Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

På 17.1.2018 den 12.40, alli634 skrev:

Jeg startet med annenhver dag 1 og 2 piller, og merket ingenting før jeg gikk over til 2 hver dag. Da ble jeg tørr i huden, og fikk utbrudd på hake/kjeve. Prøvde gå opp til 3 om dagen, men da ble jeg så tørr at det orket jeg ikke. Er straks halvveis i kuren nå, og er bare litt tørr på leppene, øreflippene (!?) og hendene. Det verste utbruddet med dype, vonde kviser begynner å gi seg nå, endelig :) 

Hadde håpet at den gradvise opptrappingen skulle gjøre at man slapp unna det utbruddet i starten :( Men ser ikke ut som de ble sånn for deg? Planen er å starte annenhver 1 og 2 etter to uker. Hvor lenge skal du gå på kuren? Med lavere dose tar det jo litt lenger tid, men bivirkningene er vel og merke sikkert mer overkommerlig :) 

På 17.1.2018 den 12.59, Minty91 skrev:

Jeg har gått på 20mg dagen siden 9 desember. Hadde et par dager med tørr hud for et par uker siden og og var litt lengre støl etter trening en periode, men det er de eneste bivirkningene jeg har hatt. For øyeblikket merker jeg ingenting😊

Okei, da er det kanskje ikke så rart å ikke merke noe :fnise: Hadde sett for meg at jeg skulle nærmest miste ansiktet etter dag 1! Skal du trappe opp etterhvert eller skal du fortsette på 20 mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Carg07 skrev:

Okei, da er det kanskje ikke så rart å ikke merke noe :fnise: Hadde sett for meg at jeg skulle nærmest miste ansiktet etter dag 1! Skal du trappe opp etterhvert eller skal du fortsette på 20 mg?

Jeg er på vei til Thailand og skal være der nesten 3 uker, derfor lav dose😄 men skal begynne med annenhver 1 og 2 når jeg kommer hjem. Forhåpentligvis trappe opp enda mer etterhvert så jeg blir fortere ferdig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg var hos hudlege i går & fikk da begynne på iso! :)
Men ser jo her at alle går på så høy dose? Jeg fikk kun beskjed om å ta 1 x 20 mg daglig i ca 4 mnd (skal bruke det èn måned etter jeg har blitt kvisefri) & ikke fått noe beskjed om å verken trappe opp eller dra til han på noen kontroller. 

Noen andre som kun skal ta 20 mg daglig? 
Veier ca 65-67 kg :) Fikk resept på 4 x 30 tabl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 1.14, Mingemaura skrev:

Hei! 

Jeg var hos hudlege i går & fikk da begynne på iso! :)
Men ser jo her at alle går på så høy dose? Jeg fikk kun beskjed om å ta 1 x 20 mg daglig i ca 4 mnd (skal bruke det èn måned etter jeg har blitt kvisefri) & ikke fått noe beskjed om å verken trappe opp eller dra til han på noen kontroller. 

Noen andre som kun skal ta 20 mg daglig? 
Veier ca 65-67 kg :) Fikk resept på 4 x 30 tabl.

Veier relativt likt som deg, 63-65 kg. Jeg har begynt å trappe opp nå etter to uker til 40mg. Syntes nå 20mg i 4 mnd høres veldig lite ut. Men nå er det vel totaldosen som gjelder. Tror min totaldose er på rundt 400 piller med min vekt. Men jeg skal gå ca 6-7 mnd hvis jeg tar 40mg daglig. Så høres rart ut at du kun skal gå i 4 mnd på 20 mg. Jeg går privat, skal ha kontroll nå etter 5 uker. Kanskje du bør høre med hudlegen din om kontroll? Jeg fikk tilbud om iso tidligere, men turte ikke starte da. Fikk plutselig mld om at jeg skulle på kontroll  som jeg ikke fikk med meg ved konsultasjon. Så går å ringe dem å høre? :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carg07 skrev:

Veier relativt likt som deg, 63-65 kg. Jeg har begynt å trappe opp nå etter to uker til 40mg. Syntes nå 20mg i 4 mnd høres veldig lite ut. Men nå er det vel totaldosen som gjelder. Tror min totaldose er på rundt 400 piller med min vekt. Men jeg skal gå ca 6-7 mnd hvis jeg tar 40mg daglig. Så høres rart ut at du kun skal gå i 4 mnd på 20 mg. Jeg går privat, skal ha kontroll nå etter 5 uker. Kanskje du bør høre med hudlegen din om kontroll? Jeg fikk tilbud om iso tidligere, men turte ikke starte da. Fikk plutselig mld om at jeg skulle på kontroll  som jeg ikke fikk med meg ved konsultasjon. Så går å ringe dem å høre? :)  

Hudlegen sa jeg skulle følge videre opp med legen. Får høre med henne hva hun sier da.... syns hudlegen virket veldig stressa. Spurte ikke særlig mye om noe, bare skrev ut iso med en gang & fortalte at jeg kan bli ganske tørr. Hele timen varte kanskje i 10 minutter. Gikk ut med resepten i hånda & tok blodprøver. Tror jeg må ta en telefon til legen så får heller hun ringe han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått snakket med legen & hun var IKKE fornøyd med doseringen :) så nå går jeg opp til 40 mg daglig! 

 

Tar dere begge samtidig eller fordelt utover dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Mingemaura skrev:

Da har jeg fått snakket med legen & hun var IKKE fornøyd med doseringen :) så nå går jeg opp til 40 mg daglig! 

 

Tar dere begge samtidig eller fordelt utover dagen?

Tar begge til middag :) Skal du fortsatt gå 4 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 1.14, Mingemaura skrev:

Hei! 

Jeg var hos hudlege i går & fikk da begynne på iso! :)
Men ser jo her at alle går på så høy dose? Jeg fikk kun beskjed om å ta 1 x 20 mg daglig i ca 4 mnd (skal bruke det èn måned etter jeg har blitt kvisefri) & ikke fått noe beskjed om å verken trappe opp eller dra til han på noen kontroller. 

Noen andre som kun skal ta 20 mg daglig? 
Veier ca 65-67 kg :) Fikk resept på 4 x 30 tabl.

Jeg synes hudlegen din virker veldig useriøs. Når jeg startet på iso for 1 mnd siden brukte hudlegen 30-40 min på selve timen før han kom frem til at iso var det rette. Jeg startet på 20mg per dag, og så skal jeg øke til 2 tabletter annenhver dag når jeg har gått på kuren i to måneder. Det vil da si at jeg annenhver dag tar 40 mg. Veier forresten 57 kg og har en totaldose på 420 tabletter. 

Jeg får bare resept på èn pakke om gangen fordi tablettene er såpass fosterskadelig at jeg må ta graviditetstest før jeg får foreskrevet ny resept. 

Legen min er opptatt av at kuren skal være mest mulig behagelig for meg, derfor starter jeg på såpass lav dose for å ikke få alt for mange bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye man skal ha fått i seg innen man er ferdig for at man skal bli "kurert"? Veier litt i underkant av 60 kg og har tatt 30 mg om dagen siden begynnelsen av august. Har verken gått opp eller ned i dose. Legen sier jeg er ferdig nå i slutten av februar. Forrige gang jeg gikk på kuren mistenker jeg at jeg fikk for lav dose, og kvisene spratt opp som klovnen i esken 6 måneder etterpå. Lite sugen på å gå gjennom kuren en 3 gang pga for lav dose...

Endret av Gummiloppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første time hos hudlegen var ganske kort, men hun virket veldig seriøs. Pga av alderen min (27) så fikk jeg starte rett på iso istedenfor å teste antibiotika. Fikk beskjed om å regulere den daglige dosen selv, alt etter hvor ille bivirkningene ble. Startet med én om dagen, men gikk raskt over på to da jeg ikke merket noe. Prøvde å gå opp til tre, men da ble jeg vanvittig tørr, så det orket jeg ikke. Det er den totale dosen som har noe å si, så jo flere tabletter du tar om dagen jo tidligere blir du ferdig med kuren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... legen min sa selv at jeg var uheldig med hudlegen. Hun skulle ringe en annen & høre om videre bruk, men enn så lenge skulle jeg øke til 2 tabletter om dagen. Så  vente å se om legenmin ringer etterhvert, eller om jeg går i glemmeboken :)

Jeg får ut flere pakker samtidig da jeg ikke kan bli gravid. Så slipper "heldigvis" det ekstra styret med tester osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hsr økt fra 40 til 60 mg, ble bivirkningene veldig mye verre? Fikk dere mer kviser ved opptrapping? Er på 40 mg daglig nå (tatt 60 piller ca) og har det nærmest normalt. Merker nesten ikke at jeg går på kuren, så gjør meg ingenting om den varer en evighet. Får sikkert beskjed om å trappe opp nå ved kontroll, men mtp hvor greit det går nå vil jeg ikke plutselig sitte med en hel haug av bivirkninger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 8.52, Gummiloppa skrev:

Noen som vet hvor mye man skal ha fått i seg innen man er ferdig for at man skal bli "kurert"? Veier litt i underkant av 60 kg og har tatt 30 mg om dagen siden begynnelsen av august. Har verken gått opp eller ned i dose. Legen sier jeg er ferdig nå i slutten av februar. Forrige gang jeg gikk på kuren mistenker jeg at jeg fikk for lav dose, og kvisene spratt opp som klovnen i esken 6 måneder etterpå. Lite sugen på å gå gjennom kuren en 3 gang pga for lav dose...

Hvis jeg ikke tar helt feil kan du regne ut ca hvor mange piller du skal ha. Anbefalt dosering er 120-150 mg/kg. Så for meg blir regnestykke no sånt som dette: 120*62 kg= 7440/20 mg = 372 piller à 20 mg. Så hvis jeg hsr forstått dette rett er det min absolutt minimumsdose, lavere en dette vil øke risiko for tilbakefall. Så lengden du går på kuren vil jo da avhengig av hvor mange piller du tar hver dag :) Er iallfall slik jeg har forstått det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2018 den 11.50, Carg07 skrev:

Hvis jeg ikke tar helt feil kan du regne ut ca hvor mange piller du skal ha. Anbefalt dosering er 120-150 mg/kg. Så for meg blir regnestykke no sånt som dette: 120*62 kg= 7440/20 mg = 372 piller à 20 mg. Så hvis jeg hsr forstått dette rett er det min absolutt minimumsdose, lavere en dette vil øke risiko for tilbakefall. Så lengden du går på kuren vil jo da avhengig av hvor mange piller du tar hver dag :) Er iallfall slik jeg har forstått det! 

Slik jeg også har forstått det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp, ville bare stikke hodet innom her og fortelle at det er fire år siden jeg ble ferdig med kuren min og huden er fortsatt plettfri - det er hardt mens det står på men SÅ verdt det! :) Har maks én bitteliten kvise i året nå. Weee!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snop skrev:

Hei og hopp, ville bare stikke hodet innom her og fortelle at det er fire år siden jeg ble ferdig med kuren min og huden er fortsatt plettfri - det er hardt mens det står på men SÅ verdt det! :) Har maks én bitteliten kvise i året nå. Weee!

Heldig! :laugh: Gleder meg veldig til å bli ferdig, ca halvveis i kuren nå. Ser litt bedring, men går veldig opp og ned. Biter tennene sammen og lever i håpet om å en dag bli kvisefri :mynona:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gådd på iso siden september, begynte da med 2 piller hver dag og økte til 3 piller tre dager i uken etter en måneds tid. Rygg/skuldre er blitt helt fin, men har siden desember fått ekstremt mye akne på kinn og kinnbein. Dette har jeg aldri hatt før og det irriterer meg greeenseløst... Jeg skulle i utgangspunktet vært ferdig snart, men føler ikke huden min har forandret seg siden november/desember. Prøøver å ikke tenke på det men begynner å miste håpet på at de funker.. Noen som har opplevd det samme? Har en veldig flink hudlege som tar seg tid til sjekk hver månde, hun mente jeg måtte gå litt ekstra på grunn av ingen forandring.. Men det skjer jo ingen ting. Hjelp :( Jeg begynner å bli desperat!! Har dog veldig lite bivirkninger, kun konstant knusktørre lepper og til tider tørr hud, samt mye hårtap siden september... Men ingenting jeg ikke kan leve med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter å ha slitt med kviser helt siden 12 års alderen endelig blitt tatt på alvor av den nye legen min, og hudlegen min. Har prøvd så og si alt, flere reseptfrie kremer, reseptbelagt krem, diane p-piller, skin rollers, tenkt over matvanene mine osv, men ingen ting har fungert og har tidligere ikke følt at legene mine har tatt meg særlig på alvor. Etter å ha flyttet til ny by, bestemte jeg meg for å enda en gang prøve å dra til legen for problemet mitt, og endelig ble jeg tatt på alvor. Fastlegen henviste meg med en gang videre til hudlege, uten at jeg trengte og nevne det selv en gang. Hudlegen min mente at siden jeg ikke hadde prøvd antibiotika før, måtte jeg ha en runde med det for å se hvordan huden responderte før en eventuell isotretinoin kur. Så nå skal jeg gå 3 mnd på tetracyclin og se hvordan det fungerer i første omgang, i tillegg til epiduo.

Både fastlegen og hudlegen var rimelig sikre på etter å ha sett på huden min at jeg må gå på isotretinoin for å bli kvitt aknen, men han kunne ikke sette meg rett på dette uten og ha prøvd antibiotikaen først da ikke aknen var alvorlig nok. Har allerede fått ny time i september, så om ikke tetracyclin fungerer blir det isotretinoin da! Synes det er litt merkelig at jeg ikke ble satt på det med en gang i og med at de var så sikre på at jeg kom til å trenge det, men jaja! Overlykkelig for at noen endelig tok meg og aknen min på alvor som har slitt så mye på selvbildet og selvfølelsen i så mange år nå! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 8.52, Gummiloppa skrev:

Noen som vet hvor mye man skal ha fått i seg innen man er ferdig for at man skal bli "kurert"? Veier litt i underkant av 60 kg og har tatt 30 mg om dagen siden begynnelsen av august. Har verken gått opp eller ned i dose. Legen sier jeg er ferdig nå i slutten av februar. Forrige gang jeg gikk på kuren mistenker jeg at jeg fikk for lav dose, og kvisene spratt opp som klovnen i esken 6 måneder etterpå. Lite sugen på å gå gjennom kuren en 3 gang pga for lav dose...

Jeg hadde en veldig langvarig kur nr2. Syntes å huske den varte i 11 mnd. Dette fordi at hvis ikke den første tok det, så ville han forsikre seg om at nr fungerte. 

Tok vel 20 mg en dag, 40 en dag, 20 mg... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Freia98 skrev:

Jeg har etter å ha slitt med kviser helt siden 12 års alderen endelig blitt tatt på alvor av den nye legen min, og hudlegen min. Har prøvd så og si alt, flere reseptfrie kremer, reseptbelagt krem, diane p-piller, skin rollers, tenkt over matvanene mine osv, men ingen ting har fungert og har tidligere ikke følt at legene mine har tatt meg særlig på alvor. Etter å ha flyttet til ny by, bestemte jeg meg for å enda en gang prøve å dra til legen for problemet mitt, og endelig ble jeg tatt på alvor. Fastlegen henviste meg med en gang videre til hudlege, uten at jeg trengte og nevne det selv en gang. Hudlegen min mente at siden jeg ikke hadde prøvd antibiotika før, måtte jeg ha en runde med det for å se hvordan huden responderte før en eventuell isotretinoin kur. Så nå skal jeg gå 3 mnd på tetracyclin og se hvordan det fungerer i første omgang, i tillegg til epiduo.

Både fastlegen og hudlegen var rimelig sikre på etter å ha sett på huden min at jeg må gå på isotretinoin for å bli kvitt aknen, men han kunne ikke sette meg rett på dette uten og ha prøvd antibiotikaen først da ikke aknen var alvorlig nok. Har allerede fått ny time i september, så om ikke tetracyclin fungerer blir det isotretinoin da! Synes det er litt merkelig at jeg ikke ble satt på det med en gang i og med at de var så sikre på at jeg kom til å trenge det, men jaja! Overlykkelig for at noen endelig tok meg og aknen min på alvor som har slitt så mye på selvbildet og selvfølelsen i så mange år nå! :-) 

Jeg gikk også på tetracyclin i 3 mnd før jeg fikk iso. Utrolig bortkastet tid spør du meg. Mulig det fungerer på noen, men virker som de fleste får kvisene tilbake kort tid etter. Ble utrolig bra i huden mens jeg gikk på det da :fnise:. Så var utrolig deprimerende når alt kom tilbake to uker etter kuren. Men i ettertid angrer jeg på at jeg ikke bare gikk rett på iso, for den epiduoen gjorde huden ti ganger tørrere enn det iso har gjort, pluss at jeg uansett måtte over på iso tilslutt. Går forsåvidt til privat hudlege som mente at det var opp til meg om jeg ville ta tetracyclin eller iso, valgte da tetra i frykt for bivirkninger med iso. Hvis legen og hudlegen sier du mest sannsynlig uansett må over på iso ville jeg prøvd å stått på ditt å si at du vil rett på den. Evt om du ikke blir bedre i huden etter noen uker, så ville jeg spurt om å bytte over. For min del har behandling med isotretinoin vært en fryd. Angrer ikke et sekund! Er 7 uker ut i kuren, får fortsatt litt kviser men lite. Har ekstremt lite bivirkninger, men tror jeg har vært veldig heldig her. Hadde forresten ikke så alvorlig akne selv, men fikk mye veldig plutselig og på kort tid. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...