Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Herregud, begynte nettopp å tenke på framtiden min, hva jeg kan gjøre etter studiene, og google muligheter. Freaka ut etter fem minutter og lukka alle sidene. Det får vente et år. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Linaria skrev:

Herregud, begynte nettopp å tenke på framtiden min, hva jeg kan gjøre etter studiene, og google muligheter. Freaka ut etter fem minutter og lukka alle sidene. Det får vente et år. :sprettoy:

Kjenner godt til den følelsen! Jeg gjorde akkurat det samme i kveld og greide å stresse meg skikkelig opp. I tillegg bør en egentlig ha relevant sommerjobb og traineestillinger på studiet mitt, så jeg burde vel egentlig ha begynt å søkt på slikt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Linaria

Sutretråd, du er alt for langt bak! Har folk virkelig hatt en så fantastisk første uke? :P

Kjenner jeg er så lei av det ene faget mitt alt. Har vært ett år på et universitet der det var mye mer variert læring, flere forelesninger med praktiske oppgaver (selv innenfor et veldig teoretisk studium). Det var mye mer jobb, men det var gøy! Nå er jeg tilbake på UiO for å fullføre graden og det er bare bøker bøker bøker bøker og jeg er så lei! Absolutt hele semesteret er side opp og side ned med svart tekst på hvitt papir og that's it. Også møtes vi en gang i uka for å se på en powerpoint der vi blir fortalt hva det sto i bøkene. Aah -.- Hvordan skal jeg overleve?! Jeg mangler 30 studiepoeng som jeg tar på et år, og ellers tar jeg fag jeg liker (For lånekassen), så det er heldigvis ikke kun dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Linaria skrev:

Sutretråd, du er alt for langt bak! Har folk virkelig hatt en så fantastisk første uke? :P

Kjenner jeg er så lei av det ene faget mitt alt. Har vært ett år på et universitet der det var mye mer variert læring, flere forelesninger med praktiske oppgaver (selv innenfor et veldig teoretisk studium). Det var mye mer jobb, men det var gøy! Nå er jeg tilbake på UiO for å fullføre graden og det er bare bøker bøker bøker bøker og jeg er så lei! Absolutt hele semesteret er side opp og side ned med svart tekst på hvitt papir og that's it. Også møtes vi en gang i uka for å se på en powerpoint der vi blir fortalt hva det sto i bøkene. Aah -.- Hvordan skal jeg overleve?! Jeg mangler 30 studiepoeng som jeg tar på et år, og ellers tar jeg fag jeg liker (For lånekassen), så det er heldigvis ikke kun dette her. 

Nå skal ikke jeg snakke for andre enn meg selv. 
Men jeg har vært opptatt med og prøve og ikke legge meg i fosterstilling og grine sånn ca hver kveld. 
Jeg tror jeg egentlig ligger ganske greit ann, men føler likevel jeg ligger langt bak allerede. Og det er liksom jussen i et nøtteskall. Uansett hvor mye man leser, er det alltid så mye mer man kan gjøre. Fagbøker, dommer, artikler og kommentarer. :bond:

Det har kommet en ny bok i det største faget mitt i år. Og den er laget for å dekke læringskravene, så da kjøpte jeg den. Men den er ikke pensum enda, selv om alle professorene anbefaler den.
Uansett: Jeg sitter for det meste hjemme og leser og hører på podkastene. Men jeg blir altså skikkelig irritert når foreleseren ikke sier hva som skal leses før neste forelesning. Det ødelegger hele planen min: Lese det vi har om, ha det på forelesning og så gjøre oppgaver. Og jeg vet ikke om hele boka skal leses heller. Det passer iallefall ikke med planen for forelesningene av det jeg kan se. Arghhh

Ouff, høres slitsomt ut Linaria :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å lese at man ikke er alene om å føle at man ligger bak, særlig når vi er så tidlig i semesteret. Jeg har vært fadder i år, så jeg føler at jeg ikke har fått en god start på semesteret. Det er også satt opp flust av arrangementer i september. Både rent sosiale og faglige arrangementer samt organisasjonsarbeid. Jeg føler jeg må delta på det meste, men samtidig føler jeg at jeg må lese. Det er vanskelig å finne en god balanse. 

Anonymkode: 57869...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Linaria skrev:

Sutretråd, du er alt for langt bak! Har folk virkelig hatt en så fantastisk første uke? :P

Jeg har ikke hatt tid til å sutre! Har alltid gått "enkle" studier med forelesning en til to dager i uka, ingen seminar eller gruppearbeid, og ingen obligatorisk aktivitet. Jeg har altså hatt all verdens med tid til å være her og klage :PNå har jeg begynt på master, og det er forelesning hver dag, mye obligatorisk oppmøte, obligatoriske oppgaver og fremføringer gjennom semesteret og en haug med pensum. Ekstremt uvant! Jeg føler at jeg er hjemme kun for å sove... Og nå begynner jeg selvsagt å bli syk :(

Men studiet er kjempespennende, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
41 minutter siden, Thorn skrev:

Jeg har ikke hatt tid til å sutre! Har alltid gått "enkle" studier med forelesning en til to dager i uka, ingen seminar eller gruppearbeid, og ingen obligatorisk aktivitet. Jeg har altså hatt all verdens med tid til å være her og klage :PNå har jeg begynt på master, og det er forelesning hver dag, mye obligatorisk oppmøte, obligatoriske oppgaver og fremføringer gjennom semesteret og en haug med pensum. Ekstremt uvant! Jeg føler at jeg er hjemme kun for å sove... Og nå begynner jeg selvsagt å bli syk :(

Men studiet er kjempespennende, heldigvis :)

Jeg syntes faktisk det var bedre da jeg hadde forelesning mange timer hver dag. Da følte jeg at jeg kom i gang og fikk gjort noe hver dag. Nå har jeg et par timer to dager i uka, og aner ikke hva jeg skal finne på! Sitter mest hjemme og daffer. Er i tillegg masse ferie. Jeg reiser heldigvis utrolig mye dette semesteret. Dét er det fine med å studere i Norge. 

En haug med pensum høres ikke gøy ut da. Aaah, jeg savner Skottland! Der hadde vi ikke pensum!! Masse obligatorisk arbeid, men ikke en eneste bok som skulle leses. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var deppa og sliten før sommerferien. Sommerferien besto av jobb, kjede seg, dårlig vær. Fikk ikke en ferie som jeg sårt lengtet etter. Nå er jeg på uke 2 i siste året på en bachelor og er lei allerede. Føler meg umotivert, har ikke den store leselysten, usikker på om jeg og kjæresten har det bra sammen. Hva skal jeg skrive bachelor om? Kommer jeg til å komme inn på master? Hvilken master ønsker jeg å gå? Får jeg meg jobb? Søkte nettopp verv da jeg ikke har vært noe aktiv ved siden av studiene, men får sikkert ikke da jeg ikke har erfaring, og da får jeg sikkert ikke relevant jobb etter studiene. Skulle gått til psykolog, men orker ikke å få kasta en diagnose etter meg og resept på medisin. Så her sitter jeg og er lame og får ikke til noe.

:a034:

Anonymkode: 24540...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at studiet mitt er samlingsbasert, noe som er ganske latterlig mtp hvor stort faget er. Resulterer i åtte timer forelesninger hver dag i fire uker, med gigantiske leselister til hver fuckings forelesning. Gi meg heller faget fordelt jevnt utover semesteret. Og siden jeg er en notorisk skippertaksperson, har jeg bestemt meg for å ta enda 60 sp ved siden av, slik at jeg har noen forelesninger jeg kan gå på når det ikke er samling. Weeeee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei masteroppgaven min allerede...har plutselig fem (FEM!) veiledere som alle vil ha sitt å si, og ingen kan møtes samtidig, men jeg kan ikke gjøre noe uten at alle er samlet og enige.

Akk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å få inn rutiner for lesingen!! Jobber jo 100% ved siden av, så føler jeg ikke får tid til noe som helst :o

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler klassen er helt spittet nå på 2.året og der hvor jeg kun kunne skimte litt ungdomskole tendenser i fjor har det tatt helt av i år:rolleyes:

Lurer litt på hvordan det her året vil utvikle seg...:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sutring, men et lite tips: Rådgivningstjenesten er helt fantastisk. Iallefall hos SiO.
Det er ikke karriererådgivning, men psykolog light på en måte. 
De kan hjelpe med det meste. Både praktiske ting, stressmestring og mye annet. Og de kan evt. henvise deg videre til psykolog om de mener du trenger det.
Hadde første time i går, og føler meg allerede så mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pottah skrev:

Ikke sutring, men et lite tips: Rådgivningstjenesten er helt fantastisk. Iallefall hos SiO.
Det er ikke karriererådgivning, men psykolog light på en måte. 
De kan hjelpe med det meste. Både praktiske ting, stressmestring og mye annet. Og de kan evt. henvise deg videre til psykolog om de mener du trenger det.
Hadde første time i går, og føler meg allerede så mye bedre.

Kan du fortelle litt om hva dere snakket om? Helt forståelig om du ikke vil legge ut, men det gir et litt bedre innblikk i tjenesten etter min mening. 

Anonymkode: 57869...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle litt om hva dere snakket om? Helt forståelig om du ikke vil legge ut, men det gir et litt bedre innblikk i tjenesten etter min mening. 

Anonymkode: 57869...f98

Ja klart det.

I går snakket vi endel om at jeg er stressa for hvilke valgfag jeg skal ta.
Jeg studerer jus, og skal velge mitt første valgfag til våren, og jeg er kjempestressa.  Så da snakket vi mye om hvorfor jeg synes det er stressende, for det er ikke slik at valgfaget til våren på noen måte avgjør hva jeg kan jobbe med senere. Hun fikk meg til å ressonomere rundt 1) Hvorfor jeg synes valg er stressende og 2) hvorfor jeg vurderte de forskjellige valgfagene. Det var veldig nyttig.

Resten av timen brukte vi til å snakke om familie (og dermed også oppvekst), og hvorfor jeg sliter med tillitt. 
Det siste har ikke egentlig noe med studier å gjøre, men er ting som tar veldig mye av min tid og energi og jeg må jobbe meg gjennom.

Videre har jeg tenkt til å jobbe meg ferdig gjennom familieproblemene, og få hjelp til å få noen verktøy til å mestre stress bedre, samt å finne en balanse i hvor mye lesing som kreves sammen med en deltidsjobb, en krevende familie, et avstandsforhold og en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pottah skrev:

Ja klart det.

I går snakket vi endel om at jeg er stressa for hvilke valgfag jeg skal ta.
Jeg studerer jus, og skal velge mitt første valgfag til våren, og jeg er kjempestressa.  Så da snakket vi mye om hvorfor jeg synes det er stressende, for det er ikke slik at valgfaget til våren på noen måte avgjør hva jeg kan jobbe med senere. Hun fikk meg til å ressonomere rundt 1) Hvorfor jeg synes valg er stressende og 2) hvorfor jeg vurderte de forskjellige valgfagene. Det var veldig nyttig.

Resten av timen brukte vi til å snakke om familie (og dermed også oppvekst), og hvorfor jeg sliter med tillitt. 
Det siste har ikke egentlig noe med studier å gjøre, men er ting som tar veldig mye av min tid og energi og jeg må jobbe meg gjennom.

Videre har jeg tenkt til å jobbe meg ferdig gjennom familieproblemene, og få hjelp til å få noen verktøy til å mestre stress bedre, samt å finne en balanse i hvor mye lesing som kreves sammen med en deltidsjobb, en krevende familie, et avstandsforhold og en hund.

Takk for et så utfyllende svar! Jeg vurderer selv å oppsøke en lignende tjeneste på mitt institutt, men jeg har holdt litt tilbake på grunn av at jeg er litt usikker på hvor stor nytteverdi det vil ha. Kanskje jeg skal prøve det en gang i det minste. 

Lykke til med egenarbeidet! :)

Anonymkode: 57869...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et så utfyllende svar! Jeg vurderer selv å oppsøke en lignende tjeneste på mitt institutt, men jeg har holdt litt tilbake på grunn av at jeg er litt usikker på hvor stor nytteverdi det vil ha. Kanskje jeg skal prøve det en gang i det minste. 

Lykke til med egenarbeidet! :)

Anonymkode: 57869...f98

Du har ingenting å tape tenker jeg :)

Hos oss er det gratis også. Og det var valgfritt å komme tilbake.
Og klarer du ikke si at du ikke vil ha en ny time til rådgiveren kan du bare ringe å avbestille timen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte av denne helgen til å studere. Jeg har ikke lest en eneste side engang. Æsj, jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å komme ordentlig i gang. Neste helg er satt av til organisasjonsarbeid. Heldigvis består de to påfølgende ukene av undervisning som ikke krever noe selvstudium. Da kan jeg nok ta igjen den tapte lesingen på ettermiddagene. 

Jeg har imidlertid fått innvilget ekstra stipend fra Lånekassen (yey!), så nå slipper jeg heldigvis å bekymre meg for jobb dette og neste semester. 

Anonymkode: 57869...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet ekstremt hardt for å komme inn på masterstudiet. Nå som jeg endelig har starta, sliter jeg vanvittig med motivasjonen. Alt er så vanskelig og overveldende at jeg ender opp med å unngå å starte med de tingene jeg synes er vanskeligst. Hvordan skal dette gå :( 

Anonymkode: 85585...44c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet ekstremt hardt for å komme inn på masterstudiet. Nå som jeg endelig har starta, sliter jeg vanvittig med motivasjonen. Alt er så vanskelig og overveldende at jeg ender opp med å unngå å starte med de tingene jeg synes er vanskeligst. Hvordan skal dette gå :( 

Anonymkode: 85585...44c

Oi, dette kunne vært meg som hadde skrevet, det er på en prikk likt som jeg har det! Håper vi begge kommer oss gjennom det :klem:

Anonymkode: 8da25...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...