Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Eksamen på mandag og jeg gruer meg. Samtidig som jeg ikke har typiske eksamensnerver, men det har noe med at jeg egentlig anser meg som så ferdig med hele dette semesteret at jeg har slutta å stresse så mye som jeg vanligvis gjør. Har ikke hatt skriftlig eksamen på år og dag og husker nesten ikke hvordan man skriver for hånd.. Og dèt i hele 6 timer :overrasket: Er ikke helt ferdig med pensum ennå, men fikk lest ca 100 sider på de knappe 2 timene jeg gadd å sitte på lesesalen i dag (inkludert et par kaffepauser, muffinsspising og litt Simpsons på ipaden nå og da..), så regner med å bli helt ferdig hvis jeg bare greier å ta meg sammen de neste par dagene. Har bare sånn ca. 200-250 sider igjen, det er bare det at om jeg leser for fort så husker jeg jo ingenting, så det MÅ ta litt tid hvis det skal være noen vits :fnise:

Egentlig er det et luksusproblem for meg å lese til eksamen, for jeg har aldri noensinne hatt behov for å lese pensum mer enn èn gang. Og når jeg ser venninner som leser både 2 og 3 ganger, "guler" OG lager notater ved siden av, så bør jeg kanskje ikke klage.. Når jeg leser noe i mitt tempo og på "gode lesedager" (jeg leser ALDRI om jeg ikke føler for det; det er bortkasta for min del å sitte på lesesalen bare for å sitte der) husker jeg nesten ordrett det aller meste som står i både bøker, artikler og det som har blitt gjennomgått på forelesning. Men det henger jo sammen med hvor interessant jeg finner emnene da; er det kjedelig og jeg ikke ser greia så blir resultatet ofte litt dårligere for min del, for jeg greier ikke motivere meg til fag jeg anser som fullstendig poengløse. Dessverre. Heldigvis har jeg ikke hatt noe særlig av det på masternivå, men gud hjelpe meg det var flere fag på bachelor hvor jeg tenkte "er det verdt det?", og fag jeg til og med har helt ok karakter i som jeg ikke aner hva handlet om.. :fnise:

Fant ut at jeg står LANGT bak i køen om studentbolig i den byen jeg vil flytte til fra høsten av (typ så langt bak at det er helt urealistisk at jeg får noe), så det betyr at jeg til min store skrekk sannsynligvis må ut på det private leiemarkedet.. Og det vet jeg faktisk ikke om jeg har så veldig lyst til, selv om det er drømmemasteren det er snakk om. Betale 5-6000 for et rom i kollektiv liksom, hva er greia?? Og jeg som hadde et naivt håp om at jeg kanskje ville få studentbolig og at jeg kunne greie å leve på Lånekassa til en forandring, men om jeg skal ut på det private og loppe meg så MÅ jeg jobbe ved siden av, antagelig like mye som jeg har gjort nå - noe som har gått hardt ut over studietilværelsen min. Jeg har jo vært mer arbeidstaker enn student, for å si det pent, og selv om penger alltid kommer godt med så flytter ikke jeg et sted pga. studier for så å ha en hemmelig drøm om å jobbe meg halvt til døde ved siden av. :icon_frown:

Så da blir det kanskje PPU "hjemme" til høsten likevel da, hvis alternativet er å ruinere meg på å bo et annet sted.. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Strixvaria skrev:

Er ikke helt ferdig med pensum ennå, men fikk lest ca 100 sider på de knappe 2 timene jeg gadd å sitte på lesesalen i dag (inkludert et par kaffepauser, muffinsspising og litt Simpsons på ipaden nå og da..)

Hva? Leste du 100 sider med pensum på 2 timer? Hvordan klarte du det? Jeg er selv i mitt først år på universitetet og har fortsatt ikke funnet en god lesemetode. Kan bruke opp mot 10 timer i lesesalen for så å bare komme meg igjennom 20 sider + notater. Hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan korte ned på tiden jeg bruker på å lese hadde vært helt fantastisk!

Anonymkode: b2c6f...557

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Leste du 100 sider med pensum på 2 timer? Hvordan klarte du det? Jeg er selv i mitt først år på universitetet og har fortsatt ikke funnet en god lesemetode. Kan bruke opp mot 10 timer i lesesalen for så å bare komme meg igjennom 20 sider + notater. Hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan korte ned på tiden jeg bruker på å lese hadde vært helt fantastisk!

Anonymkode: b2c6f...557

Jeg er som deg, kan bruke en dag på 20 sider. Jeg er også en av dem som leser, guler ut,  skriver notater, skriver notater av notatene og så videre :fnise: Og likevel husker jeg ingenting av det jeg har lest. Huff, må ta meg sammen, har ikke tid til dette!

Anonymkode: 38c36...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Leste du 100 sider med pensum på 2 timer? Hvordan klarte du det? Jeg er selv i mitt først år på universitetet og har fortsatt ikke funnet en god lesemetode. Kan bruke opp mot 10 timer i lesesalen for så å bare komme meg igjennom 20 sider + notater. Hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan korte ned på tiden jeg bruker på å lese hadde vært helt fantastisk!

Anonymkode: b2c6f...557

Mye avhenger av god studieteknikk, men innholdet i disse sidene spiller jo en betydelig rolle. Jeg kunne aldri ha lest 100 sider på to timer i de fleste av pensumbøkene mine. 

Anonymkode: cf350...971

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker snart for meg. Har en oppgave som teller 60% av karakteren som skal leveres neste tirsdag... på 4000 ord.. og jeg har 600... hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, rundtfingern skrev:

Klikker snart for meg. Har en oppgave som teller 60% av karakteren som skal leveres neste tirsdag... på 4000 ord.. og jeg har 600... hjelp..

Pust med magen!

Mitt beste tips er å disponere helle oppgaven først. Jeg pleier å disponere ganske nøye. På den måten gir jeg ikke opp når jeg f.eks. har 1000 ord igjen,for jeg vet allerede hva jeg skal skrive. 

Og lag en plan. Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Pottah skrev:

Pust med magen!

Mitt beste tips er å disponere helle oppgaven først. Jeg pleier å disponere ganske nøye. På den måten gir jeg ikke opp når jeg f.eks. har 1000 ord igjen,for jeg vet allerede hva jeg skal skrive. 

Og lag en plan. Lykke til :) 

Har veiledning i morgen.. så må vise at jeg har kommet lenger enn forrige gang.. noe jeg egentlig ikke har, så jeg skal levere inn 12.00 i dag.. Ellers er det medisinsk antropologi og skal skrive feltoppgave, så skjønner ikke hvorfor dette er vanskelig:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tror man et superwoman og kan klare både bachelor og 60 ekstra stp i et annet fag.... 

Det hadde gått fint det, om ikke alle fristene kom på nesten samme dag :angry: gi meg styrke!

bacheloren er straks ferdig, men alt det andre... nei, nå har jeg tatt meg vann over hodet. Omgangssjuke går i bhg til ungen også, og det er BARE det som mangler nå. Da gråter jeg. Hardt og høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, strawberryjaw skrev:

Når man tror man et superwoman og kan klare både bachelor og 60 ekstra stp i et annet fag.... 

Det hadde gått fint det, om ikke alle fristene kom på nesten samme dag :angry: gi meg styrke!

bacheloren er straks ferdig, men alt det andre... nei, nå har jeg tatt meg vann over hodet. Omgangssjuke går i bhg til ungen også, og det er BARE det som mangler nå. Da gråter jeg. Hardt og høyt.

Sender deg en klem:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, rundtfingern skrev:

Sender deg en klem:kose:

Takk, det trenger jeg :icon_frown:

Vurderte å holde ungen hjemme fra bhg, men jeg får jo ikke gjort noe med en vilter 2 åring hjemme. Så da hadde jeg vært like langt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, strawberryjaw skrev:

Takk, det trenger jeg :icon_frown:

Vurderte å holde ungen hjemme fra bhg, men jeg får jo ikke gjort noe med en vilter 2 åring hjemme. Så da hadde jeg vært like langt 😂

Uff! Får ikke gjort noe hjemme alene jeg... Vær så god <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pottah skrev:

Pust med magen!

Mitt beste tips er å disponere helle oppgaven først. Jeg pleier å disponere ganske nøye. På den måten gir jeg ikke opp når jeg f.eks. har 1000 ord igjen,for jeg vet allerede hva jeg skal skrive. 

Og lag en plan. Lykke til :) 

Glem det.. fant ut at jeg har veiledning i dag.. og har ikke kommet en plass! Hun hadde ikke tid til meg i morgen.. Jeg er screwed....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, rundtfingern skrev:

Glem det.. fant ut at jeg har veiledning i dag.. og har ikke kommet en plass! Hun hadde ikke tid til meg i morgen.. Jeg er screwed....

Uffda! Lykke til, kanskje du får noe fornuftig input likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Pottah skrev:

Uffda! Lykke til, kanskje du får noe fornuftig input likevel

Jeg håper det! Har jo fått litt input fra forrige gang, men jeg har bare ikke skjønt hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Leste du 100 sider med pensum på 2 timer? Hvordan klarte du det? Jeg er selv i mitt først år på universitetet og har fortsatt ikke funnet en god lesemetode. Kan bruke opp mot 10 timer i lesesalen for så å bare komme meg igjennom 20 sider + notater. Hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan korte ned på tiden jeg bruker på å lese hadde vært helt fantastisk!

Anonymkode: b2c6f...557

Jeg har studert i mange år, og har funnet min studieteknikk. Pluss at det må innrømmes at det ikke var så vanskelig pensum; jeg har jo hatt om det meste av temaet på bachelornivå så mye av det jeg leser vet jeg allerede, ergo går det nok litt fortere enn det ellers gjør. Men jeg er ganske effektiv når jeg først setter meg ned med noe, sånn har jeg alltid vært. Lar meg ikke distrahere, unntatt "bevisst" med ipadpause når jeg kjenner at konsentrasjonen er i ferd med å seile sin egen sjø :fnise:

Jeg skriver heller ikke notater til det jeg leser, og det er ikke alle bøker jeg "guler" i (men de fleste), men det gjør jeg på alle kompendier og artikler. Kan hende jeg en sjelden gang noterer meg et ord eller begrep jeg skjønner vil være relevant til eksamen, eller som går igjen på tvers av pensum f.eks., men jeg noterer ikke noe ut over det eller kanskje et lite kryss i margen på en artikkel.

Første året skulle jeg gjøre som alle andre og brukte uhorvelig mye tid på å lese, lese igjen, "gule" og notere. Notatene leste jeg aldri noensinne igjen, og den evige lesinga av det samme om igjen og om igjen gav meg ingen ny innsikt når jeg leste igjen liksom. Og enda verre: kollokvier! Det var kanskje det som funket dårligst av alt, så det har jeg aldri vært med på siden - og hvis mulig velger jeg fag uten seminar, så jeg slipper sentralstyrte kollokvier og mer samarbeid med andre enn jeg absolutt må. (:fnise:) Jeg fant i grunn ut at jeg skulle ha som mål å lese ALT 1 gang, og kun 1 gang, og dermed måtte være opplagt, motivert og konsentrert for å få med meg alt første gangen. Derfor leser jeg kun når leselysta er der, men da leser jeg til gjengjeld ganske mye og husker stort sett alt jeg har lest. Gjør dagen fin med å ha med iskaffe på lesesalen, kanskje kjøpe salat i salatbaren eller noe annen god mat, kanskje påsmurt ostebriks (nam!) eller en muffins i kantina, ta pauser når jeg føler for det eller avtale fellespause med andre så jeg har noe å glede meg til + da får jeg litt målrettet lesing ("må prøve å bli ferdig med denne til klokka ett"), rett og slett gjøre det til en positiv opplevelse - det funker for meg :Nikke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, jeg går på et samlingsbasert studie og det er samling igjen nå i neste uke. På torsdager har vi bare 2,5 timer og fredagen full dag. Jeg bor langt unna studiestedet, så har en del reisetid. Jeg har en legetime denne torsdagen når det er samling (som ble bestilt før jeg kom på at det var samling denne dagen). Så sendte jeg en mail til læreren for å høre om det var greit jeg ikke kom på skolen denne dagen da jeg har en legetime. Så fikk jeg til svar at vi hadde bare 1 time den dagen pga noe som har dukket opp osv. Og at det skulle gå greit. Så avslutter han med at å skylde på legetime er en dårlig unnskyldning fra studenter for å slippe forelesninger siden man i de fleste tilfeller bestemmer selv når en har legetime ut i fra når en kan møte...:hakeslepp:   Ble litt satt ut av den der.. Legen min er en veldig populær lege som har lange ventelister så å bytte dag vil si at jeg må vente enda lenger...

Hva svarer man på noe sånt da? :klo: Hva skal jeg si til læreren min? :klo:

Anonymkode: b2fa8...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Øh, jeg går på et samlingsbasert studie og det er samling igjen nå i neste uke. På torsdager har vi bare 2,5 timer og fredagen full dag. Jeg bor langt unna studiestedet, så har en del reisetid. Jeg har en legetime denne torsdagen når det er samling (som ble bestilt før jeg kom på at det var samling denne dagen). Så sendte jeg en mail til læreren for å høre om det var greit jeg ikke kom på skolen denne dagen da jeg har en legetime. Så fikk jeg til svar at vi hadde bare 1 time den dagen pga noe som har dukket opp osv. Og at det skulle gå greit. Så avslutter han med at å skylde på legetime er en dårlig unnskyldning fra studenter for å slippe forelesninger siden man i de fleste tilfeller bestemmer selv når en har legetime ut i fra når en kan møte...:hakeslepp:   Ble litt satt ut av den der.. Legen min er en veldig populær lege som har lange ventelister så å bytte dag vil si at jeg må vente enda lenger...

Hva svarer man på noe sånt da? :klo: Hva skal jeg si til læreren min? :klo:

Anonymkode: b2fa8...2cf

Rimelig spesiell kommentar. Nå for tiden er det spesielt stor pågang, og man må nesten ta den timen man får for å ikke å risikere en ventetid på enda en måned. Det er helt greit om en legetime ikke er god nok årsak til å være borte fra en forelesning, men å komme med denne tiraden er ikke rettferdig. Han har da ingen innsikt i årsaken til at du skal ha denne legetimen. 

Selv ville jeg nok ikke ha kommentert den setningen. Jeg forstår ikke hvorfor han følte for å skrive det heller når han ga deg tillatelse for å være borte. 

Anonymkode: cf350...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rimelig spesiell kommentar. Nå for tiden er det spesielt stor pågang, og man må nesten ta den timen man får for å ikke å risikere en ventetid på enda en måned. Det er helt greit om en legetime ikke er god nok årsak til å være borte fra en forelesning, men å komme med denne tiraden er ikke rettferdig. Han har da ingen innsikt i årsaken til at du skal ha denne legetimen. 

Selv ville jeg nok ikke ha kommentert den setningen. Jeg forstår ikke hvorfor han følte for å skrive det heller når han ga deg tillatelse for å være borte. 

Anonymkode: cf350...971

Enig, det var veldig spesielt, følte jeg nesten ble beskyld for å lyve. Jeg kommenterte ikke setningen, svarte bare Ok, og forespørsel om å flytte denne ene forelesningstimen til dagen etter, men det kunne han ikke. Så skrev han nok en gang det gikk greit jeg ikke kom. Så den kommentaren med dårlig unnskyldning var bare unødvendig etter min mening.

Anonymkode: b2fa8...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig hatt tidenes kjipeste semester, og er bare helt nedkjørt og demotivert. Jeg er for tiden på utveksling, noe jeg hadde gledet meg til helt siden jeg begynte på bacheloren. Dødsfall i familien og flere runder med sykdom i løpet av semesteret har gjort at eg har gått glipp av veldig mye undervisning, og jeg ligger så langt bak at jeg ikke ser noen mulighet for å komme igjennom alt jeg skal gjøre. Samtidig føler jeg meg veldig utenfor sosialt. I det siste har jeg egentlig bare holdt meg alene inne på rommet mitt. Prøver så godt jeg kan å lese, men ser egentlig lite fremgang. Gleder meg så uendelig til å reise hjem.

Anonymkode: 483dd...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pottah skrev:

Uffda! Lykke til, kanskje du får noe fornuftig input likevel

Fikk fornuftig input!! Til min store glede blir det evig lange dager med skriving fremover og krysser fingrene for at boka jeg bestilte kommer snart, så får jeg komme meg i gang med fakta! Gah jeg hater å skrive feltoppgaver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...