Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært hos hudlegen og fått resept på iso! Jeg gleder meg! Jente på 27 som har slitt med kviser i nesten 15 år. Fatter ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette før.

Er det slik at man kan tilpasse doseringen selv? Jeg fikk beskjed om å ta to piller om dagen, helst til middag. Er 60-65 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎08‎.‎11‎.‎2017 den 12.45, alli634 skrev:

Da har jeg vært hos hudlegen og fått resept på iso! Jeg gleder meg! Jente på 27 som har slitt med kviser i nesten 15 år. Fatter ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette før.

Er det slik at man kan tilpasse doseringen selv? Jeg fikk beskjed om å ta to piller om dagen, helst til middag. Er 60-65 kg.

Åh, det er virkelig bare å glede seg, altså! :D Begynte på det selv for nøyaktig 11 uker siden i en alder av 29, etter 15+ år med cystisk acne, og selv om jeg er sjeleglad for at jeg endelig gjorde det så angrer jeg som en gal på at jeg ikke insisterte på det før!

I følge min hudlege er det null problem å justere doseringen selv, jeg har i alle fall "fått lov" til å gjøre det og tilpasse ut fra mengden bivirkninger. Startet med 20mg (en kapsel/pille) om dagen i to uker, så 6 uker med annenhver dag på 40mg og 20mg, og har gått på 40mg hver dag de siste tre ukene. Veier dessuten det samme som deg, og tar medisinen til middag med et stort glass vann. :) Legen har sagt at det er null problem å gå opp og ned alt ut fra hva livsstilen min tilsier (for eksempel anbefalte han å gå noen dager uten medisin i forkant av en stor fest hvis man vet man skal drikke), men han anbefalte meg å ikke ta mer enn 40mg per dag med tanke på bivirkningene. Så langt syns i alle fall jeg at bivirkningene har vært null stress å håndtere. Joda, tørre lepper, utbrudd av kviser i oppstarten, tørr hud, og noe leddsmerter, meeeen...helt overkommelig! Hvertfall når det etter hvert begynner å komme resultater. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FreudianSlip skrev:

Åh, det er virkelig bare å glede seg, altså! :D Begynte på det selv for nøyaktig 11 uker siden i en alder av 29, etter 15+ år med cystisk acne, og selv om jeg er sjeleglad for at jeg endelig gjorde det så angrer jeg som en gal på at jeg ikke insisterte på det før!

I følge min hudlege er det null problem å justere doseringen selv, jeg har i alle fall "fått lov" til å gjøre det og tilpasse ut fra mengden bivirkninger. Startet med 20mg (en kapsel/pille) om dagen i to uker, så 6 uker med annenhver dag på 40mg og 20mg, og har gått på 40mg hver dag de siste tre ukene. Veier dessuten det samme som deg, og tar medisinen til middag med et stort glass vann. :) Legen har sagt at det er null problem å gå opp og ned alt ut fra hva livsstilen min tilsier (for eksempel anbefalte han å gå noen dager uten medisin i forkant av en stor fest hvis man vet man skal drikke), men han anbefalte meg å ikke ta mer enn 40mg per dag med tanke på bivirkningene. Så langt syns i alle fall jeg at bivirkningene har vært null stress å håndtere. Joda, tørre lepper, utbrudd av kviser i oppstarten, tørr hud, og noe leddsmerter, meeeen...helt overkommelig! Hvertfall når det etter hvert begynner å komme resultater. :)

Jeg er snart ferdig med uke to. Begynte med utrolig dårlig hud, så vanskelig å si om det er verre eller bedre. Takler utbrudd veldig bra siden utgangspunktet er helt elendig. Blitt tørrere da. 

Lurte på din erfaring i forhold til ukene? Når merket du merkbar endring? 

Anonymkode: 0b6fb...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart ferdig med uke to. Begynte med utrolig dårlig hud, så vanskelig å si om det er verre eller bedre. Takler utbrudd veldig bra siden utgangspunktet er helt elendig. Blitt tørrere da. 

Lurte på din erfaring i forhold til ukene? Når merket du merkbar endring? 

Anonymkode: 0b6fb...516

Jeg hadde et skikkelig heftig oppbluss noen uker inn i kuren, og et nytt ganske heftig oppbluss da jeg økte dosen til 40mg per dag, og det har naturlig nok preget huden min mye. Men! Tror det tok en 2-3 uker før jeg merket at huden omtrent ikke produserte olje lenger, noe som egentlig er utrolig digg, for da sitter sminken faktisk på hele dagen uten å rikke seg en millimeter. Hehe! Ellers har forandringene vært veldig gradvise for min del, så det er vanskelig å peke på når endringene egentlig fant sted. Merker i alle fall at jeg ikke får noe særlig hudormer lenger, også har jeg tidligere hatt mye "talgpropper" som har sittet som en slags nupper under huden, men de har i stor grad forsvunnet. Syns også porene mine har begynt å krympe litt, og at aktive kviser går raskere ned enn de gjorde før. :)

Utover det så har jeg som sagt mye "rester" igjen etter de store utbruddene jeg hadde, rett og slett fordi jeg får så dype cyster, og de tar lang tid på å forsvinne, så jeg tar det hele med knusende ro. Etter 15 år med acne skal det ekstremt mye til for å vippe meg av pinnen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FreudianSlip skrev:

Åh, det er virkelig bare å glede seg, altså! :D Begynte på det selv for nøyaktig 11 uker siden i en alder av 29, etter 15+ år med cystisk acne, og selv om jeg er sjeleglad for at jeg endelig gjorde det så angrer jeg som en gal på at jeg ikke insisterte på det før!

I følge min hudlege er det null problem å justere doseringen selv, jeg har i alle fall "fått lov" til å gjøre det og tilpasse ut fra mengden bivirkninger. Startet med 20mg (en kapsel/pille) om dagen i to uker, så 6 uker med annenhver dag på 40mg og 20mg, og har gått på 40mg hver dag de siste tre ukene. Veier dessuten det samme som deg, og tar medisinen til middag med et stort glass vann. :) Legen har sagt at det er null problem å gå opp og ned alt ut fra hva livsstilen min tilsier (for eksempel anbefalte han å gå noen dager uten medisin i forkant av en stor fest hvis man vet man skal drikke), men han anbefalte meg å ikke ta mer enn 40mg per dag med tanke på bivirkningene. Så langt syns i alle fall jeg at bivirkningene har vært null stress å håndtere. Joda, tørre lepper, utbrudd av kviser i oppstarten, tørr hud, og noe leddsmerter, meeeen...helt overkommelig! Hvertfall når det etter hvert begynner å komme resultater. :)

Tusen takk for svar! Da satser jeg på å starte som deg, og øke dosen litt og litt. Supert tips det med å ta en pause før fest :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da er jeg endelig ferdig med denne kuren. Tenkte å oppsummere litt. Blir en lang post. Sorry, men forhåpentlig vis litt til hjelp for andre.

Fakta: 28 år gammel, veier ca 65kg.

Begynte i Mai og har tatt totalt 480 piller frem til jeg tok den siste torsdag 09.11. Skulle bety at det har tatt omtrent nøyaktig 6 måneder.

Mitt utgangspunkt var et ansikt med en del hudormer og en større kvise nå og da. Ansiktet var altså et problem, men mitt største problem var cystisk akne i nakken og på skuldre, samt noe lenger ned på ryggen.

Jeg begynte med 20mg/dag fra begynnelsen. Fikk aldri noe utbrudd jeg med sikkerhet kunne si at skyltes isoen. Ansiktet mitt ble betraktelig bedre allerede etter noen få uker på kuren og jeg har kanskje sett 3-4 kviser i ansiktet totalt de siste 6 månedene. Men som nevnt var aldri ansiktet mitt største problem. Rygg, skuldre og nakke har jeg sett lite utslag på gjennom mesteparten av kuren. Kommer tilbake til dette.

Jeg økte dosen etter et par måneder til å ta 3 og 4 piller annenhver dag (3,5 daglig). (Begynte å bli litt lei, og ville korte ned på tiden). Ja, bivirkninger blir kraftigere, men etter et par uker venner kroppen seg til deg og det opplevdes omtrent som da jeg tok 2.

Var på kontroll hos hudlegen mot slutten. Da var jeg snart ferdig med 420 piller som var det jeg skulle ta i utgangspunktet. På kontrollen fikk jeg beskjed om at hun anbefalte at jeg tok 60 piller ekstra. Dette var fordi hun så på skuldrene mine at det fremdeles var aktive kviser der. I tillegg mente hun at det var lurt å gå ned igjen i dose, da hun mente langtidsvirkningen ble bedre av å strekke ut kuren over lengre tid. Dette var noe demotiverende å høre, da jeg hadde regnet med å snart være ferdig. Samtidig ville jeg ikke at de siste 5 månedene skulle være bortkastet, så jeg tok i mot resepten og hentet to esker til. 2 piller om dagen, så er det en måned ekstra.

Ble litt nervøs, da jeg snart var ferdig med min opprinnelige mengde for jeg fikk jo fremdeles kviser på skuldrene. Men rett før jeg startet på de to ekstra eskene, klarnet plutselig alt av aktive kviser opp. På en ukes tid var alt borte og det er kun spor av det aller største som står igjen. Arrene må jeg nok leve med og det er en del av de på skuldrene, men forhåpentligvis blir de mindre synlig med årene.

Ble motivert til å fullføre med stil da jeg innså at jeg for første gang på antagelig 15 år hadde en helt kvisefri kropp. Jeg gikk på dette tidspunktet også ned til 2 piller om dagen igjen og bivirkninger ble mindre slitsomme. For å sikre langtidseffekten best mulig bestemte jeg meg også for å gå ned til en pille om dagen da det var igjen 10 piller. Hørt rykter om at dette også er lurt for å ikke få en for brå overgang når man er ferdig. De siste dagene på en pille merket jeg nesten ikke noe til bivirkninger. Jeg kjørte jo fortsatt på med mine vanlige rutiner i forhold til rens og smøring, men det var mye mindre som skulle til enn tidligere.

Konklusjonen er at jeg er strålende fornøyd med resultatet. Nå 4 dager etter at siste pille er inntatt sitter jeg her og bare håper at resultatet vedvarer.

Vil også nevne litt i forhold til bivirkninger. Dette med nedstemthet, mindre energi osv har vært et reelt problem for meg på denne kuren. Det har nok kommet litt snikende på etter hvert. Så sakte at man ikke helt tenker over det. Men plutselig satt jeg der, pottesur for småting og svært lite motivasjon til å ta meg til noe som helst. Det har vært utrolig tungt og det er nok tidlig å si hvor lenge dette kommer til å henge med. Men å være ferdig er en boost i seg selv og jeg merker at bare etter 4 dager begynner ting å lette litt. Sier ikke dette for å skremme noen, men bare vær obs på det om du skal starte på denne kuren. Det er ikke sikkert det gjelder alle, men det kan være greit å vite at det ikke blir de letteste månedene i livet ditt.

Utenom dette har rødheten i ansiktet vært den verste bivirkningen for min del. Liten temperatursvingning og ansiktet reagerte med å rødme voldsomt. Lite å gjøre med det har jeg inntrykk av. Ser heldigvis ut som også dette har begynt å normalisere seg, bare etter noen dager uten pillene.

Produkter jeg ikke vil leve uten:

Begynte med div kremer og lignende som hudlegen anbefalte. TULL! Ikke det at de ikke har noen funksjon, men folkens. Det finnes noe som er så mye bedre!

1. Ansiktsoljer. Avokadooje, nyperoseolje, arganolje, hempfrøolje, mandelolje osv. Les deg opp på dette og begynn å rens huden din med olje i dag! Dette er helt utrolig. Etter å ha kjørt denne renseprosessen bare en gang, blir huden så utrolig myk og godt fuktet. Ikke brukt noe fuktighetskrem ved siden av dette i det hele tatt under kuren. Dette er bare så mye mer effektivt. Oljene ligner veldig på hudens eget talg og bidrar dermed til at huden ikke selv trenger å produsere så mye. I tillegg inneholder de masse vitaminer og mineraler som er bra for hud og helse generelt. Dermed vil dette i seg selv være effektivt mot kviser og gi yngre hud. Jeg kommer til å fortsette med disse produktene for å hindre tilbakefall.

https://crunchybetty.com/oil-cleansing-method/

2. Sheasmør. Fantastisk produkt jeg har brukt i perioder som leppene har vært ekstra tørre og sprekt opp i munnviken. Et par netter med et tykt lag og munnsårene er borte og leppene fint fuktet. Vanlig lipsyl holder da fint i det daglige.

3. Honning. Nærmere bestemt Manuka honning. Dette er en type honning som er overlegent antibakteriell. Jeg vil anbefale alle med dyp/cystisk akne å kjøpe seg en krukke. Det er (jævlig) dyrt, men verdt det. Kjøpte min på sunnkost og kostet vel nærmere 600,- for 300ml. Men ikke spis den, så holder den en god stund for hudpleie. Masser den inn på området der du har en dyp kvise eller kjenner at en kommer. La den sitte over natta, eller noen timer på kvelden. Når du vasker dette av igjen vil du kjenne at hevelsen er drastisk dempet og eventuell smerte er borte. Etter noen omganger, er kvisen, som til vanlig kan bli der i ukesvis, borte.

Med disse produktene, har min hudpleie kostet totalt 1500,- gjennom hele kuren. Hadde jeg konstant kjøpt kremen hudlegen anbefalte hadde det fort blitt 10.000,-.

Om noen har spørsmål, så kjør på.

Endret av mannguiden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2017 den 11.17, mannguiden skrev:

Hei.

Da er jeg endelig ferdig med denne kuren. Tenkte å oppsummere litt. Blir en lang post. Sorry, men forhåpentlig vis litt til hjelp for andre.

Om noen har spørsmål, så kjør på.

Supert svar! Veldig nyttig da jeg startet på kuren denne uka :hoppendeglad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, alli634 skrev:

Supert svar! Veldig nyttig da jeg startet på kuren denne uka :hoppendeglad:

Godt å høre. Vil du si noe om utgangspunktet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2017 den 7.38, mannguiden skrev:

Godt å høre. Vil du si noe om utgangspunktet ditt?

Jeg skrev litt ovenfor, men er ei jente på 27 som har slitt med uren hud siden jeg var 13-14 år. Har mye kviser og vonde underjordiske byller på hake og kjeve. Litt nupper i kinn og panne. De verste utbruddene kommer med en måneds mellomrom ca. Har vært kvisefri i korte perioder på somrene, men det varer ikke lenge. Jeg har prøvd alt som finnes av kremer, hudpleieserier, behandlinger og endring av matvaner drikke mye vann osv... Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gått til en hudlege før nå! Men er veldig spent på utviklingen i kuren, begynte på onsdag, så bare fem dager så langt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt over en uke siden jeg fullførte kuren (540 piller, 78 kg). Brukte ca 8 mnd på kuren. Jeg hadde veldig fin hud i hvert fall de 5 siste mnd, kanskje 97% plettfri. Nå ser jeg at pannen har begynt å bli ruglete og at jeg har fått whiteheads eller sebacus filments på nesa igjen, og en overflatisk kvise på kinnet som har gått bort igjen nå.... Kjenner jeg er rimelig fortvilet. Tror heller ikke det er nok til å få fler piller, siden jeg har nærmet meg maks-dosen. Da jeg tok den siste blodprøven, hadde jeg den kvisa på kinnet, og sykepleieren lo omtrent av meg da jeg uttrykte min bekymring rundt det, var visst ingen "mirakelkur" dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde ikke veldig ille utgangspunkt engang, bare noen hormonelle kviser på haka og whiteheads på nesa. Jeg har ikke slitt så veldig med de vanlige bivirkningene som ekstrem tørrhet, eller jeg har vært veldig tørr, men det har vært levbart. Og jeg har kunnet sminke meg uten problem osv. Det verste for meg har vært ekstremt mye vondt i ryggen og bekken + veldig mye utmatthet. Jeg synes det er utrolig kjipt at resultatet ikke er like "perfekt" som jeg forventet, og at ansiktet mitt har blitt verre etter pilleslutt. Jeg er usikker på om jeg skal mase meg til fler piller (er egentlig ikke motivert for å fortsette) eller om jeg skal vente på at det evt. blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jordbærkyss skrev:

Det er litt over en uke siden jeg fullførte kuren (540 piller, 78 kg). Brukte ca 8 mnd på kuren. Jeg hadde veldig fin hud i hvert fall de 5 siste mnd, kanskje 97% plettfri. Nå ser jeg at pannen har begynt å bli ruglete og at jeg har fått whiteheads eller sebacus filments på nesa igjen, og en overflatisk kvise på kinnet som har gått bort igjen nå.... Kjenner jeg er rimelig fortvilet. Tror heller ikke det er nok til å få fler piller, siden jeg har nærmet meg maks-dosen. Da jeg tok den siste blodprøven, hadde jeg den kvisa på kinnet, og sykepleieren lo omtrent av meg da jeg uttrykte min bekymring rundt det, var visst ingen "mirakelkur" dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde ikke veldig ille utgangspunkt engang, bare noen hormonelle kviser på haka og whiteheads på nesa. Jeg har ikke slitt så veldig med de vanlige bivirkningene som ekstrem tørrhet, eller jeg har vært veldig tørr, men det har vært levbart. Og jeg har kunnet sminke meg uten problem osv. Det verste for meg har vært ekstremt mye vondt i ryggen og bekken + veldig mye utmatthet. Jeg synes det er utrolig kjipt at resultatet ikke er like "perfekt" som jeg forventet, og at ansiktet mitt har blitt verre etter pilleslutt. Jeg er usikker på om jeg skal mase meg til fler piller (er egentlig ikke motivert for å fortsette) eller om jeg skal vente på at det evt. blir verre.

Har hørt at virkningen av pillene er i systemet i 30 dager, så det er muligheter for at det går seg til. Tror heller ikke det er uvanlig å få litt utbrudd nå og da etter bruk. 

Anonymkode: 0b6fb...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jordbærkyss skrev:

Det er litt over en uke siden jeg fullførte kuren (540 piller, 78 kg). Brukte ca 8 mnd på kuren. Jeg hadde veldig fin hud i hvert fall de 5 siste mnd, kanskje 97% plettfri. Nå ser jeg at pannen har begynt å bli ruglete og at jeg har fått whiteheads eller sebacus filments på nesa igjen, og en overflatisk kvise på kinnet som har gått bort igjen nå.... Kjenner jeg er rimelig fortvilet. Tror heller ikke det er nok til å få fler piller, siden jeg har nærmet meg maks-dosen. Da jeg tok den siste blodprøven, hadde jeg den kvisa på kinnet, og sykepleieren lo omtrent av meg da jeg uttrykte min bekymring rundt det, var visst ingen "mirakelkur" dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde ikke veldig ille utgangspunkt engang, bare noen hormonelle kviser på haka og whiteheads på nesa. Jeg har ikke slitt så veldig med de vanlige bivirkningene som ekstrem tørrhet, eller jeg har vært veldig tørr, men det har vært levbart. Og jeg har kunnet sminke meg uten problem osv. Det verste for meg har vært ekstremt mye vondt i ryggen og bekken + veldig mye utmatthet. Jeg synes det er utrolig kjipt at resultatet ikke er like "perfekt" som jeg forventet, og at ansiktet mitt har blitt verre etter pilleslutt. Jeg er usikker på om jeg skal mase meg til fler piller (er egentlig ikke motivert for å fortsette) eller om jeg skal vente på at det evt. blir verre.

Ville nok sett an en måneds tid fremover før du eventuelt forlenger kuren. Som det blir nevnt her, sitter virkningen igjen i kroppen noen uker etter du har tatt siste. Sett flere som har skrevet at de beste resultatene har kommet etter kuren er over. Huden skal jo også jobbe seg opp igjen og ser ikke bort fra at den oppfører seg litt "merkelig" en liten stund etterpå.

Husk også at en kvise som kommer ut i dag, har i gjennomsnitt allerede vært på gang under huden i ca 6 uker. (husker ikke hvor jeg leste dette). Det vil si at alt du har av kviser i dag, antagelig har ruget under overflaten mens du fremdeles gikk på kuren. Så kanskje det bare er positivt at det kommer ut nå!?

Det er snart to uker siden jeg tok siste pille og huden er fremdeles tørrere enn normalt og har fortsatt den berømte rødheten i ansiktet til en viss grad. Jeg har vært minst like nøye på rens- og smørerutiner i tiden etterpå som underveis, nettopp for å hindre tilbakefall. Ser at enkelte har fått utskrevet reseptbelagte kvisekremer for å bruke en periode etter slutt. Jeg har ikke så veldig stor tro på dette. Vi må huske på hvordan huden naturlig fungerer. Reseptbelagte og andre kvisekremer fungerer gjerne slik at de tørker ut huden, så kvisene også tørker ut. Noe som fungerer bra på de kvisene som allerede er der. Men når du tørker ut huden, vil kroppen reagere med å produsere mer talg for å motvirke dette og da kommer nye kviser. (Dette forklarer også utbruddene i løpet av kuren, siden den hemmer talgproduksjon, vil kroppen gå i nødmodus for å få ut det som er til huden). Min filosofi har dermed blitt å unngå uttørkende produkter å være nøye med å fukte huden med naturlige produkter. Ansiktsoljer funker bra for meg og jeg er sikker på det finnes en oljevariant for alle hudtyper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med 11 mnd på isotretinoin. Ingen forskjell. Jeg har ikke sliti med kviser igrunn da, men lukkede komedoner (hvite hudormer) på hake, siden, nede og kinn. Fikk epiduo før iso, men tok den ikke som jeg skulle. Kanskje dumt, men nå fikk jeg ny resept på epiduo.. noen som har erfaring med denne og hvite hudormer eller hvite hudormer generelt? Slike hvite nupper man kan klemme på så kommer det hvitt talg ut. Skikkelig slitsomt å ha.. Bruker også La Roche Effaclar rens, cleanser og duo+ som inneholder en eller annen syre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nylig samtale med lege for litt av hvert, og prøvde å ta opp et kviser og rødlige arr. Fikk svar at arr er det ingenting å gjøre med, så det måtte man leve med. Raskt over til et nytt tema før jeg rakk å spørre om kvisene som popper ut nå for tiden, og etterhvert vil utvikle seg til flere arr.

Er dette vanlig praksis hos legen? Ingenting å gjøre med, spesielt rødlige arrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Papirbruker skrev:

Hadde nylig samtale med lege for litt av hvert, og prøvde å ta opp et kviser og rødlige arr. Fikk svar at arr er det ingenting å gjøre med, så det måtte man leve med. Raskt over til et nytt tema før jeg rakk å spørre om kvisene som popper ut nå for tiden, og etterhvert vil utvikle seg til flere arr.

Er dette vanlig praksis hos legen? Ingenting å gjøre med, spesielt rødlige arrene?

Jeg droppa rett og slett legen, og tok direkte kontakt med en hudlegeklinikk. Fikk utskrevet iso med en gang - hun syntes ikke det var noe å nøle med. Selv om jeg ikke hadde sånn kjempefæl hud akkurat da 🙂 

arr kan behandles med laser tror jeg, men har ikke testet dette selv

Endret av alli634
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg startet på iso for 1,5 uke siden. Startet rett på 3 piller om dagen, veier så vidt tresifret, hudlegen mente jeg kunne ta helt opp i 5 stk om dagen 🙈😮 Opplever veeldig tørr hud i ansiktet og tørre lepper, i så stor grad at jeg lurer på om det er verdt det 😔 Er det noen som har gode tips til hvordan jeg kan gi huden mer fuktighet? Bruker hudkremen fra La Roche-Posay Effaclar H og purelan på leppene, synes ikke det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Karolit skrev:

Hei!

Jeg startet på iso for 1,5 uke siden. Startet rett på 3 piller om dagen, veier så vidt tresifret, hudlegen mente jeg kunne ta helt opp i 5 stk om dagen 🙈😮 Opplever veeldig tørr hud i ansiktet og tørre lepper, i så stor grad at jeg lurer på om det er verdt det 😔 Er det noen som har gode tips til hvordan jeg kan gi huden mer fuktighet? Bruker hudkremen fra La Roche-Posay Effaclar H og purelan på leppene, synes ikke det hjelper.

Hempolje og avokadoolje er ojler som gir utrolig god fuktighet. Masser de inn i huden så lenge du gidder, jo lenger, jo bedre. Legg en klut med varmt vann over ansiktet i 30 sekunder i et par omganger så trekkes denne fuktigheten godt inn i huden. Tørk så av overflødig olje forsiktig med en ren klut, bomull eller lignende. Bruk eventuelt din vanlige fuktighetskrem etterpå, eller en tynnere olje som for eksempel arganolje. Alle disse oljene har også gode egenskaper for å motvirke kviser.

Bruk gjerne sheasmør og/eller honning som ansiktsmaske over natta, eller noen timer på kvelden for å tilføre ekstra fuktighet. Rå honning er veldig antibakteriell og vil drepe kvisene på kort tid.

Produktene koster litt, men er mye drøyere i bruk enn apotekkremene, så de vil holde mye lenger. Antagelig hele kuren.

http://www.sunnesaker.com

Husk også at det antagelig går 2-3 uker før huden venner seg til medisinen, så den verste tørrheten går nok litt over etter et par uker til, men vil fortsatt være der. Det samme vil skje på nytt når du eventuelt øker dosen til 5 piller om dagen. Da jeg økte fra 2 til 3,5 var jeg ekstra tørr et par ukers tid før det gikk tilbake til samme nivå som da jeg tok 2.

Opplevde selv at kremen du nevner (som ble anbefalt av hudlegen) bare hadde effekt i en times tid, før jeg måtte smøre mer. I tillegg gjorde den huden veldig blank og ekstra rød.

Og ja! Det hele er verdt det ;) Hold ut :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er det mange år siden jeg skrev i denne tråden, men prøver meg likevel.

Jeg har gått på tre kurer med roaccutane, forholdsvis i 2009, 2012 og 2016.

Jeg har siden min første kur slitt veldig med tørr hud og tørre lepper, men særlig leppene er et stort problem. Går sjeldent en dag uten leppomade, for å si det slik. Derfor har jeg nå lest litt på forskjellige leppefillers som i grunn bare skal fukte leppene innenfra. Er det noen som har erfaring med det? Evt andre tips?

En annen ting jeg tenker på er med tanke på selve huden. Til tross for kur x3 sliter jeg fortsatt litt med huden. Absolutt ikke noe alvorlig, men ikke ideelt heller. Mistenker det er en ettervirkning av kuren(e), hvor kroppen overproduserer fett for å kompensere for at huden er tørr. Igjen, fett lager hudormer og litt kviser. Noen tips her? Vurderer en tur til legen igjen, men føler det er litt teit å komme å klage over huden enda en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/23/2017 den 0.59, Karolit skrev:

Hei!

Jeg startet på iso for 1,5 uke siden. Startet rett på 3 piller om dagen, veier så vidt tresifret, hudlegen mente jeg kunne ta helt opp i 5 stk om dagen 🙈😮 Opplever veeldig tørr hud i ansiktet og tørre lepper, i så stor grad at jeg lurer på om det er verdt det 😔 Er det noen som har gode tips til hvordan jeg kan gi huden mer fuktighet? Bruker hudkremen fra La Roche-Posay Effaclar H og purelan på leppene, synes ikke det hjelper.

Hei! Jeg gikk på x3 om dagen når jeg veide ca 75 kg, så jeg tror det kan være riktig at du kan ta opp i 5 stk om dagen. Opplever du mye bivirkninger ville jeg holdt meg til 3 stk, og heller gått på kuren litt lenger. Jeg opplevde også myyye bivirkninger på 3 kapsler dagen. Det er en slik blå stor krukke med fuktmaske fra L'Occitane jeg husker jeg brukte mye, samt "prolip" lypsyl. Smurte huden med babyolje etter dusj. Smør, smør og smør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/22/2017 den 15.03, Papirbruker skrev:

Hadde nylig samtale med lege for litt av hvert, og prøvde å ta opp et kviser og rødlige arr. Fikk svar at arr er det ingenting å gjøre med, så det måtte man leve med. Raskt over til et nytt tema før jeg rakk å spørre om kvisene som popper ut nå for tiden, og etterhvert vil utvikle seg til flere arr.

Er dette vanlig praksis hos legen? Ingenting å gjøre med, spesielt rødlige arrene?

Det er kanskje lite motiverende å høre, MEN... arrene blekner med tiden. Da jeg var ferdig med første kur så jeg helt rødflekket ut i ansiktet pga arrene. Tok rundt 1-2 år før de fleste hadde bleknet veldig. Nå syntes de ikke i det hele tatt. Er glad jeg ikke ga huden mer påkjenning enn det den allerede hadde fått, selvom det var slitsomt å vente det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...