Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er en tråd for masteroppgaveskriving, men jeg tenkte det kunne være interessant med en generell tråd for som skal eller holder på med master.

Kunne vært interessant å høre andres erfaringer og hva dere studerer.

Jeg begynner på master nå til høsten, skal ta master i engelsk. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Jeg slenger meg på nå, selv om jeg ikke skal begynne på masteren før til neste år, da jeg skal ta et års permisjon for å være med jenta mi. Skal uansett drive med forberedende til masteren i løpet av året, mens jeg er med jenta. Håper ikke det gjør noe at jeg er med her. :sjenert:

Har forøvrig kommet inn på masteren i oseanografi. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er en tråd for masteroppgaveskriving, men jeg tenkte det kunne være interessant med en generell tråd for som skal eller holder på med master.

Kunne vært interessant å høre andres erfaringer og hva dere studerer.

Jeg begynner på master nå til høsten, skal ta master i engelsk. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Kan jeg spørre hva du skriver om? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du skriver om? :)

Hvis du mener masteroppgave, så har jeg ikke begynt enda. Det er ikke før andre året. Første året er emner, hvor jeg blant annet har valgt "Amerikansk konspirasjonslitteratur gjennom tidene", noe jeg gleder meg veldig til. ;)

Når det gjelder masteroppgaven så har jeg veldig lyst til å enten sammenligne et par utvalgte dialekter i Storbritannia eller sammenligne konspirasjonslitteratur i USA og Storbritannia. Hadde vært veldig morsomt, jeg har mange idéer. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på nå, selv om jeg ikke skal begynne på masteren før til neste år, da jeg skal ta et års permisjon for å være med jenta mi. Skal uansett drive med forberedende til masteren i løpet av året, mens jeg er med jenta. Håper ikke det gjør noe at jeg er med her. :sjenert:

Har forøvrig kommet inn på masteren i oseanografi. :sjenert:

Høres spennende ut, er det slik at oseanografi studerer hav og sjøer? Noe innenfor biologi? :sjenert:

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Høres spennende ut, er det slik at oseanografi studerer hav og sjøer? Noe innenfor biologi? :sjenert:

Mvh Yvonne :heiajente:

Oseanografi er læren om havenes og sjøenes dynamikk, både fysisk, kjemisk og biologisk. Det jeg skal spesialisere meg i er kjemisk og biologisk rettet. Det jeg kommer til å se på er kjemisk transport mellom atmosfære og hav, og hvordan stoffer som karbondioksid og nitrat (et eksempel på mange stoffer) sendes rundt i havet. Vi må også kunne noe om biologien, da det er så mange biologiske faktorer som fører til at den kjemiske strukturen er som den er.

Beklager at det ble en "lang" forklaring, er bare så fascinert av dette. :fnise:

Endret av Delphina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oseanografi er læren om havenes og sjøenes dynamikk, både fysisk, kjemisk og biologisk. Det jeg skal spesialisere meg i er kjemisk og biologisk rettet. Det jeg kommer til å se på er kjemisk transport mellom atmosfære og hav, og hvordan stoffer som karbondioksid og nitrat (et eksempel på mange stoffer) sendes rundt i havet. Vi må også kunne noe om biologien, da det er så mange biologiske faktorer som fører til at den kjemiske strukturen er som den er.

Beklager at det ble en "lang" forklaring, er bare så fascinert av dette. :fnise:

Bare hyggelig med lang forklaring. Jeg har faktisk studert naturfag på høgskolen og syntes det generelt var veldig gøy, så jeg har ingen problemer med å forstå at man kan bli oppslukt når man finner sine "felt". Selv blir jeg veldig oppslukt av å studere dialekter, spesielt britiske. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Bare hyggelig med lang forklaring. Jeg har faktisk studert naturfag på høgskolen og syntes det generelt var veldig gøy, så jeg har ingen problemer med å forstå at man kan bli oppslukt når man finner sine "felt". Selv blir jeg veldig oppslukt av å studere dialekter, spesielt britiske. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Naturfag er bare gøy, har alltid vært fascinert av hvordan ting i naturen fungerer. At jeg skulle ende opp på den linja jeg gjorde var bare tilfeldig, men det er bare så utrolig mye interessant å studere.

Hvilke dialekter synes du er de fineste? Vet at det er et vanskelig spørsmål, men det er enkelte britiske dialekter som har en sjarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturfag er bare gøy, har alltid vært fascinert av hvordan ting i naturen fungerer. At jeg skulle ende opp på den linja jeg gjorde var bare tilfeldig, men det er bare så utrolig mye interessant å studere.

Hvilke dialekter synes du er de fineste? Vet at det er et vanskelig spørsmål, men det er enkelte britiske dialekter som har en sjarm.

Litt som meg, jeg var en gang i tiden en som hatet engelsk, hehe. ;)

Oi, det er vanskelig å si hvilken dialekt jeg synes er finest, det er egentlig mye som fascinerer meg med dialekter. Jeg synes det er spennende med de som f.eks forandrer sin dialekt, som bruker en mer tilnærmet "Oxford English", hvis man kan si det på den måten. Ellers er det så mange at jeg ikke klarer å velge én, men jeg synes det er spennende å være i London og lytte til alle de forskjellige aksentene/dialektene/sosiolektene. I York har de også en spennende dialekt, synes jeg. "Glasgowiansk" dialekt er litt kult, uten at jeg helt vet hvorfor. Det er noe med uttrykkene de bruker, og at jeg hadde en fantastisk foreleser fra Glasgow som lærte meg veldig mye.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuu, jeg kan bli med her! :hoppe:

Etter mye venting (føltes det ut som) fikk jeg endelig svar på at jeg hadde kommet inn på master i spesped, og skal fordype meg i utviklingshemning. Det blir heftig og hardt, men jeg gleder meg veldig til å studere et "smalt" felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :) Jeg skal bli lærer selv, og du PecanPie skal studere noe jeg faktisk alltid har kunnet tenkt meg å studere. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på her :hoppendeglad:

Jeg begynner på master  nå i høst. Tenk at jeg har blitt masterstudent jeg også :nigo:

Det er oppstart 23. august, men jeg skal prøve å sette meg inn i masterlivet lenge før.. jeg er altfor nysgjerrig til å vente så lenge! Gleder meg utrolig masse!

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei!

Jeg skal starte på mitt andre år på engelsk master, dvs. selve masteroppgaven! Gleder meg veldig til å få kommet tilbake på skolen nå, brukte slutten av forrige semester til å sette sammen prosjektbeskrivelsen. Det var utrolig deilig å endelig få snevret inn idéen min til noe ordentlig spesifikt, og få den godkjent av instituttet! Da er man virkelig i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på master! Har kikka litt på fag og ser at alle fagene jeg har lyst til å ta kun går til våren, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.. Hadde lyst til å ta prosjektskisse til våren, men frykter at jeg må ta det nå i høst.. Det og metode eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på master! Har kikka litt på fag og ser at alle fagene jeg har lyst til å ta kun går til våren, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.. Hadde lyst til å ta prosjektskisse til våren, men frykter at jeg må ta det nå i høst.. Det og metode eller noe.

Åj, heldig som har valgfag, selv om du ikke finner ut hva du vil ta. Vi har kun obligatoriske fag; og jeg gruer meg fryktelig til metodefaget i høst! Det er delt eksamen i kvalitativ og kvantitativ, teller 50/50 :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har tatt et metodefag på 100nivå på SV, og det var faktisk ganske kjekt. Det krever litt arbeid men for oss som studere myke fag var det litt gøy når tallene og sånn funka og "gikk opp".

Ble forresten oppringt i dag, angående en jobb jeg hadde søkt på.. Skal ha intervju på mandag, og er fryktelig spent. Er et årsvikariat , så dersom jeg får tilbudet vil jeg ta den - men er det noen som vet hvordan det blir med masteren da? Kan jeg ta permisjon i et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte trekke opp denne tråden litt. Hvordan går det med dere masterstudenter? :hoppe:

Jeg er så utrolig fornøyd med masteren! Både masterklassen og fagene. Vi har startet smått, men det er full fart med oppgavene allerede. Jeg har tre fag i år. I det ene faget er det to muntlig eksamen (iiik!), i det andre er det en muntlig fremføring + oppgave, og det siste er det hjemmeeksamen + skoleeksamen. Det blir litt av en utfordring, men utrolig spennende! Spesielt med all den friheten til at vi kan skrive HVA vi vil på oppgavene, så lenge vi holder oss innenfor pensums rammer.

Håper alle dere andre har hatt en bra start på skoleåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg fikk permisjon fra min master, så jeg er ikke særlig aktiv. Som dere ser, så er det ikke særlig lenge til jeg får hendene fulle. Sitter og sorterer i tidligere notater, sånn at jeg gjør jobben lettere når jeg går til oppstart av mastergraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går, men akkurat nå er seg syk, så det er stressende! Skal ha en framføring på onsdag, så jeg kjenner at jeg blir bare stresset av tanken. Ellers er det mye å gjøre merker jeg, deilig å få det overstått på onsdag!

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...