Gå til innhold

Mange jenter, også tynne, har "magefett"


Sign

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så mange jenter med magefett, meg selv inkludert. Nå har jeg noen kilo for mye, men synes egentlig problemet med magefettet er verst. Synes overkroppen er ok og det samme med rompen. Men rundt magen er det "ringer" som verken ser pent ut og som gjør at det er vanskelig å kle seg pent.

Ser rundt meg at dette gjelder mange jenter, også de som er tynne ellers. Synes det er sjelden jeg ser jenter med flat mage. Så en tråd her som omhandlet at man fikk magefett av light brus? Kan det være årsaken? At mange jenter vil holde vekta, men samtidig drikker de masse light brus som kanskje inneholder stoffer som påvirker kroppen på annen måte en rent sukker?

Og er det måter man kan redusere magefettet på? Jeg har den siste måneden gått ned noen kilo, men kan ikke se at magen har blitt noe redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ei av disse tynne jentene som sliter med dette problemet. Personlig tror jeg at mye av mitt problem kunne blitt løst om jeg bare hadde tatt noen mageøvelser og jogget/syklet litt i ny og ne. Vet også at jeg drikker for lite vann og har tenkt at dette kanskje kan ha en sammenheng med magefettet mitt. Har ofte oppdaget at magen min også er oppblåsthet, så nå forsøker jeg å kutte ut hvetemel for å se om det har noen virkning (har fått tipset av noen andre som har opplevd virkning). For min del er jeg ikke så opptatt av selve det å ha lite fett på kroppen ettersom jeg vet at puppene mine fort forsvinner da (har ganske små nå), men plager meg nesten litt at det fettet jeg har samler seg på magen. Det er ikke det at det samler seg hele veien rundt midjen heller, men av en eller annen grunn skal det ligge midt foran. Hjelper ikke akkurat at hoftene mine er litt merkelige og vil ha buksene på et sted slik at det ser ut som om jeg har fett hengene over buksekanten på siden heller, når det egentlig bare er skinn jeg har der og hoftene mine som har et søkk inn. Livet er hardt for oss tynne jenter med magefett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk.

Jeg har alltid vært tynn, drevet aktivt med sport og aldri drukket light brus. Jeg har aldri prøvd å holde vekta, fordi den har holdt seg av seg selv, og jeg spiser bra. Drikker nok vann, spiser mye proteiner. Jeg har allikevel hatt magefett helt siden jeg var liten, også da jeg hadde en BMI på 16. Det er selvsagt mange som ville byttet sin mage med min, det er ikke ille i det hele tatt, men i forhold til resten av kroppen som faktisk er veldig slank og trent så burde den vært strammere. Jeg tror rett og slett jeg ble født med lovehandles, for jeg har utstikkende ribbein over dem og bør ikke gå ned i vekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner er bare sånn, rett og slett. Har lest at en slags "fettpute" på magen, nedenfor navlen, er helt normalt. Tror det hadde noe å gjøre med reproduksjon og eventuell graviditet, men er ikke helt sikker. Denne naturlige fettputen (vet ikke hva annet jeg skal kalle den) er vanlig også hos slanke, trente og stramme jenter. Men, jeg har lagt merke til at det ikke er absolutt alle som har den heller, særlig i tilfeller hvor fettprosenten til personen antageligvis er svært lav. Så det er mulig å trene den vekk (for noen, i hvert fall), men det er i grunnen ikke nødvendig.

Jeg vet ikke om det er denne fettputen du tenker på, eller om du tenker på litt mere generelt magefett. Hvis det er sistnevnte, så er det nok et resultat av at man er tynn, men ikke trent. Jeg har dessverre latt meg selv ende opp sånn, med en tynn kropp som ikke er stram. Siden magen er det første stedet jeg legger på meg, så er det den som avslører dvaskheten min best. Andre steder på kroppen ser jeg fortsatt ganske OK og trent ut. Dette er heldigvis fett som vil bli borte hvis jeg blir aktiv, sånn som jeg var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skal kunne få en helt flat stram mage ved riktig trening og kosthold...jeg trodde jeg var en av de som aldri kunne få helt flat mage...alltid hatt den lille fettputen. Så begynte jeg å jogge jevnt og spise rent...voila; Flat og definert mage.

Som oftest handler det om vilje, trening og bruke den tiden kroppen trenger for å nå målet ditt...

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner er bare sånn, rett og slett. Har lest at en slags "fettpute" på magen, nedenfor navlen, er helt normalt. Tror det hadde noe å gjøre med reproduksjon og eventuell graviditet, men er ikke helt sikker. Denne naturlige fettputen (vet ikke hva annet jeg skal kalle den) er vanlig også hos slanke, trente og stramme jenter. Men, jeg har lagt merke til at det ikke er absolutt alle som har den heller, særlig i tilfeller hvor fettprosenten til personen antageligvis er svært lav. Så det er mulig å trene den vekk (for noen, i hvert fall), men det er i grunnen ikke nødvendig.

Jeg vet ikke om det er denne fettputen du tenker på, eller om du tenker på litt mere generelt magefett. Hvis det er sistnevnte, så er det nok et resultat av at man er tynn, men ikke trent. Jeg har dessverre latt meg selv ende opp sånn, med en tynn kropp som ikke er stram. Siden magen er det første stedet jeg legger på meg, så er det den som avslører dvaskheten min best. Andre steder på kroppen ser jeg fortsatt ganske OK og trent ut. Dette er heldigvis fett som vil bli borte hvis jeg blir aktiv, sånn som jeg var før.

Jeg har den jeg og! :kjefte: Utrolig irriterende...jeg føler jeg har en helt grei kropp, men ikke mage regionen. Nå har jeg alltid vært slank, men ikke så godt trent. Det siste året har jeg trent mye mer aktivt enn før og jeg ser resultater på lår og armer etc. Men magen? Null niks nada...

Jeg for min del tror det er litt gener i bildet, min mor har akkurat samme problem. Og hun har sagt til meg at hun har aldri klart å få magen godt trent, og hun er aktiv! Veldig aktiv. Er det noe håp? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste skal kunne få en helt flat stram mage ved riktig trening og kosthold...jeg trodde jeg var en av de som aldri kunne få helt flat mage...alltid hatt den lille fettputen. Så begynte jeg å jogge jevnt og spise rent...voila; Flat og definert mage.

Som oftest handler det om vilje, trening og bruke den tiden kroppen trenger for å nå målet ditt...

Nei, som sagt rett over her, jeg har vært sportslig aktiv siden jeg var liten, da snakker vi 4-5 ganger i uken og mye løping involvert. Spiser veldig rent og bra. Har fremdeles love handles og en ørliten pute nederst på magen, samtidig som øvre del av magen ser småsyk ut til sammenligning.

Jeg er absolutt blant dem som mener at alle kan gå ned i vekt hvis de bare vil, men å endre kroppsfasong/sammensetning skjer ikke på samme måte. Det er noe annet hvis man først ikke jogger jevnt eller spiser rent, som tydeligvis du ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt rett over her, jeg har vært sportslig aktiv siden jeg var liten, da snakker vi 4-5 ganger i uken og mye løping involvert. Spiser veldig rent og bra. Har fremdeles love handles og en ørliten pute nederst på magen, samtidig som øvre del av magen ser småsyk ut til sammenligning.

Jeg er absolutt blant dem som mener at alle kan gå ned i vekt hvis de bare vil, men å endre kroppsfasong/sammensetning skjer ikke på samme måte. Det er noe annet hvis man først ikke jogger jevnt eller spiser rent, som tydeligvis du ikke gjorde.

Jeg skrev "de fleste"...en del av de andre her sier de ikke trener nor særlig eller spiser spesielt sunt...

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det for de fleste, menn og kvinner, ikke er naturlig å ha helt flat mage. Helt flat mage uten antydning til fett er et kunstig ideal skapt av en syk moteindustri.

Litt av det kan skyldes stress. Når kroppen blir stresset produseres blant annet stresshormonet kortisol, som gjør at fett i større grad lagres på magen. Så stress ned om du vil ha flatere mage. ;) En viktig faktor for å stresse ned er å få tilstrekkelig med søvn. Da er det viktig å ikke bare tenke mengde, men også kvalitet. Om du legger deg kl 22.30 og står opp kl 06.00 til hverdags så blir søvnkvaliteten dårlig om du legger deg seint og står opp seint i helga. Alle tåler en fest i ny og ne, men å alltid forskyve døgnet i helga bør man prøve å unngå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

jenter har jo mere underhudsfett enn gutta- vi er jo trossalt ment for å bære et barn inni magen, og føde det ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skal kunne få en helt flat stram mage ved riktig trening og kosthold...jeg trodde jeg var en av de som aldri kunne få helt flat mage...alltid hatt den lille fettputen. Så begynte jeg å jogge jevnt og spise rent...voila; Flat og definert mage.

Som oftest handler det om vilje, trening og bruke den tiden kroppen trenger for å nå målet ditt...

Føler nesten for å bli en prøvekanin for dette jeg :fnise: (Nei ikke sarkastisk ment!). Jeg spiser ganske greit allerede pga cøliaki - men ja jeg skeier jo ut. Så hmm jeg vurderer å prøve dette og se. Men som sagt før så tror jeg det har med gener å gjøre og. Ikke alt men litt i hvertfall :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det for de fleste, menn og kvinner, ikke er naturlig å ha helt flat mage. Helt flat mage uten antydning til fett er et kunstig ideal skapt av en syk moteindustri.

Ser rundt meg at dette gjelder mange jenter, også de som er tynne ellers. Synes det er sjelden jeg ser jenter med flat mage.

For det første så er jeg helt enig i det Lance sier, det er faktisk ikke naturlig for de fleste.

Når TS sier at hun ofte ser tynne jenter med litt mage, så vil jeg (med fare for å spore tråden bort fra kosthold og trening) i stor grad tillegge det påkledningen. Mange av de tynne jentene, har helt sikkert en kropp som ser smashing ut om du ser henne naken, og om det var tilfellet hadde du ikke syntes at magen så uproposjonal ut i forhold til kroppen. Men når den samme jenta, helt ukritisk, tar på seg en bukse som er supertrang og lav i livet, med en trang singlet over, ja da blir det "muffinstopp." Moteindustrien lager klær som passer til et kunstig ideal, og vi går fullstendig i saueflokk når det gjelder hva vi ikler oss, i stede for å finne det som passer til egen kropp.

Det er virkelig ikke noe poeng i å strebe etter en paddeflat mage. Det er et poeng å jobbe for å være sunn. Vet du med deg selv at du er i god form og har et bra kosthold, så slutt for all del å stress om den lille "puta" nederst på magen.

De fleste skal kunne få en helt flat stram mage ved riktig trening og kosthold...jeg trodde jeg var en av de som aldri kunne få helt flat mage...alltid hatt den lille fettputen. Så begynte jeg å jogge jevnt og spise rent...voila; Flat og definert mage.

Som oftest handler det om vilje, trening og bruke den tiden kroppen trenger for å nå målet ditt...

Det handler også om genetikk, og hvor og hvor mye som forsvinner før den lille magen gjør det. Jeg har tidligere trent kampsport, og da "eksprementert" med hvor jeg kan ligge vektmessig (i forhold til vektklasser). Jeg vet veldig godt at jeg blir seende helt skrapa ut i fjeset, før det i det hele tatt skjer noen endring i mageregion, og jeg mister mensen før jeg får noe særlig synelige muskler der. Alle kan kanskje få en markert mage, men for mange vil det gå på bekostning av helsa før man oppnår det.

Så folkens, vær så snill å slutte å være så fokusert på noe så snevert som en flat mage. Det spiller ingen rolle. Fokuser på helheten, på å ha en sunn og frisk kropp, og på sportselige prestasjoner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gener har nesten alt å si. Jeg har alltid vært tynn, og har ikke magefett. Legger jeg på meg er det på hele kroppen, men magen er ganske flat uansett. Synes ikke det er noe å henge seg opp i. Tren, spis sunt og vær glad og fornøyd med den du er! Kropp er overhodet ikke alt her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske slank, men har en liten kul på magen. Tror det er mer eller mindre naturlig at fettet legger seg der for jenter, men hvis jeg trener litt styrke så vil den sikkert forsvinne, men jeg bryr meg ikke så mye om det. Synes ikke man skal fokusere så mye på det med mindre det begynner å bli farlig for helsa. Det skader jo heller aldri å trene om man ønsker å leve et langt og sunt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette har MYE med genetikk å gjøre! På et tidspunkt trente jeg 4 timer hver dag, hadde synlig "4-pack" (de fire øverste rutene) og hadde en BMI på 13,5 (ergo, jeg var sykelig tynn), men likevel kunne jeg se en liten opphøying akkurat under navlen. Denne lille "fettputen" overbeviste unge, dumme meg om at jeg fortsatt ikke var ordentlig tynn. Ikke engang da treneren min satte seg ned med meg og sa at jeg var blitt altfor tynn og at hun fra nå av ville ha løpende kontakt med mamma om nøyaktig hva jeg spiste (og dette er svært unormalt i en idrett som egentlig har "jo tynnere jo bedre" som ideal), forsto jeg selv at jeg var for tynn, nettopp pga den der lille opphøyingen.

Nå er jeg heldigvis ikke der lenger, men akkurat det området er definitivt det første jeg legger på meg på, og jeg er fullt klar over at jeg aldri vil få fettet der helt bort. Det har jeg vel egentlig erfart så tydelig som det går an. Kan også legge til at lårene mine alltid har litt fett på innsiden, helt øverst, som ikke går bort. Dette er rett og slett bare de områdene hvor kroppen min genetisk sett helst velger å lagre fettet. Det har jeg akseptert, så nå er heller målet mitt å bli "en mindre versjon av meg selv" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linda sofie

Jeg er å ganske slank og har den fettputa nederst. Veldig mange har det og det er helt normalt. Skulle gjerne ha fått den vekk, men det har jeg gitt opp for lengst.

Jeg tror også de fleste kan få helt flat mage, men det krever hard trening og noen ganger kan det også være usunt rett og slett. Meningen er jo at jenter skal ha litt magefett.

Jeg er i bunn og grunn fornøyd med kroppen, men alle har vel noe de kunne endret på. Jeg kunne som sagt ha hatt flatere mage, men det er ikke noe som plager meg i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste (merk: de aller fleste) har høyere fettprosent enn hva de tror. Bulken nederst på magen er som følge av at fett samler seg der:p Utrolig mange går rundt å tror at at de har en fettprosent på ca 15, men måles de nøyaktig så viser deg seg at de ligger opp mot 20. Genetikk vil spille en rolle om hvor fett lagres først osv. Det samme gjelder hvor kroppen tar fetter fra når man begynner å miste det.

For de som begynner å nærmere seg 10-12% i fettprosent, og fremdeles har fettpute/bilring kan kalle det for utrolig trege fettceller som ikke vil slippe tak og frigjøres. Men dette er for de som allerede har en lav prosent, og det er vel de færreste her inne (inkludert meg selv:p)

http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages

Nederst i linken er det et par vs bilder, som viser hvor forskjellig 2 kropper kan være med samme fettprosent, der det er muskelmasse som avgjør utseende.

Er mange slanke mennesker som tror de har en lav fett% men ber du dem stramme kroppen, og kniper huden/fettet deres sammen så ser man fort at det er endel fett...de har bare lite muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk med BMI på 13,5 og 16 sier at de har fett på magen tror jeg ikke helt på de. Da tror jeg heller at de har et forvrengt syn på egen kropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...