Gå til innhold

Blikking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg vanskelig for å tro, ihvertfall i den grad det presenteres i artikkelen.

Jeg skal innom Oslo om en ukes tid, hvor er det muligheter for å teste ut dette i praksis? Helst i kort gåavstand fra østbanehallen. Funger det også å nappe ene øyenbrynet slik at det ser ut som man 'blikker' konstant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Altså. Det er en ting om menn kommer med ekle og slibrige kommentarer til jenter, men er det så fryktelig om gutter ser på jenter med begjær i blikket uten at de gjør noe, men bare sender et blikk? Blir folk krenket av så lite?

Er ikke et sånt blikk et kompliment?

Enkelte vil nok oppleve slike blikk som et kompliment, men jeg tror de aller fleste kvinner vil oppleve dette som seksuell trakassering og føle seg ille til mote når de blir utsatt for slikt. Den som blikker, vet ikke hvordan hans oppførsel blir opplevd, og overgrepet blir derfor like alvorlig uavhengig av hvordan den beglodde opplever situasjonen. Alle må ha rett til å slippe uønsket seksuelt betont oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg vanskelig for å tro, ihvertfall i den grad det presenteres i artikkelen.

Jeg skal innom Oslo om en ukes tid, hvor er det muligheter for å teste ut dette i praksis? Helst i kort gåavstand fra østbanehallen. Funger det også å nappe ene øyenbrynet slik at det ser ut som man 'blikker' konstant?

Husk at det er straffbart med bøter og opptil 6 mnd fengsel for å ha på seg noe som kan brukes til å skade noen. Hvis det ikke er noe du bærer med deg av sk "aktverdige" grunner, altså.

Hvis du er innvandrer, kan du tydeligvis slippe med noen timer samfunnstjeneste for å bruke kniv på åpen gate, men jeg tror at det er norsk lov som gjelder for nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte vil nok oppleve slike blikk som et kompliment, men jeg tror de aller fleste kvinner vil oppleve dette som seksuell trakassering og føle seg ille til mote når de blir utsatt for slikt. Den som blikker, vet ikke hvordan hans oppførsel blir opplevd, og overgrepet blir derfor like alvorlig uavhengig av hvordan den beglodde opplever situasjonen. Alle må ha rett til å slippe uønsket seksuelt betont oppmerksomhet.

Har du aldri opplevd at egen oppfatning har vært en misforståelse? Eller en "konstruksjon" i eget hode påvirket av humør, erfaring, fordommer, kultur, oppvekst/ oppdragelse o.s.v. Poenget er at hvis din mor gjennom hele oppveksten har innprentet deg at alle menn er overgripere, så går du jo rundt med en feilaktig og generell mistro mot halve befolkningen.

Det synes jo åpenbart at du er preget av en generell mistro mot menn som savner forankring i virkeligheten. Og når man parer det med tro på tankepolitiet og det å snu bevisbyrden på hodet, vil jo din verden for de fleste utenforstående fortone seg som surrealistisk. Du vil helt enkelt gjøre det straffbart for menn å tenke på sex og å innføre "tankelesing" som bevis i rettspleien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Enkelte vil nok oppleve slike blikk som et kompliment, men jeg tror de aller fleste kvinner vil oppleve dette som seksuell trakassering og føle seg ille til mote når de blir utsatt for slikt. Den som blikker, vet ikke hvordan hans oppførsel blir opplevd, og overgrepet blir derfor like alvorlig uavhengig av hvordan den beglodde opplever situasjonen. Alle må ha rett til å slippe uønsket seksuelt betont oppmerksomhet.

Herregud. seksuell trakassering er jo så mye mer enn bare et blikk. Du kan ikke kalle et blikk for et overgrep. Det er jo bare tullete.

Og merkelig hvordan om en søt gutt ser på en jente sånn da blir hun sjarmert, men om hun ikke syns han er fin da skal hun kunne se det som trakassering? Litt merkelig syns jeg da.

Det må da være lov å synes noen ser bra ut og vise det, så lenge de ikke gjør eller sier noe gærent? Såpass bør man tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart disse gjengene ikke er i stand til å begripe at slik oppførsel er med på å gi økt grobunn for rekruttering til de nasjonalistiske miljøene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Rart disse gjengene ikke er i stand til å begripe at slik oppførsel er med på å gi økt grobunn for rekruttering til de nasjonalistiske miljøene.

Hva slags oppførsel? De som blikker eller de som reagerer negativt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags oppførsel? De som blikker eller de som reagerer negativt på det?

Det er vel stort sett de samme, tror du ikke? Dette med blikking er en slags sosiolekt, som bare gir mening innefor en bestemt gruppe mennesker. Problemene starter når de kommer i kontakt med andre mennesker som ikke snakker deres språk, og som ikke legger noen fornærmelse eller utfordring i det når de ser på andre mennesker. Hvis de som mener blikking er noe stort og viktig, ikke forstår at resten av verden ikke tillegger det noen betydning, blir det konflikter ut av det. Og siden dette ser ut til å være et utpreget innvandrer-problem, gjør de da en strålende jobb med å skaffe seg fremtidige fiender langt utenfor sitt nærmiljø.

Når avisene skriver om ungdommer av utenlandsk herkomst som skaller ned folk på gata for et blikks skyld, så hjelper ikke akkurat det på velviljen i den norske delen av befolkninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er vel stort sett de samme, tror du ikke? Dette med blikking er en slags sosiolekt, som bare gir mening innefor en bestemt gruppe mennesker. Problemene starter når de kommer i kontakt med andre mennesker som ikke snakker deres språk, og som ikke legger noen fornærmelse eller utfordring i det når de ser på andre mennesker. Hvis de som mener blikking er noe stort og viktig, ikke forstår at resten av verden ikke tillegger det noen betydning, blir det konflikter ut av det. Og siden dette ser ut til å være et utpreget innvandrer-problem, gjør de da en strålende jobb med å skaffe seg fremtidige fiender langt utenfor sitt nærmiljø.

Når avisene skriver om ungdommer av utenlandsk herkomst som skaller ned folk på gata for et blikks skyld, så hjelper ikke akkurat det på velviljen i den norske delen av befolkninga.

ahh. Skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Herregud. seksuell trakassering er jo så mye mer enn bare et blikk. Du kan ikke kalle et blikk for et overgrep. Det er jo bare tullete.

Og merkelig hvordan om en søt gutt ser på en jente sånn da blir hun sjarmert, men om hun ikke syns han er fin da skal hun kunne se det som trakassering? Litt merkelig syns jeg da.

Det må da være lov å synes noen ser bra ut og vise det, så lenge de ikke gjør eller sier noe gærent? Såpass bør man tåle.

Svært mange kvinner vil føle slik uønsket oppmerksomhet ytterst ubehagelig, selv om flertallet neppe tar varig skade av det. Jeg synes ikke det er grunn til å kritisere at mange føler det slik. Kritikken må rettes mot den som påfører kvinnene slikt ubehag, og de må stå til ansvar for sin adferd. Det at det finnes langt mer alvorlige former for seksuelle overgrep, rettferdiggjør ikke mennenes siklende adferd med øynene. Kvinner må aldri finne seg i å bli trakassert!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Svært mange kvinner vil føle slik uønsket oppmerksomhet ytterst ubehagelig, selv om flertallet neppe tar varig skade av det. Jeg synes ikke det er grunn til å kritisere at mange føler det slik. Kritikken må rettes mot den som påfører kvinnene slikt ubehag, og de må stå til ansvar for sin adferd. Det at det finnes langt mer alvorlige former for seksuelle overgrep, rettferdiggjør ikke mennenes siklende adferd med øynene. Kvinner må aldri finne seg i å bli trakassert!!

Kan ikke du starte en egen tøysetråd, fremfor å spamme ned denne tråden med de "vittige" innleggene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan ikke du starte en egen tøysetråd, fremfor å spamme ned denne tråden med de "vittige" innleggene dine?

Ta heller problemet på alvor i stedet for å bagatellisere ved å harselere over innlegg du ikke er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du starte en egen tøysetråd, fremfor å spamme ned denne tråden med de "vittige" innleggene dine?

Enig. Svært irriterende, og vanskelig å ta på alvor. Bare unødig fyllmasse av svada. For et nek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Svært mange kvinner vil føle slik uønsket oppmerksomhet ytterst ubehagelig, selv om flertallet neppe tar varig skade av det. Jeg synes ikke det er grunn til å kritisere at mange føler det slik. Kritikken må rettes mot den som påfører kvinnene slikt ubehag, og de må stå til ansvar for sin adferd. Det at det finnes langt mer alvorlige former for seksuelle overgrep, rettferdiggjør ikke mennenes siklende adferd med øynene. Kvinner må aldri finne seg i å bli trakassert!!

Hva om han ikke mener noe vondt med blikket men bare ønsker å vise at han liker det han ser? Har hun da rett til å bli forbanna å anmelde han for dette? Å se på noen er IKKE et seksuelt overgrep. Føler en seg utilpass av et sånt blikk så er det bare å gi et avvisende blikk tilbake eller se en annen vei.

Og som sagt av noen andre her. Et blikk kan misforstås. Kanskje var det ikke noe i det blikket som vedkommende trodde det var. Et blikk kan tolkes forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva om han ikke mener noe vondt med blikket men bare ønsker å vise at han liker det han ser? Har hun da rett til å bli forbanna å anmelde han for dette? Å se på noen er IKKE et seksuelt overgrep. Føler en seg utilpass av et sånt blikk så er det bare å gi et avvisende blikk tilbake eller se en annen vei.

Det spiller ingen rolle om blikket var positivt ment dersom det oppleves som trakassering av den som ble blikket. En hver må ta ansvar for konsekvensene av sine handlinger, selv om følgene ble annerledes enn intensjonen til blikkeren. Anmeldelse vil neppe føre til straffereaksjon med dagens lovverk, men innkallelse til avhør hos politiet pga mistanke om seksuelt overgrep kan være tilstrekkelig til å gi blikkeren ei lekse. Offentliggjøring av alle anmeldelser ville kunne skjerpe leksa ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes overhodet ikke noe om "frekke blikk" fra utenlandske menn. Jeg tar det overhodet ikke som et kompliment, men mere som om jeg er fritt vilt som de kunne ha gjort hva de ville med om de hadde hatt sjansen, som om de skulle ha hoppet på meg. Mange av de stirrer også helt åpenlyst på meg selv om jeg har med kjæreste. Jeg opplever det som frekt.

Men jeg vil selvsagt aldri anmelde noe slikt eller gjøre noe med det. Bortsett fra å se på de tilbake med forakt da.

Det er bare menn som kan si at dette bare er bagateller, ogf de er nokså dumme om de tror at kvinner tar dette som kompliment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ikke noe nytt, det som er nytt er at det har fått ett navn. Husker det der fra da jeg gikk på ungdomsskolen for over 10 år siden (Skole med så og si ingen invandrere hvis noen lurte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes overhodet ikke noe om "frekke blikk" fra utenlandske menn. Jeg tar det overhodet ikke som et kompliment, men mere som om jeg er fritt vilt som de kunne ha gjort hva de ville med om de hadde hatt sjansen, som om de skulle ha hoppet på meg. Mange av de stirrer også helt åpenlyst på meg selv om jeg har med kjæreste. Jeg opplever det som frekt.

Men jeg vil selvsagt aldri anmelde noe slikt eller gjøre noe med det. Bortsett fra å se på de tilbake med forakt da.

Det er bare menn som kan si at dette bare er bagateller, ogf de er nokså dumme om de tror at kvinner tar dette som kompliment.

Jeg tar dette også som et tegn på det kvinnesynet enkelte utenlanske menn har. Spesielt overfor oss vestlige damer som de ser på som horer og fritt vilt.

Merkelig at det er utlendinger som tåler så lite mens vi vestlige skal tåle alt.

Dette skjedde nok før også, men hvem anmeldte slikt da...? Kan ikke bli slik at man snik innfører forbud mot alt utlendinger misliker (for det er jo endel), man kan ikke bli så naive. Man får nok heller styrke deres selvtillit...men jeg tipper det ikke har noe selvtillit å gjøre, men mere at de faktisk leter etter en grunn til å lage bråk eller anmelde noen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har inntrykk av at mange ikke forstår i hvilken sammenheng blikking ofte brukes, men kun tar det som oppmerksomhet/blikk menn sender kvinner.

Blikking brukes langt oftere for å vise dominans menn imellom. Det stirres for å yppe til bråk, og også det som for etniske nordmenn kun er å vise normal interesse for omgivelsene rundt seg, kan (som regel av ikke-etniske) oppfattes feilaktig som provoserende.

Dette er et fenomen som har oppstått fordi vi har fått en masse fremmedkulturelle her, og de har andre æresbegreper og forestillinger på hva som godtas av oppmerksomhet. Det å se rundt seg og følge med i det som skjer, er en naturlig sak for etniske nordmenn, mens mange innvandrere oppfatter det som provoserende, og bruker selv blikking bevisst for å provosere frem bråk og vise dominans for å hevde seg i gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg har inntrykk av at mange ikke forstår i hvilken sammenheng blikking ofte brukes, men kun tar det som oppmerksomhet/blikk menn sender kvinner.

Blikking brukes langt oftere for å vise dominans menn imellom. Det stirres for å yppe til bråk, og også det som for etniske nordmenn kun er å vise normal interesse for omgivelsene rundt seg, kan (som regel av ikke-etniske) oppfattes feilaktig som provoserende.

Dette er et fenomen som har oppstått fordi vi har fått en masse fremmedkulturelle her, og de har andre æresbegreper og forestillinger på hva som godtas av oppmerksomhet. Det å se rundt seg og følge med i det som skjer, er en naturlig sak for etniske nordmenn, mens mange innvandrere oppfatter det som provoserende, og bruker selv blikking bevisst for å provosere frem bråk og vise dominans for å hevde seg i gjengen.

Og med dette sier du at vi dermed skal begynne å gå å se i bakken for å ikke fornærme de fremmedkulturelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...