Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så det har ingen hensikt å be om å få et skriv eller noe fra legen som jeg kan gi til nav, hvor det står at jeg har sterke begrensninger for hvilke jobber jeg kan ta pga hyperhidrosen? Jeg kommer meg jo ikke ut av døren på de verste dagene. Jeg er for tiden arbeidsledig Anonymous poster hash: b2651...158

Det kan jo hende det går. Hyperhidrose kan være like invalidiserende som mange andre tilstander. Man må forklare godt hva slags begrensninger det gir. Og kanskje hvilke psykiske konsekvenser det gir å leve med dette. Det er ikke alle leger som forstår så godt hvor ille dette er, men noen gjør det. For å få støtte fra nav må man også prøve egnet behandling.

Anonymous poster hash: 9311e...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går på Egazil, men det virker ikke optimalt. Og ang det psykiske: Jeg holder meg som regel bare hjemme, jeg er fanget i min egen kropp. Anonymous poster hash: b2651...158

Hvor mange tar du for dag?

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 2 hver morgen. Tar jeg flere får jeg ikke puste



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Ettersom det står ganske mye om dette her så tenkte jeg å dele litt av min erfaring med dette! Jeg fikk tross alt mye info herfra!

Jeg svetter mye i armhulene og er ganske plaget med det, har prøvd den klassiske aluminium av flere typer. Disse ga en viss effekt i starten men det dabbet gradvis av, prøvde også salve (egentlig mot fortsopp) uten effekt.

Tok da kontakt med fastlegen for henvisning til hudlege, der fikk jeg dridase på eget initiativ, hudlegen hadde ikke helt troen på at det skulle fungere! Etter 2 dager med 3 piller om dagen så er det knusk tørt under armene, jeg blir fremdeles varm og svett når jeg anstrenger meg.

Jeg har også fått noen bivirkninger, tørre hender og tørr i munnen. Dette er ikke noen krise kun litt plagsomt til tider. Til dere som sliter med samme problem så er det absolutt å anbefale! Det er relativt "dyre" piller tror de koster ca 380 NOK for 100 piller.

 

Ha en fin dag!  

Anonymkode: 5a5f9...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket en økt tendens til hull i tennene, antakelig pga munntørrheten man får som bivirkning. Er det andre som har erfart dette etter en tid? Kan man få dekket ekstra tannlegeutgifter når man går på slike medisiner? 

Jeg prøver å ta minst mulig Dridase pga dette, for jeg er veldig redd for å pdelegge tennene mine.

Anonymkode: c4fc1...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man bruker medisiner som gir munntørrhet som bivirkning så kan man få deler av tannlegeregningen dekket. Men dette må du snakke med tannlegen om. Jeg suger på fluortabletter dagen lang, og gjerne sure, sukkerfrie drops

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei!
Jeg har fulgt denne tråden siden 2013, men har ikke meldt meg inn i dette forumet før nå, så jeg er litt ny her inne. Jeg startet på Dridrase våren 2013 etter anbefaling fra denne tråden og har gått på dette frem til høsten 2015. Jeg tok en tablett om dagen, og dette fungerte helt fantastisk for meg, jeg var omtrent svettefri i enhver situasjon, men: jeg har i løpet av disse to årene merket en betraktelig forskjell mtp. den kognitive funksjonen (hukommelsen). Jeg surrer mye mer enn jeg gjorde før, føler meg ofte ganske så "fjern" og sliten, og jeg klarer ikke å konsentrer meg; noe som er veldig frustrerende da jeg studerer. Jeg er ikke hundre prosent sikker på om det er disse pillene alene som kan være årsaken til denne opplevde kognitive endringen, men jeg merket ikke noe til dette før jeg startet på pillene. Jeg har alltid vært en flittig student og veldig pliktoppfyllende, men jeg føler nå at jeg ikke lenger klarer å holde tempoet til mine medstudenter da hjernen liksom ikke henger helt med. Jeg har kun fått tak i "informasjonsskrivet" til dridrase på tysk, altså det pakningsvedlegget som følger med når man kjøper den på apoteket, og etter litt egen research og ved god hjelp av google-translate fikk jeg oversatt dette vedlegget til norsk; og det viser seg faktisk at en av de sjeldne bivirkningene til dridrase er nettopp nedsatt kognitiv evne... Jeg har tatt dette problemet opp med min fastlege, men han har ingen direkte svar på hva denne følelsen av "fjernhet" og mangel på konsentrasjon kan komme av - men han kan tysk og kunne bekrefte at det jeg hadde funnet mtp. bivirkninger stemte, da han selv fikk lese det. Det jeg derfor lurer på er om det er noen andre som har gått på dridrase over lenger tid, som også har opplevd noe lignende? Jeg ser at jeg har gått på en relativt lav dose i forhold til mange andre, men jeg sluttet altså på disse pillene etter at jeg ble klar over disse eventuelle bivirkningene - og svetten har følgelig kommet like herlig tilbake i hender, føtter og lysken. Veldig spent på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at disse medisinene kan gi tidligere demens, og at folk får dårligere hukommelse. Min korttidshukommelse er ihvertfall betydelig dårligere (ikke langtidshukommelsen, den er super, har alltid vært det). 

 

Så, pest eller kolera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk overdrevet mye svette når jeg kom I puberteten. Jeg hadde angst og depresjon også, og spiseforstyrrelse. Så trodde jeg svettet mye fordi jeg var feit. Så jeg var flau og snakket ikke om problemet til noen. Men jeg startet å unge ting pga svetten. Måtte ha god tid hvis jeg skulle gå noen plasser. Og hadde bestandig papir I veska og tilsett hadde jeg også babypudder for å ta på ryggen og ansiktet. 

Jeg har vært under, normal og overvektig og svetter like mye uansett. Og har fått kontroll på angsten så vet at det ikke er pga den.

Så sist jeg var til fastlegen tok jeg det opp og nevnte tre medisiner. En er ny fra Amerika og I test så fikk de som fikk palcebo fortsatt mye svette og de som fikk medisin sluttet å svette. Og eneste bivirkning var munntørrhet.

Så gleder og gruer meg til neste time og finne ut hva legen skal gi meg.

Men jeg tenker at jeg blir å få et nytt liv! Å kunne dra ut på byen med venner, tør å snakke med nye folk, bruke sminke uten at den renner av. Og ikke kjenne seg ukomfortabel fordi jeg et klam hele tiden! 

Anonymkode: 147ca...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har funnet ut om det er mulig å få Ditropan på blå resept? Jeg fikk endelig utskrevet disse i dag, men holy shit så dyrt! 600kroner for en eske. Dette vil jeg ikke ha rå til i lengden og er redd jeg bare rykker til bake til start nå når esken er tom :( 

Egazil går jeg på fra før pga en annen sykdom og den hjelper meg ikke det grann på svetten. Jeg tar 1 morgen og 1 kveld av den. 

Endret av The Silence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, The Silence skrev:

Noen som har funnet ut om det er mulig å få Ditropan på blå resept? Jeg fikk endelig utskrevet disse i dag, men holy shit så dyrt! 600kroner for en eske. Dette vil jeg ikke ha rå til i lengden og er redd jeg bare rykker til bake til start nå når esken er tom :( 

Egazil går jeg på fra før pga en annen sykdom og den hjelper meg ikke det grann på svetten. Jeg tar 1 morgen og 1 kveld av den. 

Om man er i utlandet, så er det ofte rimeligere og uten resept. Jeg tror det er vanskelig å få det på blå resept, selv om det burde vært mulig. Det er spesifikke sykdommer som går under blåreseptordningen, og hyperhidrose er ikke noen kjent sykdom. Samtidig er den ikke så sjelden at den kommer under unntaksordningene (paragraf 2a eller 2b, husker ikke helt). 

Anonymkode: c4fc1...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 11. april 2016 at 13.26, The Silence skrev:

Noen som har funnet ut om det er mulig å få Ditropan på blå resept? Jeg fikk endelig utskrevet disse i dag, men holy shit så dyrt! 600kroner for en eske. Dette vil jeg ikke ha rå til i lengden og er redd jeg bare rykker til bake til start nå når esken er tom :( 

Egazil går jeg på fra før pga en annen sykdom og den hjelper meg ikke det grann på svetten. Jeg tar 1 morgen og 1 kveld av den. 

Skjønner godt det ikke hjelper, jeg må ta minst seks for dag for å få effekt. Jeg tar 6-8 hver morgen og da holder det stort sett dagen ut.

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt det ikke hjelper, jeg må ta minst seks for dag for å få effekt. Jeg tar 6-8 hver morgen og da holder det stort sett dagen ut.

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Oi, såpass ja. Jeg har vudert å spør legen om jeg kan prøve å trappe opp på disse for å se om det kan hjelpe, hvis det ikke kræsjer med annen sykdom.
Ditropan gjør under for meg, men siden de er så dyre så sparer jeg de til de dagene jeg "trenger" de. Altså de dagene jeg vet jeg skal være mye blandt folk. Jeg blir litt tørr i munnen et par timer, men det overlever jeg siden de gir så vanvittig god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei!

Jeg kom over dette forumet og er overlykkelig over at dere har hatt så god effekt av de ulike tablettene.

Jeg lurer på om det er mulighet for å få dette på resept fra legen eller om man må bli henvist til spesialist.

Er det noen forskjell på Ditropan  og Dridase? I tillegg lurer jeg på om det fungerer med alkohol eller om det blir bivirkninger dersom jeg skulle tatt en tablett også hatt et par glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditropan er det kun hudlege som kan skrive ut. Egazil kan fastlegen din gi deg. Tror ikke alkohol skal ha noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MalloryK skrev:

Ditropan er det kun hudlege som kan skrive ut. Egazil kan fastlegen din gi deg. Tror ikke alkohol skal ha noe å si

Hudlege må skrive ut første gang, fastlege kan skrive ut videre.

 

Anonymkode: 530cb...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ditropan er det samme som Dridase

 

 

10 timer siden, Anonymb9 skrev:

Hei!

Jeg kom over dette forumet og er overlykkelig over at dere har hatt så god effekt av de ulike tablettene.

Jeg lurer på om det er mulighet for å få dette på resept fra legen eller om man må bli henvist til spesialist.

Er det noen forskjell på Ditropan  og Dridase? I tillegg lurer jeg på om det fungerer med alkohol eller om det blir bivirkninger dersom jeg skulle tatt en tablett også hatt et par glass vin.

 

Anonymkode: c4fc1...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei!

Jeg vet dette er en gammel tråd, men er det noen av dere som prøvde medisinene Egazil, Didrase eller Ditropan som fortsatt bruker medisinene? Har de fortsatt virkning, eller ble dere "immun" etterhvert?

Blir takknemlig for svar :)

Anonymkode: d81c4...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker enda fint her. Jeg tar nå 3-4 Egazil som tar det verste. På dager hvor jeg trenger mere tar jeg 1-2 Egazil og 1 Ditropan. Den siste funger overlegent best for meg, men siden den er såpass dyr så blir det til at jeg tar Egazil mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...