Gå til innhold

Blikking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Ved en annen skole anmeldte en jente en medelev til politiet fordi hun hadde blitt tildelt et stygt blikk.

– Hun ble blikka. Og alle vet jo hva det betyr, skal elevens foreldre ha uttalt da de tok opp saken med skolen."

Jeg mener det får være grenser for hvor følsomme vi skal være. Jeg er sterkt imot mobbing, og mener at alle former for det må tas alvorlig, også relasjonell mobbing slik jenter driver med, men å se stygt på en person er ikke mobbing. Hvis du ser stygt på henne ofte kan det begynne å nærme seg noe å ta tak i, men ett stygt blikk er ikke nok til å lage sak ut av. Det blir for dumt, rett og slett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har da vært slik i mange 10-år.

Husker da selv tilbake til min oppvekst på 80-tallet. Man så jo ikke stygt (ref: blikket) på guttegjenger uten at det ble problemer. Det hang jo gjenger på enhvert t-bane stasjon, og en skulle ikke foreta seg stort før de reagerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var morro å lese. Jeg klarer ikke å oppfatte dette innlegget som seriøst, og har ingen tro på at du som skriver dette har intensjoner om å bli oppfattet som seriøs. hehe =)

Mulig at du har vært blind for problemet, men innlegget var selvfølgelig seriøst ment. Poenget med innlegget var først og fremst å poengtere at blikking ikke bare representerer et mobbeproblem blant ungdommen, men at det også er et middel for seksuell trakassering mellom kjønnene (som regel er det menn som trakasserer kvinner, men det omvendte kan også tenkes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blikking brukt som mobbemetode kan på ingen måte aksepteres. Slik blikking er beskrevet om denne tråden, antar jeg likevel er et mye mindre problem enn blikking i betydning uønskede blikk med (antatt) bakenforliggende seksuelle tanker. Uønskede blikk fra menn terroriserer kvinner daglig, uten at mennene blir stilt til ansvar for dette. Det er på høy tid at det lages lover som regulerer hva som er tillatt av blikk / stirring, og at lovene lages slik at blikk både som mobbing og seksuelt overgrep rammes. Strafferammen kan diskuteres, men i de fleste tilfeller vil trolig solide bøter være tilstrekkelig reaksjon. Mer enn et par års fengsel, selv ved gjentatte episoder, synes jeg ville være i strengeste laget.

Dette synes jeg var morro å lese. Jeg klarer ikke å oppfatte dette innlegget som seriøst, og har ingen tro på at du som skriver dette har intensjoner om å bli oppfattet som seriøs. hehe =)

Mulig at du har vært blind for problemet, men innlegget var selvfølgelig seriøst ment. Poenget med innlegget var først og fremst å poengtere at blikking ikke bare representerer et mobbeproblem blant ungdommen, men at det også er et middel for seksuell trakassering mellom kjønnene (som regel er det menn som trakasserer kvinner, men det omvendte kan også tenkes).

Jeg tok det faktisk som en selvfølge at det var en spøk, en ironisering over de totalitære svermeriene enkelte forbudsfanatikere står for. f.eks i tråden om forslag om lovforbud mot striptease. At noen i ramme alvor mener at vi skal innføre forbud mot å se hardt på andre falt meg faktisk ikke inn. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det faktisk som en selvfølge at det var en spøk, en ironisering over de totalitære svermeriene enkelte forbudsfanatikere står for. f.eks i tråden om forslag om lovforbud mot striptease. At noen i ramme alvor mener at vi skal innføre forbud mot å se hardt på andre falt meg faktisk ikke inn. :gjeiper:

Når en ser hardt på andre, er det et mobbeproblem. Den sextrakasserende formen for blikking ville jeg heller kalle siklende blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser hardt på andre, er det et mobbeproblem. Den sextrakasserende formen for blikking ville jeg heller kalle siklende blikk.

Hehe, er det mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en ser hardt på andre, er det et mobbeproblem. Den sextrakasserende formen for blikking ville jeg heller kalle siklende blikk.

Jeg tror du forveksler blikking og gnikking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Ok. Her i Oslo får man slengt slike ting etter seg utelukkende fra folk av ikke Norsk opprinnelse.

Det er best å se ned på fortauet når man er utendørs, og dra opp mobilen for å ha noe å feste blikket på når man er på buss eller trikk.

Ellers risikerer man i beste fall å få slengt etter seg: Hei du pottit dama, hvorfor stirrer du på meg? Tror du du er noe?

Aldri opplevd. O.o

Derimot har jeg opplevd at "fiine Frognerfruer" og "40-årige Beamer-menn" og lignende faen meg GLOR. Jeg ser ikke noe spesielt annerledes ut enn alle andre, men jeg får BLIKK i flere sekunder. Har av og til hatt sykt lyst til å spørre om hva FAEN folk glor på, menneh det hadde vel resultert i enda mer gloing. >.<

Man skulle jo tro at de som bodde på vestkanten kom fra møbelerte hjem... <.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter setter søkelyset på et fenomen som jeg også oppfatter som skremmende, nemlig at man kan risikere å bli banket opp bare fordi enkelte er ute etter bråk og finner en tåpelig men farlig unnskyldning til å gå løs på helt tilfeldige, intetanende og uskyldige forbipasserende.

De fine fruene på Frogner kommer ikke til å banke deg.

Jeg synes en del her bagatelliserer problemet. Leste dere artikkelen ts linket til, eller?

Den dagen dere selv eller deres barn kanskje blir banket gul og blå fordi dere tilfeldigvis så på en person dere passerte på gaten forstår dere muligens ts bekymring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Trådstarter setter søkelyset på et fenomen som jeg også oppfatter som skremmende, nemlig at man kan risikere å bli banket opp bare fordi enkelte er ute etter bråk og finner en tåpelig men farlig unnskyldning til å gå løs på helt tilfeldige, intetanende og uskyldige forbipasserende.

De fine fruene på Frogner kommer ikke til å banke deg.

Jeg synes en del her bagatelliserer problemet. Leste dere artikkelen ts linket til, eller?

Den dagen dere selv eller deres barn kanskje blir banket gul og blå fordi dere tilfeldigvis så på en person dere passerte på gaten forstår dere muligens ts bekymring.

Jeg leste faktisk artikkelen, og ja, det er skikkelig ille at man ikke kan se på noen folk uten at de antar at du ser på dem på en eller annen måte. At ET blikk skal bety noe helt annet enn det det kanskje er ment som.

Jeg ser aldri på mennesker på banen eller på trikken. Om jeg gjør det så er det kun flyktig.

Derimot så har moren min kommet opp i noen slike situasjoner fordi hun har det med å se på folk, og tenker ikke over at hun kan oppfattes som stirrende...og det har noen ganger resultert i at noen har oppfattet seeingen som noe negativt og har villet slå til henne for det, eller sagt noe svært lite hyggelig ("Jævla forbanna hurpe" etc)

Kjenner til problemet på den måten.

Jf artikkelen; å kalle et hevet øyebryn for et "stygt blikk"- seriøst? Jeg synes faktisk man har problemer hvis man mener det er et stygt blikk...

Det jeg synes egentlig er verst da, er at når situasjoner der noen blir banket opp/slått ned/slått til fordi man har sett på personen og det står mange mennesker rundt/ i nærheten som sikkert kunne ha gjort noe- hvorfor GJØR de ingenting? Man kaller det jo en slags mobbing også når andre ser andre blir mobbet uten å gjøre noe...

Eller er det slik samfunnet vårt virkelig er- at vi er så tafatte at vi ikke klarer å ta igjen når noe galt skjer?

Yay i såfall. :P

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hvit familie på handletur i butikker stappfulle av innvandrere, fortrinnsvis muslimer, en sommerdag medfører mange blikk. Korte skjørt og innkjøp av grillmat og øl er ikke halal og blikkene er der. Det er hva jeg vil kalle blikking og er hva vi må finne oss i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei til Røa på smale Bærumsveier i går, møtte jeg en Mitsubishi MPV. Det var smalt og ikke plass til passering. Jeg hadde parkerte biler på min side, og Mitsubishin’ kunne enkelt legge seg ut oppå fortauget for å skape plass for oss begge. Intet skjedde. Bilen sto dønn stille. Jeg åpnte vinduet og pekte på fortauget. Intet skjedde. Smått om senn i langsomt tempo snirklet Mitsubishien seg opp på fortauget. Da så jeg blikket. En ung dame med hijab som så vitt var i stand til å blikke over rattet. Det viste seg å være en skolebil.

Rett bak kom en Huinday med en vrengt vinduspusser som stod rett ut fra frontruten. (det var sludd) Sjåføren var også “en av de nye”, og det slo meg at han var sin søster eller kusines oppasser, som heller ikke forstod at fortauget var løsningen.

(Jeg vet at man normalt ikke benytter fortauget, men det var eneste løsningen i går, og hele årtet i den veien)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra barndommen huskes voksne som snakket om de som ”skjeglet” i betydningen å ikke se direkte på folk. Allerede i ”Burobengvisa” var øyne et tema:

Så en kveld på Gjøvikmarken kom jeg opp i sådant lag.

Kolde ord og kolde blikke, alle bar de til meg nag

At det kalles ”blikking” er nytt – og forfriskende! Et presist ord, selv om det bare er fortsettelse av en trend der substantiver tar verbform. (At det vanligvis er språklige misfostre som ”fokus / fokusere” er en annen historie.)

Siden det er fredda og i det hele tatt: hva med en gubbe som drev med om ikke blikking, så en annen type ikke-fysisk vold? Hva med Screamin’ Jay Hawkins og “I Put A Spell On You”?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal norske jenter si da som blir glodd på og gjerne tilsnakket? Hva skal man kalle det? Dette er et typisk eksempel på at man gir seg ut på the slippery slope og godtar krenkelser, dermed løfter man en sosial gnisning opp til et rettighetsbrudd som får samfunnets støtte. Dermed gjør man de sosiale gnisningene til et gruppefenomen og stifter urett istedet for rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen:

Ifølge voldsforsker ved Politihøgskolen, Ragnhild Bjørnebekk kan beskyldninger om «blikking» i enkelte tilfeller ramme helt tilfeldige utenforstående.

– En person kan for eksempel oppleve at noen sender ham et provoserende blikk, og reagere med å gå til angrep, sier hun.

For ett år siden ble en elev ved en skole i Groruddalen banket opp av fire medelever på 15 og 16 år. Det som utløste konflikten var ifølge dommen et blikk som ble tolket som en provokasjon. Offeret ble slått og sparket så kraftig at han fikk hjernerystelse og brudd på nesebenet, og gjerningsmennene ble dømt til samfunnsstraff i 70 timer.

Høsten 2009 oppsto et lignende tilfelle på Grønland. Fire 15 år gamle gutter braket sammen etter at to av guttene hadde fått et blikk rettet mot seg som de oppfattet som provoserende. Den ene gutten dro frem en kniv, og sammen med kompisen banket han opp de to andre guttene. I retten ble de to gjerningsmennene dømt til 60 og 45 timers samfunnsstraff.

Dette handler om mer enn bare forståelsen av at et blikk kan være ment som provokasjon. Det handler også om hvor lavt man er villig til å legge lista for å utøve grov vold.

Jeg er HELT klart for å utøve grov vold i selvforsvar. Jeg skal ikke gå i detaljer, men jeg er av den oppfatning at om du forsvarer deg selv mot en angriper, så gjelder ikke reglene om fair play.

Men når en gjeng ungdommer banker opp en jevnaldrende, eller når de trekker kniv på gata pga et BLIKK, da er det noe som er ALVORLIG galt med dem og verdiene deres. "Jeg kan skade deg dersom jeg føler meg provosert", er tydeligvis mottoet. Dette er en oppskrift på fremtidig voldskriminalitet, for det er ikke mulig å gå gjennom livet og ikke bli provosert.

Disse ungdommene behøver mer enn noe annet, evne til selvbeherskelse. Hvor faen er atferdsforskerne som kunne ha sagt noe meningsfullt om DET? Og hva i helsike feiler det foreldre som er FORSTÅELSESFULLE når ungene tilter for et blikks skyld? Takler man ikke såpass, så lover ikke det godt for ens evne til å leve et ansvarlig liv.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blikking brukt som mobbemetode kan på ingen måte aksepteres. Slik blikking er beskrevet om denne tråden, antar jeg likevel er et mye mindre problem enn blikking i betydning uønskede blikk med (antatt) bakenforliggende seksuelle tanker. Uønskede blikk fra menn terroriserer kvinner daglig, uten at mennene blir stilt til ansvar for dette. Det er på høy tid at det lages lover som regulerer hva som er tillatt av blikk / stirring, og at lovene lages slik at blikk både som mobbing og seksuelt overgrep rammes. Strafferammen kan diskuteres, men i de fleste tilfeller vil trolig solide bøter være tilstrekkelig reaksjon. Mer enn et par års fengsel, selv ved gjentatte episoder, synes jeg ville være i strengeste laget.

Dette er jo å kriminalisere det ene kjønnet på bakgrunn av kvinners antakelser. Dette vil selvfølgelig skape uholdbare rettstilstander da det ligger en omvendt bevisbyrde i forslaget ditt. Det er hennes antakelse om seksuelle tanker som skal ligge til grunn, og med da blir det jo i praksis umulig for en mann å si noe som helst fra eller til. Heller ikke for domstolen. Hennes antakelse blir derfor å betrakte som bevis.

På den måten får man det ideelle kvinnesamfunnet der kvinner fritt kan gå rundt og anta seksuelle tanker hos alle menn de ikke liker, for deretter å få buret dem inne. Fiffig.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo å kriminalisere det ene kjønnet på bakgrunn av kvinners antakelser. Dette vil selvfølgelig skape uholdbare rettstilstander da det ligger en omvendt bevisbyrde i forslaget ditt. Det er hennes antakelse om seksuelle tanker som skal ligge til grunn, og med da blir det jo i praksis umulig for en mann å si noe som helst fra eller til. Heller ikke for domstolen. Hennes antakelse blir derfor å betrakte som bevis.

På den måten får man det ideelle kvinnesamfunnet der kvinner fritt kan gå rundt og anta seksuelle tanker hos alle menn de ikke liker, for deretter å få buret dem inne. Fiffig.

Men det passer.

Omvendt bevisbyrde i saker om voldtekt og seksuell trakassering har lenge vært en våt drøm for deler av feministbevegelsen. Ikke ALLE, selvsagt, det finnes kvinner som forstår det logiske i at det stort sett er nesten umulig å bevise sin uskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den måten får man det ideelle kvinnesamfunnet der kvinner fritt kan gå rundt og anta seksuelle tanker hos alle menn de ikke liker, for deretter å få buret dem inne. Fiffig.

Med den økende innvandrerdelen i Norge og noen kvinnesyn noen av disse har, så kunne man jo endt opp med nesten alle mannfolka i fengsel.

Og innvandrergutter/menn ser liksom aldri på norske jenter... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Med den økende innvandrerdelen i Norge og noen kvinnesyn noen av disse har, så kunne man jo endt opp med nesten alle mannfolka i fengsel.

Og innvandrergutter/menn ser liksom aldri på norske jenter... :filer:

Altså. Det er en ting om menn kommer med ekle og slibrige kommentarer til jenter, men er det så fryktelig om gutter ser på jenter med begjær i blikket uten at de gjør noe, men bare sender et blikk? Blir folk krenket av så lite?

Er ikke et sånt blikk et kompliment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...