Gå til innhold

Diddles skravler - rett og slett!


Diddles

Anbefalte innlegg

Åh, så herlig med en så bra dag! :strix:

Så utrolig deilig med et så lettvindt lokale, da! Åh! :nigo:

Jeg elsker dåpstradisjonen. Vi har fått velge salme i begge barnas dåp, og da har jeg fått favoritten min. Åh, jeg får klump i halsen bare jeg tenker på den! :lillesky::grine::rodmer:

Sitat

Sov, du lille, sov nå godt,
du er døpt, ditt hår er vått.
Nå er livet godt begynt,
dødens nederlag forkynt.
Du er på den grønne gren,
lille knopp, Guds øyensten!

Gjennom dåpens dype vann
kommer du til livets land,
druknet, død, igjen stått opp
som en del av Kristi kropp,
som en knopp på livets tre
– lille barn på voksenkne!

Når du vokser og blir stor,
skal du be om sanne ord.
Du er døpt til kjærlighet,
åpenhet og ærlighet!
Spør oss ut om tro og håp,
nattverd, bønn og barnedåp!

Spør om hva din Skaper vil
du skal bruke livet til!
Spør om Jesu hjertesak,
julenatt og påskedag!
Spør om lykkens rose rød,
spør om hjelp i liv og død!

Lille knopp på livets tre,
lille barn på voksenkne,
nå er livet godt begynt,
Kristi kjærlighet forkynt.
Du skal vokse, blomstre smukt,
bære god og evig frukt.

Hans Anker Jørgensen,
oversatt av Estrid Hessellund

Nr 589 i Norsk salmebok

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, nå begynte jeg å gråte :grine: Så fin den var!! 

Storesøster sang Velsignelsen, da var heller ikke et øye tørt foråsidetsånn :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Diddles skrev:

Okei, nå begynte jeg å gråte :grine: Så fin den var!! 

Storesøster sang Velsignelsen, da var heller ikke et øye tørt foråsidetsånn :fnise: 

Ikke sant? :grine: Se for deg et helt kor om står rundt og synger den til dåpsbarnet. Åh. Det er bare den helt ultimate dåpssalmen i min bok! :grine:

Kan se for meg meg det, ja! :ler:

Jeg er helt ødelagt, jeg, etter at jeg fikk unger. Da vi var på åpen brannstasjon, måtte en av bilene rykke ut. Og da treåringen lurte på hva de skulle og slikt, måtte jeg ta meg skikkelig sammen for ikke å gråte. Altså, hva i alle dager? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Verdande skrev:

Ikke sant? :grine: Se for deg et helt kor om står rundt og synger den til dåpsbarnet. Åh. Det er bare den helt ultimate dåpssalmen i min bok! :grine:

Kan se for meg meg det, ja! :ler:

Jeg er helt ødelagt, jeg, etter at jeg fikk unger. Da vi var på åpen brannstasjon, måtte en av bilene rykke ut. Og da treåringen lurte på hva de skulle og slikt, måtte jeg ta meg skikkelig sammen for ikke å gråte. Altså, hva i alle dager? :ler:

Har de KOR som synger når dere døper? Jeg hadde dævva :daane: 

Hahaha, den var ny - jeg har aldri grått på åpen brannstasjon :hoho: Men altså, tåler ingenting sånn på det jevne jeg heller..det er litt fint også da, å være så full av følelser :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere hadde en fantastisk dag :nigo: Veldig greit å ha selskapslokale på samme sted som selve dåpen, da slipper en all den fartingen hit og dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Småkjekset skrev:

Høres ut som om dere hadde en fantastisk dag :nigo: Veldig greit å ha selskapslokale på samme sted som selve dåpen, da slipper en all den fartingen hit og dit.

Ja det var virkelig en fin dag :hjerte: Veldig greit å ha selskapslokale på samme sted som dåpen, først tenkte jeg at det kanskje var litt rart å ha selskapet i kirken sine lokaler, men det var jo bare genialt - og billig :ler: 

Og gratulerer med en bitteliten i magen @Småkjekset, så stas!!! Hvordan er formen?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyter stillheten i huset, sitter med ryggen til alt jeg burde ha gjort og drikker cappuccinoen min :fnise: Strikkesokker, stearinlys og en varm hund ved beina..sovebabyen min ligger og *trommevirvel* sover i senga vår, alt i alt en perfekt start på dagen - selv om jeg i tillegg gjerne kunne ønske at om jeg snudde meg så var huset ryddig og reint i tillegg :snurt: Men man kan ikke få alt her i livet! Jeg skal gjøre en innsats når kaffien er inntatt og jeg føler meg litt menneskelig - lover!! :husarbeid: 

Det blir nok litt lettere å holde orden den kommende uka, nå blir det bare 4 av oss her i noen dager..det merkes godt både på matbudsjettet og på husarbeidsfronten når vi er 6 stk i hus! Jeg synes det er veldig fint å ha alle hjemme, men merker godt at vi ikke akkurat har et hus som er bygd for en storfamilie..ett bad f.eks, det er jo omtrent umulig å få seg 5 minutt for seg selv der inne, om morgenen må vi nesten ha kølappsystem for å få ting til å gå opp :ler: Mannen står opp 06.15 og er på badet til 06.30, da står Storesøster utenfor og tripper (!!) hun bruker minst 30 minutter! Så kommer Liten og skal tisse før Eldstemann låser seg inne i 20- 30 minutter..etter det skal Storesøster pusse tenner og sjekke sminken igjen (selvsagt bak låst dør!) og SÅ kan jeg få noen sekunder på å tisse og kle meg før Eldstemann skal pusse tenner og Liten skal kle på seg og gjøre seg klar til bhg :daane: Jeg kan ikke dusje før alle andre er utav huset..så det pleier jeg å gjøre når Liten er trygt plassert i bhg og sovebabyen igjen ligger og sover! Men idag trengte jeg en kopp kaffe først..og å surfe litt på nett ;)

Nå begynner ting virkelig å bli bra her hjemme, det tok sin tid å venne seg til livet med baby i hus igjen - både for små og store! Men nå begynner vi å kose oss med det alle sammen :hjerte: Han er jo bare gullegod da, går jo ikke an å ikke kose seg med han i hus!!! Så blid og god og kontaktsøkende, med det som må være verdens beste sovehjerte :rodmer: Han drøser og spreller og smiler som en sol så fort han har et våkent øyeblikk, viser med hele lille seg hvor glad han er for å se oss - vi blir jo alldeles tussete hele gjengen :fnise: Han griner så og si aldri, og om han gjør det er han utrolig lett å trøste eller tilfredsstille..somregel er det en rap som skal opp eller luft i magen, eller at han er overtrøtt og frustrert på kveldstid! Det er en sånn one-of-a-kind-baby, en sånn jeg ikke trodde fantes :hoho: Storesøsknene hans elsker ham herfra til evigheten, og det er veldig gjensidig!! Liten - som er den som har syns at dette har vært litt vanskelig - har også falt til ro i storesøsterrollen, nå koser hun seg med å ha en lillebror! Det er så fint å se dem sammen, hvor glad de er i hverandre :hjerte: Hun er atter min lille solstråle slæsj tordensky, akkurat sånn vi kjenner henne og elsker henne!! 

Han har vært litt svakere på den ene siden av kroppen, helsesøster mener han har en favorittside (jeg mener hun er teit :fnise: ) Altså, jeg også ser at han har dratt litt mot den ene sida, men ikke noe alvorlige greier..når hun ville henvise oss til fysio med en gang så ble jeg litt sånn --> :roll: gi nå gutten en sjans da, han var jo knappe 8 uker! Nå har han blitt utrolig mye sterkere i kroppen og kan ligge lenge på magen og kikke før han gjør trikset sitt - luringen..han har nemlig funnet ut at om han legger hodet til ene sida og strekker ut armen, så er han vips over på rygg igjen - da bare gliser han og ler lydløst - så fornøyd med seg selv!! Jeg synes tida går altfor fort, han vokser i rekordfart og hver dag er det noe nytt :bond: Altså, misforstå meg rett - jeg er SÅ takknemlig for at han vokser og utvikler seg som han skal - men dette er en baby av et annet kaliber enn Liten var!! Selv om han sover vanvittig mye så er han veldig sånn som skal opp og frem når han er våken, han står f.eks med strake, sterke bein i fanget vårt når i holder ham opp, jeg mistenker at jeg har en gutt som skal tidlig opp og gå..broren min og tantegutten min var knappe 9 mnd når de gikk, han minner mistenkelig mye om dem - men det vil tiden vise!! Jeg har pakket vekk de to minste klesstørrelsene for flere uker siden, han er godt på vei inn i str 68 allerede :daane: Haha, Liten brukte vel ikke 68 før hun var sånn 5 mnd ellerno, det er helt vill forskjell på dem størrelsesmessig! Han virker til å ta til seg næring på en helt annen måte enn henne, enten det eller så har melka mi endret seg fra sist..da sa de jeg hadde tynn/ lett melk, dette her jeg har nå må være milkshake :skratte: 

Sånn rent fysisk sett begynner jeg vel å nærme meg noe gjenkjennelig..det har jeg vel egentlig sagt i mange uker allerede, men nå har jeg heller ingen særlige vondter lenger, eller..ihvertfall ikke utover litt bekkensmerter innimellom om jeg har dratt ting litt langt! Jeg har åpnet medlemsskapet mitt på treningssenteret igjen og har planlagt trening f.o.m neste uke..egentlig hadde jeg tenkt å begynne i forrige uke - men jeg glemte litt at vi skulle ha dåp når jeg la de planene :ler: Men er skikkelig spent på trening igjen, formen er sikkert elendig etter et helt år uten trening!! I første omgang blir det formiddagstrening 2-3 ganger i uka på meg (å gå fra ham på kveldstid er foreløpig umulig, han nekter å ta flaske lille luringen!) Jeg har også meldt meg på sånn mor-barn trening som starter opp i midten av oktober, men er usikker på om jeg får med meg noe av det i det hele tatt siden vi reiser til Spania og er borte 14.-28. Jeg har sånn skikkelig dritlyst til å jogge, men må fortsatt tøyle meg selv der siden bekkenbunnsmuskulaturen min trenger å styrkes enda litt mer..så i første omgang blir det nok spinning og lett styrketrening tenker jeg!   Det skal bli godt å begynne å bruke seg selv litt igjen, få ut litt gruff og få litt mer energi - for akkurat nå er jeg daff som få :sjenert: Jeg trenger struktur i hverdagen for å fungere, uten struktur faller jeg helt i fisk og blir en skikkelig latsabb som ikke gidder noenting!! Så nå er det bare å ta seg selv i nakken..jeg skal _ikke_ stresse med å ta av så og så mange kilo eller noe nå når jeg ammer, de kiloene jeg har igjen forsvinner nok etterhvert - men jeg trenger å styrke kroppen min igjen, å kjenne at jeg er sterk! Savner også energien jeg får av å trene, det gir meg liksom en ekstra piff :hjerte: Så håper jeg får det til i neste uke!! 

Nå --> :husarbeid:  før vi skal gå tur med vovvis og jeg skal ha en evighetsdusj :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :nigo:

Formen er veldig bra om dagen! Småkvalm om morgenen, men så lenge jeg spiser noe med 2 timers intervaller holder jeg det i sjakk ;) Skulle gjerne sagt at jeg er sunn og spiser frukt og slikt til mellommåltider, men i dag er det smågodt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Kjære vakre vene, snakk om brakk dagbok :daane: Det finnes liksom aldri rom for å sette seg ned for å oppdatere lenger, samme hvor lyst jeg har til nettopp det! Nå kom vi hjem i helga etter to uker ferie i Spania, deilig med sol og varme på kroppen :hjerte: Avslappende var det langtifra, den tiden tenker jeg er forbi - at ferie er avslappende :ler: Vi er vel heller mer slitne nå enn vi var når vi reiste, men det var definitivt godt å komme seg vekk litt, slippe oppvask og husarbeid og whatnot ;)

Ellers..Det er travelt men (stort sett) fint å være 2 barnsmor! Huset vårt er et sabla rot og det er dager der jeg har lyst å hoppe ut av vinduet i frustrasjon - men som sagt; stort sett er det fint :hjerte: Ungene er små skatter på hvert sitt vis, og jeg er evig takknemlig for dem begge to!! Liten sitt kallenavn fra hun var baby kler henne fortsatt; Lille Tordensky :fnise: og lillebror a.k.a solstrålebabyen er hennes rake motsetning; bare blid og glad dagen lang! Misforstå meg rett - Liten er langt fra bare sint, hun kan være så glad så glad som bare hun kan være!! ..men det skyer fort over foråsidetsånn :hoho: Til hennes forsvar er hun 5 år og midt i minipuberteten, det er søren ikke lett for henne heller med alt det følelser :kose: og jeg vil heller at hun skal få det ut enn å stenge det inne..men at jeg blir dausliten av det og innimellom kunne tenkt meg å sende henne på ferie til besteforeldrene?! Å jadda!! Hun er høyt og lavt, har en energi det står respekt av og kan ta pusten fra de fleste med alt hun har på hjertet :skravle: Det føles som hun har tusen millioner spørsmål iløpet av en dag, innimellom koker det i hodet på meg og jeg gir sikkert rævva svar på det hun lurer på :fnise: Hun elsker oss inderlig og intenst og er verdens beste storesøster :rodmer: 

Lillebror er slett ikke så liten lenger, nærmer seg 16 uker med stormskritt og er en sprek liten fyr med et humør som er helt unikt :rodmer: Han sjarmerer alle som kommer på hans vei med smil og drøsing, dette er et sosialt vesen ass!! Han er veldig kontaktsøkende, og vil gjerne ha oppmerksomheten fra alle som er i rommet; snur seg rundt og sørger for kontakt og at alle får et smil! Når vi sto og venta på koffertene på flyplassen her hjemme så sjarmerte han to godt voksne damer helt i senk - de glemte alt som het kofferter og lot dem gå to ganger ekstra mens de pratet med lillebror :ler: Han er skikkelig sterk i kroppen nå; ruller fra rygg til mage på egenhånd og kan ligge lenge på magen å kikke rundt seg :hjerte: Han har begynt å ta etter leker også når han ligger sånn på magen, og her om dagen fikk han tak i en leke og holdt på å gå helt i spinn av glede - man kan bli helt tussete av mindre vettu :rodmer: Og humor? Haugevis!! Han tøyser og skromler og ler, dette er en skikkelig rabbagast altså - her kommer det til å bli mange rampestreker! Ligger inntil puppen og spiser, så kikker han opp på meg med DET glimtet i øynene - suger seg enda bedre fast før han slipper så melkespruten står og så ler han før han "gjemmer" seg ved å borre ansiktet inn i puppen og dukke fram igjen helt dekt av melk, og gliiiiser :hoho:Han ler når jeg synger, er kjempeopptatt av hendene sine (seriøst, jeg er redd han skal tygge de av!!) og igår oppdaget han at i tillegg til to hender så har han søren meg føtter også; to stykker!! - for en glede *hyyyyl* Han hvinte høyt av glede og strevde noe skikkelig for å få tak i de, er ikke helt i mål med det enda - så det jobber han fortsatt med! Imorgen skal vi på helsestasjonen på litt forsinket 3 mnd kontroll og vaksine..jeg gruer meg som en hund til han skal stikkes :haar: 

...og når vi snakker forsinka kontroll; jeg var på min 6 ukerskontroll _idag_ :hoho: Jeg har bare ikke orka å snakke prevensjon, og ikke har det vært nødvendig heller..sex har vært en så fjern fjern ting for meg etter fødselen!! Men nå begynner vel det herpa underlivet mitt å bli sånn noenlunde normalt igjen, så det nærmer seg noe på det området også..hvis det ikke skal bli flere sånne små så må vel noe prevensjon til da ja ;) Jeg ble anbefalt hormonspiral siden vi ikke ønsker flere barn og mannen ikke vil sterilisere seg - så jeg kommer til å gå for det..selv om jeg synes det er helt sykt skummelt at noen skal tukle nedi der, så mente legen at nå var den rette tida for det for vevet var fortsatt mykt og tøyelig etter fødsel men vondtene vekke..så da får jeg bare tro på han da :sjenert: Jeg har time hos gynekolog neste uke, hun får sette inn spiralen da! 

Det var det jeg rakk for nå, jeg hører den lille med fille har våkna fra hvilen sin! Jeg får kle meg i fullt regnutstyr og gå tur med vovvis, det pøøøsregner idag..skikkelig høst!

I`ll be back!! :vinke: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tilbake! :strix: 

Så herlig å høre om dere igjen og ikke minst alt lillebror oppdager og finner ut av :rodmer: O gjør mye av de samme tingene. Jeg har dessverre ikke hatt gleden av høre han le i våken tilstand enda, det høres helt fantastisk ut!! 

Kjapt mobil-i-senga-må-sove-svar  fra meg nå. Kommer sterkere tilbake... kanskje i 2017 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande

Velkommen tilbake innom! :nigo:

Det er rart hvordan unger kan være såpass forskjellige, altså! Håper minstemanns gode humør holder seg! Ikke at det er noe galt i å være en tordensky (jeg var et sånt barn selv, og kan fortsatt være det til tider, og frøkna vår er sånn :fnise: ) men det er jo veldig sjarmerende med sjarmører som bare er blidfiser også! :ler:

Men må nesten legge inn noen ekstra feriedager etter ferien når man har barn! :P

Lykke til med innsett av spiral! Veldig greit å få gjort det hos gynekolog, så slipper man forhåpentligvis vandrende spiraler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Du er tilbake! :strix: 

Så herlig å høre om dere igjen og ikke minst alt lillebror oppdager og finner ut av :rodmer: O gjør mye av de samme tingene. Jeg har dessverre ikke hatt gleden av høre han le i våken tilstand enda, det høres helt fantastisk ut!! 

Kjapt mobil-i-senga-må-sove-svar  fra meg nå. Kommer sterkere tilbake... kanskje i 2017 :P 

Ja nå er jeg tilbake :nigo: Det har skortet litt på tiden til å sitte her å skravle, og det vil det nok fortsatt gjøre med jevne mellomrom - men jeg klarer liksom ikke å legge ned dagboka heller :sjenert: Så da får det bli noen innlegg i ny og ne en stund til! 

Det er en så nydelig tid disse små er i nå, vil så gjerne bremse tida bare bittelittegranne nå!!! Han ler ikke sånn kjempehøyt og hele tida enda, men innimellom ler han sånn litt - akkurat nok til at vi smelter totalt hele gjengen :ler: Gleder meg til sånn hikstende babylatter :rodmer: 

Velkommen innom igjen i 2017 :hoho: 

3 timer siden, Verdande skrev:

Velkommen tilbake innom! :nigo:

Det er rart hvordan unger kan være såpass forskjellige, altså! Håper minstemanns gode humør holder seg! Ikke at det er noe galt i å være en tordensky (jeg var et sånt barn selv, og kan fortsatt være det til tider, og frøkna vår er sånn :fnise: ) men det er jo veldig sjarmerende med sjarmører som bare er blidfiser også! :ler:

Men må nesten legge inn noen ekstra feriedager etter ferien når man har barn! :P

Lykke til med innsett av spiral! Veldig greit å få gjort det hos gynekolog, så slipper man forhåpentligvis vandrende spiraler!

Takk takk, it`s good to be back :strix: 

Ja ikke sant det er!? Liten har mye av meg sånn temperamentsmessig og mer av pappaen sosialt sett og by the looks - mens lillebror er mer lik min side i utseende og det sosiale, mens han har mer av roen til faren sin enn Liten har :hjerte: 

Hahaha, jeg f.eks er sjeleglad det er noe som heter barnehage 3 ganger i uka for Liten sin del - disse 3 dagene skal jeg bare så hente meg inn etter "ferien" :hoho: 

Wæh, hva er det du sier?! Vandrende spiral??? :bond: Må`kke si sånn vettu, kan de stikke av liksom?? 

VRÆÆÆÆÆL!!!! Jeg flytta litt på den eksterne harddisken nå, for jeg syntes det lå en hybelkanin inntil - men så var det et edderkopphus :redd: MÅ.FINNE.STØVSUGEREN!!! Sånn går det når eldstemann steller hjemme mens vi er på ferie, da blir det verken støvsugd eller tørka støv!! Edderkoppene bare --> :5: her kan vi bygge og bo lizzm! I think not, I`m gonna kill u all :twisted:  Det må nok endel :husarbeid: til her mens lillebror sover av seg vaksinen...det gikk forresten veldig fint! Litt grining akkurat idet de stakk ham, men han lot seg trøste veldig fort lille finingen :hjerte: Han er veldig trøtt, og har vondt på stikkstedene, men foreløpig ingen feber :pls: La det fortsette sånn! Nå --> støvsuging!!!!!!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker meg vaskehjelp :grine: og hushjelp..og muligens au pair! Jeg er litt sliten idag :sjenert: 

..huset står på hodet og jeg mangler energi til å ta tak i alt som skulle vært gjort! Overalt er det fullt, i skuffer og skap..og overfylt i alle rom, vi har rett og slett for mange ting og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne for å få orden i sakene :sukk:Og hva gjør jeg med den saken? Jeg sitter på ræva foran dataen og sutrer - da blir det ryddig da :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæsj, en sånn følelse sitter jeg også med for tiden. Alt som trengs å bli gjort blir helt overveldende, og det ender opp meed at ingenting blir gjort.

Jeg pleier å ta ett rom om gangen. Hive og kaste (evt. gi bort eller selge) så mye som mulig. Og så gir jeg meg selv god tid på å få slikt gjort, ellers blir jeg igjen helt overvelda. Har gitt meg frist til jul for å rydde i ungenes leker. Nå flyter det OVER ALT, og de har ALTFOR MYE av ALT! :daane: 

Ellers: så godt å ha deg tilbake! Gleder meg til å se dere alle igjen. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande

Kjenner følelsen sååå godt!

Hadde det vært mulig for mannen eller andre familiemedlemmer å hjelpe deg litt? Sånn at du f.eks har hjelp i to timer, hvor du ikke trenger å håndtere barna, men kan konsentere deg fullstendig om f.eks gangen/Badet/kjøkkenet/soverommet? Ta ett skritt av gangen, ikke tenk at du skal rydde hele huset, men tenk ett og ett rom. Lag deg en liste over områder / ting som må gjøres, og så fokuserer du på et og et sted. Sorter ting i behold, gi bort, kast, kanskje. Kanskje-haugen legger du i en pose/boks på loftet/i boden/i kjelleren. Har du ikke hentet ting derfra på et halvt / helt år, så gir du det bort eller kaster det.

Det har hjulpet meg veldig, i hvert fall! Man får gjort mye på to timer om man får jobbe i fred. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Blæsj, en sånn følelse sitter jeg også med for tiden. Alt som trengs å bli gjort blir helt overveldende, og det ender opp meed at ingenting blir gjort.

Jeg pleier å ta ett rom om gangen. Hive og kaste (evt. gi bort eller selge) så mye som mulig. Og så gir jeg meg selv god tid på å få slikt gjort, ellers blir jeg igjen helt overvelda. Har gitt meg frist til jul for å rydde i ungenes leker. Nå flyter det OVER ALT, og de har ALTFOR MYE av ALT! :daane: 

Ellers: så godt å ha deg tilbake! Gleder meg til å se dere alle igjen. :hjerte: 

 

1 time siden, Verdande skrev:

Kjenner følelsen sååå godt!

Hadde det vært mulig for mannen eller andre familiemedlemmer å hjelpe deg litt? Sånn at du f.eks har hjelp i to timer, hvor du ikke trenger å håndtere barna, men kan konsentere deg fullstendig om f.eks gangen/Badet/kjøkkenet/soverommet? Ta ett skritt av gangen, ikke tenk at du skal rydde hele huset, men tenk ett og ett rom. Lag deg en liste over områder / ting som må gjøres, og så fokuserer du på et og et sted. Sorter ting i behold, gi bort, kast, kanskje. Kanskje-haugen legger du i en pose/boks på loftet/i boden/i kjelleren. Har du ikke hentet ting derfra på et halvt / helt år, så gir du det bort eller kaster det.

Det har hjulpet meg veldig, i hvert fall! Man får gjort mye på to timer om man får jobbe i fred. :P

Takk for tips jenter, det var smart :jepp: Jeg har en tendens til å rydde overaltpåengang og så ser det bare helt jævlig ut sånn at jeg - nettopp - mister motet og bare trør alt jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av inn i et ledig skap igjen :sjenert: Nå har lillebror sovet i vogna i *skalviseee* 3 timer (:overrasket:) så jeg har fått ryddet litt..Liten sitt rom bl.a som er fylt til randen :daane: Nå går det ihvertfall an å gå inn der uten å tråkke på lego og whatnot...men herregud så mange ting den ungen har - uten at hun er den som har mest leker av de vi kjenner (der går dere oss en lang gang @^^Belle^^ :ler: ) Hun er dessuten en liten hamster og nekter å kaste noesomhelst, hun tar vare på små papirbiter og tauender tilogmed :klaske: Nå har jeg kastet endel, så jeg får garantert kjeft når hun kommer hjem........

I gangen står det både bilsete og vognbag, så der forblir det trangt så lenge lillebror er så liten - men jeg kan jo gå over og systematisere det som er inni skapene i gangen og SIKKERT få litt bedre plass inni der ihvertfall! 

Det er litt sånn håpløst å tenke at jeg skal få så mye mer orden enn så lenge, for Eldstemann har jo flyttet hjem og dratt med seg et tonn jakker, sko og ting generelt - som selvsagt lagres her :dry: Det rommet som egentlig skal bli lillebror sitt er nå soverom slæsj oppbevaringssted for Eldstemann sine ting! Han skal jo flytte ut, men akkurat nå driver han og venter på tilbakemelding om han får leiligheten han har høyeste bud på (tvangssalg, så det skal innom retten først..6 uker ventetid..3 uker down, like mange igjen å vente *meh*) Når han har flyttet ut skal vi gå til innkjøp av STORE mengder plastbokser og rydde rydde rydde :regler: Det går bare ikke an å finne noenting på loftet heller, for der står det helt syke mengder med såntvialdrikommertilåbrukemenikkeklareråkaste...så tanken min er at vi må rydde oss nedover; begynne på loftet å få sortert og systematisert der oppe før vi drar opp enda mer ting!! Der oppe står det typ eskevis med ting som kjøkkenutstyr, avlagte klær og leker, og esker med ting jeg har fått med meg fra barndomsheimen (seriøst, mamma må ha tatt vare på ALT jeg så mye som har skrevet en bokstav eller tegnet en krusedull på :hoho:..og så har hun sett seg lei på at det oppbevares der og levert det til meg :dry: JEG har jo ikke lyst på det!! ....så da satte jeg det på loftet :roll: ) Såeh..det er kanskje ryddig her iløpet av 2020?! :fnise: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Diddles skrev:

 

Takk for tips jenter, det var smart :jepp: Jeg har en tendens til å rydde overaltpåengang og så ser det bare helt jævlig ut sånn at jeg - nettopp - mister motet og bare trør alt jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av inn i et ledig skap igjen :sjenert: Nå har lillebror sovet i vogna i *skalviseee* 3 timer (:overrasket:) så jeg har fått ryddet litt..Liten sitt rom bl.a som er fylt til randen :daane: Nå går det ihvertfall an å gå inn der uten å tråkke på lego og whatnot...men herregud så mange ting den ungen har - uten at hun er den som har mest leker av de vi kjenner (der går dere oss en lang gang @^^Belle^^ :ler: ) Hun er dessuten en liten hamster og nekter å kaste noesomhelst, hun tar vare på små papirbiter og tauender tilogmed :klaske: Nå har jeg kastet endel, så jeg får garantert kjeft når hun kommer hjem........

 

 

...og det verste av alt er at vi har kjøpt kanskje 1% av alle lekene deres. :daane: Sånn er det å være første barnebarn i alle ledd - alle drasser med seg gaver i hytt og pine. Ikke at vi ikke er takknemlige altså, men det har en tendens til å bli litt vel mye. Vi kan jo ikke bare hive alt heller, sant? :vetikke: Strategien i forkant av jul (der det forventes minst like mye som vanlig - jeg blir litt ille berørt om jeg må være ærlig :sjenert: ) er å ta en skikkelig gjennomgang, og at ungene selv får vurdere om de skal gi bort noe til typ Ukraina eller andre slike organisasjoner. Vi får se hvordan det går. Særlig A er akkurat lik Liten på det området. Hun sparer på absolutt alt. :hoho: Men jeg klarer ikke å kaste tingene uten at hun vet om det heller, for jeg var akkurat lik selv, til jeg var sånn 25. :ler: Sparte på alt og klarte ikke å kaste en ting. Nå er jeg flink altså, selv om mannen mener jeg kunne vært enda flinkere. ;) Men jeg tenker at dukketingene nok ryker. De leker aldri med dukker, og har sånn 5 hver eller noe. :flau: Da får heller en takknemlig unge et annet sted få nytte av de fine lekene deres. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

...og det verste av alt er at vi har kjøpt kanskje 1% av alle lekene deres.  Sånn er det å være første barnebarn i alle ledd - alle drasser med seg gaver i hytt og pine. Ikke at vi ikke er takknemlige altså, men det har en tendens til å bli litt vel mye. Vi kan jo ikke bare hive alt heller, sant?  Strategien i forkant av jul (der det forventes minst like mye som vanlig - jeg blir litt ille berørt om jeg må være ærlig  ) er å ta en skikkelig gjennomgang, og at ungene selv får vurdere om de skal gi bort noe til typ Ukraina eller andre slike organisasjoner. Vi får se hvordan det går. Særlig A er akkurat lik Liten på det området. Hun sparer på absolutt alt.  Men jeg klarer ikke å kaste tingene uten at hun vet om det heller, for jeg var akkurat lik selv, til jeg var sånn 25.  Sparte på alt og klarte ikke å kaste en ting. Nå er jeg flink altså, selv om mannen mener jeg kunne vært enda flinkere.  Men jeg tenker at dukketingene nok ryker. De leker aldri med dukker, og har sånn 5 hver eller noe.  Da får heller en takknemlig unge et annet sted få nytte av de fine lekene deres.  

:fnise: det er nettopp det jeg vet og derfor kan jeg pirke litt i deg for det *moahahaha* Men seriøst, jeg skjønner deg - at du synes det er vanskelig, men samtidig skjønner jeg besteforeldrene som har behov for å skjemme de bort litt :hjerte: De er så fine uansett barna deres @^^Belle^^ - de har definitivt ikke tatt skade av å få mange ting!! Så tror jeg at det du har planer om å gjøre; ta en gjennomgang og gi leker videre til barn som ikke er så heldige - det skaper viktige verdier når en har overflod :klemmer: Mulig Liten også biter på sånt, det er ihvertfall bare da jeg får lov å gi klærne hennes videre; når jeg sier jeg skal sende de til "de fattige barna på barnehjem"...da er det greit :rodmer: Her er det nemlig også dukker i fleng, og en masse Barbie med utstyr som hun har fått etter søs sine tvillinger..leker aldri med det, det bare tar opp ekstremt mye plass :dry: Barbie er gøy det altså (syntes jeg ihvertfall når jeg var liten, jeg kan ikke fordra å leke med det nå :hoho: ) men det tar som sagt opp mye plass..hun har ikke dukkehus å sette møblene inn i heller, så det blir liksom litt sånn *meh* når hun drar alt frem og sprer det utover gulvet! Jeg vet hun leker med Barbie i barnehagen, men her hjemme er det bare roting, hun drar det utover og lar det ligge! Rollelek alene ligger ikke for henne..sånn var Storesøster også, lekte kun med Barbie når hun hadde besøk! Så enten må vi gå til innkjøp av et sånt gedigent dukkehus med plass til Barbiedukker i (det har vi ikke plass til så det er ikke aktuelt :roll: ) eller så tenker jeg at vi pakker det vekk en stund, og ser om det kan hjelpe på! Ofte leker hun kjekkere med ting hvis det har vært fysisk borte en god stund!! 

Idag skal jeg og lillebror på mor/ barntrening :hjerte: Husker du Belle, når vi gikk med A og Liten?! :rodmer: Hahaha, du sleit deg fullstendig ut med å løfte A mens jeg lå der med bittelille Liten og ble ikke sterkere i det hele tatt :hoho: Blir andre boller med denne bollebabyen jeg har nå ja!! Glemte å si; han er stor ass!! Vi var jo på helsestasjonen på tirsdag, forsinket 3 mnd kontroll..nå har han vokst 15 cm siden han ble født og øyeblikk doblet fødselsvekta si!! Vitale mål var 65 cm, 6940 gram og 43 cm rundt hodet :overrasket: Det hodet hans er visst stort..uten at jeg tenker over det når jeg ser på ham, det passer da virkelig til kroppen hans vil jeg si :klo: Men det er stort, ligger på 85% percentilen..som resten av ham gjør også btw! Helsesøster sa det betyr at vi nok har en gutt som blir stor/ høy - og da sa jeg "mmmmhm, akkurat som mammaen sin" og hun bare --> :blink: Helsesøstre har ikke humor ass :fnise: 

Han er forresten den morsomste lille babyen som finnes (i vårt hus ihvertfall :ler: som Liten sier til ham; "vett du de A, at du e den einaste beibien me har! Før hadde me ingen, å så..så kom DU! Dadda eeeeeelske deg A!!!" :hjerte: Hun er fin!!) Men ja..digresjon..Det er definitivt en gutt med bøttevis av humor, han ler og tøyser og er med på tull med en gang - det er så gøy! Han har DET glimtet i øynene! Kikker på oss, og så går armer og bein som trommestikker og han bare hviiiiiner av fryd når han skjønner vi har skjønt greia :ler: Fy søren for en digg baby - han var verdt den drittfødselen by far, definitivt!!!!!!

Nå er det sånn; bleia av --> føttene opp! Ligger og drar i tærne sine, er nok ikke så lenge til han klarer å putte dem i munnen - det er det søteste jeg vet om :bond:  Han fikk forresten tak i tissen sin også her om dagen, og dro så hardt i den at han begynte å grine :grine: Altså, det å han bare lære seg sa mannen - at den der må behandles med omsorg *knegg* ..etterpå har han ikke dratt fullt så hardt når han har fått tak - så han lærte visst :tunge1: 

Nei, jeg får pakke bagen og gjøre meg klar til trening :trene: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå; pur idyll! Det er 7 minusgrader ute, fyr i ovnen, kubbelys på bordet, kaffe i koppen og både hund og baby sover :hjerte: 

Var ute hos hønene etter jeg hadde levert Liten nå og hang opp varmelampe til dem + strødde masse knask rundtomkring i huset deres så de har noe å gjøre på formiddagen når luka må stå igjen..de har nemlig elendig timing og myter nå :roll: (bytter fjærdrakt) så de fryyyser! Da må luka være igjen til sola har fått litt tak utpå dagen..Siden huset deres er uisolert, er det like kaldt inne som ute, så vanndunken deres frosset tvers gjennom..tok den med inn for å tine av og fylle på nytt vann - og når jeg kom ut igjen satt 6 små høner tett i tett under varmelampa og klukket fornøyd mens de spiste epler og mais  :fnise: På torsdag får jeg to nye høner i flokken - selv om mannen mener vi har nok med de vi har..jeg fikk nemlig kloa i silkehøns :hoppendeglad: De.er.så.kule!!!  Skikkelige tullehøner :ler: Gleder meg til å se de tutle ute på plenen sammen med de andre!

Nå ringte akkurat telefonen, det var fra skolen :bond: De etterlyste innskrivingspapirene til Liten, som jeg som sant var måtte si at vi aldri har mottatt..jeg hørte på damemennesket i andre enden at hun ikke trodde på meg, men vi har altså ikke fått dem - og jeg har ikke tenkt på at jeg skulle etterlyse dem heller! Greit at hun ringte da, for ellers hadde jeg sikkert ventet til godt utpå nyåret før jeg hadde gjort noe mer enn å vente på dem :sjenert: Men altså wæææh!! Vi har "snart" skolejente :grine::bond: 

Nå våkna babyen, må bare gå og slenge frem puppen litt :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...