Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Ser ut som vi begge ligger godt an da!

Ja, god diskusjon er det viktigste..og føler hele oppgaven står og faller på at diskusjonen fungerer! Har en tendens til å skrive veldig lange og knotete setninger, med veldig passivt språk. Å jobbe mot dette er også hardt, siden god flyt i teksten er alfa og omega..

Heldigvis skiver jeg om noe interessant, det er en liten motivator.

Ja tror det kan bli vanskelig å få en god flyt på diskusjonen. Få se og lære litt av andre masteroppgaver. Huff har 3 eksamener ved siden av så spørs hvordan det kommer til å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arg. Ligger her og prøver å få noen tanker om hvordan jeg skal gjennomføre studiet. Det står helt stille :(

Hva slags master skal du gå/eller går du? og hva er dine tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med språk og sånt: jeg har blitt så lei av min egen skrivestil nå! Håper det føles litt spenstigere for en ny leser enn det gjør for meg for tiden... :fnise: (Men jeg kan jo nesten ikke skifte skrivestil sånn helt plutselig midt i oppgava - og noen gjentakelser må det jo bare bli i en såpass lang tekst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, i studiehåndboka står det at masteroppgaven må være på om lag 100 sider.

Jeg er helt enig i deg at det er bedre å skrive bra enn langt, men tydeligvis så skal en viss masteroppgave være så lang.. Hvor mange studiepoeng er masteroppgaven din? Kan jo være forskjell på det også.. Jeg har 45 studiepoengs master

Vi har også 45 sp master og oppgaven skal være på 100 til 120 sider om vi velger å skrive "monolog". Heldigvis har de åpnet for å skrive som artikkel nå, og da kommer man unna med en rundt 60 sider til sammen. Forøvrig har mitt institutt noen av de høyeste kravene, som igjen fører til at svært få leverer på normert tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også 45 sp master og oppgaven skal være på 100 til 120 sider om vi velger å skrive "monolog". Heldigvis har de åpnet for å skrive som artikkel nå, og da kommer man unna med en rundt 60 sider til sammen. Forøvrig har mitt institutt noen av de høyeste kravene, som igjen fører til at svært få leverer på normert tid :)

Hva slags institutt er dette? (og hvordan vet du at de har de høyeste kravene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags institutt er dette? (og hvordan vet du at de har de høyeste kravene?)

Et veldig lite institutt, så jeg ønsker ikke å si her hvilket. Vistnok skal de stramme inn fra og med høstens kull og være mye mer sparsomme på å gi utsettelser. Har forhørt meg med veldig mange andre om hva deres krav er/var. Det letteste jeg fikk høre om er 30 siders artikkel på 60 studiepoeng. Fåtallet skriver så mye som "vi" og de som gjør det har også oppgave på 60 studiepoeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har instituttet ditt blokkundervisning Strawberrygirl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så store forskjeller det er. Jeg skriver 60poengs master og oppgaven skal være på 70-110 sider (noe som nesten føles som for lite..). Men uansett sideantall er det jo kvaliteten som teller (dessverre ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvordan det?

Da er det ikke samme institutt :) Da er det i alle fall to plasser som har det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så store forskjeller det er. Jeg skriver 60poengs master og oppgaven skal være på 70-110 sider (noe som nesten føles som for lite..). Men uansett sideantall er det jo kvaliteten som teller (dessverre ;) ).

Ja, er store forskjeller ute å går :) Så har du et par som teller ord/tegn og ikke sider også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke samme institutt :) Da er det i alle fall to plasser som har det slik!

Ja, det er nok flere institutt som har tilnærmet lik linje å kjøre masteroppgaver på. Dessuten finnes det jo utrolig mange instiutt her i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok flere institutt som har tilnærmet lik linje å kjøre masteroppgaver på. Dessuten finnes det jo utrolig mange instiutt her i Norge ;)

Det gjør det, men kun ett har den masterretningen jeg tar :) Derfor jeg måtte sjekke :)

Men uansett, jeg skriver artikkel og er snart i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags master skal du gå/eller går du? og hva er dine tanker?

Jeg går master i organisasjonspsykologi. Skal levere prosjektbeskrivelse nå i april.

Skal skrive om endringsmotstand i omstillingsprosesser, og om det kan betraktes som noe iboende mennesket eller om det sier noe om selve kvaliteten på omstillingen, men jeg får ikke det helt til å "stemme" hvordan jeg skal gjennomføre det når jeg ser på den ut fra problemstillingen jeg har nå. Jeg vil ha kvantitativt - siden jeg syns kvalitativt er kjedelig :sjenert:

Har sendt mail til veileder for å se om han har noen ideer (noe han helt sikkert har!), men det er så kjedelig å vente.... Må få noe som ligner et prosjekt snart :fnise:

Edit: Jeg innså nå at den første posten min kunne tolkes som at jeg ikke visste hvordan jeg skulle gjennomføre selve masteren, men det er altså studiet.. som i prosjektet :ler:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det et totalt omfagn på ca. 60 - 100 sider på monografi, og artikkelform skal være det samme. Selve artikkelen skal ikke overskride 30-40 sider. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, sliter med diskusjonen. Syntes det er vanskelig å begynne og vanskelig å vite hva man skal ha med i oppgaven.. Noen andre som også sliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som har skrevet diskusjonen? Hvor lang tid brukte du? (realfag mest relevant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter en del med diskusjonen jeg også.. men for å komme i gang kan det jo være lurt å oppsummere kort hva resultatene var (veldig kort) for så å for eksempel stille forskningsspørsmålet på nytt, og så begynne å diskutere resultat for resultat. litt vanskelig å si når jeg ikke vet hva det er du har gjort osv. Men jeg har diskusjonen min etter en modell som passet til mine funn.. for da diskuterer jeg funnene i den modellen, samtidig som jeg trekker inn teori som støtter opp mot det jeg diskuterer..

Jeg begynte plutselig å tenke på forord i masteroppgaven. Jeg har lest en del oppgaver, og der står det alltid at man takker veileder for en kjempe jobb og god veiledning osv osv. Jeg er ikke fornøyd med min veileder, og syns ikke hu har tatt seg ordentlig tid til meg. Når jeg har møtt henne har hun vært super stressa og bare svart kort på det jeg har spurt om, og så har hun rushet ut igjen.. Ikke noe interesse av å skape en relasjon eller noe slikt. Hører om andre medstudenter som sitter å diskuterer om tema på oppgaven, funn, resultater osv i flere timer.. Så det er forskjell, og lurte litt på hvordan jeg skal "takke" en veileder jeg ikke er fornøyd med.. Hun forventer jo sikkert å bli nevnt i forordet..Noen som har noe lignende tanker/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man nevne veileder i forordet? Er det et "krav"?

Litt OT: Jeg syns det var litt morsomt når jeg fant ut at jeg hadde blitt nevnt i et forord, som den beste motivatoren, så jeg fortjente tydeligvis en plass med fullt navn i forordet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man nevne veileder i forordet? Er det et "krav"?

Litt OT: Jeg syns det var litt morsomt når jeg fant ut at jeg hadde blitt nevnt i et forord, som den beste motivatoren, så jeg fortjente tydeligvis en plass med fullt navn i forordet :fnise:

hehe, så morro :)

Jeg trur ikke det et krav, men alle oppgaver jeg har lest gjør det.. så føler hvertfall det er en uskreven regel om å takke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...