Gå til innhold

Overføring mellom banker?


Nora Helena

Anbefalte innlegg

Hei :sjenert:

Jeg har et aldri så lite spørsmål. Jeg har dessverre en venn som skylder meg penger. Han bruker Dnb N. Mens jeg bruker Nordea. For å bevise at han hadde overført pengene til meg tok han et "print screen" av kvitteringen. (kvitteringen virket ekte, jeg sendte til og med melding til Dnb N. for å høre med dem om kvitteringen var ekte via nett. til og med dem mente den så genuin ut.) Pengene ble overført 06.04.2011 kl.18.59. Og jeg har fremdeles ikke sett noe til pengene.

Q: Bør jeg føle meg lurt? Hvor lang tid tar det egentlig?

MVH. Nora Helena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med de bankene, men jeg har opplevd at det har gått opp mot en uke før jeg fikk penger fra en som overførte via en annen bank enn jeg bruker. Så du har ikke nødvendigvis blitt lurt, men det er en sannsynlighet.

Har man et bilderedigeringsprogram kan man ganske så lett lage en kvittering som ser genuin ut, så det er ikke et særlig godt bevis på at han har sent pengene i mine øyne.

Kanskje du bør prøve å ringe din bank i morgen, høre om det er noe de kan gjøre for å finne ut om alt er i orden, eventuelt hvor lang tid det pleier å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at han kan ha betalt, det kan skje at det tar lenger tid enn det skal, men det er svært lite sannsynlig. Du skulle hatt pengene senest morgenen den 7. etter vanlige overføringstider så lenge overføringen skjedde mellom to norske banker. Går ut fra at overføringen er mellom to vanlige lønns- eller sparekonti?

Så vidt jeg kjenner til har det ikke vært noen spesielle feil i uka som gikk som skulle tilsi at det tok lenger tid enn vanlig. Det trenger likevel ikke å være at h*n prøver å lure deg, kanskje det ble trukket penger fra kontoen hans sånn at overføringen ikke gikk fordi det ikke var nok penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å overføre penger til min søster som har en annen bank. Jeg bruker da nettbanken og gjør jeg det før 11 om formiddagen så har hun pengene på sin konto samme dag utpå ettermiddagen. I alle fall neste dag. Nå har det jo vært helt også så du bør ha pengene på konto i dag.

Ville nok følt meg lurt jeg ja, men om det er en nær venn så ville jeg tatt det opp med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være han har printet av skjermen som bekreftet inntastingene, og deretter gikk inn og stoppet betalingen før den hadde gått ut? Ellers er det mye som kan ordnes med et bilderedigeringsprogram. Har aldri vært med på at slike betalinger har tatt mer enn én dag mellom to norske banker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med de bankene, men jeg har opplevd at det har gått opp mot en uke før jeg fikk penger fra en som overførte via en annen bank enn jeg bruker. Så du har ikke nødvendigvis blitt lurt, men det er en sannsynlighet.

Har man et bilderedigeringsprogram kan man ganske så lett lage en kvittering som ser genuin ut, så det er ikke et særlig godt bevis på at han har sent pengene i mine øyne.

Kanskje du bør prøve å ringe din bank i morgen, høre om det er noe de kan gjøre for å finne ut om alt er i orden, eventuelt hvor lang tid det pleier å ta?

Ja, jeg er stygt redd for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt han om å gå til banken og få de til å kvittere med stempel og underskrift på at pengene har blitt overført. Hvis han ikke kan oppdrive dette så er du lurt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ei som overførte penger til meg tidlig en torsdag, fikk likevel ikke pengene før utover dagen på mandag. Så innimellom kan det ta tid, men jeg tror likevel han kanskje ikke har overført de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene har gjerne et tidspunkt hvor pengene blir trukket av kontoen. Legger du en betaling på kvelden så går det ikke før natta. Da er det lett å skrive ut en kvittering for at det er betalt for så i etterkant å slette betalingen før den blir trukket av konto.

Har du ikke fått pengene i dag så er du nok blitt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...