Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Velkommen til dere nye! :velkommen: Gøy at vi begynner å bli en skikkelig gjeng her inne! :jepp: Jeg kan lage en terminliste, GlamCat, det var lurt. :) (Eller noen andre - det spiller vel egentlig ingen rolle hvem som starter den?)

Jeg har vært på UL i dag - og som jeg kanskje trodde, var det for tidlig for å se hjerteaktivitet. Jeg ble nemlig satt en del tilbake da jeg var gravid med Turnerose, og siden jeg tester sent positivt, kan det rett og slett se ut til at kroppen min er litt treig i oppstarten. ;) Men hCG-utviklingen var fin-fin, fostersekken hadde rett størrelse ifht den terminen hun anslo, og hun så en fin plommesekk. Skal tilbake neste uke igjen for å sjekke hjerteaktivitet igjen. Hun mener jeg ligger 4-5 dager etter det første dag av siste mens skulle tilsi, noe som er omtrent som med Turnerose. Da ble jeg satt 6 dager tilbake på ordinær UL, tross det faktum at jeg var nokså sikker på når dåden fant sted. ;)

Så jeg er fortsatt ved godt mot, og veldig, veldig fornøyd med at det ser ut til at jeg får svangerskapsoppfølging hos gynekologen videre også. :tommelsmil: Det er rett og slett utrolig deilig å gå til en lege som er spesialist på området, som har vært fødselslege på et stort Oslo-sykehus og som i tillegg er utrolig sympatisk. Så sant det blir påvist hjerteaktivitet neste uke (og det sa hun at hun var veldig trygg på at vi ville finne :rodmer: ), skal vi søke om fødeplass og sånt da.

Jeg må forøvrig dele avslutningskommentaren hennes i dag - jeg nevnte at jeg var kvalm - hvorpå hun sa: "Ja, men da synes jeg du skal gå hjem og spy med god samvittighet!" :fnise: Sjelden jeg er glad for å være kvalm, men i denne sammenhengen er det virkelig veldig betryggende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer til dere nye! :)

Jeg trodde kvalmen var på veg på mandag, for da kjente jeg det hele dagen. Men har vært fraværende siden. Noen som igrunn er greit, men det hadde vært betryggende med litt skikkelige symptom snart. Har ikke ømme pupper engang!

Vi kommer til å måtte avsløre graviditeten i uke 9. Men håper de som da får vite det, klarer å holde tett noen uker til. Har mine tvil...Hittil har vi bare fortalt det til en kompis av mannen, eller der var fordi han fant det ut og begynne å spre ryktet, så var greit å få avklart og bedt han holde munnen lukket ;)

Foreldrene våre kommer sikkert til å få vite det til helgen. Jeg vil gjerne holde det hemmelig så lenge som mulig. Men av div. grunnen så ser jeg at det blir vanskelig denne gangen!

Sist var jeg faktisk neste 17 uker før vi offentliggjorde det :)

Har dere fortalt det til familie, sjef og venner?

Jeg har igrunn ikke kontrakt med jobben, så jeg skal i alle fall ha den i orden før jeg forteller det til sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig velkomst!

For meg er det så tidlig at ikke engang mannen vet det. :gjeiper:

Denne dagen har vært utrolig lang, gleder meg sånn til han kommer hjem i kveld!

Har lyst til å vente lengst mulig med å si det, men det kan bli vanskelig. Bor på samme gård som svigers, og jeg og svigermor tar ofte et vinglass sammen. Om jeg ikke har noen god grunn kan det bli vanskelig å finne på en, siden jeg alltid takker ja til vanlig.

Neste helg er det festmiddag med mannen og hans kollegaer som jeg også kjenner godt. Om jeg bestiller alkoholfritt til maten vil magen garantert bli temaet resten av kvelden. :sjenert:

Vurderer å bestille vin og vann, sitte sammen med mannen, og la han drikke vinen. Ingen legger jo merke til slik i lystig lag..?

Jeg spiste forresten nesten en hel blåmuggost i går. Hadde ingen tanker om at jeg kunne være gravid, siden jeg har slutta å prøve "bevisst" for lengst. Eeelsker blåmuggost, og kjenner jeg nesten har problemer med å kutte det ut. Og rakefisk, nå som sesongen snart starter! :sukk:

Er dere nøye på slikt?

Edit: Omformulering

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei stinelin. Enig at blåmuggost er digg. Mannen hadde kjøpt upast. roquefort for noen dager siden, da måtte jeg lære ham at upast. oster kunne jeg ikke ha nå. Og så fant jeg frem en past. blåmugg i kjøleskapet, og spiste. Og etterpå leste jeg at gravide burde unngå selv past. myke oster. (men her kan en vise skjønn, f.eks om de er ferske og hygiensk behandlet). Jeg har også spist en baguett med spekeskinke på, var i de tidligste dagene og jeg tenkte ikke over det.. Kommer til å prøve å følge rådene som gis til gravide, jeg fremover.

PS: Tine har kommet med en smelteost med blåmuggostsmak, kanskje dette kan være et alternativ. Pga. at det er smelteost, så drepes muggkulturen i prosessen. Tror jeg. Men smaken preger allikevel osten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøve å holde meg unna alt som ikke er "lov" å spise. Noe kan man vel kanskje ta med en klype salt? (husker ikke hva som stod i den listen lengre)

Etter fødselen så er det litt gøy å endelig! kunne spise mat man har holdt seg unna lenge også, blir ekstra godt :)

Jeg bestilte meg nylaget hveteboller med mye smør og fårepølse når jeg låg på barsel sist, det hadde jeg gledet meg lenge til å spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jenter!

hvordan går det med symptomene deres?

Hilser de på hver dag eller har du noen dager uten symptomer?

Skjønner at dere som er kvalme, opplever dette hver dag, men alle andre symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jenter!

hvordan går det med symptomene deres?

Hilser de på hver dag eller har du noen dager uten symptomer?

Skjønner at dere som er kvalme, opplever dette hver dag, men alle andre symptomer?

Jeg er bare trøtt hver dag. Og vært ordentlig kvalm en formiddag. Litt humørsvingninger kanskje, men det er litt vanskelig å vite siden jeg blir emosjonell og lett antennelig når jeg er trøtt..

Så jeg kan igrunn bare lide av mangel på søvn, trenger ikke være gravid i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg unna det som frarådes å spise. MEN - man kan spise blåmuggost og spekemat som er skikkelig varmebehandlet (dvs varmet opp såpass at det skumle tas knekken på), så det ble noen hjemmelagete pizzaer med blåmuggost og spekeskinke i forrige svangerskap. :sikle: Mitt største savn var dog roastbeef, og det spiste jeg i mengder i ukene etter fødsel. :ler:

Jeg er mye trøtt, og det er jeg vel for det meste hver dag - særlig i 5-6-tiden på ettermiddagen og utover. Passer godt med en liten dupp når Turnerose legger seg. :fnise: Kvalmen kommer og går, men har vært innom hver dag etter at den først dukket opp. Verst på morgenen før jeg får i meg mat samt hvis jeg blir for sulten. Ligamentsmerter kommer innimellom, ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å lese om kvalmen *Joyce*, men godt å lese at det står greit til med dere andre :)

Selv har jeg bare vært kvalm noen timer tilsammen, så jeg synes det er greit til nå! Jeg jobber som nattevakt, og det er egentlig greit at kvalmen kommer når jeg sover. Da er den kun tilstede når jeg er oppe for å tisse, og har forsvunnet når jeg våkner utpå ettermiddagen.

Spennende å høre når dere har tenkt å fortelle det til "omverden". Selv har vi tenkt å vente til jeg har vært hos legen, dvs uke 10. Om 5.5 uke. Så vi har vår egen hemmelighet en liten stund til, noe vi synes er litt koselig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvalm hver dag, men det kommer og går litt i løpet av dagen. Akkurat nå er jeg ikke kvalm, men det gjør meg bare litt bekymret :sjenert: Ellers har jeg lingamentsmerter, oppblåst mage, ingen matlyst (jeg lever omtrent bare på syrlig frukt...), ømme og store bryster, jeg har ingen energi og er veldig trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi venter så lenge som mulig med å fortelle det, opp mot 3mnd. Skal til gynekolog 20.oktober, så i hvertfall til etter den timen. Skulle egentlig starte utredning etter ett års prøving, men nå tar jeg heller timen som en kontroll på at ting er i orden. :jepp:

Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal gå frem mtp legeundersøkelse osv., men tenkte det var greit å ta gynekologtimen på sykehuset siden jeg var så heldig å få den.

Når kontaktet dere evt. lege etter positiv test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortalt det til svigers, de vil være gode å ha på lag om det skulle gå galt igjen. Ikke til mine foreldre, derfra blir det bare mas, og det orker jeg ikke. Ellers vet et par-tre nære venninner av meg. Merker at jeg ikke tenker like mye på å holde det hemmelig nå, helt greit at enkelte vet, men da folk som jeg vet det vil være godt å kunne si det til om det går galt også. :)

Første gang kontaktet jeg lege nokså tidlig, i den forstand at jeg hadde en allerede satt opp time da jeg var i uke 5-6 (i en annen sammenheng), men første svangerskapskontroll var ikke før i uke 11 eller 12. Ifbm MAen jeg hadde i vinter fikk jeg satt opp time til første kontroll i uke 10 da jeg likevel var der borte med lillejenta. Det kommer litt an på hvor man bor, også - her i Oslo er det kamp om fødeplassene, så det kan være lurt å få søkt om det nokså tidlig. I andre deler av landet er visst ikke det et så stort problem.

Æsj, i dag er kvalmen evig tilstedeværende. Slitsomt, og jeg får ikke gjort noe særlig på oppgaven min... Kanskje jeg bare skal gi etter for det jeg sitter og har lyst på (popcorn med næringsgjær, av alle ting), og se om det kan hjelpe? Og stikke ut etter Farris - vann smaker skikkelig blæh i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt googling forklarer jo næringsgjær-cravingen - det inneholder myyye B-vitamin (det visste jeg fra før), men at B-6 er noe en del har hjelp av ifht svangerskapskvalme, det visste jeg ikke. Når næringsinnholdoversikten da viser at en "serving" (2 ss) næringsgjær inneholder 560% av dagsbehovet for B-6, ja, da skjønner jeg litt mer av det. :ler:

Nam! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har forresten fortalt det til ei god venninne. Vi er som "ett", så hun teller liksom ikke når jeg snakker om å ikke røpe det for noen.. :gjeiper:

Æsj *Joyce*, det er fælt å være kvalm. Håper virkelig jeg slipper, blir ute av stand til å gjøre noe.

Håper kvalmen ikke varer lenge, og at du finner metoder for å takle den best mulig. :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft å høre at flere av dere har sagt noe til venninner og familien. Selv er vi veldige tilbakeholdne, har tenkt å vente til jeg har vært hos legen i om 5 uker. Dvs uke 10. Tror det er greit med tanke på at jeg har små søsken og ventetiden sikkert blir lang nok!

Men... Det er jo litt ensomt da, skulle gjerne hatt noen å skravle med liksom. Mannen er litt mer tilbakeholden enn meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til dere nye :D

Symptomer kommer og går.

Ikke no særlig kvalme å hyle om, men kjenner litt murring og strekking nederst i magen.

Skikkelig oppblåst, så blir vel lite med trange klær de nærmeste ukene :P Helt fjernt, den krymper vel litt før den blir større igjen, kan jo ikke få mage så tidlig når knerten knapt er et par mm lang :P

Tenkte å si det til familien lørdag nest uke, da samler jeg de nærmeste siden jeg har bursdag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fortalt det til mannen da han kom fra jobb seint i går.

Stoort smil, tårer i øynene og veldig veldig fornøyd!

En utrolig koselig stund. :rodmer:

I dag våknet jeg av at han strøk meg over magen. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...