Gå til innhold

"Kjøttetende" planter


Gjest Aria.

Anbefalte innlegg

Gjest Aria.

Inspirert av Aloe Vera-tråden...

Har alltid hatt lyst på en kjøttetende plante, altså en slik liten en som tar fluer osv. IKKE en direkte kjøttetende en :fnise: Om det i det hele tatt finnes.. ? (ser for meg de fra super mario spillet ala 1993)

Hvor kan man få kjøpt slike? Hørte at de hadde på plantasjen, men at det ikke er sesong for det enda, noen som vet når det er? Hvordan steller man med de og hva koster de?

Info generelt? :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så de på Plantasjen for et par uker siden. La ikke merke til prisen, men måtte vise ungene at de "fanget" tuppen på visakortet mitt.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta aloe vera tråden, når jeg tenker meg om har jeg alltid hatt lyst på en slik plante også! :jepp::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne er gøy! Jeg hadde en venus fluefanger på rommet mitt en stund da jeg var tenåring, den ble kjøpt i en vanlig blomsterbutikk.

...bare pass på å ikke gjøre samme tabben som meg: jeg ble så opptatt av å fange halvdøde fluer til den at den døde fordi den ikke ble vannet! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne er gøy! Jeg hadde en venus fluefanger på rommet mitt en stund da jeg var tenåring, den ble kjøpt i en vanlig blomsterbutikk.

...bare pass på å ikke gjøre samme tabben som meg: jeg ble så opptatt av å fange halvdøde fluer til den at den døde fordi den ikke ble vannet! :fnise:

Haha, uff, nesten litt ironisk, den ble overmatet og glemte å få drikke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var på plantasjen i går, og jeg så flere kjøttetende planter :)

ellers i blomsterbutikker er det sjelden de har... jeg har jobba i blomsterbutikk selv i flere år, og vi hadde veldig sjelden...

så dra på plantasjen du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Er det noen som har klart å holde liv i en venus fluefanger over litt tid?

Jeg kjøpte en på Plantasjen i fjor, men klarte ikke å holde liv i den. Hvor mye lys skal den egentlig ha, og hvor mye/hvordan skal den vannes?

Håper på bedre lykke neste gang. De er jo så kule!

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de er vanskelige å få til. Tror de trenger høyere luftfuktighet enn vi har hjemme, og siden de er myrplanter vil de nok ha sur jord og surt vann, men pH i drikkevannet er nok vanligvis nærmere 7-8 pga tilsetting av kalk. Kanskje den klarer seg lenger hvis du vanner med regnvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

Oooh, husker jeg hadde en slik når jeg var liten. Fulgte med frø i et Donald blad.

De er jo kjempe kule =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Plantasjens hjemmeside: "Fluefangeren trenger ikke gjødning, men man kan gjerne fange insekter og mate den selv."

Ha ha ha! Genialt.

Sitte i vinduskarmen og mate potteplanta si! Hakket verre en mange katter. Ganske mange hakk.

Tror nok jeg kommer til å gi den personlighet mot bedre vitende, men nå skal jeg jaggu meg ha meg en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg har en, men den har ikke mange kjøttetende deler igjen, bare blader og stilker nå. Hvor mye lys trenger den? Spiser de edderkopper?

Endret av Nanette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Inspirert av Aloe Vera-tråden...

Har alltid hatt lyst på en kjøttetende plante, altså en slik liten en som tar fluer osv. IKKE en direkte kjøttetende en :fnise: Om det i det hele tatt finnes.. ? (ser for meg de fra super mario spillet ala 1993)

Hvor kan man få kjøpt slike? Hørte at de hadde på plantasjen, men at det ikke er sesong for det enda, noen som vet når det er? Hvordan steller man med de og hva koster de?

Info generelt? :takke:

Har vært på plantasjen og kjøpt i dag :)

Tror de kostet 60,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er lengre tid?

Kjöpte en for 2 år siden snart, og den lever enda.

Har den på kjökkenet i vindukarmen. Der får den ganske mye varme, men ikke så mye direkte sollys.

Laget en "kuppel" av ståltråd og plast som jeg setter over planten slik at det blir höy luftfuktighet for den.

Hender jeg slipper inn noen levende fluet, men som oftest så dreper jeg dem og mater planten med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fluefangere er i utgangspunktet ganske enkle å få til. Problemet er bare at plantene du kjøper på plantasjen ofte ikke har blitt behandlet på en optimal måte, så levetiden deres er forkortet. Flurfangere krever først å fremt hviletid. De må overvintre i MINST tre måneder hver vinter. Det får de ofte ikke lov til i forretninger som ikke spesialiserer seg på kjøttetende planter fordi de ikke ser særlig pen eller interresant ut når de er i dvale. Butikker tvinger dem som regel til å fortsette vekstprosessen hele vinteren for at de skal se pene ut og bli solgt fortere. Dette tapper plantene for energi og de vil ikke være i stand til å leve mye lengre. Ett år eller to er det meste du kan håpe på med helt rett behandling. Under norske forhold kommer fluefangerene ut av dvale rundt april/mai eller senere om været ikke er optimalt. Om de er i aktiv vekst før det har de enten blitt tvunget ut av dvale tidlig eller ikke gått i dvale i det hele tatt. Det beste man kan gjøre for å sikre seg en sunn plante er å følge med utvalget i butikken og kjøpe dem når det er kommet inn en ny leveranse når plantene vanligvis vil være helt ute av dvale (mai/juni) da er det mer sannsynlig at plantene kommer rett fra et sted som vet hvordan man behandler kjøttetende planter og at de har fått den hviletiden de trenger.

Hvis du derimot ikke har noe imot en plante som ikke lever så fryktelig lenge er det bare å kjøpe når som helst. Unngå å kjøpe en som er i blomst, da blomstring tapper ekstremt mye energi ut av en plante som allerede er sliten.

Tips:

Media: Planten burde ompottes i mer optimal media så snart som mulig da jorda de kommer i er for tett for røttene. Ideelt skal de vokse i 1 del torv (peat moss) og 1 del perlite. Torv er vanskelig å få tak i i Norge. Det kan Kjøpes på nett eller du kan bare blande inn perlite i media planten kom i.

vann: la potten stå i en centimeter eller to med vann til enhver tid. Unngå å vanne toppvanne så altfor ofte. En gang i blant er greit for å oksidere jorden. Det optimale for alle typer kjøttetende planter er destillert vann eller regnvann, da det ikke inneholder mineraler som etterhvert vil drepe planten. Norge har derimot drikkevann som inneholder lite nok mineraler til at det kan brukes. Bare la vannet renne litt først.

Lys: fluefangere er en nordamerikansk art som trenger mye sollys. Labelene som kommer med planten sier ofte at de skal ha delvis sol. Dette stemmer ikke! De trenger så mye full sol som absolutt mulig. Minst 6 timer i døgnet. På vinteren bør vekstlys vurderes. Jo mer lys, jo fortere vil planten din vokse. Dette er også planter som trives godt ute. Bare husk å aklimatisere dem før du setter dem ut i solsteika.

Mat: få kjøttetende planter trenger insekter for å overleve, men de vil vokse meget sakte uten noe mat. Fluefangere er den eneste arten som MÅ ha levende mat. Om sensorene på innsiden av fellene ikke blir stimulert vil ikke fellene lukke seg fullstendig og fordøyelsesprosessen vil ikke starte. Dette vil bare tappe energi fra planten. (Derfor skal man helst ikke 'leke' med fluefangere i butikken. Det er sløsing av plantens energi å lukke seg uten å få mat) Det jeg pleier å gjøre er å mate dem med edderkopper og andre innsekter jeg finner inne. Ikke overmat planten din! To innsekter per plante (ikke per felle) i måneden er nok. Mer enn det og planten vil ikke ta til seg næringen og du risikerer mugg. Det beste er om planten kan få stå ute og fange sine egne innsekter.

Dvale: som sagt trenger fluefangere og alle andre nord-amerikanske arter vinterdvale for å lade opp til neste sesong. Om de står ute er det ikke så mye å tenke på. Dvalen vil trigges av første frost. Alt du må gjøre er å sørge for at den har nok vann og ikke står ute når det nærmer seg -10 grader. Å la planten stå i en bod eller kjeller er optimalt. Kjøleskapet er også et alternativ. Om du lagrer den inne, husk å dekke den til med plast for å holde på fultigheten. Det er også greit å fjerne alle døde og svarte blader før planten settes bort for vinteren. Da minsker du sannsynligheten for at det dannes mugg. Alltid sørg for at planten har nok vann gjennom hele vinteren. 

Dette er selvfølgelig bare retningslinjer for å ta godt vare på planten. Den vil overleve en sesong eller to i en vinduskarm i et fat med vann. Men en ting jeg vil opplyse om for dem som ikke vet det: fluefangere er en utsatt art i hjemlandet Amerika, på grensen til å være truet, så om du ikke har tenkt å ta vare på planten, ikke kjøp den. La den stå til noen andre som vil ta vare på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...