Gå til innhold

Eiendom på finn.no


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Annonsen ble også faktisk fjernet fra FINN etter reaksjoner, men ble satt inn igjen senere, etter endringer.
"Ieva Rises boligannonse på Finn.no har skapt reaksjoner. Hun har lagt ut leiligheten sin på Grønland i Oslo til salgs, med bilder av kvinner i nikab som poserer på de ulike salgs-bildene.

- Mange reagerer med en gang kvinner opptrer i offentligheten med hijab og nikab, det har vi sett i flere tilfeller. Mange fordi de mener det er kvinneundertrykkende. Jeg mener storsamfunnet i måten de tenker på, er med på å undertrykke kvinnene mer, sier Rise til Dagbladet.

Finn fjernet annonsen

Annonsen la hun ut på finn.no for ti dager siden og etter 40 minutter slettet Finn den, grunnet reaksjoner og klager på annonsen.

- Jeg spurte med en gang om begrunnelse, men det var de ikke flinke på, sier Rise, som selv er utdannet jurist.

Etter dager med e-poster fram og tilbake med Finn, fikk hun beholde annonsen. Det etter at Rise sendte bilder av kvinner og menn som poserer uten nikab på andre salgs-bilder på annonsestedet, og poengterte at dette var diskriminerende.

Til TV2, som først omtalte saken, sier Finn.nos sikkerhetsansvarlig, Geir Petter Gjefsen at det kom flere klager på annonsen fra folk som opplevde annonsen som støtende.

Reaksjonene skal ha kommet på bildene kombinert med teksten i annonsen. Rise skrev nemlig at det kunne være et harem i leiligheten.

Det har hun når fjernet og får beholde annonsen, men Finn.no sier til kanalen at den blir endret, da det ennå er en pågående diskusjon om den er støtende.". https://www.dagbladet.no/nyheter/ieva-har-fatt-mange-sporsmal-om-tanken-bak-denne-boligannonsen---vi-ma-passe-oss-for-narvestad-syndromet/68702077

 

Anonymkode: e7585...836

"Selv ønsker hun å signalisere at her er alle velkommen og at dette er en fargerik bydel" 

Det er ikke ofte jeg skriver dette, men her får jeg lyst til å si rett ut: for noe tullprat!
"Fargerik" betyr altså mennesker av en viss kultur, er det det hun mener? Hvorfor har hun ikke brukt flere typer mennesker, både norske, asiatiske, mørkhudede osv for å vise mangfold og fargerikt miljø? Sånn som det er nå fremstår det ikke som fargerikt, det framstår som at her bør du helst trives i niqab og bo sammen med andre kvinner i niqab. (Ja det står i teksten at både enslige og par, og folk av begge kjønn kan bo der, men bildene gir sterkt inntrykk av at her foretrekkes én kultur). Jeg ville ha fått samme følelsen om det hadde vært et norsk par med designerklær og dyre smykker som hadde posert med dyr champagne og et snobbete uttrykk, da hadde jeg heller ikke følt meg velkommen til å kjøpe huset uansett om det står noe annet i teksten.
Man får jo også følelsen av at disse damene følger med på kjøpet, at du kommer til å bo sammen med dem. Det er jo heller ikke heldig, da de færreste vil kjøpe hus med gjenboere.


Et prospekt der man kun viser frem bilder av huset/leiligheten og interiøret uten folk i det hele tatt er mye mer nøytralt og signaliserer at dette er et sted der hvem som helst kan bosette seg. Vanlige prospekt/boligannonser legger jo ingen føringer på hvem som er velkommen til å kjøpe, nettopp fordi det er tomme rom uten mennesker.
Jeg kjenner ingen plass at jeg føler meg velkommen til å bosette meg i dette borettslaget. Det fremstår overhodet ikke som fargerikt og åpent, det framstår tvert i mot som lukket og best egnet for én gruppe: kvinner i niqab.

Og dessuten, dette mente hun ikke for å signalisere verken at alle er velkommen eller at det er en fargerik bydel, hun mente å slå politisk mynt på nordmenns fremmedfrykt. Det innrømmer hun også selv. Problemet er bare at det ligger så mange flere nyanser i dette enn bare fremmedfrykt. Dette var helbom. Jeg skjønner godt at mange reagerte.

Kanskje denne annonsen og artikkelen fortjener sin egen tråd?
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Ardwinna skrev:

"Selv ønsker hun å signalisere at her er alle velkommen og at dette er en fargerik bydel" 

Det er ikke ofte jeg skriver dette, men her får jeg lyst til å si rett ut: for noe tullprat!
"Fargerik" betyr altså mennesker av en viss kultur, er det det hun mener? Hvorfor har hun ikke brukt flere typer mennesker, både norske, asiatiske, mørkhudede osv for å vise mangfold og fargerikt miljø? Sånn som det er nå fremstår det ikke som fargerikt, det framstår som at her bør du helst trives i niqab og bo sammen med andre kvinner i niqab. (Ja det står i teksten at både enslige og par, og folk av begge kjønn kan bo der, men bildene gir sterkt inntrykk av at her foretrekkes én kultur). Jeg ville ha fått samme følelsen om det hadde vært et norsk par med designerklær og dyre smykker som hadde posert med dyr champagne og et snobbete uttrykk, da hadde jeg heller ikke følt meg velkommen til å kjøpe huset uansett om det står noe annet i teksten.
Man får jo også følelsen av at disse damene følger med på kjøpet, at du kommer til å bo sammen med dem. Det er jo heller ikke heldig, da de færreste vil kjøpe hus med gjenboere.


Et prospekt der man kun viser frem bilder av huset/leiligheten og interiøret uten folk i det hele tatt er mye mer nøytralt og signaliserer at dette er et sted der hvem som helst kan bosette seg. Vanlige prospekt/boligannonser legger jo ingen føringer på hvem som er velkommen til å kjøpe, nettopp fordi det er tomme rom uten mennesker.
Jeg kjenner ingen plass at jeg føler meg velkommen til å bosette meg i dette borettslaget. Det fremstår overhodet ikke som fargerikt og åpent, det framstår tvert i mot som lukket og best egnet for én gruppe: kvinner i niqab.

Og dessuten, dette mente hun ikke for å signalisere verken at alle er velkommen eller at det er en fargerik bydel, hun mente å slå politisk mynt på nordmenns fremmedfrykt. Det innrømmer hun også selv. Problemet er bare at det ligger så mange flere nyanser i dette enn bare fremmedfrykt. Dette var helbom. Jeg skjønner godt at mange reagerte.

Kanskje denne annonsen og artikkelen fortjener sin egen tråd?
 

Takk for fyldig tilbakemelding :blomst: Ja, du har rett i at det kunne vært en egen tråd for den.

Her er en av de gamle annonsene fra Googles buffer, der det står "HAREM/ BUDOAR m GARASJE og LEKKERT BAD! Supersentral og sjarmerende 3 (4)roms topp/hjørne med heis og garasjeplass i et unikt og veldrevet og ryddig borettslag med treningsrom og mer, svært sentralt på fargerike Grønland, rett ved Botanisk hage, strøm og oppvarming betales via felleskostnader" https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zrWC7Fkfc9oJ:https://www.selgboligselv.no/eiendommer/3456+&cd=5&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-b

 

Anonymkode: e7585...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Harem (arabisk) eller budoar (fransk) selges med
garasje og lekkert bad! Gode muligheter for fortsettelse av haremet her i denne svært sentrale og flotte topp og hjørneleilighet på Grønland. Men selvfølgelig kan også menn, ulike par og andre bebo leiligheten. " (fra annonsen i linken i innlegget over). Her er den endrede: https://www.selgboligselv.no/eiendommer/3456
 

Anonymkode: e7585...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 18.33, Infinity skrev:

http://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=103798658

 

Legg merke til fantastiske materialer fra øverste hylle.... fra 1975. :fnise:

 

Synes dette var et fantastisk hus, om enn på en litt spesiell måte! :nordvesta: Så utrolig gjennomført! Med unntak av TV-en, dataskjermen og faksmaskinen ser det ikke ut som om det finnes en eneste ting fra etter 1975 i hele huset! Det ser også utrolig lite slitt ut på bildene til å være over 40 år gammelt! Har beboerne listet seg rundt i filt-tøfler og aldri aldri hatt et eneste uhell av noe slag innendørs? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner lukten av urin og sykehjem komme sigende på av disse gamle husene som er nødt til å være dødsbo. For en rivingsjobb. Og skal man fikse drenering også er det jo luke greit å bare rive huset og bygge et nytt et.

Anonymkode: ffde7...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er ett hus til hvor tiden har stått stille i over 40 år: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=104896726
Særlig baderommene var helt utrolige! Anonymkode: c19d3...ace

Det grønne badet med nedsunket badekar hadde jeg beholdt om det gikk. :jepp:  
Litt å ta tak i der, men kastet man det etter meg og ga meg noen oppussingsmillioner i tillegg så la gå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Det grønne badet med nedsunket badekar hadde jeg beholdt om det gikk. :jepp:  
Litt å ta tak i der, men kastet man det etter meg og ga meg noen oppussingsmillioner i tillegg så la gå. 

Helt enig med deg. Jeg synes det grønne badet bare er kjempekult! 

Anonymkode: c19d3...ace

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB...a15: Wow! Der kunne jeg ha praktisert min trang til å være hobbit. Likte det kjempegodt! :jepp: 
_1558003237.jpg

Det andre her tar jeg i mot med åpne armer, for det skal jeg praktisere katt og kaniner og en eng med løvetann! :rodmer:  Du har en fin smak må jeg si, AB. Klart for dusj etter padleøkten...
60_870323241.jpg

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe..."tjola-Hoppetussa" sier nok sitt om meg og sånne fine hus ja. :fnise:  Men nå over til noe helt annet:
denne toppleiligheten har mange fine ting som jeg liker veldig godt, men...den passer vel best for aktive
blottere som har altfor mye penger? Ble nok solgt ekstra mange kikkerter til naboene over der...
                                              Dette ble jeg helt uvel av å tenke meg inn i altså. :sukk: 
_1810558241.jpg
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=103954898 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Hehe..."tjola-Hoppetussa" sier nok sitt om meg og sånne fine hus ja. :fnise:  Men nå over til noe helt annet:
denne toppleiligheten har mange fine ting som jeg liker veldig godt, men...den passer vel best for aktive
blottere som har altfor mye penger? Ble nok solgt ekstra mange kikkerter til naboene over der...
                                              Dette ble jeg helt uvel av å tenke meg inn i altså. :sukk: 
_1810558241.jpg
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=103954898 

:Hehe:

Men, det er ikke umulig at rutene/vinduene er av den typen som du bare set ut gjennom. Det finnes sånne og de er vel det beste valg for denne typen baderom tenker jeg. 

Hvis ikke blir det stort salg av kikkerter i nabolaget ja-ha-ha :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flere millioner enn jeg visset hva jeg skulle bruke til, så kunne denne vært noe

14_2038549462.jpg

Lenke lagt inn i bildet ;)

Det hadde selvsagt krevd en liten stab med gartner og renholdspersonell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store og gode rom er jeg svak for, men jo, det måtte nok ansettes en kokk som kunne mette staben som holdt alt i orden. :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...