Gå til innhold

Blikking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 26.2.2011 den 14.20, -Susanne- skrev:

 

Ok. Her i Oslo får man slengt slike ting etter seg utelukkende fra folk av ikke Norsk opprinnelse.

 

Det er best å se ned på fortauet når man er utendørs, og dra opp mobilen for å ha noe å feste blikket på når man er på buss eller trikk.

 

Ellers risikerer man i beste fall å få slengt etter seg: Hei du pottit dama, hvorfor stirrer du på meg? Tror du du er noe?

Haha dette er noe det dummere jeg har hørt. Jeg har bodd i Oslo hele mitt liv og aldri blitt slengt noe kommentarer etter fra tilfeldige folk.

Spørsmålet er dog legitimt, hvorfor stirrer du sånn på folk? Det er forskjell på å se og å stirre, og folk merker ikke at du ser, men stirring merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@WCKD Hvorfor skulle noen kalle deg "du pottitdama", eller det langt vanligere "hore"?

Jeg har kun bodd i Oslo i ca. 15 år, og har ikke tall på alle de gangene jeg og andre kvinner og jenter har fått slengt slike skjellsord etter oss, av tilfeldige menn. Uten at man så mye som ser i deres retning, selv kan de være en gjeng som nistirrer og slenger med kjeften når man kommer gående. De som gjør dette er som regel voksne, av forskjellig utenlandsk opprinnelse.

At du som mann slipper slik trakassering, betyr ikke at jenter og kvinner slipper.

Endret av Ichiko
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ichiko skrev:

@WCKD Hvorfor skulle noen kalle deg "du pottitdama", eller det langt vanligere "hore"?

Jeg har kun bodd i Oslo i ca. 15 år, og har ikke tall på alle de gangene jeg og andre kvinner og jenter har fått slengt slike skjellsord etter oss, av tilfeldige menn. Uten at man så mye som ser i deres retning, selv kan de være en gjeng som nistirrer og slenger med kjeften når man kommer gående. De som gjør dette er som regel voksne, av forskjellig utenlandsk opprinnelse.

At du som mann slipper slik trakassering, betyr ikke at jenter og kvinner slipper.

Kuffar osv har ingenting med kjønn å gjøre. Kona mi, som også er født og oppvokst på Oslo øst har aldri opplevd noe slikt. Begge to er etnisk norske. Har aldri hørt noen venninner nevne noe slikt engang.

Jeg føler dette er sterkt overdrevet som følge av enkeltopplevelser.

Endret av WCKD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, WCKD said:

Kuffar osv har ingenting med kjønn å gjøre. Kona mi, som også er født og oppvokst på Oslo øst har aldri opplevd noe slikt. Begge to er etnisk norske. Har aldri hørt noen venninner nevne noe slikt engang.

Jeg føler dette er sterkt overdrevet som følge av enkeltopplevelser.

Jeg har aldri blitt kalt kuffar, men det kunne ikke falle meg inn å benekte at andre blir kalt det.

At du ser på trakassering av jenter og kvinner i Oslo som "sterkt overdrevet", viser hvor lite du egentlig har fått med deg. Men denne mobbingen som en del menn driver med, er et problem som bare har økt siden årtusenskiftet. Ikke underlig at guttene tar etter de voksne. Og når jenter som utsettes for dette på skolen sier i fra til læreren, blir de møtt med "nei, det der skjer ikke, for her på skolen har vi nemlig nulltoleranse mot mobbing!" Det er en sånn villet blindhet for et problem som skader livskvaliteten til mange.

Paradoksalt nok er det andre innvandrere jeg har snakket med, som tar det jeg forteller på alvor, for de kjenner til dette selv. Men typisk at norske menn(og enkelte norske kvinner) beskylder meg for å overdrive, misforstå, lyve eller framprovosere slik mobbing, at de "skal sikkert bare flørte/sjekke deg opp, høhø", at jeg må ta det som en kompliment.  Ikke sjelden blir jeg spurt om hva jeg hadde på meg. Og selvfølgelig mener de jeg er rasist, og at jeg hater innvandrere.

Nå handler tråden om bruk av blikk, men jeg kan nevne noe av det du omtaler som "enkeltopplevelser", og som jeg og andre har opplevd flere ganger:

- Bli spyttet etter og kalt hore dag etter dag etter dag, på vei til skole eller jobb; bli hindret i å gå på fortauet slik at man må gå i gata. Få ropt "Er du ledig i dag hora? Hvor mye koster du, hora? Kom hit når vi roper på deg, hora!!", når man skal i butikken. Få høre på skolen hver dag at du er hore fordi du har langt og utildekket hår, og fordi du er norsk. Bli forfulgt gatelangs, oppleve at de prøver å bryte seg inn der du bor, bli overfalt i sin egen trappeoppgang midt på lyse dagen, Taxisjåfører som prøver å spørre deg ut om du har noen mann hjemme. Bli holdt fast, grafset og kløpet i skrittet(dette er noe av det norske menn kaller "sjekkeforsøk"), på trikken midt på dagen, på byen om kvelden, på konsert.

Samme hvor mange ganger du skriver at du, eller kvinner du kjenner, ikke opplever slikt, er ikke det i seg selv noe argument for at andre slipper unna. Mange får dagene sine ødelagt, mens dere andre nekter å se at det skjer.

Hvorfor klarer dere ikke å støtte de som mobbes, trakasseres og overfalles?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, har du aldri lært deg hva politiet er?

Hvorfor jeg nekter å tro på det er simpelt. Jeg er født og oppvokst blant en skokk innvandrere på Oslo øst. Det meste av min omgangskrets er i Oslo. Jeg har likevel aldri hørt om noe slikt fra noen kvinner jeg kjenner eller har snakket med, jeg har utelukkende lest det på forumer som KG og VGD. Derfor tror jeg ikke på det.

Endret av WCKD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre et forferdelig innvandrerproblem. Fatter ikke at folk "blikker" bevisst for å irritere, og at folk klikker i vinkel om noen "blikker" dem, begynner å slåss osv. Kjempelurt å løse alt med vold... Slike utskudd bør sendes til spesialskoler med en helt annen skolehverdag.

Endret av OnFire
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2011 den 12.26, Gjest Airi skrev:

Vi hadde de samme sosiale kodene på bygda på Nordmøre der jeg vokste opp, det var ikke noen særlig annen kulturell påvirkning der enn den norske. Ungdommer er i en fase hvor det er en del rangordninger og koder man skal forholde seg til, vet ikke hvor avhengig det er av etnisitet.

Helt ukjent fenomen der jeg vokste opp. Dette har blitt et stort problem de siste årene, først og fremst på utpregede innvandrerskoler i Oslo.

Men nå begynner jo innvandrerprosenten å bli høy andre steder også, så ingen overraskelse om dette er eller snart vil bli et nasjonalt problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2011 den 3.15, AnonymBruker skrev:

Rimelig gammel tråd dette her.

Like aktuellt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...