Gå til innhold

-Et valg man tar


Gjest petre

Anbefalte innlegg

Kan legge til at problemet med studien i videoen på forrige side er at de bare tester de som er genetisk betinget til å være slanke og dermed kan de trekke den konklusjonen for DENNE gruppa. De tester altså den gruppa som bekrefter teorien deres. Hadde de test den vanlige "mannen i gata" så hadde kunne funnet at vekten er mye mer variabel og lettpåvirkelig i forhold til hvor mye eller lite en spiser.

Utrolig interessant video! Jeg måtte se hele innlegget på Youtube!

Studien viser jo nøyaktig det at hvorvidt noen folk har lettere eller vanskeligere for å holde seg/være slanke er programmert inn i cellene. De som er overvektige har en hjerne som tenker på overvekten som normalvekten, og som derfor kjemper for at kroppen skal opp i denne vekten igjen etter at de har slanket seg. Derav jojo-slankingen, og at det er vanskelig å holde vekten når man har slanket seg. Mens de som aldri har vært overvektige i sitt liv også har lettere for å holde seg slik uten å kjempe på samme måte.

En av deltagerne fikk jo til og med mere muskler, trass i enormt kalori-inntak og ingen aktivitet, fordi metabolismen steg noe voldsomt! Jaja, det skulle jeg ønske kunne vært tilfelle for meg også, he-he.

Derfor: det er veldig lett for de som alltid har vært slanke å si at fete er late, og at man bare må "skjerpe seg" fordi hjernene deres er programmert til at den lavere vekten er normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meh, tåler ikke overvektige som alltid ser etter unnskyldninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, tåler ikke overvektige som alltid ser etter unnskyldninger.

Du får sikkert allergipiller på apoteket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, tåler ikke overvektige som alltid ser etter unnskyldninger.

Jeg tåler ikke troll som deg. Forsvinn før jeg kaster allergipiller etter deg. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva ts mener. Jeg har ikke noe ønske om å hetse overvektige, eller å moralisere over hva de burde gjøre. For meg kan alle være den vekten de selv vil, ser ikke noen grunn til å bry meg med det. Men samtidig syns jeg det er litt kjedelig å få høre at "ta mere kake, du tåler det jo godt", eller "jaja, motbakkeløp ja, det er jo lett for DEG".

Det er jo ikke lett!! Det er jo hele poenget. Jeg takker nei til kakestykke nr 2, det er jo derfor jeg ser ut som jeg "tåler" det. Og jeg svetter og sliter meg gjennom motbakkeløp, det er jo slettes ikke LETT. Det er jo ikke sånn at alt er så lett for meg fordi jeg er tynn. Det er faktisk gankse stort strev å holde seg i slank og i god form, det er ikke noe som bare har oppstått av seg selv ut av ingenting.

Det er vel det jeg tror ts vil fram til, det er ikke noe lettere for oss en for andre, vi bare tar de ubehagelige valgene og jogger selv om vi absolutt ikke har lyst til det. Det er slettes ikke gratis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig interessant video! Jeg måtte se hele innlegget på Youtube!

Studien viser jo nøyaktig det at hvorvidt noen folk har lettere eller vanskeligere for å holde seg/være slanke er programmert inn i cellene. De som er overvektige har en hjerne som tenker på overvekten som normalvekten, og som derfor kjemper for at kroppen skal opp i denne vekten igjen etter at de har slanket seg. Derav jojo-slankingen, og at det er vanskelig å holde vekten når man har slanket seg. Mens de som aldri har vært overvektige i sitt liv også har lettere for å holde seg slik uten å kjempe på samme måte.

En av deltagerne fikk jo til og med mere muskler, trass i enormt kalori-inntak og ingen aktivitet, fordi metabolismen steg noe voldsomt! Jaja, det skulle jeg ønske kunne vært tilfelle for meg også, he-he.

Derfor: det er veldig lett for de som alltid har vært slanke å si at fete er late, og at man bare må "skjerpe seg" fordi hjernene deres er programmert til at den lavere vekten er normal.

Hva med de som er slanke nå, men ikke alltid har vært slanke da, kan de få lov å si det;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen ønske om å forsvare meg eller noe sånt -jeg syns bare det er litt pussig at det virker som TS tror at alle overvektige ikke FORSTÅR hvordan ting fungerer. Selv om man vet hvordan man i teorien blir og holder seg tynn,er det ikke dermed sagt at det går som hakka møkk ;) Just saying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Jeg er en av de som har lett for å legge på seg. Jeg hadde lang periode som dreide som hvor urettferdig det var at jeg måtte være super forsiktig med det jeg spiste mens andre kunne høvle inn, men samtidig være tynne. Jeg ble til slutt lei av å være ute av form og i en kropp jeg ikke trivdes med. Til slutt godtok jeg at verden bare er såpass urettferdig at jeg må nøye telle hva jeg spiser og forbrenner, mens andre ikke må det. Selv om det er langt mer arbeid for meg enn for andre så vil jeg fortsatt komme i form og kunne gå med bikini.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke lettere enn andre for å legge på deg.

Du har kanskje lettere for å stappe i deg mer mat enn andre, dog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt godtok jeg at verden bare er såpass urettferdig at jeg må nøye telle hva jeg spiser og forbrenner, mens andre ikke må det.

Poenget med denne tråden er vel at forskjellen ikke er så stor som mange tror. Med mindre du har problemer med forbrenningen (?) er det ingenting som sier at du skal legge på deg lettere enn andre personer med lik forbrenning. Hva som er "mye" og "passe" mat er veldig relativt, og også "sunt" er et ganske vidt begrep.

Du kan ikke uten videre si at du jobber hardere enn andre, når du ikke har full oversikt over hva de spiser og hvor mye de beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan ikke uten videre si at h*n ikke har lettere for å legge på seg, i og med at du vet null og niks om h*ns helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan ikke uten videre si at h*n ikke har lettere for å legge på seg, i og med at du vet null og niks om h*ns helse.

Sa jeg ikke "med mindre"? Hva hjelper det med all slags kunnskap hvis vi bare lukker øynene for fakta? For de aller fleste er overvekt ikke et resultat av sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Poenget med denne tråden er vel at forskjellen ikke er så stor som mange tror. Med mindre du har problemer med forbrenningen (?) er det ingenting som sier at du skal legge på deg lettere enn andre personer med lik forbrenning. Hva som er "mye" og "passe" mat er veldig relativt, og også "sunt" er et ganske vidt begrep.

Du kan ikke uten videre si at du jobber hardere enn andre, når du ikke har full oversikt over hva de spiser og hvor mye de beveger seg.

Jeg har sammenlingninspunkter med mennesker som jeg vet akkurat hva spiser, drikker og hvor mye de beveger seg, og vet derfor at jeg må være nøyere på hva jeg tar inn og hva jeg tar ut.

F.eks en av de i vidoen fikk høyere forbrenning og muskler av å spise drittmat, hadde jeg spist det samme, ville jeg gått opp. Noen mennesker er tynne uansett hva, som de klarte å bevise i dokumentaren. Jeg vet at jeg må jobbe hardere enn andre, og jeg vet også at det er folk som må jobbe hardere enn meg for å gå ned i vekt/ beholde vekten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sammenlingninspunkter med mennesker som jeg vet akkurat hva spiser, drikker og hvor mye de beveger seg, og vet derfor at jeg må være nøyere på hva jeg tar inn og hva jeg tar ut.

F.eks en av de i vidoen fikk høyere forbrenning og muskler av å spise drittmat, hadde jeg spist det samme, ville jeg gått opp. Noen mennesker er tynne uansett hva, som de klarte å bevise i dokumentaren. Jeg vet at jeg må jobbe hardere enn andre, og jeg vet også at det er folk som må jobbe hardere enn meg for å gå ned i vekt/ beholde vekten.

Noen mennesker har det sånn ja, men jeg tror du lurer deg selv hvis du tror du er et unntak. De aller fleste er nok som deg (og meg), og må tenke over hva de putter i seg for at de ikke skal legge på seg. Det gjelder nok også mange av de som "spiser akkurat hva de vil" - det er nok mest at de har en annen oppfatning av "hva de vil" enn det du har.

Og så må jeg si at jeg ikke har full oversikt over hva noen andre spiser og hvor mye de rører på seg, ikke engang min egen mann. Så jeg er imponert over at du vet såpass mye om andre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

"I motsetning til monogen fedme som er svært sjeldent, har så mye som 40 % av overvekt med polygen arv å gjøre. Her er det ikke bare et gen men flere gener som til sammen øker risikoen for overvekt. Anleggene for fedme kan altså være forårsaket av en kompleks interaksjon mellom hundrevis av fedmeassosierte gener. Dette kan for eksempel gi utslag i form av lavt hvilestoffskifte, lavt fettstoffskifte, en økt preferanse for søt mat, eller en økt preferanse for å sitte i ro fremfor å være i bevegelse.

I familier der overvekten ser ut til å gå i arv, er det ofte også en opphopning av overvektsrelaterte tilstander som diabetes, høyt blodtrykk, høy kolesterol og hjerte-karsykdom.

Det kan altså tenkes at du har en genetisk disposisjon for å legge på deg, og at du legger på deg raskere enn andre. Dette er selvfølgelig urettferdig, men la det for all del ikke være en hvilepute eller unnskyldning til å forbli overvektig. Husk at din eventuelle genetiske disposisjon for å legge på deg først gir utslag i overvekt hvis du spiser feil og beveger deg for lite. Forandrer du på dette vil du gå ned i vekt!"

(Kilde: Artikkel av klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borksenius)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Noen mennesker har det sånn ja, men jeg tror du lurer deg selv hvis du tror du er et unntak. De aller fleste er nok som deg (og meg), og må tenke over hva de putter i seg for at de ikke skal legge på seg. Det gjelder nok også mange av de som "spiser akkurat hva de vil" - det er nok mest at de har en annen oppfatning av "hva de vil" enn det du har.

Og så må jeg si at jeg ikke har full oversikt over hva noen andre spiser og hvor mye de rører på seg, ikke engang min egen mann. Så jeg er imponert over at du vet såpass mye om andre!

Jeg skriver jo at de fleste må tenke over hva de spiser og drikker, men at som dokumentaren linket til tidligere i tråden kommer frem til, så er det enkelte som kan spise og drikker mye mer kalorier før de legger på seg, og at ett par faktisk ikke legger på seg uansett. Rett og slett at noen mennesker holder seg slanke og tynne uansett hva, mens andre må jobbe hardere for det enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan være et utall grunner til overvekt

Men inntil man kan avkrefte at det handler om matinntak og manglende aktivitet (og vi vet at svært åf norske kvinner i det hele tatt går 30minutter sammenhengende hver dag), velger jeg å tvile på de fleste som mener de er spesielle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et utall grunner til overvekt

Men inntil man kan avkrefte at det handler om matinntak og manglende aktivitet (og vi vet at svært åf norske kvinner i det hele tatt går 30minutter sammenhengende hver dag), velger jeg å tvile på de fleste som mener de er spesielle.

Dette er et av de tilfellene der jeg liker AnonymBrukerfunksjonen særdeles dårlig!

Du rakker ned på noen som tør å fortelle hvordan de har det, høy på pæra som bare faen mens du gjør det, uten å tørre å bruke nick.

Serena, for hva det er verdt, jeg tror på deg. Jeg vet nemlig at hvileforbrenningen til to personer kan skille så mye som 750 kalorier i døgnet. Dette er det en lege som arbeider med overvektige som har presentert på et seminar jeg deltok på. Jeg velger å tro på ham, heller enn å mistro noen som forteller sin opplevelse av hverdagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mye av grunnlaget blir lagt i barndommen. Noen vokser opp med sunn mat og gode vaner, andre ikke. Det er lettere å fortsette slik man alltid har gjort, enn å legge om livsstilen. Sultfølelsen tilpasses også til hvor mye man er vant til å spise, og sukker er faktisk avhengighetsskapende.

Jeg har selv aldri hatt prolemer med å holde vekten. Men blant dem jeg kjenner som er overvektige så ser det for meg ut som om de har hatt et annet forhold til mat, både type og mengde, opp gjennom oppveksten enn det jeg har hatt.

Alle er ansvarlige for sin egen helse. Men vi mennesker er nå en gang vanedyr, både på godt og vondt.

(Jeg har aldri sagt nei til kake fordi jeg ønsker å holde vekten. Jeg sier nei fordi jeg rett og slett ikke har lyst på mer. Det blir for søtt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at tjukke ikke vil ha råd fra slanke om hvordan bli slank. De vil ha det fra andre tjukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...