Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tetracyclin er vel først og fremst ment som en "kur" det også. Den nye legen min sa til meg at det var noe man egentlig skulle gå på i rundt 3 måneder, og så kan man ta flere kurer hvis man blir dårlig i huden igjen.

Jeg gikk på de sammenhengende i 7-8 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o_0 Nei? :o

Hudlegen min sa at jeg skulle ha begynt på orifarm for leeeenge siden for å slippe arrdannelse. Tusen takk til fastlegen min (not).

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det høres skummelt ut å gå på antibiotika i 7-8 år..!

Hudlegen min sa forøvrig det samme. At tetracycliner var noe man skulle gå på i rundt 3 mnd og ikke langvarig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ikke, men med roaccutan er vel poenget at man skal ha i seg en viss dose av tablettene sammenlagt, og hvor lang tid det tar er underordnet (slik jeg har forstått det).

Altså om man tar 1 pille hver dag gjennom hele kuren vil man måtte gå på kuren mye lenger enn om man tar f.eks 3 piller hver dag, men begge to ender opp med lik dose sammenlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som går på roaccutane, har dere skikkelig kvise-problemer, eller har noen av dere bare "små-kviser" og urenheter, som aldri går bort av noe annet? Det er nemlig mitt problem, har masse urenheter hele tiden, men aldri noe veldig store kviser (en sjelden gang får jeg sånne vonde som ligger under huden da). Bare mange små :snurt:

Så har jeg prøvd diane, tetralysal, diverse kremer.. uten at det funker særlig. Tetralysal hjalp, men antibiotika ødelegger jo kroppen helt..

Men kan jeg gå på roaccutan med huden min, eller er ikke huden min ille nok?

fint om noen svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har først og fremst småkviser som alltid vender tilbake, og som kan føre til arrdannelse. Hudlegen tar hensyn til at det er noe tilbakevendende som ikke biter på noe, selv om det er mindre utbrudd. Og du synes kroppen blir ødelagt på antibiotika? Dette her er MYE verre, og verre blir det. Du må være åpen for at denne kuren fører til kjipe bivirkninger :tristbla:

Har du prøvd aktive hudprogrammer som MD formulations eller decleor etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M0ntriark

Jeg gikk på Tetracycklin i 1 1/2 år før jeg ble satt på Roaccutan, men det var ikke med noe særlig effekt før Roaccutan.

Kjipe bivirkninger under kuren og en stund etterpå. Greit å være forberedt. Det er ingen dans på roser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på isotretinoin før i 4 mnd. Det fungerte flott i en periode, men uheldigvis kom urenheten tilbake (noe legen sa kunne hende) og jeg er nå på en ny runde. Nå var jeg ikke like ille som sist i ansiktet, men hodebunnen var like ille, om ikke verre.

Det er svært avhengig fra person til person om hvilke bivirkninger man merker, men en ting er HELT sikkert. Tørr hud (særlig i ansiktet) og tørre lepper er ikke til å unngå. Og urenheten blir garantert verre i starten, men dette er en naturlig reaksjon på kuren så ikke bli bekymret. Gi det iallefall 1 mnd før du begynner å vente på at urenheten forsvinner. Jeg merket stort sett ingen andre bivirkninger den første gangen, og har til gode å merke noe denne runden også (er nå på dag 34). Det jeg hovedsaklig sliter med er:

- Tørr hud, særlig rundt nese/kinn/hake/ører.

- Tørr hodebunn, store mengder flass.

Har begynt å bruke Debucal både i hodebunn og på leppene. Leppebalsamen er god og varer forholdsvis lenge. Bruker en parfymefri hudkrem fra Cosmica som fungerer greit, bortsett fra at den svir noe inni h..... de første 15 sekundene, særlig etter dusj.

Men resultatene begynner å komme nå, men har fortsatt igjen 2 mnd på kuren. Så får vi se om kvisene holder seg borte. For meg var den forrige kuren ikke særlig krevende mtp. bivirkninger og satser på at denne blir lik den forrige.

Endret av Kaklekakle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har først og fremst småkviser som alltid vender tilbake, og som kan føre til arrdannelse. Hudlegen tar hensyn til at det er noe tilbakevendende som ikke biter på noe, selv om det er mindre utbrudd. Og du synes kroppen blir ødelagt på antibiotika? Dette her er MYE verre, og verre blir det. Du må være åpen for at denne kuren fører til kjipe bivirkninger :tristbla:

Har du prøvd aktive hudprogrammer som MD formulations eller decleor etc.?

Takk for svar. Da har du kanskje samme type hud som meg. Jeg fikk henvisning til hudlege, men jeg måtte overtale fastlegen min til å gi meg den. Hun mente huden min ikke var ille nok, og at jeg tok plassen i køen til noen som trengte det mer. Dette var en ung kvinnelig lege med perfekt hud som antageligvis aldri har hatt kviser og hun skjønte kanskje ikke hvordan det føles for meg å ha kviser hele tiden. Uansett, så gikk hun med på å henvise meg til slutt, og jeg fikk time etter 8 måneder. Men jeg kunne ikke ta timen, og så flyttet jeg, så jeg kom meg aldri dit. Så skal prøve med den nye legen jeg har å få en ny hudlege-henvisning. Må sikkert vente 8 nye måneder da. Men men.

Jeg vet roaccutan er sterke greier, og at man utsetter kroppen for mange bivirkninger, men hvis jeg får gå på roaccutan av hudlege så håper jeg at jeg er heldig og ikke får de verste bivirkningene. Det jeg ikke liker med antibiotika, er at jeg fikk veldig mye problemer med underlivet da jeg gikk på de, soppinfeksjoner og sånt. Da vil jeg heller ha leddsmerter og tørr hud i en periode. Dessuten ødelegger antibiotika organene også (gjør sikkert roaccutan og, men man trenger forhåpentligvis bare en kur, med antibiotika måtte jeg gått på de hele tiden for å ha fin hud).

Har prøvd MD formulations og slikt, men uten særlig resultater. Jeg har også kviser og urenheter på ryggen og på brystet, så det er veldig mye styr med å smøre seg inn med kremer etc der.

Men skal prøve å få meg en hudlege-time og se hva som skjer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å klemme ut kviser når man går på dette sånn helt i begynnelsen?

Jeg har hørt man ikke må gjøre det når man går på roaccutan, for da kan man få store arr. Men vet ikke om det stemmer.

Ville uansett ikke tatt sjansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar. Da har du kanskje samme type hud som meg. Jeg fikk henvisning til hudlege, men jeg måtte overtale fastlegen min til å gi meg den. Hun mente huden min ikke var ille nok, og at jeg tok plassen i køen til noen som trengte det mer. Dette var en ung kvinnelig lege med perfekt hud som antageligvis aldri har hatt kviser og hun skjønte kanskje ikke hvordan det føles for meg å ha kviser hele tiden. Uansett, så gikk hun med på å henvise meg til slutt, og jeg fikk time etter 8 måneder. Men jeg kunne ikke ta timen, og så flyttet jeg, så jeg kom meg aldri dit. Så skal prøve med den nye legen jeg har å få en ny hudlege-henvisning. Må sikkert vente 8 nye måneder da. Men men.

Jeg vet roaccutan er sterke greier, og at man utsetter kroppen for mange bivirkninger, men hvis jeg får gå på roaccutan av hudlege så håper jeg at jeg er heldig og ikke får de verste bivirkningene. Det jeg ikke liker med antibiotika, er at jeg fikk veldig mye problemer med underlivet da jeg gikk på de, soppinfeksjoner og sånt. Da vil jeg heller ha leddsmerter og tørr hud i en periode. Dessuten ødelegger antibiotika organene også (gjør sikkert roaccutan og, men man trenger forhåpentligvis bare en kur, med antibiotika måtte jeg gått på de hele tiden for å ha fin hud).

Har prøvd MD formulations og slikt, men uten særlig resultater. Jeg har også kviser og urenheter på ryggen og på brystet, så det er veldig mye styr med å smøre seg inn med kremer etc der.

Men skal prøve å få meg en hudlege-time og se hva som skjer.. :)

Huff, jeg får virkelig utslett av uvitende leger og hudpleiere som prøver å prakke på deg kremer og diverse når du vet med hele deg at det ikke fungerer. Når man har prøvd alt fra å spise fanatisk sunt til å pleie huden med de beste hudproduktene i flere år, og ingenting skjer, ja da er man pokker meg desperat :tristbla:

Hvis du har prøvd det meste over lenger tid, som jeg, bør du få lov til å begynne på roaccutane av hudlege. Synes det er synd med hudleger som kun skriver det ut til de med store tilfeller av cystisk acne, for det er ikke bare de som trenger å få orden på huden. Småkviser som aldri sier takk for seg kan skape arr og være dårlig for selvtilliten det også -.-

Lykke til, og håper du kommer deg til hudlege så fort som mulig! Skal du ta det privat eller få henvendelse via lege o.l? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal til lege om en tre uker cirka og høre om jeg kan få begynne på isotretinoin. Jeg har tidligere gått på tetracycline (har skrevet en tråd om det her før, kanskje du har sett den? :) ). Jeg fikk et kjempeutbrudd med kviser etter sommeren i fjor, men jeg har aldri hatt kviser før (bortsett fra en og annen, som de fleste har), så jeg ble henvist til hudlege fra fastlegen med en gang. Men der var det så lang ventetid at jeg dro til privat. Jeg fikk begynne på tetra dagen etter besøket hos fastlegen. Gikk på det i 5 måneder, huden var kjempefin og jeg var så happy! Nå når sommeren gikk mot hell kom kvisene sakte men sikkert tilbake. Nå ser jeg ikke ut igjen :( Synes det er så fælt... Blir helt deprimert av hele greia. Heldigvis sa hudlegen at jeg bare måtte si fra om kvisene kom tilbake, da skulle jeg få begynne på sterkere saker med en gang. Jeg fikk egentlig tilbudet om isotretinoin i fjor, men siden jeg var student hadde jeg rett og slett ikke råd.

Jeg er forresten 23, snart 24.

Håper du blir bedre snart! Vet hvordan det er!

Hvordan går det med bivirkniger forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes den verste bivirkningen hittil er at hodebunnen er blitt så uttørket at det klør så inni granskauen..! Klø, klø, klø, aaaah :kjempesinna:

Massevis av hvite prikker som drysser når jeg klør og flassflak har jeg også begynt å få.

Har bestilt meg Green People Rosemary shampoo som jeg venter på å få i postkassa. Denne har hjulpet utrolig mye mot kløe tidligere, så håper den kan være til hjelp under denne kuren også.

John Master Organics deep scalp follice treatmeant dukket forøvrig opp i posten i dag. Det er en spray til hodebunnen. Det er skikkelig avkjølende og deilig å spraye den i, men etter en stund er hodebunnen like tørr og kløende.

Enn så lenge da. Har bare testet den ut i noen timer enda.

Ansiktet svir også ganske heftig etter dusj.

Og hodebunnen svir når jeg står i dusjen med shampoo i.

Skrittet er veldig av og på med kløing, men innbiller meg at det har blitt litt bedre etter at jeg har begynt å smøre meg litt med jojobaolje der 1-2 ganger daglig.

Har også brukt jojobaolje som nattkrem i 2 netter nå og synes det funker ganske bra.

Og masse nye kviser har jeg fått, og jeg klarer bare ikke å la være å pelle på de. Spesielt de i ansiktet. Samme med den tørre leppa. Jeg er nok en kroppspeller, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...