Gå til innhold

Økt vekt etter styrketrening


Gjest petre

Anbefalte innlegg

Trener styrke 2 ganger i uken, og kondisjon 2 ganger.

Dagen etter styrketrening kan jeg veie opptil en kilo mer enn ellers, noen som vet hvorfor?

Har ellers rimelig stabil vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er noe med at når musklene restitueres så bindes det mere vann, men jeg antar at Bergans snart kommer med det lange svaret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe med at når musklene restitueres så bindes det mere vann, men jeg antar at Bergans snart kommer med det lange svaret. ;)

Døh!

Jeg kommer alltid med kortfattete, presise innlegg, lettfattelige utsagn og klar tale, med få innskuddssetninger og minimalt med parentesbruk (stort sett, er jo alltid noen unntak så klart).

Glykogen er det som binder mest vann, ca 3-4 gram vann per gram glykogen. Sånn i farta så kan jeg ikke huske at styrketrening i seg selv skal gi en slik umiddelbar vektøkning, med mindre du spiser veldig mye i timene før og rett etterpå. Musklene føles mer "pumped" og blodfylte etter en styrkeøkt, men det er grunnet omfordeling av blodtilførsel og vevsskade. Det som slår meg er kanskje at du etter spinn svetter mer og forbruker mer energi kontra etter styrketrening, siden utholdenhetstrening over en time tapper deg for mye av det intramuskulære glykogenet (også fra lever hvis det er nødvendig). Og at du i de følgende 24-48 timer spiser mer og restituerer deg, derav topping av glykogenlagre som gir en forsinket vektøkning.

Akkurat dette er litt synsing fra min side, men jeg skal lese meg litt opp om temaet for å se om jeg er helt på jordet her. Mulig noen av styrkefolka her inne har en fysiologisk forklaring som stemmer bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever samme "fenomentet", men jeg spiser ikke noe mer enn jeg skal (nei, heller ikke ubevisst, teller kalorier), så det er nok ikke pga mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg spiser mer etter styrketrening.

Det er det samme om jeg går på styrketrening à la stasjonstrening/crosstraining (hvor det blir like mye svetting som en spinningtime), eller vanlig styrketrening.

En annen ting er at jeg gikk ned nesten 2 kilo på en ukes ferie hvor jeg ikke hadde treningsmuligheter, og etter en langhelg på fjellet nesten det samme (høres ut som jeg veier meg mye :ler: har nylig fått meg vekt for første gang). Veier i underkant av 55 kilo, så merker fort forandringer. Ønsker ikke gå ned noe i vekt, det er derfor jeg passer litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det ligger noe vitenskapelig bakom det, så kan jeg bekrefte for min egen del at i de intense ukene mine øker kroppsvekten 2-3kg ved veiing.

Dette har nok mye med at jeg veier meg på trening. I periodene med trening øker matlysten og jeg spiser mer og ikke minst drikker mer.

Det er kanskje ikke noe bevisst fra min side med spisingen, men jeg er veldig fokusert på å drikke nok. Kanskje litt til det ekstreme. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

En gammel tråd, men jeg syns ikke det kom opp noe forklarende svar her. Jeg opplever det samme. Har veid det samme hele uken og så dagen etter en styrketrening så veier jeg en hel kg mer uten at jeg har tilført kroppen noe spesielt. Jeg har ikke spist mer verken før eller etter treningen. Er det slik at cellene i musklene trekker til seg mer vann etter styrketrening? Noen som har en god forklaring?

Anonymkode: 46b43...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke det vitenskapelige svaret her, men har lest at muskler binder vann og dermed veier du mer (i tillegg til at muskler veier mer enn fett), men etterhvert så vil det stabilisere seg - og du har høyere hvileforbrenning når du trener mye styrke, så på sikt vil det gjøre at du går ned. 

Husker godt når jeg begynt med mye styrke og det var samme uken jeg hadde mensen. La merke til at jeg hadde gått opp rundt 2kg fra når jeg begynte og ble litt stresset. 2 uker senere hadde jeg gått 4 kg ned fordi jeg ikke hadde mensen lenger (og kroppen holder mer vann den uken) og fordi vannet i kroppen hadde stabilisert seg. :) 

Anonymkode: 81882...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel bygd seg opp en stor kjempebæsj, så da veier du litt ekstra før den spretter ut senere

Anonymkode: 067a1...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...