Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

1 time siden, rundtfingern skrev:

Fikk fornuftig input!! Til min store glede blir det evig lange dager med skriving fremover og krysser fingrene for at boka jeg bestilte kommer snart, så får jeg komme meg i gang med fakta! Gah jeg hater å skrive feltoppgaver!!

Tommel opp for fornuftig input!
Uff, høres slitsomt ut! Masse lykke til.

Husk at sjokolade og is alltid er lov i eksamensperioder og/eller når det skrives oppgaver :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Pottah skrev:

Tommel opp for fornuftig input!
Uff, høres slitsomt ut! Masse lykke til.

Husk at sjokolade og is alltid er lov i eksamensperioder og/eller når det skrives oppgaver :opplyser:

fornuftig input av en fornuftig reiseleder og veileder! Er feltoppgave fra klasseturen vi hadde for en måned siden, så burde jo være utrolig gøy å skrive, men det er så mye metode og formelle krav jeg går snart i do.. 

Sitter å gomler på lakrisdrops og jeg skal kjøpe noe sjokoladegreier i morgen! <3 Tusen takk Pottah!:helen::kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Leste du 100 sider med pensum på 2 timer? Hvordan klarte du det? Jeg er selv i mitt først år på universitetet og har fortsatt ikke funnet en god lesemetode. Kan bruke opp mot 10 timer i lesesalen for så å bare komme meg igjennom 20 sider + notater. Hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan korte ned på tiden jeg bruker på å lese hadde vært helt fantastisk!

Anonymkode: b2c6f...557

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som deg, kan bruke en dag på 20 sider. Jeg er også en av dem som leser, guler ut,  skriver notater, skriver notater av notatene og så videre :fnise: Og likevel husker jeg ingenting av det jeg har lest. Huff, må ta meg sammen, har ikke tid til dette!

Anonymkode: 38c36...0e1

Da jeg begynte på universitetet oppdaget jeg at jeg faktisk ikke aner hvordan jeg lærer best, ergo gjorde jeg som "alle andre", jeg leste og gulet og leste og gulet, men hadde jo ikke peil da eksamen kom.

Så oppdaget jeg noe som heter "læremål". Så i stedet for å lese slavisk side opp og side ned i pensum, så satte jeg meg ned med læremålene foran meg og leste målbevisst (høhø). Dersom læremålene var uklare, sendte jeg gjerne en e-post til professoren, eventuelt studentassistenten, og bad om en utbrodering. På den måten spør man ikke "kommer dette på eksamen?!" (som etter min erfaring får en til å virke som om en vil sluntre unna), men man viser interesse for faget.

I korte trekk hjalp det å vite hva jeg faktisk leste etter, ikke bare lese på måfå. Og de fleste professorer er ganske gira på å hjelpe studenter som viser interesse, det er i hvert fall min erfaring :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese til eksamen må være det gørreste av det gørre... Noe så innmari trått. Nå skal jeg ta notater fra et kapitel og det er så boooring.. Overbeviser meg selv at det går fortere enn jeg tror.. "Blir nok ferdig med det i kveld om jeg bare jobber mye etter middg.. *Setter på en episode av younger/breaking bad/paradise hotel/teen mom 2/kardashians u name it..* Oi faen, dette tar jo eeevigheter å bli ferdig med.. men jeg kan vel skrive liitt i morgen og,  SÅ lese gjennom alle notatene mine..."  :roll::roll: Every fucking time.. Tankene mine overbeviser meg gang på gang... BLÆH..  :hoho:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg som mål å fullføre tre kapitler. Fullførte ett. Ting tar så lang tid, og eksamen nærmer seg med stormskritt!

Anonymkode: 38c36...0e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire uker til innlevering av bachelor. På tide å begynne?

Ellers har jeg hatt et meget godt studieår. Bittelitt under B i snitt og tar 90 studiepoeng. Håper det gjør opp for de crappy prestasjonene jeg hadde som tyveåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går hadde jeg som mål å fullføre tre kapitler. Fullførte ett. Ting tar så lang tid, og eksamen nærmer seg med stormskritt!

Anonymkode: 38c36...0e1

Kjenner på denne følelsen. Og man føler seg så utilstrekkelig når man ikke når de målene man har satt. Det er så demotiverende. 

Lykke til med eksamen og lesing!

Anonymkode: cf350...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Fikk 60% på essayet mitt med kommentar om at det virker som om jeg kan mye om temaet, men sliter med å videreformidle det, så har bestemt meg for å ikke lese så mye til eksamen i det faget. Jeg kan mye fra før i faget, og har fulgt med under hele semesteret, og hvis det er videreformidling jeg sliter med, er det bedre å tenke på det til eksamen, istedenfor å pugge masse. Det faget har også ødelagt motivasjonen min veldig, da jeg er så lei av å lese det. 

Fokuserer nå på kinesisk isteden. Har funnet gamle eksamensoppgaver, men de inneholder masse som vi ikke har lært! Sendte mail til læreren, og han sa at de kan ha lært litt andre ting andre semestre, men det er jo helt sykt hvor vanskelige de eksamenene er. Får bare prøve å lære meg kapitlene vi har gått gjennom og håpe det går greit. 

Eksamen er så slitsomt :( vil bare bli ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har i hvert fall funnet ut de siste årene at jeg er en akademisk sprinter, ingen langdistanseløper. Jeg jobber ekstremt bra i korte perioder, men kan ikke holde på veldig lenge av gangen. Dette er grunnen til at jeg alltid får A eller 6 på muntlig eksamen eksamen, gjør det greit nok på skoleeksamen (og går lenge før tida), men får ikke til hjemmeoppgaver! Vet ikke om dette kommer til å være positivt i framtiden eller ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig langfri, jeg har gledet meg til å reise bort med kjæresten, og slappe av og bare nyte livet. Og så får jeg mail fra studentboligen vi bor i at vi ikke får forlenget kontrakten til sommeren, så vi må på leilighetsjakt. Under 3 mnd til vi må ut herfra. Og det beste, vi har bestilt oss ferie (og ordnet fri fra jobber) akkurat i månedsskiftet når kontrakten går ut... I tillegg skal jeg jobbe i en annen by i sommer, så de helgene jeg får fri og hadde tenkt å bruke her på kos med kjæreste og venner (og lese til eksamen) må bli brukt til pakking..

Anonymkode: feb8c...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er nødt til å snu døgnet for å klare å få effektive lesedager før eksamen. Jeg klarer ikke å jobbe når det skinner sollys inn og overoppheter rommet mitt. I tillegg er jeg ekspert på late morgener og har lange frokost med TV-serier. 

Operasjon snu døgnet starter i dag! 

Jeg tror jeg også må gjøre noe med vinduet for å ikke få så mye sollys inn. Har dere noen tips annet enn søppelsekker? 

Anonymkode: cf350...971

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urovekkende lite sutring for tiden. Er det ingen som har et gigantisk pensumlass og kort lesetid foran seg? Jeg trenger å høre at det er andre som er i samme situasjon. :sukk:

Anonymkode: cf350...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten. Glad for at eksamen er på mandag, så har jeg sommerferie etter det. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er urovekkende lite sutring for tiden. Er det ingen som har et gigantisk pensumlass og kort lesetid foran seg? Jeg trenger å høre at det er andre som er i samme situasjon. :sukk:

Anonymkode: cf350...971

Joda, jeg har det jeg. Eksamen på mandag i et fag med ekstremt bredt pensum, og alt er i dybden. Heldigvis har foreleser gitt oss hint om hva som kan være lurt å lese på til eksamen så vi slipper å nilese på alt. Jeg har også HELDIGVIS vært flink til å skrive notater gjennom hele semesteret, så jeg har sluppet å være helt overbelastet nå i slutten. Har dog sittet med studier 12 timer per dag de siste to dagene og mellom 5-8 timer hver dag den siste uka før det igjen. Så jeg er relativt utslitt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg er nødt til å snu døgnet for å klare å få effektive lesedager før eksamen. Jeg klarer ikke å jobbe når det skinner sollys inn og overoppheter rommet mitt. I tillegg er jeg ekspert på late morgener og har lange frokost med TV-serier. 

Operasjon snu døgnet starter i dag! 

Jeg tror jeg også må gjøre noe med vinduet for å ikke få så mye sollys inn. Har dere noen tips annet enn søppelsekker? 

Anonymkode: cf350...971

Hva med lystette gardiner? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Poppie skrev:

Noen flere som bruker lørdagen på lesesalen?

Nesten, er på kontoret (for å lese da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kraula skrev:

Nesten, er på kontoret (for å lese da). 

Det er godkjent :fnise:

Jeg sitter helt alene, det er så utrolig demotiverende. Vennene mine på studiet har tatt seg fri eller "leser hjemme", men jeg har et ekstra fag som gjør at jeg må sitte og lide mens andre koser seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Poppie skrev:

Det er godkjent :fnise:

Jeg sitter helt alene, det er så utrolig demotiverende. Vennene mine på studiet har tatt seg fri eller "leser hjemme", men jeg har et ekstra fag som gjør at jeg må sitte og lide mens andre koser seg :P

Yeah, samme her. Eller, de andre har valgt et annet fag, så de har basically fått sommerferie. Jeg får ferie i slutten av måneden. :( 

Var så desp etter å prokrastinere i sted at jeg hadde tenkt å gå ut og rake løv... men så hadde naboen under akkurat gjort det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...