefull eller skeptisk mot kriminelle. Det er bare naive folk som er tolerante mot kriminalitet og folk som har kommet hit å begå kriminalitet. Det er stor forskjell mellom rumenere og rumenske sigøynere. To forskjellige folkegrupper med forskjellige kulturer som har samme statsborgerskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei rumensk jente, hun er veldig hyggelig.

Men i følge henne har de en helt annen holdning til kriminalitet enn oss. Hvis du blir snytt, frastjålet noe eller liknende i Norge, så er den som gjorde det en skurk, og det er synd på deg. Hvis det samme skjer i Romania, er du dum som ikke har passet bedre på deg og ditt, og den som gjorde det er smart som har benyttet seg av den sjansen som bød seg…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei rumensk jente, hun er veldig hyggelig.

Men i følge henne har de en helt annen holdning til kriminalitet enn oss. Hvis du blir snytt, frastjålet noe eller liknende i Norge, så er den som gjorde det en skurk, og det er synd på deg. Hvis det samme skjer i Romania, er du dum som ikke har passet bedre på deg og ditt, og den som gjorde det er smart som har benyttet seg av den sjansen som bød seg…

For å ta det med teskje: Hvem er de i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...