Gå til innhold

Stor eksplosjon i Oslo


Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

Der var gjemmeplasser på ferjen. De som var ombord hadde ligget på gulvet inni førerhuset i en halvtime mens de reiste fra øya.

Men det har ingenting for seg å diskutere det nå. Det som er det tragiske er at de som var kjente på øya skulle bedt alle komme seg inn i de u\"ukjente" grottene ved vannkanten. Her hadde ABB ingen sjanse å komme til uten å gå i sjøen selv. Alle som kom seg dit kom fra attentatet fysisk uskadet.

Hvis ferjen hadde stått lengre og blitt fylt opp til randen - når skulle de stoppet og sagt at DU kommer ikke med? Tenk om "han" kom og skjøt ALLE på ferjen da, fordi de ventet med å dra unna??

I en slik panikksituasjon tror jeg det er få som tenker klart.. Noen var i båten, de hadde panikk (som alle andre) og dro fra øya. Skipperen hadde sett sin kone dø, hvordan tror du han hadde det?

Skjønner heller ikke hvordan du mener "de kjente" skulle klare å samle alle og få de med seg i grottene?? Hvordan skulle de klare det, uten at "han" hadde sett noe?

Først ett opprop på plassen, deretter et felles "tog" ned mot vannet og felles svømmetur....

Dette blir for dumt. Stakkars, stakkars alle som var der. De hadde panikk, mange viste ikke hvor de løp. Noen klarte å få med seg andre, noen klarte å komme unna selv - og mange klarte desverre ikke det heller.

Vi skal ikke sitte her og dømme andre og komme med forklaringer på hva de burde gjort. Det var panikk, redsel og uvitenhet om hva som skjedde og hvor mange som skjøt.... Alt var kaos...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fortsetter under...

Dette er utrolig trist. Vi trenger ikke enda mere mistenksomhet og splid mellom folk.

Jeg regner med at FrP vant valget nå.

Det fikk du rett i.

Anonymous poster hash: 669d4...711

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de første sidene her, og jeg er på en måte glad for at det faktisk ikke var islamister som stod bak. Når en ser hva som ble skrevet så hadde det ikke vært greit å være muslim i dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lese førstesidene i denne tråden, og det er nesten skummelt hvor fordømmende mange her er. Skulle likt å se de samme brukerne kommentere når de fant ut av terroristen var en blond, blåøyd, norsk mann.

Men neida, når det er en med arisk utseende er det 'engangsgreie som ingen kan ta ansvar for, bare terroristen har skyld i dette', men hadde det vært mørkhuda Rasool hadde vi vært nødt til å kjeppjege alle muslimer ut av landet, for de har alle selvsagt skyld i dette og burde vært kastet ut for lenge siden. Hykleriske jævler folk kan være.



Anonymous poster hash: 5ca29...20c
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de første sidene her, og jeg er på en måte glad for at det faktisk ikke var islamister som stod bak. Når en ser hva som ble skrevet så hadde det ikke vært greit å være muslim i dag.

Det eneste lyset i den mørke tunnelen var nettopp at det var en norsk fyr som sto bak. Tragisk hendelse, men den hadde fått langt mer fatale følger om det ikke hadde vært en hvit europeer som hadde skylden.

Og det sier litt om samfunnet vi lever i og idiotene som bor i den, når man faktisk blir glad over at det var en av våre egne som gjorde det, så rasistene kan holde kjeft. Det burde ikke være sånn, det burde ikke være noen forskjell på om det er Mohammad eller Anders som dreper, vi burde vært like mye fylt med sorg og hat uansettt, men dessverre har fordommer gjort at mange foretrekker sistnevnte.

Anonymous poster hash: 5ca29...20c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste lyset i den mørke tunnelen var nettopp at det var en norsk fyr som sto bak. Tragisk hendelse, men den hadde fått langt mer fatale følger om det ikke hadde vært en hvit europeer som hadde skylden.

Og det sier litt om samfunnet vi lever i og idiotene som bor i den, når man faktisk blir glad over at det var en av våre egne som gjorde det, så rasistene kan holde kjeft. Det burde ikke være sånn, det burde ikke være noen forskjell på om det er Mohammad eller Anders som dreper, vi burde vært like mye fylt med sorg og hat uansettt, men dessverre har fordommer gjort at mange foretrekker sistnevnte.

Anonymous poster hash: 5ca29...20c

Glad var selvsagt feil ord, men misforstå meg feil. Jeg skulle selvsagt vært det som skjedde foruten og syntes det var dypt tragisk.

Men fikk vi egentlig en ordentlig debatt etterpå om folks fordommer, eller stilnet den av i frykt for å krenke de som hadde de sterkeste fordommene mot muslimer generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad var selvsagt feil ord, men misforstå meg feil. Jeg skulle selvsagt vært det som skjedde foruten og syntes det var dypt tragisk.

Men fikk vi egentlig en ordentlig debatt etterpå om folks fordommer, eller stilnet den av i frykt for å krenke de som hadde de sterkeste fordommene mot muslimer generelt?

Vi skulle alle vært foruten, men når det først har skjedd er det bekymringsverdig at folks fordommer kommer så sterkt til syne.

Den stilnet helt av. Vi konkluderte med at ingen hadde skyld for en gal manns gjerninger, men det gjalt bare om den gale mannen ikke var utlending. Vi fant ut av vi skulle bekjempe denne terrorismen ved å kjøpe roser, mens hadde det vært en muslim, skulle vi bekjempet det ved å jage kvinner med hijan og banke opp muslimske menn. Som det utrolig nok skjedde i timene etter angrepet.

Anonymous poster hash: 5ca29...20c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lese førstesidene i denne tråden, og det er nesten skummelt hvor fordømmende mange her er. Skulle likt å se de samme brukerne kommentere når de fant ut av terroristen var en blond, blåøyd, norsk mann.

Men neida, når det er en med arisk utseende er det 'engangsgreie som ingen kan ta ansvar for, bare terroristen har skyld i dette', men hadde det vært mørkhuda Rasool hadde vi vært nødt til å kjeppjege alle muslimer ut av landet, for de har alle selvsagt skyld i dette og burde vært kastet ut for lenge siden. Hykleriske jævler folk kan være.

Anonymous poster hash: 5ca29...20c

Det er litt overilt å dra rasismekortet pga at man antok en muslimsk gruppering sto bak. Jeg har aldri vært rasist og har selv vært medlem av organisasjoner som jobber for å bekjempe rasisme. Likevel var jeg også ganske sikker på at det måtte være ikke-norske attentatmenn som sto bak terroren 22. juli, og tanken gikk til islamske fundamentalister. Det er ikke rart i det hele tatt; folk trekker slutninger ut fra deres eget erfaringsgrunnlag- og man er "vant" til at om terror forekommer og bomber sprenges, så er det veldig ofte i forbindelse med muslimske grupperinger og mennesker fra ikke-vestlige kulturer. Hvor ofte ser man slike gærninger som Breivik slå til? Det er jo det absolutte unntaket i vestlige land, og spesielt her i skandinavia (har vel vært en del hvite bombemenn i usa, f.eks)..

Anonymous poster hash: 0d8d1...042

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt overilt å dra rasismekortet pga at man antok en muslimsk gruppering sto bak. Jeg har aldri vært rasist og har selv vært medlem av organisasjoner som jobber for å bekjempe rasisme. Likevel var jeg også ganske sikker på at det måtte være ikke-norske attentatmenn som sto bak terroren 22. juli, og tanken gikk til islamske fundamentalister. Det er ikke rart i det hele tatt; folk trekker slutninger ut fra deres eget erfaringsgrunnlag- og man er "vant" til at om terror forekommer og bomber sprenges, så er det veldig ofte i forbindelse med muslimske grupperinger og mennesker fra ikke-vestlige kulturer. Hvor ofte ser man slike gærninger som Breivik slå til? Det er jo det absolutte unntaket i vestlige land, og spesielt her i skandinavia (har vel vært en del hvite bombemenn i usa, f.eks)..

Anonymous poster hash: 0d8d1...042

Det er ikke snakk om å anta at islmister sto bak, det er hva folk GJORDE og SA når de mistenkte islamistene. Tydeligvis ble det helt greit å trakkasere muslimer på gata og snakke dritt om dem, fordi man antok islamister hadde sprengt en bombe. Men hvis det er så, hvorfor var det ingen som rev nordmenn i håret og truet dem på livet når det ble kjent at en nordmann var terroristen?

'Alle' mistenkte islamister, men bare rasistene tok steget å vise hvor jævlige mennesker de egentlig er.

Anonymous poster hash: 5ca29...20c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å anta at islmister sto bak, det er hva folk GJORDE og SA når de mistenkte islamistene. Tydeligvis ble det helt greit å trakkasere muslimer på gata og snakke dritt om dem, fordi man antok islamister hadde sprengt en bombe. Men hvis det er så, hvorfor var det ingen som rev nordmenn i håret og truet dem på livet når det ble kjent at en nordmann var terroristen?

'Alle' mistenkte islamister, men bare rasistene tok steget å vise hvor jævlige mennesker de egentlig er.

Anonymous poster hash: 5ca29...20c

Rasistiske handlinger og tanker mot fremmede fremmedkulturelle er selvsagt noe annet, og en helt irrasjonell reaksjon. Det andre spørsmålet ditt blir ganske usaklig: hvorfor ingen rev nordmenn i håret? Fordi "alle" her til lands er nordmenn, de er majoriteten og da kan man jo ikke gå løs på alle rundt seg. Mørkhudete er i mindretall og skiller seg lettere ut. Og alle som kan noe om gruppepsykologi vet jo godt at man gjør minoriteter til syndebukker ut fra et minimalt gruppeparadigme-i dette tilfellet hudfarge/utseende. Det gjør det ikke mer greit å angripe fremmede selvsagt, men det forklarer kanskje hvorfor folk gjør slikt. man kunne jo sett for seg en reaksjon mot nordmenn i utlandet selvsagt, men det er vanskelig å se på noen at de er norske, og man kler eller ter seg heller ikke som tilhørende en spesiell gruppe om man er norsk (i motsetning til muslimer). Prøver ikke å forsvare det som sagt, for det er helt absurd å dømme noen uten grunnlag. Sier bare det ikke er rart at antakelsen om fremmedkulturelle attentatmenn kom.

Anonymous poster hash: 0d8d1...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasistiske handlinger og tanker mot fremmede fremmedkulturelle er selvsagt noe annet, og en helt irrasjonell reaksjon. Det andre spørsmålet ditt blir ganske usaklig: hvorfor ingen rev nordmenn i håret? Fordi "alle" her til lands er nordmenn, de er majoriteten og da kan man jo ikke gå løs på alle rundt seg. Mørkhudete er i mindretall og skiller seg lettere ut. Og alle som kan noe om gruppepsykologi vet jo godt at man gjør minoriteter til syndebukker ut fra et minimalt gruppeparadigme-i dette tilfellet hudfarge/utseende. Det gjør det ikke mer greit å angripe fremmede selvsagt, men det forklarer kanskje hvorfor folk gjør slikt. man kunne jo sett for seg en reaksjon mot nordmenn i utlandet selvsagt, men det er vanskelig å se på noen at de er norske, og man kler eller ter seg heller ikke som tilhørende en spesiell gruppe om man er norsk (i motsetning til muslimer). Prøver ikke å forsvare det som sagt, for det er helt absurd å dømme noen uten grunnlag. Sier bare det ikke er rart at antakelsen om fremmedkulturelle attentatmenn kom.

Anonymous poster hash: 0d8d1...042

De fleste muslimer jeg kjenner går i helt vanlige klær, de kunne også like gjerne vært grekere eller maltesere, som arabere og muslimer.

Anonymous poster hash: 1d112...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stilnet helt av. Vi konkluderte med at ingen hadde skyld for en gal manns gjerninger, men det gjalt bare om den gale mannen ikke var utlending. Vi fant ut av vi skulle bekjempe denne terrorismen ved å kjøpe roser, mens hadde det vært en muslim, skulle vi bekjempet det ved å jage kvinner med hijan og banke opp muslimske menn. Som det utrolig nok skjedde i timene etter angrepet.

Anonymous poster hash: 5ca29...20c

Det gjorde neppe det: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Jakten-pa-rasistvolden-etter-22juli-6751209.html

Anonymous poster hash: 1ce78...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde FrP vunnet det forrige valget ville aldri bomben ha skjedd. Men på grunn av all hetsing fra sosialistmedia så skjedde jo ikke det. Selv om de borgelige fikk flest stemmer forrige gang også. Det er et merkelig demokrati vi har, hvor det ikke er flertallet som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste muslimer jeg kjenner går i helt vanlige klær, de kunne også like gjerne vært grekere eller maltesere, som arabere og muslimer.

Anonymous poster hash: 1d112...26c

Ok, da kan jeg opplyse deg om at muslimer ofte bruker klesdrakter som niqab, hijab og at menn gjerne har kufi og kjortel? på den måten skiller de seg ut, i tillegg til at de er mørkhudete. Og nå blander du religiøs tilhørighet med nasjonalitet, muslimer kan gjerne komme fra ulike land men det man gjerne kjenner dem igjen på er klærne. Håper det ble klarere for deg nå. Alt jeg prøver å forklare er hvorfor muslimer ble hetset og ikke nordmenn- de skiller seg ut fra majoriteten og enkelte har dessverre en tendens til å skjære alle over en kam. Ikke mer riktig av den grunn dog..

Anonymous poster hash: 0d8d1...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig å lese denne tråden i dag. Jeg fulgte ikke KG på den tiden, så det er første gang jeg leser disse innleggene (og jeg har mer enn 70 sider igjen). Jeg var, og er fremdeles, aktiv på et internasjonalt musikkforum der man også diskuterer nyheter, og jeg fant fram til hva som ble skrevet den aktuelle dagen. Vi var særlig fire nordmenn som var aktive, og jeg ser nå at vi begynte å lure på om det var en høyreekstremist som opererte alene klokka 20.06 norsk tid (det var faktisk jeg som luftet tanken, selv om jeg fremdeles hadde mer tro på at aksjonene hadde sammenheng med Libya eller Afghanistan).

Senere samme kveld skrev en annen nordmann om hvor lett det var å lage en bombe med kunstgjødsel ("fertilizer bomb") og om hvor lett det egentlig var å komme seg kjapt fra Oslo sentrum til Utøya, og han konkluderte med dette: "Er det mulig for én gærning å gjennomføre et slikt angrep? Svaret er et ubetinget ja." (jeg har oversatt sitatet fra engelsk)

Han bor i Skottland, jeg bor i Hellas, men nettet gjør det mulig å følge med nesten uansett hvor du er. Absolutt alle som deltok i ordskiftet, lot være å dele ut skyld før vi visste hvem som sto bak. I denne tråden ser jeg at det var hauger av folk som uttalte seg skråsikkert uten å ha noen som helst peiling. En kjempestor takk til Vampen, som aldri trakk forhastede konklusjoner (iallfall ikke som jeg har sett), og en kjempestor klem til Yvonne og alle andre som mistet mennesker de var glad i 22. juli 2011.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde FrP vunnet det forrige valget ville aldri bomben ha skjedd. Men på grunn av all hetsing fra sosialistmedia så skjedde jo ikke det. Selv om de borgelige fikk flest stemmer forrige gang også. Det er et merkelig demokrati vi har, hvor det ikke er flertallet som bestemmer.

Det blir litt som å si at hadde Quisling vunnet valget i 1936 hadde ikke Tyskland invadert oss. Det ville uansett vært mange steder en person som Breivik ville kunne plukke ut. Han har selv nevnt disse, dessuten var det nok viktigst for ham å bare gjøre en terror aksjon som var så stor og skrekkelig at den skulle skape reaksjoner.

Har han lykkes, ingen ting er forandret med unntak av masser av ødelagte familier til helt uskyldige mennesker.

Kanskje demokratiet er akkurat slik av en spesiell grunn og at det ikke er så merkelig. En fin oppgave kunne være for deg å finne ut hvorfor er stemmerettsreglene slik som de er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 6 år senere...
På 22.7.2011 den 15.49, Gjest Gjest skrev:

Multikulturell berikelse. Akkurat som våre politikere ønsket.

 

På 22.7.2011 den 15.43, Gjest Vampen skrev:

 

AlJazeera får det også til å høres ut som om det er snakk om en bombe, i forhold til de litt mer ulne beskrivelsene i norske medier. Men nå er vel AJA kjent for å være litt cowboy..

 

VG skriver nå "Hele Regjeringskvartalet er knust - hele bygningen er smadret fra topp til bunn.". Det høres jo ikke akkurat ut som småtteri..

 

På 22.7.2011 den 15.49, Gjest Vampen skrev:

Det er vel for tidlig å begynne å spekulere i hva som har skjedd, men jeg må si jeg lurer veldig. Ser flere tenker på Mullaen mens gubben min holder på å gå av på midten pga Gaddafi-angst.. Får håpe det ikke er noe slikt i det hele tatt.

 

På 22.7.2011 den 15.59, Kitsune skrev:

Det kommer vel av at AlJazeera visste om dette på forhånd :gjeiper:

 

På 22.7.2011 den 16.04, Gjest Vampen skrev:

Diskusjonen går på libyske sider om det kan være Gaddafi som har gjennomført truslene.. Jeg vet ikke helt hva jeg tror. Har vi hatt andre trusler hengende over oss i det siste?

 

På 22.7.2011 den 16.14, AnonymBruker skrev:

"Beklager" å si det, men kanskje på tide at vi sortere ut hvem som er i landet vårt.

 

På 22.7.2011 den 16.09, Gjest Apis skrev:

Virker heldigvis ikke som det er noen døde

 

På 22.7.2011 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når man tror innførsel av hundretusenvis av ikke-vestlige på én generasjon vil gå seg til.

 

På 22.7.2011 den 16.44, Gjest Gjest skrev:

La sorteringen begynne sier jeg bare...

 

Blir så jævla forbanna!! Nå MÅ vi folket stå samlet og KREVE handling!

 

På 22.7.2011 den 16.48, Gjest1 skrev:

Kan banne på at nå kommer media til å finne godt integrerte muslimer som mener dette er helt forferdelig.

 

På 22.7.2011 den 16.59, Yme skrev:

 

 

Samma her... Sånt kommer så mye oftere fra den kanten av verden, så det hadde vært overraskende om det ikke var det. Jeg kan liksom ikke se for meg at det er partysvensker som står bak det her :gjeiper:

 

På 22.7.2011 den 17.14, Gjest Vampen skrev:

 

Jeg tenker på samme måte. Jeg syntes dette stemmer helt med f. eks AlQaida. AlQaida har historisk sett bombet steder med masse folk, WTC tidlig på arbeidsdagen, morgenrushet i London ect. Her har man bombet hjertet av det politiske Norge, på en fredag, på slutten av arbeidsdagen midt i fellesferien. Ut i fra AlQaidas historie skulle man tro Karl Johan var et langt mer logisk valg. Og om dette er religiøst, hvorfor et politisk mål?

 

Nei, dette lukter politisk. Jeg skal ikke spekulere for mye, men jeg klarer helt å fri meg helt fra tanken om Gaddafi. Han har nylig truet NATO, og av NATO-landene involvert i Libya, hvilket er det enkleste målet?

 

Uansett, er det Al Qaida (eller andre islamist-grupper) kommer de til å ta på seg ansvaret i løpet av kort tid. Er det Gaddafi, så kommer han IKKE til å ta på seg ansvaret. Så vi får se..

 

På 22.7.2011 den 17.19, AnonymBruker skrev:

jeg bor 12min unna. Skjelven og kaos i hodet.Sinna merker jeg,vil "ta noen" .Uff minst 2 mennesker døde

 

Hvem faaan gjør slikt? Lager en bombe for bevist å skade eller drepe flest mulig?

 

 

Håper virkelig politikerne endelig får opp øya ang innvandring og hva slags drittfolk vi slipper innenfor våre grenser.Ikke faan om dette er noe gasskolbe som har sprengt.

 

På 22.7.2011 den 17.27, AnonymBruker skrev:

jeg er ikke rasist, jeg er rasebevisst. Nå får vi igjen for å ha hatt nisselua over øynene.

 

På 22.7.2011 den 17.32, Gjest Gjest skrev:

Det er ikke nok med at faenskapet voldtar, raner, banker opp og stikker ned uskyldige mennesker i Norge, men nå bomber de oss og? Se hvor fredelig Norge var før vi startet innvandringen, den tiden får vi aldri tilbake. Velkommen til det nye multikulturelle Norge, det kommer bare til å bli værre.

 

På 22.7.2011 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Dette er utrolig trist. Vi trenger ikke enda mere mistenksomhet og splid mellom folk.

 

Jeg regner med at FrP vant valget nå.

 

På 22.7.2011 den 18.32, Green Lady skrev:

Jeg kan ikke tro annet enn at det er Arbeiderpartiet som er målet, med tanke på det som skjer i Oslo sentrum, samt det som skjer på Utøya.

 

På 22.7.2011 den 18.46, Gjest Vampen skrev:

 

AP er en ting, de har makt! Men AUF?

 

Nå skjønner jeg egentlig mindre og mindre.. Om dette henger sammen, så syntes jeg det virker snålt om en eller annen skummel internajonal terrorist skulle ha interesse av AUF! Kan dette være en av våre egne raringer?

 

På 22.7.2011 den 19.12, Mynona skrev:

Den videoen på youtube var på polsk, så at det var en høy blond mann på utøya kan jo ha vært en polakk?

 

Ikke vet jeg... Vet ikke helt hva polakker har i mot oss men...

 

På 22.7.2011 den 19.16, sebastianen skrev:

Vi får se.....

 

På 22.7.2011 den 19.25, Spiralis skrev:

 

Jeg foreslår at vi avventer til vi har fakta å forholde oss til. Vedkommende er pågrepet i live så da finner vi tidsnok ut hva slags person det er, være seg høyreekstrem eller Islamist.

 

På 22.7.2011 den 20.10, Gjest HunterLady skrev:

 

NEPPE!

 

Dette er uten tvil terrorhandlinger.

 

På 22.7.2011 den 20.18, Superbad skrev:

Han kan vel være muslim selv om han har nordisk utseende. La oss ikke skjære alle svartmuskede menn over én kam :)

I kveld har jeg bladd gjennom de første 20-30 sidene.

Forvirrelsen. Sjokk. 
Sinne. Rasisme.

Sjokk igjen, når dødstallene begynte å stige. Vantro at mediene sier et så høyt tall som 30. Hvorfor skal de rapportere så usikre tall?

For en forferdelig dag det var, og er. Virker ennå uvirkelig. Så urettferdig. Så umenneskelig at noen kan drepe andre på kloss hold.

Nå... Fortvilelse. Folk var så bastante på at det var pga innvandring. Måtte være en muslim se! Nordisk? Kan fortsatt være muslim!

Man skulle tro at verden hadde endret seg. Men det er blitt verre. Istedenfor å bygge broer og la mennesker være mennesker, ikke vi og dem, så skyter rasismen i været og polariseringen er verre enn noen gang.

Flyktningkrisen i 2015 skapte flere ABB-er, heller enn å tenke hvordan kan vi alle leve side om side. Virker som at noen tror at mistro og hat er en god måte å skape et velfungerende og inkluderende samfunn for alle uansett rase, tro, etnisitet og legning.

Men jeg håper ennå. At de som deler propaganda fra D og R (orker ikke skrive navnene for å unngå at flere skal oppdage sidene), slutter med det. Slutter å lese nyheter med agenda. Slutter å la seg fyre og mate egne perspektiver med bekreftelsesnyheter. Vi må tro på demokratiet. Ytringsfrihet. Ensidige nyheter gagner ingen. Mener du at nyhetssidene mangler en stemme, tips de! Bli en journalist selv om mulig! Alle journalister er på utkikk etter nye vinklinger og perspektiver. Alle journalister streber etter balanse. Det gagner ingen å ha et ensidig fokus. Alle sider må frem.

Tankene mine går til ofre og pårørende på denne dagen. Vi glemmer aldri ❤️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tunaen skrev:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I kveld har jeg bladd gjennom de første 20-30 sidene.

Forvirrelsen. Sjokk. 
Sinne. Rasisme.

Sjokk igjen, når dødstallene begynte å stige. Vantro at mediene sier et så høyt tall som 30. Hvorfor skal de rapportere så usikre tall?

For en forferdelig dag det var, og er. Virker ennå uvirkelig. Så urettferdig. Så umenneskelig at noen kan drepe andre på kloss hold.

Nå... Fortvilelse. Folk var så bastante på at det var pga innvandring. Måtte være en muslim se! Nordisk? Kan fortsatt være muslim!

Man skulle tro at verden hadde endret seg. Men det er blitt verre. Istedenfor å bygge broer og la mennesker være mennesker, ikke vi og dem, så skyter rasismen i været og polariseringen er verre enn noen gang.

Flyktningkrisen i 2015 skapte flere ABB-er, heller enn å tenke hvordan kan vi alle leve side om side. Virker som at noen tror at mistro og hat er en god måte å skape et velfungerende og inkluderende samfunn for alle uansett rase, tro, etnisitet og legning.

Men jeg håper ennå. At de som deler propaganda fra D og R (orker ikke skrive navnene for å unngå at flere skal oppdage sidene), slutter med det. Slutter å lese nyheter med agenda. Slutter å la seg fyre og mate egne perspektiver med bekreftelsesnyheter. Vi må tro på demokratiet. Ytringsfrihet. Ensidige nyheter gagner ingen. Mener du at nyhetssidene mangler en stemme, tips de! Bli en journalist selv om mulig! Alle journalister er på utkikk etter nye vinklinger og perspektiver. Alle journalister streber etter balanse. Det gagner ingen å ha et ensidig fokus. Alle sider må frem.

Tankene mine går til ofre og pårørende på denne dagen. Vi glemmer aldri ❤️

Rart å lese sine egne meldinger igjen, så mange unge som måtte bøte med livet, sjokk, uvirkelighet og totalt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg husker den fredagen, som om det var i går. Nøyaktig hvor jeg var, og også de tankene jeg gjorde meg.

Min første tanke var også at dette var ekstremister - religiøse fanatikere som gjør hva som helst i religionens navn. Det var nærliggende for meg å tenke at det var muslimer som stod bak, ut fra det trusselbildet som fantes da.

Jeg synes egentlig det blir litt feil å si at det er rasisme å tenke det - jeg sier jo ikke at fordi det finnes noen radikale fanatikere så er alle muslimer det. Ikke skuler jeg stygt på noen jeg antar er muslim heller fordi en annen muslim er fanatiker.

Så viste det seg at det var en helnorsk fyr fra Norge med ytre høyre sympatier og med ganske forvrengt syn på mennesker, seg selv og hva slags rettigheter man kan tillate seg fordi en er uenig med politikken som føres i landet. Selv om det var grusomt det han gjorde og ikke kan tilgis på noe som helst vis, så var jeg lettet over at det ikke var muslimer som stod bak nettopp fordi det ville ført til ytterligere stigmatisering.

Men uansett hvem det er som gjør en så grufull gjerning og uansett grunn til at man gjør det, så hjelper ikke det de som ble utsatt for dette terrorangrepet - enten det er de overlevende eller de pårørende som i dag ser tilbake på den grufulle fredags ettermiddagen.

Måtte vi aldri glemme! :dagens-rose:

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...