Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal begynne på iso nå jeg også. Har ikke veldig ille hud, egentlig mest småkviser som aldri går vekk/kommer opp igjen på samme sted gang på gang, får også av og til noen store kviser på haka. Hudlegen tror jeg har en blanding av akne og en hudsykdom som heter rosacea, og hun mente det ville hjelpe for begge deler. Er egentlig veldig redd for det store utbruddet i starten, redd for å få store cyster som gir arr, det vil jeg absolutt ikke ha :( Så får bare håpe det ikke skjer. Håper at siden jeg har gått på antibiotika de siste to månedene at jeg slipper utbrudd når jeg begynner på iso.

Ellers er jeg spent på bivirkninger, har slitt med depresjon før og er redd for at det skal komme tilbake. Tror også det blir vanskelig å ikke kunne drikke så mye, er student, og pleier å feste ca en gang hver helg. Vet liksom ikke hva jeg skal si til vennene mine for å forklare at jeg ikke kan drikke så mye. Vil helst ikke at alle skal vite at jeg går på denne medisinen, synes det er litt flaut. Har dere andre fortalt det til mange? 

Anonymkode: a0c5e...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På dag 20 nå (2 tbl hver dag) er gjennom den verste tiden med å "skifte hud", bare småtørr noen steder. Ørene nå faktisk.. Ble kvitt mange hudormer på nesen sammen med den første "skifte hud" tiden.. og har ikke hatt noen "store vonde byller" siden jeg startet (bank i bordet), men føler meg litt oppgitt over at alle "småkviser", de samme som alltid kommer igjen, er der.. Jeg ser dem ligger under huden og får det lett ut når jeg klemmer. Men hadde håpet det også forsvant... Jaja, kuren er lang, og det er det sikkert en grunn til :P

Anonymkode: e58b1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Skal begynne på iso nå jeg også. Har ikke veldig ille hud, egentlig mest småkviser som aldri går vekk/kommer opp igjen på samme sted gang på gang, får også av og til noen store kviser på haka. Hudlegen tror jeg har en blanding av akne og en hudsykdom som heter rosacea, og hun mente det ville hjelpe for begge deler. Er egentlig veldig redd for det store utbruddet i starten, redd for å få store cyster som gir arr, det vil jeg absolutt ikke ha :( Så får bare håpe det ikke skjer. Håper at siden jeg har gått på antibiotika de siste to månedene at jeg slipper utbrudd når jeg begynner på iso.

Ellers er jeg spent på bivirkninger, har slitt med depresjon før og er redd for at det skal komme tilbake. Tror også det blir vanskelig å ikke kunne drikke så mye, er student, og pleier å feste ca en gang hver helg. Vet liksom ikke hva jeg skal si til vennene mine for å forklare at jeg ikke kan drikke så mye. Vil helst ikke at alle skal vite at jeg går på denne medisinen, synes det er litt flaut. Har dere andre fortalt det til mange? 

Anonymkode: a0c5e...826

Jeg har ikke sagt det noen andre enn familien, jeg. Jeg går fortsatt ut, men nøyer meg med å drikke et par glass vin. Ingen legger merke til at jeg drikker mindre enn vanlig. 

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på en lavdosekur nå. Tar 4-5 tabletter i uken bare. Likevel blir jeg tørr i huden og leppene. Jeg bruker en ansiktsolje og A-derma Exomega om natten, og olje og LRP Effaclar H på dagen. Effaclar H er jo lager spesielt for dette, men jeg synes absolutt ikke at det er nok fuktighet. Dette er nå tredje gangen jeg tar iso-kur, så kanskje huden min sliter med det fortsatt.

Spørsmålet er: er det ok å bruke ansiktsolje og en så fet krem som Exomega? Har hatt 40 piller på to måneder, og får en ny kvise her og der, men om det er pga hudpleien eller fordi jeg bare har tatt 40 piller klarer jeg ikke å skjønne selv.

Anonymkode: 8b750...041

Det er akkurat det jeg bruker nå, og etter litt over 2 uker har huden endelig sluttet å flasse Syns heller ikke Effaclar H gav nok fukt, og nå klarer jeg faktisk å bruke litt foundation uten at den smuldrer av. Har såpass ille utbrudd nå at det var nesten vondt å være på jobb uten hudsminke. Så jeg kommer til å fortsette med dette, iso-en er da såpass sterk at jeg ikke forstår hvorfor kremer med fett kan gjøre det noe verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet ny forsyning isotretinoin på apoteket i går. Jeg har gått på dette siden starten av november, og har vært ekstremt heldig med lite bivirkninger. Fikk bekreftet det i går, da hun på apoteket antok at jeg skulle begynne på kuren nå siden jeg ikke er noe tørr i hud eller lepper :) Siden jeg er over halvveis håper jeg det fortsetter sånn og at det ikke plutselig kommer noen kjipe bivirkninger nå. Det er rart hvor forskjellig man reagerer. Jeg hadde trodd jeg skulle få store problemer med tørr hud siden jeg til og med har tørr hud til vanlig, men den gang ei.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på kontroll og fått vite at jeg er ferdig med kuren 15. mai. Det er jo en stund til, men jeg teller ned. Jeg er jo over halvveis! Skal bli digg med forhåpentligvis ganske fin hud i sommer :)

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På February 13, 2017 den 20.14, Gulvplanke skrev:

Det er akkurat det jeg bruker nå, og etter litt over 2 uker har huden endelig sluttet å flasse Syns heller ikke Effaclar H gav nok fukt, og nå klarer jeg faktisk å bruke litt foundation uten at den smuldrer av. Har såpass ille utbrudd nå at det var nesten vondt å være på jobb uten hudsminke. Så jeg kommer til å fortsette med dette, iso-en er da såpass sterk at jeg ikke forstår hvorfor kremer med fett kan gjøre det noe verre?

Jeg bruker fortsatt Exomega, og huden ser bedre ut nå i forhold til flassing, er på 4. uka. Har noen cyster som ikke gjør vondt, men som er ganske stygge, og er rød i huden, men syns også huden i panna ser kjempefin ut. Har aldri hatt finere hår, vasker det EN gang i uka! Det blir hardt å venne seg av med. Leppene er tørre, men ikke sånn at de sprekker, så det her går bedre nå enn det gjorde de første to ukene. 

Har tatt 40 piller nå, skal ta 300, og 2 hver dag fremover, så det her er jo over om 130 dager.

Endret av Gulvplanke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen her som kan fortelle litt hvordan de opplevde tiden etter iso? Er straks ferdig, har ingen kviser, men har en del røde merker og litt ujevn tekstur(det er ikke så ille, mest jeg som henger meg opp i dette). Huden er tørr og kan se litt død ut av og til. 

Så hva skjedde da dere gikk av pillene? Fikk huden "spensten" tilbake, og gikk de røde merkene bort etterhvert? Og til de som sleit med veldig blank hud: ble huden like blank etter kuren, eller mer normal?

Anonymkode: 44dcb...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre her som har opplevd at kvisene kommer tilbake etter endt kur? 

Jeg avsluttet behandlingen i november 2015. Jeg ble 100% kvisefri og selvtilitten min kom tilbake etter å ha kjempet mot kvisene i over 15 år.  

Men i desember 2016 begynte jeg å få utbrudd igjen. Og nå er jeg tilbake der jeg var i utgangspunktet. :( Jeg er kjempeskuffa, da jeg hadde inntrykk av at dette var siste utvei og en kur som virkelig kom til å ta knekken på kvisene :( Jeg var hos hudlegen (privat) igjen og gikk utifra at jeg kom til å bli satt på runde nummer 2, men nå fikk jeg bare resept på en krem (som jeg brukte 15 år på før jeg fikk iso, uten hell) og jeg er skikkelig lei meg. 

Anonymkode: 72c1c...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre her som har opplevd at kvisene kommer tilbake etter endt kur? 

Jeg avsluttet behandlingen i november 2015. Jeg ble 100% kvisefri og selvtilitten min kom tilbake etter å ha kjempet mot kvisene i over 15 år.  

Men i desember 2016 begynte jeg å få utbrudd igjen. Og nå er jeg tilbake der jeg var i utgangspunktet. :( Jeg er kjempeskuffa, da jeg hadde inntrykk av at dette var siste utvei og en kur som virkelig kom til å ta knekken på kvisene :( Jeg var hos hudlegen (privat) igjen og gikk utifra at jeg kom til å bli satt på runde nummer 2, men nå fikk jeg bare resept på en krem (som jeg brukte 15 år på før jeg fikk iso, uten hell) og jeg er skikkelig lei meg. 

Anonymkode: 72c1c...18b

Noen trenger mer enn én kur, dessverre. Men hvorfor fikk du ikke ny kur?

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen trenger mer enn én kur, dessverre. Men hvorfor fikk du ikke ny kur?

Anonymkode: fb172...d97

Vet ikke. Hudlegen mente jeg skulle prøve først denne kremen og om det ikke funka skulle jeg prøve antibiotikakur. Men jeg har jo holdt på med det i 15 år og det var jo derfor jeg fikk iso, fordi ingenting tok knekken på dem.. skjønner ikke hvorfor det plutselig skulle være tilfelle nå:( 

Tror du jeg bør prøve en annen hudlege? 

Anonymkode: 72c1c...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Hudlegen mente jeg skulle prøve først denne kremen og om det ikke funka skulle jeg prøve antibiotikakur. Men jeg har jo holdt på med det i 15 år og det var jo derfor jeg fikk iso, fordi ingenting tok knekken på dem.. skjønner ikke hvorfor det plutselig skulle være tilfelle nå:( 

Tror du jeg bør prøve en annen hudlege? 

Anonymkode: 72c1c...18b

Ja. Stakkars deg, du har da strevd i altfor mange år med kviser fra før, om du ikke skal prøve og feile i årevis nå også.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her prøvd å vokse tidligere enn 6mnd etter avsluttet kur? Er 5mnd siden jeg slutta på iso nå, og avslutta kuren litt over halvveis så hadde sikkert ikke fullt så skjør hud som om jeg hadde fullført. Er så klar for å få voksa "barten" igjen, men er usikker på om jeg bør vente 1 mnd til. 

Anonymkode: 659c0...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen her prøvd å vokse tidligere enn 6mnd etter avsluttet kur? Er 5mnd siden jeg slutta på iso nå, og avslutta kuren litt over halvveis så hadde sikkert ikke fullt så skjør hud som om jeg hadde fullført. Er så klar for å få voksa "barten" igjen, men er usikker på om jeg bør vente 1 mnd til. 

Anonymkode: 659c0...86b

Prøve på et bittelite felt?

Jeg som vanlig, jeg, så det er nok veldig forskjellig hvordan dette er.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJEELP! Har noen av dere opplevd å få blemmer på leppene?? Redd jeg kan ha fått mitt første utbrudd av noe annet drit. :( Ser det står at betennelse på leppene er en vanlig bivirkning.. ikke hatt noe sånt tidligere. Noen som har noe erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt forbudt å ta sol under kuren? 
Har noen prøvd? 

Anonymkode: e58b1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.3.2017 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Er det helt forbudt å ta sol under kuren? 
Har noen prøvd? 

Anonymkode: e58b1...ccd

Ville ikke gjort det! Var på en to timers fjelltur (i byen) i januar uten solkrem å ble solbrent .. hadde solfaktor 50+ på hardangervidda i februar, ble solbrent... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Veier ca. 64 kg, prøvde å regne ut hvor mange tabletter jeg skulle ta, men forstod ikke regnestykket helt. Hvor mange tabletter bør jeg ta for Max dose? Og hvordan regner man det?

Anonymkode: 2cf6f...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På March 2, 2017 den 16.21, Anonymm123 skrev:

HJEELP! Har noen av dere opplevd å få blemmer på leppene?? Redd jeg kan ha fått mitt første utbrudd av noe annet drit. :( Ser det står at betennelse på leppene er en vanlig bivirkning.. ikke hatt noe sånt tidligere. Noen som har noe erfaring? 

Jeg har fått mye mer herpes på leppene, det kan være begynnelsen på det? Du må for all del ikke smøre med noe sterkt da huden er så skjør og tynn under kuren, jeg fikk brannsårlignende sår i munnviken. :( Snakk med apoteket!

Jeg har straks spist 90 tabletter av 300. Kuren går veldig bra for meg! Jeg har klar hud på haka for første gang på 15 år. Cystene langs kjeven er der fremdeles, men de går vekk og det virker som det er huden som tømmer seg. Resten av huden ser kjempefin ut. Jeg er tørr, men bruker arganolje og Cetaphil. Carmex holder til leppene. Og jeg har tørr hud fra før, var redd dette skulle bli mye verre. Har brukt sukker og honning for å skrubbe huden. 

Anonymkode: 41ae3...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Veier ca. 64 kg, prøvde å regne ut hvor mange tabletter jeg skulle ta, men forstod ikke regnestykket helt. Hvor mange tabletter bør jeg ta for Max dose? Og hvordan regner man det?

Anonymkode: 2cf6f...130

Jeg veier det samme! Fikk beskjed om ca 370/380 tabletter totalt for full dose.. vet ikke regnestykket dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...