Gå til innhold

-Et valg man tar


Gjest petre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er forskjell på de som er overvektige pga. sykdom og de som er det pga. livsstil vil nå jeg si.

Dessuten er det skremmende hvor LITE de aller fleste vet om maten de putter i seg, og hvordan forskjellig næring fungerer og påvirker kroppen. Jeg har sett nok kostholdsdagbøker til å vite at kunnskapsnivået er ikke akkurat blomstrende.

En av kundene våre nevnte at hun syns det er vanskelig å ta med seg mat på jobben og spise i lunsjen fordi kollegaene hennes rakker ned på den sunne maten og kommer med dumme kommentarer, prøver å få henne til å spise annerledes osv. Jeg vil tippe de føler seg kanskje litt skyldige når hun sitter der med god sunn mat og de vet med seg selv at de burde gå i samme retning fordi helsa ikke er den beste.

Har forøvrig en kunde som er spikertynn, en mann. Er ikke noe mer imponert over at han spiser EN gang om dagen (og da spiser han ikke sunn mat), enn de overvektige damene som spiser masse og usunt hele tiden. Begge to er like ille.

Jeg er normalvektig og kanskje heller mot "atletisk" kroppsbygning. Etter en spinningtime var det en kunde som sa til en kollega av meg noe sånt som "se på sixpacken" eller noe i den duren. Kollegaen min svarte at "ja, det var urettferdig, for hun jobber ikke engang for den".

Tenkte litt over dette og kom frem til at selv om jeg ikke bruker 40 timer hver uke til å trene meg selv, og selv om jeg har takeaway-mat et par ganger i uka, så tar jeg HELE TIDEN valg. Jeg spiser aldri snacks mellom måltider, jeg fyller ikke brødskivene mine med sukkerpålegg, jeg drikker ikke brus dagen lang. Så å si at jeg ikke jobber for den er også nokså urettferdig. Vil tippe mange normalvektige/slanke mennesker jobber for hvordan de ser ut, men det betyr jo ikke at man aldri har en usunn middag eller et glass brus.

Etter at jeg begynte å jobbe som PT har jeg dog fått mer forståelse for at det er mange grunner til at folk kan være overvektige, heldigvis. Jeg tror jeg var mye mer trangsynt tidligere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å jobbe som PT har jeg dog fått mer forståelse for at det er mange grunner til at folk kan være overvektige, heldigvis. Jeg tror jeg var mye mer trangsynt tidligere.

Dette var veldig bra sagt - og jeg syns det bekrefter det jeg sa, det er ikke ok å hetse overvektige, du bare sa det på en mye bedre måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer komplekst enn mange aner, det å være overvektig!

Selvfølgelig handler det mye om valg, og ikke minst livsstil.

Jeg tror ikke noen "velger selv" å være overvektig. Det sier vel litt om det psykiske aspektet her? Og det er klart, det FINNES late mennesker som ligger på sofaen og spiser hele dagen, det FINNES mennesker som er overvektige pga av sykdom, det FINNES overvektige som trener og spiser sunt! Det finnes overspisere, bulemikere, tvangspisere osv. Å uttale seg på vegne av disse, blir bare helt feil. Ingen kan sette seg inn i denne kampen, uten å ha vært der selv!

Endret av *Lene*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er født slanke og legger ikke på seg, fordi de ikke har dette suget i kroppen hele livet sitt.

Vi alle er vel født slanke.. Trådstarter har mye rett i det hun sier. Det er snakk om å ta et valg - hele veien. Jeg har både vært lettere overvektig, og slank og veltrent. Det handler om å velge, men med det sier jeg ikke at det er en lett jobb som ligger foran deg. Jeg legger lett på meg, som så mange andre. Våre kropper fungerer! Det skal vi være glade for.

Ta et valg og bli "herre" over suget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke er greit å hetse overvektige, men samtidig forstår jeg hva trådstarter forsøker å si. I de fleste tilfeller er det ikke hensiktsmessig å se på overvektige og ikke-overvektige som to helt adskilte grupper når det gjelder helse og livsstil. For de fleste overvektige handler det ikke om sykdom, men om feil livsstil. Kanskje det skyldes svak viljestyrke, kanskje det skyldes dårlig kunnskap om riktig og feil mat.

Jeg er slank selv, men det er ikke sånn at jeg kan spise hva jeg vil og droppe treningen i en slik grad at jeg spiser mer enn jeg forbruker - da ville jeg sakte men sikkert lagt på meg og blitt overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en del er det sykdom eller genetisk men det er nå en gang slik at flere mennesker rundt om i verden blir overvektige enn før. Det er ikke bare gener og sykdom som er årsak i alle disse nye tilfellene, de faktorene endrer seg ikke så fort.

Jeg selv er en som må hele tiden ta valg på hva jeg dytter i meg. Jeg går ikke rundt med konstant sukkersug eller sultfølelse men er jeg slapp med treninga eller tar inn noe ekstra karbo/snacks så flyr vekta til himmels på no time.

Jeg innbiller meg at de fleste mennesker er som meg. De som kan dytte i seg hva som helst uten å gå opp og de med ekstrem sultfølelse er i mindretall. I så fall er det for de fleste av oss snakk om å utøve en overkommelig mengde selvkontroll om en skal holde vekta nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at problemet med studien i videoen på forrige side er at de bare tester de som er genetisk betinget til å være slanke og dermed kan de trekke den konklusjonen for DENNE gruppa. De tester altså den gruppa som bekrefter teorien deres. Hadde de test den vanlige "mannen i gata" så hadde kunne funnet at vekten er mye mer variabel og lettpåvirkelig i forhold til hvor mye eller lite en spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke og det er ikke noe positivt med å hetse overvektige!!

Selv om man våger å si at mange overvektige har et valg, er ikke det hets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe sjokk at overvektige klikker i vinkel og forsvarer valkene sine til den store gullmedaljen!!!Jeg er også litt overvektig, men ikke faen om jeg gidder å forsvare meg!! jeg vet det er min egen feil og jeg vet hva som bør gjøres for å ikke være ovektig lenger! Alt handler om viljestyrke.Noe jeg heldigvis har fått mere av i det siste!For det er på ingen måte noe positivt med å være overvektig!!

Det verste ved å være overvektig er å bli litt nedlatende fortalt det av folk som "har sett lyset". De som forteller "oss" at det er bare å gjøre slik og sånn, så blir vi også som dem. En slik stiff upper lipp holdning gjør meg kvalm.

Vi alle er vel født slanke.

Nei, vi er ikke det alle sammen. Noen har vært tungvektere fra de ble født og det var ikke deres skyld. Familien har stappet i dem mat og har lært dem sine egne dårlige vaner. Det suget er det vanskelig å stagge på trim, knekkebrød og salat. Det suget er like reelt og nødvendig å få dekket for oss, som at folk trenger å puste for å leve. Noen trenger å spise litt mere for å overleve hverdagen.

Selv om man våger å si at mange overvektige har et valg, er ikke det hets.

Når noen ovenfra og ned antar at de tykke ikke aner sitt eget beste og noen rettroende hele tiden bare må fortelle dem det rette å gjøre, er det faktisk hets jo.

De som skriver disse "helt uskyldige meningene sine" har også et valg. De trenger ikke å skrive formanende innlegg om "de tykke og late". De kan tenke sitt og tie still, men de velger å snakke fordi det antagelig gjør godt å heve seg selv, ved å tråkke på andre som kanskje ligger nede. Hets er et ord som dekker helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste ved å være overvektig er å bli litt nedlatende fortalt det av folk som "har sett lyset". De som forteller "oss" at det er bare å gjøre slik og sånn, så blir vi også som dem. En slik stiff upper lipp holdning gjør meg kvalm.

Nei, vi er ikke det alle sammen. Noen har vært tungvektere fra de ble født og det var ikke deres skyld. Familien har stappet i dem mat og har lært dem sine egne dårlige vaner. Det suget er det vanskelig å stagge på trim, knekkebrød og salat. Det suget er like reelt og nødvendig å få dekket for oss, som at folk trenger å puste for å leve. Noen trenger å spise litt mere for å overleve hverdagen.

Når noen ovenfra og ned antar at de tykke ikke aner sitt eget beste og noen rettroende hele tiden bare må fortelle dem det rette å gjøre, er det faktisk hets jo.

De som skriver disse "helt uskyldige meningene sine" har også et valg. De trenger ikke å skrive formanende innlegg om "de tykke og late". De kan tenke sitt og tie still, men de velger å snakke fordi det antagelig gjør godt å heve seg selv, ved å tråkke på andre som kanskje ligger nede. Hets er et ord som dekker helt greit.

Jeg synes svært få av de innlegene som har vært i denne tråden har vært hetsende. Det må være lov å uttrykke sin mening, og sin erfaring uten at noen skal hyle hetsing og tolke alt på verst mulig måte. Godt mulig man føler seg veldig truffet, men det er en helt annen sak.

Det er ikke til å stikke under en stol at uannsett hvilket problem du har, så er det stort sett bare du selv som kan gjøre noe med det. Du kan selvfølelig søke hjelp, men all hjelp i hele verden vil ikke ha noe å si, dersom man selv ikke tar tak i sitt eget liv, uannsett. Og da er det mange som gir opp, fordi de føler det blir for vanskelig. Vi kan selvfølgelig velge å lulle de inn i trøstende ord om stakkars deg, du kan ikke noe for dette, dette her er overhodet ikke din skyld og ikke noe du kan noe for. Men hva godt hjelper det? Det er mange måter å uttrykke en mening og kunnskap på, men noen vil føle det som hets uannsett måte. Trist for de tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som føler seg truffet?

Ikke noe sjokk at overvektige klikker i vinkel og forsvarer valkene sine til den store gullmedaljen!!!

Jeg er også litt overvektig, men ikke faen om jeg gidder å forsvare meg!! jeg vet det er min egen feil og jeg vet hva som bør gjøres for å ikke være ovektig lenger!

Alt handler om viljestyrke.

Noe jeg heldigvis har fått mere av i det siste!

For det er på ingen måte noe positivt med å være overvektig!!

Selv om man våger å si at mange overvektige har et valg, er ikke det hets.

Nei, ts hetser ingen, men de to innleggene jeg har sitert over ditt kommer nært! Det kan av og til lønne seg å lese hele tråden før man angriper. :Nikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ts hetser ingen, men de to innleggene jeg har sitert over ditt kommer nært! Det kan av og til lønne seg å lese hele tråden før man angriper. :Nikke:

Angriper? Jeg uttrykte min mening, uten å angripe noen. Dette er helt klart et ømtåelig tema, hvor det skal lite til før mange føler seg truffet, men det må være lov å uttrykke sin mening og erfaring på en saklig måte for det, uten at overvektige skal anklage en for å angripe og hetse.

Mulig noen føler seg angrepet når noen påpeker at for de aller, aller fleste, er det opp til en selv hvilet liv man velger. Men det er nå engang slik da. Du kan ikke klandre andre for hvordan ditt liv er. Du har et valg på hvordan du skal takle ting, og samme hvor mye hjelp du får kan ingen andre tvinge deg til noe du selv ikke vil. Ja, du kan få hjelp underveis, men du må ville det selv.

Jeg synes det er trist å se de som har masse unnskyldninger for hvorfor de ikke kan komme iform, og jeg applauderer de som tar tak i sitt eget liv og ikke bruker vekta som unnskyldning. Men, igjen det er deres liv, og de må få lov til å gjøre det om de vil og, jeg synes bare det er trist, og det er ingen hets eller å angripe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, AB, men hvor er det saklige i at "overvektige klikker i vinkel..."? Jeg ser det ikke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, AB, men hvor er det saklige i at "overvektige klikker i vinkel..."? Jeg ser det ikke!

Vel, det kan virke som om du kun er ute etter å kverulere. For jeg skrev ikke at INGEN av innleggene hetset, jeg skrev svært få. Det er en vesens forskjell. Men det er klart, noen henger seg opp i få detaljer, og ønsker ikke å se det store bildet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som overvektige er misunnelige på oss slanke fordi vi tilsynelatende kan spise hva vi vil uten å legge på oss. Dette er for det meste sprøyt. Jeg må også ta valg flere ganger hver dag og evnt. velge å avstå fra ting jeg har lyst på, fordi jeg egentlig har spist nok den dagen eller kroppen ikke har godt av det. Kroppen kan venne seg til å spise sunt og foretrekke sunne matvarer fremfor usunne. Har jeg i en periode spist mye søtt får kroppen min lyst på sukker. Tipper det er det samme med fett.

Slutt å finne på unnskyldninger, om du virkelig har lyst å gå ned får du det til. Men du må ofre noe, det er et valg man tar, mange ganger hver dag. Så også vi slanke.

Jeg går ut fra at når du sier at kroppen kan venne seg til det ene og det andre så mener du hjernen? For det er jo tross alt hjernen som styrer sultfølelsen og søtsuget. Så kan man selvfølgelig ha diverse mangler i kroppen som forsterker disse følelsene.

Ser at du tipper det er det samme med fett, vil det si at du tror alle overvektige spiser mengder med fett? Jeg tror faktisk at karbohydrater er et større problem fordi det tilsettes i så mye av ferdigprodukter og halvfabrikata som selges i dag.

Selvfølgelig tar slanke sine valg daglig, men du bør ikke glemme at jobben er litt større for en overvektig. Du kan spise ditt daglige kaloribehov for å holde vekta, en som er overvektig må spise under sitt kaloribehov for å gå ned. Kroppen bestreber også å komme tilbake til den høyere vekten når en har gått ned. Hvordan skjer dette, jo hjernen din sender signaler om sult, sannsynligvis mer enn for en som har ei jevn vekt.

Jeg synes det er trist å se de som har masse unnskyldninger for hvorfor de ikke kan komme iform, og jeg applauderer de som tar tak i sitt eget liv og ikke bruker vekta som unnskyldning.

Å komme i form som du sier er ikke det samme som å gå ned i vekt, eller være slank. Det er jo ganske typisk å anta at ingen overvektige trener.

Joda slanke tar også sine valg daglig, men å si at dette er likt for alle blir bare ikke riktig. Så lenge man ikke har fått opplevd andres sult eller søtsug, så aner man ikke hvordan det er.

For å spore litt av. En ting som forundrer meg er at det synes å være akseptert dersom en veldig tynn person sier at han ikke går ned i vekt uansett hvor mye han spiser, og at han ikke klarer å spise mer enn han gjør. Sannheten her er jo at vedkommende ikke spiser nok til å gå opp i vekt. Men går det motsatt vei at du spiser mer enn ditt dagsbehov så er du med en gang et svakt menneske med null viljestyrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer fokusert man blir på å slanke seg, jo mer går man som regel opp i vekt i løpet av en lengre periode. Eksempel: startvekt på 70 kg. - ned til 65 kg. - opp til 75 kg. Som sagt, i løpet av en lang periode.

Dette har det blitt forsket på i følge ernæringsfysiologen jeg går til.

Det handler om å spise regelmessige måltider, med normale mengder. Legge om til en sunn livsstil, med rom for å tillate seg godsaker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore litt av. En ting som forundrer meg er at det synes å være akseptert dersom en veldig tynn person sier at han ikke går ned i vekt uansett hvor mye han spiser, og at han ikke klarer å spise mer enn han gjør. Sannheten her er jo at vedkommende ikke spiser nok til å gå opp i vekt. Men går det motsatt vei at du spiser mer enn ditt dagsbehov så er du med en gang et svakt menneske med null viljestyrke.

Bare en liten korreksjon, jeg regner med det skulle stå "dersom en veldig tynn person sier at han ikke går OPP i vekt uansett hvor mye han spiser..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten korreksjon, jeg regner med det skulle stå "dersom en veldig tynn person sier at han ikke går OPP i vekt uansett hvor mye han spiser..."

Selvsagt, takk! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...