Gå til innhold

Mine tanker om hvordan det er å gå på ketolysekur


Poppsilopp

Anbefalte innlegg

Tenkte det skulle bli litt lettere å fortsette på kuren hvis jeg skrev om mine problemer og utfordringer ved kuren, så kan andre lese gi råd eller få råd :)

Ketolysekuren går ut på at man ikke skal spise mer enn 15 gr karbohydrater per dag, men fett og proteiner. Når man ikke får innførsel av karbohydrater så starter kroppen en ren fettforbrenning. Som fører til at man går ned 1-2 kg i uken.

Man skal rett og slett ha et kosthold som ikke består av poteter, pasta, ris, brød, eller sukker. Hvis man absolutt trenger brød så kan man bake et brød, oppskriften kan jeg komme med, hvis noen er interresert.

Jeg er nå på min andre dag i kuren. Jeg har allerede gått ned 1 kg. Men man går mer ned i begynnelsen, fordi man mister mye vann. Jeg veide 80 kg når jeg begynnte. Målet mitt er å gå ned 15 kilo, altså vil jeg ned i en vekt på 65 kilo.

Jeg anbefaler alle som skal begynne på denne kuren å lese boken "slank med ketolyse". Der står det utrolig mye nyttig, inkludert masse oppskrifter, og karbohydrat tabell. Man kan også gå inn på Ketolyse.no . Når man følger denne kuren så skal man komme inn i ketose, det kan man skjekke med ketolysestix, som er urinstix som man tisser på og venter ett min. så skal den vise rosa eller lilla hvis man er i ketose.

Jeg skjekket i dag og jeg er i ketose :danse:

Men det er ikke bare lett, i går på jobb sprakk jeg, jeg drakk en kopp med kakao, så i går var jeg oppe i 28gram karb. noe som er alt for mye. I dag har jeg spist:

Forkost: Et liiite hjemmelaget knekkebrød med et halvt egg, masse smør og maijones på

Middag: Ommelett med purre, ost og skinke, litt agurk og remulade ved siden av

Kvelds: enda et liite knekkebrød men med masse greddost litt skinke og mye smør på.

til snaks: spiste jeg gele laget av funlight saft (som innholder 0 gr karb.)

Håper det skal gå like fint videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Popp :ler:

Bare et lite råd på veien - skal du unngå sprekker så lønner det seg å være forberedt ved å ha trygg snacks tilgjengenlig til enhver tid OG å spise så du er mett hele tiden.

Til å begynne med vil du kjenne søtsug, men det går over etter en stund, bare sørg for at du er mett.

Og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Popp :ler:

Bare et lite råd på veien - skal du unngå sprekker så lønner det seg å være forberedt ved å ha trygg snacks tilgjengenlig til enhver tid OG å spise så du er mett hele tiden.

Til å begynne med vil du kjenne søtsug, men det går over etter en stund, bare sørg for at du er mett.

Og lykke til :)

Har lært nå! :gjeiper: Hehe. Kjøpte Cavalier hvit skjokolade nå.. Det er jo kjempe godt i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger denne!

Jeg begynner så snart jeg får bestilt startpakken :jepp:

Masse lykke til! Jeg føler ihvertfall at dette er det rette for meg :) Du får holde meg oppdatert om hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo drikke 2 l vann hver dag. Jeg drikker funlight saft jeg, synes den er hærlig. Drakk de før jeg begynte på denne kuren også. Og den kan virkelig anbefales. Har alltid en 1 1/2 l flaske med dette i kjøleskapet, så er det lett å ta seg et kaldt glass saft hvis jeg er tørst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer her: Ja, jeg tok de vitaminene, siden det er noen man ikke får i seg med den maten man spiser på ketolyse, så kan være lurt å ta det. Det fåes jo kjøpt billigere andre steder enn på ketolyse.no, men der ser du iallfall hva det er i de.

Krom er jo f.eks for å dempe søtsuget, magnesium er for å ikke få muskelkramper, og sink for at kroppen skal heles kjappere osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man trene når man er i ketolyse? Hvordan går det ut over konsentrasjonen? Jeg er student, så må ha både energi og konsentrasjon til å studere.

Men lykke til! Tenker dette kunne vært noe for samboern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her :)

Jeg har lest at man kan bli veldig slapp når man er i ketose og at det kan være litt tyngre å trene. Andre steder har jeg lest at man blir mer opplagt. Hva er egentlig riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan trene når man er i ketose, men til å begynne med vil det være tyngre enn det er å trene på karbo.

Årsaken er ganske enkelt at kroppen trenger litt tid på å lære seg å bruke av fettreservene som brennstoff, fremfor å bruke lett tilgjengelig karbobrennstoff og det til å begynne med vil resultere i at du blir daff og tung i kroppen og at du kanskje får litt hodepine.

Men fyll på med vann i bøtter, tren litt forsiktig til å begynne med og etterhvert merker du absolutt ikke forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man trene når man er i ketolyse? Hvordan går det ut over konsentrasjonen? Jeg er student, så må ha både energi og konsentrasjon til å studere.

Men lykke til! Tenker dette kunne vært noe for samboern!

Man kan trene ja, bare man kan føle seg slapp og energiløs i inntil 6 uker etter start, så kommer energien for fullt, og mange sier også at de kan trene mye lengre enn før.

Konsentrasjonen blir også bedre, siden blodsukkeret hele tiden er stabilt, noe som er en stor fordel.

Men det tar som sagt 2-6 uker før du begynner å merke dette.

Det viktigste er å få i seg nok fett 70-80% daglig, samt masse vann, veldig mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant multivitamniner i skapet i dag, og de inneholder alle de vitaminene jeg trenger tror jeg :) Så da er jo den grei. I dag har laget eggesalat, det er så godt! Før har jeg aldri spist så mye av det pga alt fettet, men nå er jo ikke det noe problem.

Jeg har i:

4 kokte egg

15 gr purre

1 pakke majones

salt og pepper

Så deler man opp eggene på langs og på tvers, har i purren, majonesen og salt og pepper.

Nydelig. I 100 gram eggesalat er det 1,41 gram karbohydrater

Jeg bruker det på lavkaro knekkebørd, men det er såpass mye karb. i dem at jeg spiser spiser maks 2 knekkebrød om dagen. For av og til så trenger jeg noe å ha under pålegget :)

kjekt å se at så mange følger dagboken allerde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant multivitamniner i skapet i dag, og de inneholder alle de vitaminene jeg trenger tror jeg :) Så da er jo den grei. I dag har laget eggesalat, det er så godt! Før har jeg aldri spist så mye av det pga alt fettet, men nå er jo ikke det noe problem.

Jeg har i:

4 kokte egg

15 gr purre

1 pakke majones

salt og pepper

Så deler man opp eggene på langs og på tvers, har i purren, majonesen og salt og pepper.

Nydelig. I 100 gram eggesalat er det 1,41 gram karbohydrater

Jeg bruker det på lavkaro knekkebørd, men det er såpass mye karb. i dem at jeg spiser spiser maks 2 knekkebrød om dagen. For av og til så trenger jeg noe å ha under pålegget :)

kjekt å se at så mange følger dagboken allerde :)

Eggesalat er godt! Det skal jeg også lage :)

Trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken om ketolyse, må den bestilles på nettet?

Nei, jeg vet at du kan få kjøpt den i Meny butikker som fører ketolyse produkter. Du kan gå inn på ketolyse.no og se hvor de har disse butikkene, også kan det være at noen bokhandlere har den, men det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggesalat er godt! Det skal jeg også lage :)

Trener du?

Det er VELDIG godt! :)

Jeg er medlem i et treningssenter, men jeg har ikke hvert der siden jeg begynte på kuren. Har jo bare gått på kuren siden søndag, og i begynnelsen er man litt slapp fordi kroppen ikke er vandt til kostholdet. Men når jeg ha gått en ukes tid så skal jeg prøve å komme i gang igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kan man trene når man er i ketolyse? Hvordan går det ut over konsentrasjonen? Jeg er student, så må ha både energi og konsentrasjon til å studere.

Men lykke til! Tenker dette kunne vært noe for samboern!

Ja, det er fullt mulig. Jeg trente minst 60-90 min 4-5 dager i uka da jeg gikk på ketolyse. I tillegg så er jeg fulltidsstudent og har en 50%-jobb ved siden av studiene. Ikke noe problem. Faktisk opplevde jeg at holdt lengre uten tilførsel av mat, og det var for meg faktisk lettere å trene. Blodsukkeret mitt har aldri vært så stabilt som da jeg gikk på ketolyse.

Nå er jeg over ketolyseperioden og mer over i fasen hvor jeg prøver meg litt mer frem, og ligger selv mellom 15-30 karbohydrater om dagen.

Ketolyse-produkter finnes også f.eks på Ultra ved siden av Meny-butikkene, og jeg anbefaler å ha et Fedon-brød i fryseren i tilfelle man skulle sprekke. Anbefaler også å lure unna Atkinsbarer, og savner du noe som erstatter pasta så kan jeg anbefale Dreamfields pasta. Skal sies, noen opplever blodsukkersvininger, så her må man prøve seg frem. Uansett, etter å ha drevet med lavkarbo siden april har jeg ikke hatt noe problem med å leve et tilnærmet normalt liv. Har aldri spist så mye mat før og samtidig gått ned såpass mye på kort tid. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager eggesalat halvblander jeg majones og rømme :sikle:

Den boken om ketolyse, må den bestilles på nettet?

Eller du kan rett og slett låne den på biblioteket :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Når jeg lager eggesalat halvblander jeg majones og rømme :sikle:

Eller du kan rett og slett låne den på biblioteket :jepp:

For sent, jeg bestilte startpakken fra ketolyse.no jeg :fnise:

Det er sikkert litt dyrere, men jeg kjenner meg selv såpass godt at hvis jeg ikke får alt rett i fanget i starten kommer jeg ikke til å begynne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...