Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Endelig kom det en skikkelig sommerdag med sol og varme! Men Frøken Fryd har hatt feber i to døgn, så formiddagen ble tilbrakt inne (Takk og lov for varmepumpa som vi monterte i fjor!) med is, barne-tv og sofakos. Lillemor synes heller ikke det er noe kjekt med denne varmen, så hun tok seg to lange lurer i dag. Og ettermiddagen/kvelden ble tilbrakt på jobb :eeeh:  Man blir ikke brun av sånt! Men jeg har bestilt slike dager til ferien om  uker, så det gjør ikke så mye ;) Det er jo uansett deilig med finvær etter en noe laber vår og start på sommeren!

 

Så, en liten oppdatering på tingenes tilstand:

 

Hus: Vi har revet ned en del veggplater (type gips) og byttet dem ut (med sponplater), byttet noen takess-plater på kjøkken og jentenes soverom, skiftet ut det elektriske anlegget, malt litt på Lillemor sitt rom, flyttet på en vegg i hallen og bygd en liten "halv-vegg" på kjøkkenet mot stua, og nå er det stort sett litt tapetsering, få satt opp kjøkkenet og skiftet gulv på 80% av gulvsflata som gjenstår. Skal bli så deilig når det er i orden, og jeg håper vi kan flytte inn i månedsskiftet juli/august. Det er hovedsakelig Mannen som har gjort jobben (med god hjelp av faren og broren sin et par timer her og et par timer der), mens jeg har tatt meg av barnepass ;) Egentlig ganske greit i og med at det for det meste har blitt gjort ting som er inni veggene og som jeg har lite peiling på, men litt maling har jeg gjort, og tapetsering kan jeg sikkert også få til. Jeg har ihvertfall lyst til å bidra litt jeg også. Men når vi må kjøre 20-25 min hver vei til huset, og jeg er på jobb hver dag, så begrenser det seg litt med hva vi får gjort. Men det blir! Og jeg gleder meg! :tommel:

 

Frøken Fryd: Hun har rukket å bli tre år og jeg synes det er uvirkelig at vi har hatt henne så lenge, men samtidig så kort tid! Men det er fremdeles fantatsisk å følge med på denne utviklingen. For ett år siden var hun nybakt storesøster og når jeg ser på bildene ser jeg hvor mye større hun har blitt. Etter at jeg begynte å jobbe igjen har jeg merket at hun har enda mer behov for mamma'n sin. Kanskje fordi jeg innimellom ikke er hjemme om kvelden pga seinvakt, men også fordi tiden sammen blir så begrenset og den må i tillegg deles med lillesøster. Hun legger seg som regel i 20-tiden, og våkner i 06:30-07:30-tiden.

 

Lillemor: Ett år allerede! Hun "prater" mye, og det morsomste hun vet er å leke "boppe" - bø! Da holder hun for øynene i et halvt sekund før hun storgliser og sier bø på sin herlige, uskyldige måte. Og så er det selvsagt veldig gøy å plukke opp ting og strekke seg mot oss og si "her/der" og "takk". Og så skal vi naturligvis gjøre det samme tilbake ;) Frøken Fryd gikk når hun var 10 mnd, men Lillemor går ennå ikke på egenhånd. Hun reiser seg enkelt opp og har kontrollerte "nedstigninger", men hun vil ikke slippe seg. Hun går fint med Brio-vogna, og det har skjedd to ganger at hun ikke har vært oppmerksom på at hun har sluppet taket i noe, men da har hun allikevel stått ganske fjellstøtt, så det kommer vel i løpet av sommeren. Håper jo at hun kan gå når hun begynner i bhg, for enkelhets skyld. Vi ammer fremdeles om natta... Det vil si, inntil forrige helg. Da var jeg og Mannen i nabobyen for natta, så da ble det ikke noe pupp. Og siden det har jeg holdt hardt på det. Kun amming ved leggetid i 19-tiden og om morgenen i 6-7 tida. Hun er flink til å smake på ting, og i motsetning til storesøster så har middag på glass aldri vært aktuelt. Og det er jo greit, for vi andre spiser jo normal mat, så hun får det i oppskjærte biter og er fornøyd med det. Men ingen av jentene er noen matvrak akkurat. Og for å sammenligne de to (er det i det hele tatt mulig å unngå med søsken?) en gang til, så var Lille mor 6 cm og 600g mindre enn storesøster på ettårsdagen sin.. Synes det var mye, men de følger jo hver sine kurver, og det er jo det som teller. Hun har vel bare fått de lave genene da, fra mormorsiden og bestemorsiden :tongue:

 

Mannen og jeg: Lite tid til hverandre, og jeg har liksom ikke hatt den helt store lysten, men forrige helg fikk vi endelig en totat barnefri kveld/natt og det gjorde godt. I tillegg skal vi på en hotellovernatting denne helgen, alene, så det skal vi nyte. Merker jo hvor herlig det er å holde i hånda når vi går ute, kysse mer, kose mer, klemme mer, ha mer :humpe::sjenert::smilorange: , prate om andre ting enn barn og hus. Rett og slett bare få være kjærester :hjerte: I tillegg drømmer vi om en langweekend alene, men det sitter litt lengre inne enn én natt, så vi får se. Kanskje i høst eller til våren igjen :)

 

Synd å måtte gå og legge seg når man egentlig kunne tenkt seg å sitte ute i varmen sammen med Mannen, men pliktene kaller i morgen tidlig, så det er vel bare å finne senga :sove:  Og så får jeg ta meg en skikkelig  KG-runde i morgen! :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Hei og hå! Tiden flyr, og vi er fremdeles uten nett her i huset, så KG er ikke prioritert. Men vi har det bra, og nyter det å endelig bo i et eget hus med hage. Fremdeles en del jobb som gjenstår, bl.a. pga fuktskade på badet (og forsikringsgreiene er jo et eneste stort byråkrati, så Ting Tar Tid), men vi har det heldigvis ikke travelt, og noe må man jo ha å pusle med :ler:

Neste helg skal Mannen og jeg på langhelg til Stockholm - alene - og det blir deilig! Min lille påskjønnelse til han som har jobbet dag og natt med huset i sommer, mens jeg stort sett "bare" har planlagt, gjort noe småtteri og passet barn (ALL ære til aleneforeldre...)

Skriver mer senere :) Ha en fin søndag, folkens! :sol:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Det er mye som skjer på 9 måneder (siden sist innlegg), og den ferskeste nyheten er at jeg er gravid med nr. 3! :rodmer: Det er ganske nytt foreløpig, for jeg er i uke 8 (7+3). Formen kan jeg ikke klage på. Blir litt småkvalm hvis jeg er sulten, og jeg er naturligvis mye trøttere og blir fortere sliten enn normalt sett, søtsuget er langt fra like sterkt som vanlig (mistet lysten når jeg gikk med Frøken Fryd ihvertfall) men ellers er fortsatt kaffelysten tilstede (den forsvant med både Frøken Fryd og Lillemor i magen) og jeg føler meg oppblåst og at "alle" kan se at jeg er gravid :fnise: 

Vi har ikke fortalt det til jentene, og heller ikke familie og venner, men jeg gleder meg til vi skal gjøre det. Håper allikevel at vi klarer å skjule det noen uker til, men jeg er som sagt ganske oppblåst utover dagen, og magemuskler er det dårlig med :blush: Antageligvis kommer vi til å la Frøken Fryd være den som forteller det til familiene våre. Det tror jeg blir gøy for alle :lillesky:

Nå skal jeg lese litt i dagboken om de første ukene med Frøken Fryd og Lillemor i magen. Er jo litt gøy å sammenligne :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk, Mayami! :kyss2:

---

Og plutselig er jeg 15+2, og venter spent på UL om en måneds tid :) Svangerskapet har vært tøffere enn de to forrige så langt, og det er fordi jeg ikke merker spesielt mye til at energien kommer tilbake, selv om jeg har kommet inn i 2. trimester, og jeg har vært mye plaget med hodepine (BT har vært fint), småkvalme/uvelhet og trøtthet. Halebeinet kan bli litt vondt hvis det er travle dager på jobb, men sånn var det jo med både Frøken Fryd og Lillesøster også, og jeg håper jeg slipper bekkenløsning også denne gangen.

Jeg har mistet lysten på godteri (som i de andre svangerskapene, men da kom lysten tilbake rundt uke 12-13), og kaffe smaker heller ikke like godt som til vanlig (også likt med de to andre svangerskapene, men da kom også lysten tilbake i 2. trimester). Med Frøken Fryd var jeg uggen i ca. 2 uker, og med Lillesøster varte det i ca. 4 uker. Denne gangen varte det i ca. 6-7 uker, så jeg tør ikke tenke på å få nr. 4 en gang i fremtiden :ler: 

Det jeg derimot har hatt lyst på er salt/krydret mat (og potetgull/popkorn) og iiiskaldt vann (har laget maaaaasse isbiter, for å si det sånn). Det hjalp ofte å spise mat når jeg følte meg småkvalm, så det har blitt mye småspising og jeg har blitt fort sulten, men nå kjennes det ut som om det har gitt seg.

Magen har naturligvis kommet mye tidligere enn før, men det er først nå de siste 2 ukene at den ikke bare har føles oppblåst ut. Nå er det en liten gravidmage :blush:

Jeg begynte å kjenne noen små bevegelser ca. 13+4, noe som er ca. samme tidspunkt som med Lillesøster. Med Frøken Fryd var jeg ca. 15+5

Har ikke fått noen spesiell magefølelse på kjønn ennå, men vi (og spesielt Mannen) håper litt på at det skal bli en gutt. Men uansett er h*n hjertelig velkommen og høyt ønsket av oss alle fire :rodmer: Symptomene er mye likt de forrige svangerskapene, men også noe ulikt og dessuten av sterkere karakter enn med jentene, så det er vanskelig å si noe utifra det. Med Frøken Fryd hadde jeg jo tidlig jente-følelse, mens med Lillesøster trodde jeg først gutt, men noen uker før UL så fikk jeg en ganske sikker jente-følelse. Så vi får bare vente og se ;)

Jentene gleder seg veldig, ihvertfall Frøken Fryd som forstår litt mer hva det innebærer, men det er nok lenge å vente for henne. Jeg synes både det går fort og sakte, men nå som vi går mot jul kommer vel tida til å fly avgårde - og det er helt greit. Så får vi håpe formen holder seg noenlunde god også.

Har tenkt litt på fødselen og på et vis gruer jeg meg bittelitt, selv om jeg har vært igjennom det to ganger før. Første gangen visste jeg jo ikke hva det var og jeg var jo kjempeheldig som kom inn med 5cm og jentungen ute 2,5t etter at vi kom på sykehuset, mens med Lillesøster kom jeg inn med 7cm og 1,5t etter ankomst var hun ute. Begge gangene brukte jeg kun akupunktur som smertelindring/avslappende og synes igrunn begge fødslene har vært veldig greie (selv om det gjør ****** vondt) og jeg har sluppet unna med et par sting, men det som gjør at jeg gruer med bittelitt er fordi jeg husker så godt den tanken jeg hadde når minstefrøkna var født og jeg gikk for å ta meg en dusj, nemlig "ALDRI mer!" Jeg husker så godt at jeg mente det 110%! Men det må ha vært pga at jeg var sliten, hadde vondt og antageligvis var litt overveldet over at det gikk så fort og at vi nå var tobarnsforeldre. Enda godt jeg har et halvt år igjen å forberede meg på, og jeg håper i grunn at jeg også denne gangen kan komme inn med 5-7cm åpning og at det går fort (men ikke fortere enn sist!) Selv om vi har flyttet siden sist, så har vi like lang kjøretid til sykehuset og forhåpentligvis kjenner jeg også denne gangen når det er på tide å dra slik at vi ikke risikerer å a) komme inn med 2-4cm og måtte bli på sykehuset i mange timer før fødselen kommer ordentlig i gang, eller b) risikerer å føde i heisen opp til føden :ler:  Og så håper jeg at vi nok en gang har så flaks at vi ikke må opp om natta :tongue:  Riene har nemlig så smått begynt om morgenen med begge jentene, og de er født i 20- og 17-tiden. Ser for meg at det må være tøft å ikke få sove og så skulle føde i løpet av dagen, eller at riene kommer om dagen/kvelden og man føder seint på natt/tidlig morgen. Jeg MÅ ha søvnen min :ler:

Ja, ja, dette ble et langt innlegg, men nå har jeg ihvertfall en liten oppsummering for meg selv om ikke annet :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Uke 22+5 i dag, og vi vet at vi venter jente nr 3 :rodmer:

Jeg har hatt to fantastiske svangerskap tidligere, men denne gangen er det innmari mye tøffere. Jeg var jo lenge plaget med kvalme, hodepine og trøtthet, men de to førstnevnte har gitt seg. Sistnevnte er fortsatt sterkt tilstede og jeg sover/hviler MYE. Før jeg går på seinvakt, etter at jeg kommer hjem fra tidligvakt, og også noen dager når jeg har fri. Jeg er derfor 50% sykemeldt og har vært det i 3 uker nå etter at jeg endelig innså at det var på tide åtenke litt mer på meg selv. Har tatt masse blodprøver, men de har stort sett vært fine (litt lav D-vitamin, blodprosent såvidt innenfor grensen) og kan ikke forklare denne slitenheten jeg kjenner så sterkt på. Så jeg skal ha ny samtale med bedriftsjordmor og sjefen min neste uke og håper at det blir svangerskapspenger når sykemeldingen min går ut om halvannen uke. Var også hos JM (kommunal) i dag for første gang dette svangerskapet, og hun synes kanskje jeg burde prøve 100% sykemelding i 14 dager for å se om jeg kanskje kan hente meg inn litt mer. Og det er jeg forsåvidt enig i, men jeg vil høre hva bedriftsjordmor sier neste uke og ta det derfra...

Ellers kjenner jeg dult i magen flere ganger om dagen, og spesielt når jeg er i ro. Kjempekoselig. Mannen har ikke fått kjent så mye, og er nok heller ikke like interessert som første gang, men som JM sa til meg i dag så kunne det kanskje vært litt ekstra omsorg for meg om han hadde vist litt mer interesse. Og det er jo forsåvidt noe i det. Men jeg må nok kanskje også bli litt flinkere til å slippe ham til, for i og med at jeg er veldig sliten så har jeg også stort behov for meg-tid. Ikke lett den balansen der. Men om et par uker skal vi på en liten date med middag ute og påfølgende humorshow, og da håper jeg vi får barnepass til en hel natt, så vi kan ha litt mer kjærestetid enn bare de få timene. De trenger vi begge to :)

Jentene gleder seg til å få en liten lillesøster, men det er faktisk 2åringen som er mest opptatt av den voksende magen. Hun vil gjerne ligge inntil den i fanget, stryke på magen, kysse på magen og hun sier "babyen min" og "lillesøster min" :rodmer: Storesøster har ikke like mye interesse for det, men det hender også hun vil ta på magen og hun snakker om babyen. Men jeg tror også det er viktig at vi ikke "pusher" noe på henne. De får ta det i sitt eget tempo, og de trenger jo masse oppmerksomhet og fokus på seg selv fra oss enda. og det skal de få :) Jeg skulle bare ønske jeg hadde litt mer energi til å ha jentene hjemme hver sin dag innimellom, og til å finne på morsomme, koselige ting sammen som en familie.

På tide med en liten powernap nå kjenner jeg, før jeg skal på seinvakt. Selv om jeg sov i 11 timer i natt... :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...