Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lider av hyperhidrose(overdreven svetting) i hender og føtter. Dette plager meg veldig, og jeg har prøvd det meste av kurer. Ingenting hjelper. Nå lurer jeg på om det er noen her som har noen erfaring med Ditropan/Didrase? Har lest at disse skal være fine. Er det noen bivirkninger? Må jeg til lege for å få dette?

Takk for svar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så et innslag om denne tilstanden på NRK-programmet "pinlige sykdommer". De ligger på NRKs nett-tv. Kanskje du finner igjen programmet hvis du leiter litt og får noen gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fått det gjennom hudlegen. Medisinen i seg selv er mot overaktig blære, BIVIRKNINGEN av denne medisinen er at man ikke svetter!!!! Derfor bruker folk med hyperhidrose denne. Den virker utrolig bra og jeg har fått et nytt liv - slipper å bytte klær flere ganger om dagen;-) Hudlegen skriver ut resept og apoteket bestiller medisinen så du får den et par dager etterpå. Den finnes på registreringsfritak i Norge. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått det gjennom hudlegen. Medisinen i seg selv er mot overaktig blære, BIVIRKNINGEN av denne medisinen er at man ikke svetter!!!! Derfor bruker folk med hyperhidrose denne. Den virker utrolig bra og jeg har fått et nytt liv - slipper å bytte klær flere ganger om dagen;-) Hudlegen skriver ut resept og apoteket bestiller medisinen så du får den et par dager etterpå. Den finnes på registreringsfritak i Norge. Lykke til!

Kan ikke fastlegen skrive ut denne medisinen? Jeg skal til legen med dette problemet i neste uke, og jeg er veldig interessert i å prøve disse, da jeg er svææært plaget av svette. Ser for meg det er veldig mange måneders ventetid til hudlege i byen her :P

Ikke for det, jeg har vært plaget med dette i 13 år nå, så sånn sett kan jeg vel vente 8 måneder til, men det hadde vært deilig å bli kvitt det NÅ :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Har samme problemet og finnen ingenting som hjelper. Har du prøvd Ditropan/Didrase? høres veldig bra ut når en leser litt om det, men hadde vært greit å få det bekreftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Har samme problemet og finnen ingenting som hjelper. Har du prøvd Ditropan/Didrase? høres veldig bra ut når en leser litt om det, men hadde vært greit å få det bekreftet :)

Hei! Jeg var anonym bruker som skrev oppfor deg :P Jeg var til legen denne uken, og hun kunne ikke skrive det ut til meg. Måtte skrives ut av spesialist. Men hun henviste meg videre til en hudlege, så får håpe jeg får prøve det av han. Håper ikke det er så lang ventetid:S Denne tiden av året er liksom den værste, førdi det er for kaldt til å gå uten jakke, og for varmt til å gå med, men kan ikke gå i singlett ute nå heller:P Hun forberedte meg på at han var vistnok ganske sur han hudlegen hadde hun hørt, men han hadde kort ventetid. Så får håpe han lar meg prøve dem å ikke avviser meg med at han vet best, og at jeg må slutte å google :P Så på hjemmesiden hans at de var glad i å behandle svette me botox, men i så fall må jeg jo ha det over HELE kroppen og deeet blir jo litt drøyt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal selv ta kontakt med lege for å bli hendvist til hudlege. Når det kommer til botox blir det fremstilt litt feil synes jeg - har selv testet det i håndflatene og det ble ikke 100 % velykket. Enketle partier er tørre men andre funker det ikke på i det hele tatt. Så et program på tv der de snakket om hyperhidrose, og de som er svært utsatt fungerer ikke botox - behandling på, til tross for at legen garanterte meg at det ville fungere! litt surt når det koster så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal selv ta kontakt med lege for å bli hendvist til hudlege. Når det kommer til botox blir det fremstilt litt feil synes jeg - har selv testet det i håndflatene og det ble ikke 100 % velykket. Enketle partier er tørre men andre funker det ikke på i det hele tatt. Så et program på tv der de snakket om hyperhidrose, og de som er svært utsatt fungerer ikke botox - behandling på, til tross for at legen garanterte meg at det ville fungere! litt surt når det koster så mye.

Nei ikke sant :S Synd det ikke virket på deg når det er så dyrt. Er du plaget overalt eller mest på hendene? Jeg fikk heldigvis time før jul, så jeg er spent. Har lest botox er ganske dyrt, og siden jeg plages over hele kroppen, ser jeg ikke for meg det blir noe bedre om jeg får tørre armhuler om jeg skulle prøve botox der. Jeg vil alikevel bli helt våt over resten av kroppen av en liten gåtur på 10 minutter, så ser ikke for meg det er riktig behandling for meg når det er såpass dyrt. Har lest litt om operasjon og, men det virker ikke som at det er aktuelt når man er såpass plaget som meg, da det tydeligvis bare virker fra brystet og opp. Da er jeg fremdeles like langt. Har lest flere på nettet som har hatt sååå gode resultater med ditropan så jeg håper virkelig at jeg kan få prøve det. Hadde blitt et nytt liv om jeg ble kvitt denne sinnsyke svettinga! Det er en hudlege på rikshospitalet som er ekspert på svetting, og det virker som det er fra han de fleste har fått prøve ditropan. Har jeg mulighet til å bli henvist dit i så fall fra legen min, om denne hudlegen jeg skal til ikke har noe trua på disse tablettene? Jeg bor jo ganske langt unna oslo så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare svært plaget i hendene og beina og delvis under armene. Er helt klart ikke like utsatt som deg - men til tross for det er det et stort hinder. Ja ser ikke for meg at det i ditt tilfelle skal fungere med botox. I hendene måtte jeg ha 2 stk flsker og hver flaske koster 2000,- . Så for å dekke HELE kroppen må det enorme mengder til. På samme tid blir du rammet av muskelsvakhet i flere uker etter behanlingen, så det er ikke helt uten bivirkninger heller. Ser for meg at mange leger ikke ønsker å skrive ut Ditropan siden de ikke er for salg i Norge egentlig. Men snakker man og forklarer situasjonen tror og håper jeg det ikke blir noen store problemer med henvisning til han spesialisten på rikshospitalet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonym 25

Ditropan beskrevet med ett ord: Fantastisk! Etter å ha slitt svært kraftig med hyperhidrosis i hendene, under føttene og armene i alle år, ser det endelig ut til å være slutt. Har tidligere prøvd både iontoforese og botox, uten effekt. Og begge behandlingene er ubehagelige, spesielt botox, som er smertefullt og dyrt. Ditropan derimot, er kun en pille som fungerer over all forventning! Etter kun en uke med tablettene, er virkningen allerede utrolig! INGEN svette! Og den eneste bivirkningen jeg selv har fått, er tørr munn. Men det reddes jo med vann. Klarer nesten ikke tro at "marerittet" er over, de siste dagene har vært utrolige. Som et nytt liv:-)

Til alle dere som sliter, kontakt hudlege og be dem bestille Ditropan umiddelbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg for litt siden begynt med Yerka, og føler jeg får ganske god hjelp :jepp: Men nå har ikke jeg svette i håndflater og føtter på den måten.

Så flott at du har funnet noe som hjelper :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Ditropan beskrevet med ett ord: Fantastisk! Etter å ha slitt svært kraftig med hyperhidrosis i hendene, under føttene og armene i alle år, ser det endelig ut til å være slutt. Har tidligere prøvd både iontoforese og botox, uten effekt. Og begge behandlingene er ubehagelige, spesielt botox, som er smertefullt og dyrt. Ditropan derimot, er kun en pille som fungerer over all forventning! Etter kun en uke med tablettene, er virkningen allerede utrolig! INGEN svette! Og den eneste bivirkningen jeg selv har fått, er tørr munn. Men det reddes jo med vann. Klarer nesten ikke tro at "marerittet" er over, de siste dagene har vært utrolige. Som et nytt liv:-)

Til alle dere som sliter, kontakt hudlege og be dem bestille Ditropan umiddelbart!

Botox fungerer ikke på meg heller, har ennå ikke forsøkt iontoforese men har min tvil at det fungerer. Utrolig flott at ditropen fungerer så bra på deg, men selv er jeg veldig skeptisk til pillene. Har lest flere steder at det kan "forstyrre" synet, har du opplevd dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditropan beskrevet med ett ord: Fantastisk! Etter å ha slitt svært kraftig med hyperhidrosis i hendene, under føttene og armene i alle år, ser det endelig ut til å være slutt. Har tidligere prøvd både iontoforese og botox, uten effekt. Og begge behandlingene er ubehagelige, spesielt botox, som er smertefullt og dyrt. Ditropan derimot, er kun en pille som fungerer over all forventning! Etter kun en uke med tablettene, er virkningen allerede utrolig! INGEN svette! Og den eneste bivirkningen jeg selv har fått, er tørr munn. Men det reddes jo med vann. Klarer nesten ikke tro at "marerittet" er over, de siste dagene har vært utrolige. Som et nytt liv:-)

Til alle dere som sliter, kontakt hudlege og be dem bestille Ditropan umiddelbart!

Hvor i landet fikk du utskrevet ditropan? Har vært til hudlege nå, men han hadde aldri hørt om tablettene og ville ikke skrive dem ut. Jeg fikk noen tabletter, som egentlig var for angst, som hadde svette som bivirkning haha! Hjalp ikke :P Vurderer å få legen til å henvise meg til rikshospitalet for vet de skriver det ut der og er eksperter på svette. Begynner å bli desperat, svetter så utrolig mye over hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym 25

Botox fungerer ikke på meg heller, har ennå ikke forsøkt iontoforese men har min tvil at det fungerer. Utrolig flott at ditropen fungerer så bra på deg, men selv er jeg veldig skeptisk til pillene. Har lest flere steder at det kan "forstyrre" synet, har du opplevd dette? :)

Jeg er generelt skeptisk til piller, og var skeptisk i forhold til ditropan. Trodde ikke det ville funke, og var redd for ekle bivirkninger. Men nå har jeg gått på det i 3 mnd, og fremdeles er eneste bivirkning tørr munn. Det har imidlertid gått bort etter hvert, og nå er det så å si ingenting av det problemet. Har ikke opplevd noe med synet, og har heller ikke hørt at det er en vanlig bivirkning. Men folk reagerer selvfølgelig ulikt på all type medisiner. Men jeg kan helt ærlig si at ditropan for meg har vært en livsendring uten bivirkninger, kanskje jeg bare har vært heldig, men det er absolutt verdt å prøve for alle som sliter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 25

Hvor i landet fikk du utskrevet ditropan? Har vært til hudlege nå, men han hadde aldri hørt om tablettene og ville ikke skrive dem ut. Jeg fikk noen tabletter, som egentlig var for angst, som hadde svette som bivirkning haha! Hjalp ikke :P Vurderer å få legen til å henvise meg til rikshospitalet for vet de skriver det ut der og er eksperter på svette. Begynner å bli desperat, svetter så utrolig mye over hele kroppen.

Stavanger. Kjenner til problemet med at leger ikke har nok kjennskap til pillene, men her må du bare stå på ditt. Vis ham forum som dette, det finnes flere hvis du søker på ditropan på internett. Vis at det er en vellykket løsning for mange. Jeg måtte gjennom mange behandlinger før jeg fikk foreslått ditropan, tror det er en forholdsvis ny oppdagelse at det funker mot svette. Hudlegen hadde ingen problemer med å skrive det ut så lenge jeg var nøye med å si fra dersom alvorlige bivirkninger oppstod. Ditropan finnes ikke i Norge, apotekene bestiller det derfor for deg når du leverer resepten.

Nå har jeg gått på ditropan i 3 mnd, bivirkningen som tørr munn er borte, og det samme er all svetten. Hvis du er like desperat som jeg var, ikke gi opp! Man møter mye motstand, mange tar ikke problemet seriøst. Det er kjempeslitsomt. Men stå på ditt, vis hvor stort problemet er. Forklar at du har prøvd alt, at du nå krever å prøve ditropan for å se om det kan hjelpe. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Anniken

Ditropan beskrevet med ett ord: Fantastisk! Etter å ha slitt svært kraftig med hyperhidrosis i hendene, under føttene og armene i alle år, ser det endelig ut til å være slutt. Har tidligere prøvd både iontoforese og botox, uten effekt. Og begge behandlingene er ubehagelige, spesielt botox, som er smertefullt og dyrt. Ditropan derimot, er kun en pille som fungerer over all forventning! Etter kun en uke med tablettene, er virkningen allerede utrolig! INGEN svette! Og den eneste bivirkningen jeg selv har fått, er tørr munn. Men det reddes jo med vann. Klarer nesten ikke tro at "marerittet" er over, de siste dagene har vært utrolige. Som et nytt liv:-)

Til alle dere som sliter, kontakt hudlege og be dem bestille Ditropan umiddelbart!

Jeg har også hyperhidorse og sliter med dette i hendene, føttene og under armene. Sist jeg var på Rikshospitalet å tok botox spurte jeg etter disse tabelettene mot svette. Men jeg fikk noe som heter dridase. er dette det samme som ditropan? eller hva er forskjellen? dridase fungerte ihvertfall ikke på meg, ble litt tørr i munnen, ellers merket jeg ikke noe annet. men er ditropan en annen type tabeletter?

Det er et mareritt å leve med det her! Men kanskje det fortsatt er håp hvis ditropan er noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hva koster Ditrapan-tablettene?

Har hørt de er ganske dyre. Men om de funker blir de verdt hver en krone! Jeg fikk ikke komme til sykehuset i byen hvor jeg bor fordi de ikke mente hyperhidrose, men jeg har fått svar fra rikshospitalet, og skal få komme dit innen ett år. Håper såå jeg får disse tablettene, siste år som svett i mitt liv :-D

Anonym poster: 3c987638d49fe98435b8b886ff9f19ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Har hørt de er ganske dyre. Men om de funker blir de verdt hver en krone! Jeg fikk ikke komme til sykehuset i byen hvor jeg bor fordi de ikke mente hyperhidrose var en hudsykdom, men jeg har fått svar fra rikshospitalet, og skal få komme dit innen ett år. Håper såå jeg får disse tablettene, siste år som svett i mitt liv :-D

Anonym poster: 3c987638d49fe98435b8b886ff9f19ce

Anonym poster: 3c987638d49fe98435b8b886ff9f19ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...