Gå til innhold

ABB - En helt vanlig mann


straamann

Anbefalte innlegg

Peter Svaar om sin tidligere klassekamerat

En skremmende artikkel som beskriver Anders Behring Breivik som en helt vanlig og ressurssterk norsk gutt. Kun en ting skiller han fra 96% av resten av befolkningen: den grunnleggende mangelen på samvittighet. Det er det som gjør denne saken så skremmende. Det finnes flere av hans kaliber blant oss, men få av dem er intelligente nok til å gjennomføre den terroren ABB har gjort. Heldigvis.

Jeg håper denne saken kan bidra til at folk innser det faktum at noen mennesker er grunnleggende onde, og at de ikke kan helbredes.

Endret av straamann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, han er langt ifra den eneste. Heldigvis er det ytterst få av ABB sitt kaliber, som er fysisk og mentalt i stand til å utføre slike handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å skrive dette uten å tråkke på noen tær.

Er det andre enn meg som ikke kjøper karakteristikken media, og ikke minst ABB selv, prøver å selge oss av ABB?

De skal ha han til å være smart, artikulert, og skremmende dyktig til å planlegge. Det er det samme bildet han prøver å tegne av seg selv i manifestet sitt.

Jeg har lest 60% av manifestet og hoppet over alt han har copy-pastet, eller paraphrased fra andre (noe som tilsvarer langt over halvparten). Det kommer ikke frem noe revolusjonerende ifht. ideologi, idealer, intensjoner eller prinsipper i manifestet -- det er det samme oppgulpet som er kjent for de fleste høyre-ekstremister.

Det nye er det som står om ABB og hans oppdrag. For meg virker det innlysende hvorfor denne mannen har et enormt behov for å forklare sine handlinger. Om han var drevet av sine foraktilige idealer hvorfor bruker han så mye tid på å portrettere seg selv? Ta seg tid til å photoshoppe bilder, og laste opp fotograf-bilder av seg selv til facebook?

Han fremstår selvgod og innbilsk, som en person med et enormt behov for forhøye seg selv og ha kontroll over andre.

I youtube-videon han har lagt ut er det heroisk musikk og riddere før bilde montasjen av ABB. Det virker som et forsøk på selv-dramatisering hvor han prøver å opphøye seg selv, og fremstå som en moderne frelser.

Han har dannet sitt eget selvbilde og prøver å rettferdiggjøre handlingene sine med at de er heroiske og nødvendige.

I manifestet skriver han at han har brukt to (tre?) år på å skrive dokumentet. På bakgrunn av hvor dårlig skrevet det er tviler jeg på at han er så opptatt av de idealer og intensjoner som han vil vi skal tro han er, men at han prøver å danne et motiv for handlingene og å fremstå som langt mer intelligent og fremsynt enn han egentlig er.

Media spiller en svært viktig rolle for han, og nå får han nok en sjangse til å vise hvor brilliant og mektig han er.

At han har planlagt dette i ni år har jeg vanskelig for å tro. Det er langt mer sannsynlig at det er et tilfeldig hendelseforløp og en rekke mulighethet som har følgt som har ført opp til denne dramatiske hendelsen, og ut i fra dette har han dannet en virkelighetsforståelse som kan forklare alt som har skjedd.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er langt ifra den eneste. Heldigvis er det ytterst få av ABB sitt kaliber, som er fysisk og mentalt i stand til å utføre slike handlinger.

Jeg tror du tar feil.

De aller fleste i Norge er både fysisk og mentalt rustet til å gjennomføre lignende handlinger. Det er derimot ingen, eller svært få, som ønsker å gjøre det.

Forstå at ABB var høyst motivert og villig til å ta den risikoen det han drev på med innebar. Han var overbevist om at det han gjorde ville få han dit han ville.

Misforstå meg rett; det han gjorde er ikke så ulikt det å bli den aller best idrettsutøveren, akademikeren eller yrkesaktive. Du må ha noe som driver deg, enn indre motivasjon som overgår den gjengse mann i gata.

Jeg forsvarer han ikke på noen måte. Personlig håper jeg han brenner i helvete, men jeg tror man kommer mye lengre ved å prøve å forstå hvorfor han gjorde det han gjorde, for å forhindre at det skjer i fremtiden, enn å avskrive han som djevelen selv.

Det eneste jeg stusser på er at han klarte å drepe så mange unge på Utøya. De aller fleste har vanskeligheter med å ta et annet menneskeliv (ref. statistikk fra WWI, WW2, Vietnam, et al.), noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg stusser på er at han klarte å drepe så mange unge på Utøya. De aller fleste har vanskeligheter med å ta et annet menneskeliv (ref. statistikk fra WWI, WW2, Vietnam, et al.), noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

Jeg ser igrunn ikke at det er noe "å stusse på". Selvfølgelig for de fleste av oss virker det helt utenkelig og aldri i verden gjennomførbart å begå slike handlinger, men det er ikke til å stikke under en stol at det finnes en andel mennesker som er totalt blottet for empati og medfølelse. At ABB kan mangle slike vesentlige egenskaper som vi andre tar som en medfødt selvfølge, ser jeg som en stor sannsynlighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, han behøvde i alle fall ikke å drite seg ut på Paradise Hotel for å bli kjendis...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene til ABB er ganske utbredt på den politiske høyresiden i Norge. hatet mot ulike grupper (ikke bare innvandrere) er det mange som gir uttrykk for. jeg skulle ønske Høyre og FrP ville rydde opp i egne rekker i stedet for å feie problemet under teppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i grosny

, noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

Han er jo "bolehue". Anabole steroider gjør noe med personligheten. Jeg vet ikke hva, og jeg vet ikke hvor mange av bolerne som rammes av det, men bolehue er ett kjent begrep, som beskriver onde og aggresive menn med steroider innabords, og det er trolig en kjemisk grunn til det.

Jeg tror han var gæærn i utgangspunktet, og at steroider gjorde vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det blir jo egentlig synsing fra oss som sitter her på et internettforum.

Jeg tror ingen mennesker er onde fra begynnelsen, men at mange mennesker kan utføre onde handlinger. Tenk folkemordet i Rwanda hvor venner slaktet venner, og menn slaktet sine koner. Jeg tror hans bakgrunn har gjort ham til den han er, sammen med ekstreme tanker og en personlighetsforstyrrelse av noe slag. Det virker jo som han har en sykdom med megalomani samtidig som han har vokst opp i en ressurssterk familie og er svært intelligent. Det er vanskelig å tro at han er helt frisk... Men nå er ikke jeg noen psykiater, jeg tror bare ikke at noen er onde fra begynnelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar feil.

De aller fleste i Norge er både fysisk og mentalt rustet til å gjennomføre lignende handlinger. Det er derimot ingen, eller svært få, som ønsker å gjøre det.

Forstå at ABB var høyst motivert og villig til å ta den risikoen det han drev på med innebar. Han var overbevist om at det han gjorde ville få han dit han ville.

Misforstå meg rett; det han gjorde er ikke så ulikt det å bli den aller best idrettsutøveren, akademikeren eller yrkesaktive. Du må ha noe som driver deg, enn indre motivasjon som overgår den gjengse mann i gata.

Jeg forsvarer han ikke på noen måte. Personlig håper jeg han brenner i helvete, men jeg tror man kommer mye lengre ved å prøve å forstå hvorfor han gjorde det han gjorde, for å forhindre at det skjer i fremtiden, enn å avskrive han som djevelen selv.

Det eneste jeg stusser på er at han klarte å drepe så mange unge på Utøya. De aller fleste har vanskeligheter med å ta et annet menneskeliv (ref. statistikk fra WWI, WW2, Vietnam, et al.), noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

Forskjellen på å drepe mennesker å lykkes på idrettbanen er ganske åpenbar. Å drepe mennesker handler ikke om evne, men om mangel på moralske begrensninger. Selvsagt hjelper det å være målrettet, men å trykke på utløseren krever noe mer enn disiplin. At vedkommende var ruset i gjerningsøyeblikket her, f.eks på steroider, kan ha øket prestasjonsevnen hans, men det er utelukket at dette er primærårsaken til hans handlinger. En sinnslidende person ville ikke vært samlet nok mentalt til å gjennomføre to så tette angrep med så iskald presisjon.

ABB er med svært stor sannsynlighet psykopat av det verste kaliberet. At han ikke har skrevet mainfestet sitt selv, kan jeg tro på. Psykopater er intelligente men velger ofte letteste motstands vei dersom de tror de kan komme unna med det. Men det betyr ikke at han ikke er kapabel til å skrive et slikt verk i sin helhet.

Endret av straamann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen indikasjoner på at han er hverken psykopat eller lystmorder. Jeg tror han ser på seg selv som motstandsmann likt med kjakan og gutta på skauen.

Han angrep målrettet regjeringskvartalet der det han mener er opphavet til mange av Norges eksisterende problemer som ran og overfallsvoldtekter og annen innvandrerrelatert kriminalitet satt. Deretter ville han utrydde flest mulig av kandidatene til fremtidige arbeiderpartipamper, for å hindre dem i å rasere landet ytterligere. I hans øyne er de quistlinger.

Når jeg ser avisbilder av ungdommer som var på øya, må han sannsynligvis trodd at han var havnet i en "negerlandsby". At disse faktisk er de som skal bestemme fremtidens innvandrings og integreringspolitikk sporet ham nok enda et hakk videre. Problemet var at han brukte automatvåpen istedenfor talerstol og stemmesedler.

Jeg er ikke overbevist om at han er hverken mer eller mindre psykopat eller kaldblodig enn en norsk soldat som trykker inn avtrekkeren i Afghanistan, eller hvor vi nå er og kriger denne uka...

Endret av Kamikatze
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen indikasjoner på at han er hverken psykopat eller lystmorder. Jeg tror han ser på seg selv som motstandsmann likt med kjakan og gutta på skauen.

Han angrep målrettet regjeringskvartalet der det han mener er opphavet til mange av Norges eksisterende problemer som ran og overfallsvoldtekter og annen innvandrerrelatert kriminalitet satt. Deretter ville han utrydde flest mulig av kandidatene til fremtidige arbeiderpartipamper, for å hindre dem i å rasere landet ytterligere. I hans øyne er de quistlinger.

Når jeg ser avisbilder av ungdommer som var på øya, må han sannsynligvis trodd at han var havnet i en "negerlandsby". At disse faktisk er de som skal bestemme fremtidens innvandrings og integreringspolitikk sporet ham nok enda et hakk videre. Problemet var at han brukte automatvåpen istedenfor talerstol og stemmesedler.

Jeg er ikke overbevist om at han er hverken mer eller mindre psykopat eller kaldblodig enn en norsk soldat som trykker inn avtrekkeren i Afghanistan, eller hvor vi nå er og kriger denne uka...

Forskjellen ligger i at Anders B.B. selv er autoriteten som mener han har rett til å avgjøre mellom liv og død, mens soldater i Afgahistan adlyder ordre fra en autoritet utenfor seg selv. En soldat slipper å ta avgjørelser selv, psykologisk tenker han at "siden min kommandant mener det er riktig å skyte, har han nok gode grunner for det". Dermed blir det lettere for en soldat å trykke på avtrykkeren selv om han i utgangspunktet er et samvittighetsfullt menneske; han er bare et middel for en annen makt som han velger å stole på har rett. I krigssituasjoner vil alle parter hevde at "drap er nødvendig for at det gode skal seire". Det betyr ikke at de individuelle soldatene som handler på ordre er psykopater. Når fienden har blitt til et "det" i stedet for en "han eller hun", er det ikke noe problem å drepe. Motstanderen oppfattes ikke lenger som mennesker.

Denne psykologiske mekanismen er bevist gjennom forskning, sjekk

Endret av straamann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En politisk ekspert sier at den multikulturelle politikken og sensur av kritikere en årsaken til terroren:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest: RR

I mine øyne kan ikke den mannen være "en helt vanlig mann" i det hele tatt. Han har i flere år(slik han mener) planlagt dette, og det virker som det er et hat mot "det multikulturelle", venstresiden og Ap som har drevet ham. I media har det kommet fram at han har vært ganske mye for seg selv de siste årene, og dette må ha ført til at hatet i ham har vokst. Personlig forstår jeg ikke hvordan det er mulig at en mann kan "inneholde" så mye hat; da mot innvandrere og "marxistene"(som han sier). Det skremmer meg veldig. Og det som er enda skremmende er at han sikkert ikke er den eneste i Norge som har disse tankene. Som AUF-jenta på nrk i går sa:"jeg tror situasjonen ville vært en annen om han hadde hatt en flerkulturell venn".

Jeg tror denne tragiske hendelsen vil føre de ulike partene av befolkningen nærmere. Innvandrere og nordmenn vil dele denne sorgen og samles. Samtidig håper jeg at folk får opp øynene: "det er ikke alltid innvandrere/mørkhudete/muslimer som er drittsekker og kriminelle". Jeg håper virkelig denne hendelsen kan samle folket mer, fordi det er det som trengs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke fulgt med så mye. Venner fra ungdomsskolen har sagt at han var venner med flere av andre kulturer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste jeg stusser på er at han klarte å drepe så mange unge på Utøya. De aller fleste har vanskeligheter med å ta et annet menneskeliv (ref. statistikk fra WWI, WW2, Vietnam, et al.), noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

Men så vet man at noen få blant oss rett og slett er blottet for empati. Man trenger faktisk ikke å være verken psykotisk eller ruset for å begå alvorlige kriminelle handlinger. Noen mennesker har rett og slett onde hensikter og vet veldig godt hva de gjør (f.eks. forstår konsekvensene av sine handlinger). Man skal ikke forklare (bort) alt man ikke forstår med sykdom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest: RR

Ja, en fra klassen hans på ungdomskolen sa at han hadde en treningskompis fra Midtøsten. Men så mener jeg at man kan endre seg betraktelig mye på rundt 17 år(om han er 32 nå). Endringen skjedde vel oppover i tjueårene ifølge en av kompisene hans/kollega. Når han var 15 var han jo et barn..ble vel verre etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge han endret det seg på grunn av opplevelser personlig med "disse menneskene". Husker ikke i farten hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En politisk ekspert sier at den multikulturelle politikken og sensur av kritikere en årsaken til terroren:

Jeg får ikke sett videoen, men ut fra overskriften " ekspert sier multikulturalisme har skylden" vil jeg si at denne eksperten er et talerør for ham som står bak. Usmakelig og ut fra et faglig perspektiv er det galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...