Gå til innhold

ABB - En helt vanlig mann


straamann

Anbefalte innlegg

Gjest Hard Ride

Det eneste jeg stusser på er at han klarte å drepe så mange unge på Utøya. De aller fleste har vanskeligheter med å ta et annet menneskeliv (ref. statistikk fra WWI, WW2, Vietnam, et al.), noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080710

Han gikk på steroider for å bli aggressiv, og den bruken han hadde gjorde at han følte seg som en uovervinnelig "supermann"

Virker som "roid rage" var en del av psyken hans da han holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holdningene til ABB er ganske utbredt på den politiske høyresiden i Norge. hatet mot ulike grupper (ikke bare innvandrere) er det mange som gir uttrykk for. jeg skulle ønske Høyre og FrP ville rydde opp i egne rekker i stedet for å feie problemet under teppet.

Hvorfor skal høyre og FrP rydde opp i egne rekker? Det finnes sikkert ekstremister på den røde siden av politikken også. Denne gangen var det tilfeldigvis en høyreekstremist som bombet, neste gang kan det like godt være noen med kommunistiske idealer som klikker.

Dette er ikke noe noen kan forutse. Er selv kommunestyremedlem i FrP, og kan godt innrømme at jeg også ser problematikken med islamisering. Jeg ønsker innstramming på innvandringspolitikken, nettopp fordi jeg er redd Norge om noen år vil være styrt av islamistpartiet - for den dagen kommer, og når den er kommer er vi f**ked.

Skal jeg sparkes ut av partiet da, bare fordi jeg mener noe annet enn saueflokken? Den politiske korrektheten i dette landet er rett og slett kvalm. Alle kan ikke være enig, og ekstremister finnes dessverre i alle leire.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tro på å avfeie enkelte mennesker som monstre. Ei heller tror jeg det finnes mennesker som er "grunnleggende onde", eller at de som begår uhyrlige handlinger alltid nødvendigvis er sinnsyke.

Slike forklaringsmodeller bruker vi for å skape avstand fra oss "vanlige" og "dem", samt i et forsøk på å forstå det ufattelige. Men hvis ABB er et sinnsykt monster, så betyr det at han ikke kan holdes ansvarlige for sine handlinger. Det er jeg uenig i. Jeg mener han er fullt klar over hva han har gjort, og derfor er fullt ut i stand til å ta ansvaret for det.

I tillegg vil en slik demonisering skape avstand fra ondskapen vi alle bærer i oss. Ikke det at jeg tror alle vi her på KG kunne drepe uskyldige ungdommer, men vi må ikke tro at uhyrlige handlnger er forbeholdt noen få utskudd som enten lider av sinnsykdom eller som er "monstre". Vi har alle potensiale til å begå grusomme handlinger, det har historien lært oss.

Det betyr ikke at jeg ikke tror ABB har noen form for psykologisk avvik, det må ha han nesten ha for å kunne gjennomføre noe slikt. Og jeg mener det er viktig å finne ut av det, i et forsøk på å forstå så godt som vi kan, og kanskje også være preventive for lignende situasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest: RR

I følge han endret det seg på grunn av opplevelser personlig med "disse menneskene". Husker ikke i farten hva det var.

Å gå til angrep på det han mener "skaper det flerkulturelle" og drepe rundt 80 ungdommer i samme slengen er ikke akkurat den beste løsningen heller. Opplevelser kan vi ha med alle mennesker, men å drepe for det er bare tragisk. Jeg tror ikke at "disse opplevelsene" er årsaken til det han gjorde. Han hadde bare en forskrudd virkelighetsforståelse og utrolig mye hat i seg og det resulterte i dette. Tenk om alle skulle gå til angrep på de som ga dem "slike opplevelser"..det hadde ikke akkurat vært en god verden å leve i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke fulgt med så mye. Venner fra ungdomsskolen har sagt at han var venner med flere av andre kulturer.

En annen sak som også er verdt å legge merke til er at om det virkelig hadde vært et hat mot muslimer, ville han heller ha vært voldelig mot muslimer. Men han som oss andre forstår at de muslimene som er her er uskyldige når det gjelder innvandringspolitikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Det eneste jeg stusser på er at han klarte å drepe så mange unge på Utøya. De aller fleste har vanskeligheter med å ta et annet menneskeliv (ref. statistikk fra WWI, WW2, Vietnam, et al.), noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

På grunn av denn eproblematikke ved at bare 2 av 10 skjøt for å drepe i Vitenam-krigen så har det amerkianske forsvaret sponset utviklingen av videospill slik som dette http://en.wikipedia.org/wiki/America's_Army

Etter utstragt FPS spilling har villigheten til å skyte for å drepe økt til 8 av 10.

En trenger ikke være ruset for å drepe slik, faktisk bør en nok hels tikke være det. Om ikek på annet enn eggresjonsfremmende medikamenter. Nettop for å være kald og målrettet nok. I bunn og grunn handler alt om innstilling, og instillingen til ABB er hinsides hva et empatisk menneske vil la seg utvikle.

PS: 2 av 10 og 8 av 10 er talene slik jeg husker dem. orker ikke å google for å få bekreftet min hukommelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg vil en slik demonisering skape avstand fra ondskapen vi alle bærer i oss. Ikke det at jeg tror alle vi her på KG kunne drepe uskyldige ungdommer, men vi må ikke tro at uhyrlige handlnger er forbeholdt noen få utskudd som enten lider av sinnsykdom eller som er "monstre". Vi har alle potensiale til å begå grusomme handlinger, det har historien lært oss.

Har du eksempel på at historien viser oss at alle mennesker er onde? Har du sett Milgrams obedience eksperiment som jeg linket til over her?

Endret av straamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite sannsynlig at ABB var psykotisk, det han gjorde var altfor systematisk til å være gjordt av en på feil side av realitetene.

Jeg har lest litt på noen forum for folk med Antisosial og Narsissistisk personlighetsforstyrrelser og flere drømmer om å tilrive seg makt over hele verden og drepe tusener og millioner. Det er vel ca 100 millioner psykopater i verden og de aller fleste av disse er høyst rasjonelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite sannsynlig at ABB var psykotisk, det han gjorde var altfor systematisk til å være gjordt av en på feil side av realitetene.

Jeg har lest litt på noen forum for folk med Antisosial og Narsissistisk personlighetsforstyrrelser og flere drømmer om å tilrive seg makt over hele verden og drepe tusener og millioner. Det er vel ca 100 millioner psykopater i verden og de aller fleste av disse er høyst rasjonelle.

Så du mener psykotiske mennesker ikke er systematiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eksempel på at historien viser oss at alle mennesker er onde? Har du sett Milgrams obedience eksperiment som jeg linket til over her?

Historien har ikke lært oss at alle mennesker er onde, men at de fleste mennesker under de rette omstendigheter kan gjøre grusomme handlinger. Ja, jeg kjenner til Milgram, og det viser akkurat det jeg her sier. Andre eksempler er normale familiefedre som deltok under holocaust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener psykotiske mennesker ikke er systematiske?

Ikke over mange år, psykotiske har gjerne en kaotisk oppførsel. De behøver heller på ingen måte å være voldelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Jeg kan ikke la være å synes forferdelig synd på hans mor og hans søster. Han sies å ha vokst opp i et varmt og godt hjem med en veldig vennlig og snill mor.

Tenk på hvordan hun må ha det ... stakkars menneske. Det måtte være det verste som kunne skje på denne jord at et av mine barn skulle være seg å plutselig fremstå som et slikt monster.

Selvom vi ikke hører noe så håper jeg at noen tar seg av hans nærmeste ... Jeg måtte gråte da jeg så bilde av morens venninne som var på vei til henne med en blomsterbukett. Hun ble stoppet av politiet som sa at hun måtte snu for hans mor var ikke hjemme.

Endret av Jytte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Historien har ikke lært oss at alle mennesker er onde, men at de fleste mennesker under de rette omstendigheter kan gjøre grusomme handlinger. Ja, jeg kjenner til Milgram, og det viser akkurat det jeg her sier. Andre eksempler er normale familiefedre som deltok under holocaust.

Joda, men poenget er at ABB ikke var "under de rette omstedigheter". Han var ikke presset til å drepe noen, det var ingen autoritetsperson som stod med en pistol i tinningen hans og truet han til å drepe, han var ikke hjernevasket av et tysk propagandaapparat som definerte fienden som ikke-mennesker, han var ikke psykotisk etc. Han gjorde handlingen ene og alene ut fra et rasjonelt ønske om å skaffe oppmerksomhet rundt sin sak.

Milgram sitt forsøk viser at mennesker kan utføre grusomme handlinger dersom de blindt stoler på autoriteter. Dvs. at de regner med at autoritetspersonen, f.eks en forsker, i kraft av sin stilling vet hva han gjør og ikke ønsker å skade mennesker. Troen på autoriteter er større enn troen på deres egen dømmekraft.

ABB mener at han selv er den største autoriteten - ingen over ingen ved siden. Han tror han er Gud. Således har han valgt sine grusomme handlinger helt selv.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over mange år, psykotiske har gjerne en kaotisk oppførsel. De behøver heller på ingen måte å være voldelige.

Det er mange psykotiske som fungerer helt fint,andre ikke. Folk med psykoser er forskjellige. Noen er ikke systematiske , men de aller fleste er nesten overdrevent systematiske. (psykopatiske psykoser)Når det gjelder ABB så tror jeg han har blitt så "obsessed" av dette "oppdraget" sitt at han har mistet blikket på det store bildet. Noe som er veldig vanlig for folk med psykopatiske psykoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener psykotiske mennesker ikke er systematiske?

Psykotiske mennesker er sjelden systematiske, de føler ofte at de lever i et kaos.

Psykopatiske, schizoide, narsissistiske og antisosiale mennesker kan derimot være systematiske. Dette er ulike personlighetsforstyrrelser som ikke må forveksles med schizofreni.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette blir muligens ansett som flisspikkeri, men det får være;

Jeg blir litt skremt når jeg leser beskrivelser som "vanlig mann." Jeg forstår selvsagt at dette ikke er bokstavelig ment, og at begrepet brukes for å skissere at mennesker som går med slike tanker kan være hvem som helst - ettersom de fleste skjuler det. Likevel føler jeg det blir feil å bruke ordet normal i en slik setting.

Jeg synes også det blir umulig å spekulere i hva som har skapt disse vanvittige illusjonene og det forferdelige menneskesynet han representerer. Man kan gjerne lese manifestetet, og det forklarer nok noen av tankene hans (om enn på et noe overfladisk plan), men for å se hele bildet, føler jeg at man må få mer kjøtt på beinet enn det bildet som tegnes på nettfora og i artikler verden over.

Man kan spekulere i mye; utifra manifestet kan det virke som om ABB opplevde at faren ikke ønsket å ha kontakt med ham (og at han er bitter over dette jrf. "Han har ikke kontakt med noen av sine fem barn, det sier noe om ham."), det kan antakeligvis ikke ha vært enkelt å vokse opp på Oslo vest med langt mer velstående klassekamerater (moren var vel sykepleier?), han var innesluttet, hadde ikke så mange venner, og gjennomførte aldri en høyere utdannelse. I tillegg påstår han jo at han tidligere hadde venner med mulitkulturell bakgrunn, men at han ikke ønsket å ha kontakt med dem på grunn av diverse hendelser. Dette er bare noen av de åpenlyse faktaene som har kommet frem.

Personlig mener jeg det blir meningsløst å konkludere med ditt eller datt. Det blir interessant å se hva politileger og andre kvalifiserte fagfolk som skal ha dybdeintervjuer med ham mener i en evnetuell rettssak, men før det blir dette rene spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men poenget er at ABB ikke var "under de rette omstedigheter".

Nei, han var ikke under de samme omstendigheter som verken tyske soldater var, eller de som deltok i Milgrams eksperiment. For ham gjelder nok en del andre faktorer. Jeg skal ikke spekulere for mye i hva de kan være, men jeg ser ikke bort i fra (som flere i media har sagt) at ekstreme, anti-islamske fora på nett har vært en (av flere) viktige faktorer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spørsmål fra en uten så mye peiling på psykologi: Hvis han har en personlighetsforstyrrelse, psykopat for eksempel, burde ikke dette også vært synlig i barndommen og oppveksten? Eller kan det manifestere seg senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange psykotiske som fungerer helt fint,andre ikke. Folk med psykoser er forskjellige. Noen er ikke systematiske , men de aller fleste er nesten overdrevent systematiske. (psykopatiske psykoser)Når det gjelder ABB så tror jeg han har blitt så "obsessed" av dette "oppdraget" sitt at han har mistet blikket på det store bildet. Noe som er veldig vanlig for folk med psykopatiske psykoser.

Hvorfor er det lettere for dere å akseptere at ABB hadde en eller annen form for psykose enn at han er en plain psykopat?

Begrepet "psykopatisk psykose" er det samme som å si "smør på flesk". De psykotiske forestillingene hos en psykopat innebærer vanskeligheter med å se seg selv slik han er. Han mangler kjærlighet til seg selv, og dermed også til andre. Hans eneste glede i livet er å "vinne over" andre mennesker, som i et spill. Dette heter psykopati, jeg synes det er undøvendig å komme med forvirrende begreper som psykopatisk psykose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...