Gå til innhold

Kan man ikke lenger bo på østkanten i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp på et sted med ca 60-70% flerkulturelle.

Alltid tenkt at det var fint og flott - men når jeg ble voksen har jeg skjønt at det er langt i fra sannheten. Ikke av grunnene at det er gjenger og muslimer der, men fordi jeg rett og slett ikke tror på et flerkulturelt samfunn som består av flest innvandrere, som ofte ikke kan norsk eller noe særlig om kulturen.

Jeg har selv jobbet på skoler på østkanten og sett hvor mye av pensum som faktisk blir droppet. Dermed hadde jeg aldri villet sende mine barn skulle gå på en slik skole.

Da jeg selv var elev var et av de store problemene at flere av de flerkulturelle barna snakket sammen på andre språk og ignorerte resten av klassen. Det er fakta, så det er ikke noe vits i å spille rasismekortet. Etter hvert dukket kallenavnet "potet" opp. Det var til og med noe som het "potetpenal". Det var slik som norske nerder hadde, som hadde alt mulig rart i seg.. Alt som var litt negativt ladet, ble det satt ordet potet foran. Litt senere kom ordet hore, også.

Det er mye negativt.. Selvsagt finner man det på vestkantskoler, også.

For min del har jeg funnet ut at jeg vil finne meg et slags "midt i mellom sted". Ikke utpreget østkant eller vestkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan man bo på østkanten, og hadde jeg kunnet ville jeg flyttet dit jeg er oppvokst med en gang. Jeg dømmer ikke etter hudfarge, for meg er det ganske irrelevant, men så er jeg også oppvokst i et flerkulturert miljø og er glad for å ha fått den berikelsen gjennom min oppvekst. Jeg håper mine barn får oppleve det samme.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har merket mange fulle ungdommer på banen, men aldri noe som har gått over streken, og heller ikke har oppførselen vært noe annerledes basert på etnisiteten deres. Har ikke noe med hva jeg vil eller ikke vil se å gjøre.

Vel, disse utenlandske- spesielt jentene - er langt grovere i kjeften og langt mer sexfikserte enn noen norsk jente jeg har hørt har vært full. Disse tror visst at de er de primadonnaene og lakeiene gjør deres minste vink. Vil jentene kaste ut andre gutter så gjør disse det for de. Og når det er siste T-bane ned til byen og de har kjørt noen stasjoner så kan det bli dyrt og slitsomt for de som blir kasta av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når til og med prester mener at når man bor på østkanten så må også skolegudstjenesten ha med seg ord fra Koranen for bor man der er man visstnok meget flerkultur- muslim - vennlig så får det begeret til å flyte over for meg! (Eller så er det meningne av vi skal bli indoktrinert til å bli det) Jeg bor IKKE på østkanten av den grunn, og jeg vil ha meg frabedt å bli forhåndsdømt og stemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når til og med prester mener at når man bor på østkanten så må også skolegudstjenesten ha med seg ord fra Koranen for bor man der er man visstnok meget flerkultur- muslim - vennlig så får det begeret til å flyte over for meg! (Eller så er det meningne av vi skal bli indoktrinert til å bli det) Jeg bor IKKE på østkanten av den grunn, og jeg vil ha meg frabedt å bli forhåndsdømt og stemplet.

Har hørt om de norske elevene som også får ugyldig fravær om man ikke vil at de skal delta under slike gudstjenester. Om en muslim nekter å være med på noe (eks. svømmeundervisning med begge kjønn) så endrer man vel hele opplegget. De norske får vel knapt beskjed om hva som foregår før i siste liten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på et sted med ca 60-70% flerkulturelle.

Alltid tenkt at det var fint og flott - men når jeg ble voksen har jeg skjønt at det er langt i fra sannheten. Ikke av grunnene at det er gjenger og muslimer der, men fordi jeg rett og slett ikke tror på et flerkulturelt samfunn som består av flest innvandrere, som ofte ikke kan norsk eller noe særlig om kulturen.

Jeg har selv jobbet på skoler på østkanten og sett hvor mye av pensum som faktisk blir droppet. Dermed hadde jeg aldri villet sende mine barn skulle gå på en slik skole.

Da jeg selv var elev var et av de store problemene at flere av de flerkulturelle barna snakket sammen på andre språk og ignorerte resten av klassen. Det er fakta, så det er ikke noe vits i å spille rasismekortet. Etter hvert dukket kallenavnet "potet" opp. Det var til og med noe som het "potetpenal". Det var slik som norske nerder hadde, som hadde alt mulig rart i seg.. Alt som var litt negativt ladet, ble det satt ordet potet foran. Litt senere kom ordet hore, også.

Det er mye negativt.. Selvsagt finner man det på vestkantskoler, også.

For min del har jeg funnet ut at jeg vil finne meg et slags "midt i mellom sted". Ikke utpreget østkant eller vestkant.

Da håper jeg disse elevene som ikke klarer pensum stryker! Man skal da ikke endre skoleplanen pga disse. Herregud, hva fører det til?

Jeg har selv hatt muslimske venner (innvandret hit til og med i barnealder) som helt greit har greid til og med å få M-S i nynorsk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Har hørt om de norske elevene som også får ugyldig fravær om man ikke vil at de skal delta under slike gudstjenester. Om en muslim nekter å være med på noe (eks. svømmeundervisning med begge kjønn) så endrer man vel hele opplegget. De norske får vel knapt beskjed om hva som foregår før i siste liten også.

Dette er ikkje tilfelle. Gudstenester er frivillige for alle, uansett religion eller ikkje. Det er alternative opplegg på skulen. Ingen får fråver viss dei er på det alternative opplegget på skulen. Svømmeundervisning er i sjette klasse, og alle er med på våre to skular, iallfall. Eg syns det er uryddig å rote til diskusjonen med usanne påstandar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang demonstrerer staute nordmenn hvorfor begrepet FREMMEDFRYKT finnes. De av dere som innbiller dere at det er så jævlig fælt på østkanten vet nemlig forsvinnende lite om realitetene her, og er redde for det dere ikke vet noe om. Dere "har hørt om" og "lest om" og "kjenner noen som sa at".

Et eksempel: i 2005 hadde et herværende politisk parti en valgkampplakat med følgende tekst: "Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse! (Pressesitat vi ofte leser)". Sannheten er at i perioden 1975-2005, altså over 30 år, forekom akkurat den setningen 27 ganger i alle landets aviser til sammen. Aldri med utropstegn, sånn forresten. Konklusjonen er at nei, vi leser ikke ofte det sitatet, men sier man intenst nok at man har "hørt om" og "lest at" noe vil folk forveksle det med sannhet.

Akkja, det nytter vel ikke stort å påpeke det.

Apropos ungdomsgjenger, jeg er engstelig overfor dem per definisjon. Flokkdynamikk gjør folk uberegnelige. Flertall av anekdote er ikke data, men de verste ungdomsgjengene jeg har vært utsatt for er vestkantungdom på banen på lørdagskvelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at i perioden 1975-2005, altså over 30 år, forekom akkurat den setningen 27 ganger i alle landets aviser til sammen.

Joda, men det har dessverre skjedd mye på 5 år! Antall innvandrere og andre generasjons innvandrere har skutt i været, og dermed sterk økning i gjerningsmenn av utenlandsk opprinnelse. Og regnes forresten andre gen. innvandrere som av utenlandsk opprinnelse? Da kan vi ha store mørketall i statistikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det gir meg likevel frysninger å se en horde med mørkhudete gutter som opptrår slik aggressivt...minner meg litt om hva man ser på TV fra deres hjemland.

Hadde du fått like mye frysninger om dettte var oppførsel på en guttegjeng med hvite gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ja, jeg var ute å gikk en tur ved vinderen tidlig igår kveld. Møtte en utenlands mann som, da han gikk forbi meg, sa noe... Dette har jeg opplevd mange ganger, og jeg skjønner ikke hva de sier.

Dette har jeg opplevd i Oslo sentrum også, så det skjer hvor som helst, så lenge de er de rett og frekke utenlendingene.

Noen flere som irriterer seg over dette?

ÅÅÅNEEI: SNAKKET han til deg? FY for en fæl, fæl utlending. Nei nå må det bli slutt på innvandringen, man kan ikke ha noe av at utlendinger sier noe til oss når de går forbi, og på et annet språk en norsk da gitt? Nei fy skam. :hakeslepp::ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som forsvarer muslimene og det "flerkulturele" samfunn!?!? VIL DERE VIRKELIG LA DERES BARN UTSETES FOR DETTE?!???

Det er barne mishandling og gjøre noe slikt noe!! sende sin blonde og blåøyde vakre pike på en skole hvor hun kalles hore og mishandles av muslimer?!? la den staute norske gutten være alene og bli ødeleagt av fremedkulturen?!?

SAKL DE NEKTES SIN KULTUR OG SITT SPRÅK!? NEI!!!!!

dere som snaker så varmt om østkanten i oslo og muslimene og innvanderne har ikke forståt noe verdens ting og er blåøyde sosialister som med idealene deres uten barn og livserfaring tror at dere vet hva dere snakker om!!! Det er jo LATTERLIG!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er 15 år og bor på østkanten. Jeg går på skole i byen og når jeg kommer hjem står det ofte gjenger på forskjellige steder. Men de gjør deg ingenting hvis du ikke gjør dem noe. Østkanten er IKKE farlig. Det er bare en stereotype. Det er som å si at alle på vestkanten har BMW, ingen utlendinger og alle bor i villaer. Det er ikke riktig. Det er også trygt å bo på furuset (som er der jeg bor). Jeg er norsk og har mange venner. Både utlendinger og norske. JEg tror det er bra med en blanding, og ikke bare en av delene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lengre lov å skrive at en gjerningsmann var av utenlands opprinnelse, eller hadde innvandringsbakgrunn, eller dvs, avisene oppfordres å la være. Allikevel er det ikke så vanskelig å skjønne, når saken handler om Lindeberg. En gjeng på fire ungdommer, en av de, 14 år gammel, knivstukket en mann. Men nei da, det er jo ingen som er redd fjortisgjenger fra Østkanten, er det vel? :kjefte:

I 51 skoler i Oslo er norsk språklige elever i mindretall, alle skoler er på Østkanten. Men disse skolene scorer jo like bra i alle nasjonale prøver, ikke sant, og da er de vel like gode? Eller vent nå litt, de ble jo tatt for juksing... De trekker vist elever, som ikke kan norsk bra nok, fra å delta i testene. Faktisk en av fire elever blir fritatt fra deltagelsen i disse prøvene. :roll:

Bare et par eksempler om hvorfor jeg personlig ikke vil bo på Østkanten, tross lave priser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Tja. Jeg bor ved et stopp på Mortensrudbanen, og i høst var jeg vitne til et ubehagelig opptrinn hvor to norske tenåringsjenter ble antastet av en gjeng på omtrent ti gutter i slutten av tenåra. Ingen av dem var etnisk norske, noen var fra Midtøsten-området, andre så ut til å være somaliere. Jentene kom på først, så et par stopp senere kom gjengen. De begynte nærmest umiddelbart å "sjekke dem opp" på en heller aggressiv måte, dvs. tafsing, forsøk på å tvinge seg til et kyss osv. Noen var mer aktive enn andre, men de passive slang ut bemerkninger om at jentene var horer, at mora deres var horer osv. Andre kommentarer kom på morsmålet deres, etterfulgt av latter. Jentene sa hele tiden svært tydelig i fra at de mislikte oppførselen deres og ba om å få være i fred, uten resultat. Dette kunne bare ikke bli misforstått.

En av gutta, en nord-afrikaner lappet så til den ene jenta i ansiktet. Noen norske menn grep inn, og fikk en hissig liten fyr i gjengen på nakken med en gang som da hånte den ene nordmannen for at han liksom skulle spille helt eller noe. Den ene jenta ville sette seg lenger bak i vogna, men den andre motsatte seg dette siden de jo hadde like mye rett til å sitte der som disse gutta. Jeg gikk av før noen av dem så jeg fikk ikke sett hvordan situasjonen løste seg, men stemningen var svært amper i vogna husker jeg.

Så ja, slike ting forekommer også andre steder enn på Grønland og Tøyensområdet. Tror du noe annet er du utilgivelig naiv.

Tviler ikke på at dette skjer. De lærer hjemme at jenter som ikke dekker til håret sitt med hijab er horer og lærer dermed å behandle norske jenter, nettopp som horer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at dette skjer. De lærer hjemme at jenter som ikke dekker til håret sitt med hijab er horer og lærer dermed å behandle norske jenter, nettopp som horer.

Og dere latterlige idalist sosialister vil vel da at normenn må gå med bruka dere da!?!?? :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg var ute å gikk en tur ved vinderen tidlig igår kveld. Møtte en utenlands mann som, da han gikk forbi meg, sa noe... Dette har jeg opplevd mange ganger, og jeg skjønner ikke hva de sier.Dette har jeg opplevd i Oslo sentrum også, så det skjer hvor som helst, så lenge de er de rett og frekke utenlendingene.Noen flere som irriterer seg over dette?

Vet du hva de sier? Jo, "hasjisj". Altså, de lurer på om du skal kjøpe hasj.

Ellers har jeg jobbet på en av skolene i Oslo indre øst. Jeg ville ikke hatt barna mine der, mn det er like mye pga. elendig skoleledelse som høy andel fremmedkulturelle. Jeg bor nå langs Mortensrudbanen, og har enda til gode å oppleve jævelskap. Tidligere hadde jeg en hobby som innebar at jeg reiste kollektivt over hele Oslo sent kveldstid, og eneste stedet jeg med hånden på hjertet kan si at jeg syns er ekkelt, er bussholdeplassen på Furuset. Det er vel også det eneste stedet jeg ikke kunne bodd. Ellers er det flere av Oslo øst-skolene som gjorde det knallskarpt i de nasjonale prøvene i år, så at disse skolene skal være så veldig mye dårligere faglig enn de på vest får jeg heller ikke til å rime lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere latterlige idalist sosialister vil vel da at normenn må gå med bruka dere da!?!?? :kjefte:

Vis meg et sted her på forumet, i denne tråden eller i media at noen har foreslått at nordmenn skal gå med burka.

Noen eier ikke respekt for jenter/kvinner, og dette må bli tatt tak i. Dette gjelder dog ikke kun muslimske/utenlandske gutter (merker at mange fordømmer "utlendinger", men mener egentlig "muslimer". Det er nå en annen sak...). Jeg nevnte tideligere at den eneste gangen jeg har blitt trakassert på gaten, var det av en etnisk norsk, voksen mann. Når man begynner å generalisere ("ALLE muslimer ser på jenter som horer!), det er da argumentene begynner å bli usakelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Og dere latterlige idalist sosialister vil vel da at normenn må gå med bruka dere da!?!?? :kjefte:

Eh leste du innlegget mitt? Slapp av. Jeg er enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Vis meg et sted her på forumet, i denne tråden eller i media at noen har foreslått at nordmenn skal gå med burka.

Noen eier ikke respekt for jenter/kvinner, og dette må bli tatt tak i. Dette gjelder dog ikke kun muslimske/utenlandske gutter (merker at mange fordømmer "utlendinger", men mener egentlig "muslimer". Det er nå en annen sak...). Jeg nevnte tideligere at den eneste gangen jeg har blitt trakassert på gaten, var det av en etnisk norsk, voksen mann. Når man begynner å generalisere ("ALLE muslimer ser på jenter som horer!), det er da argumentene begynner å bli usakelige.

ALLE muslimer ser ikke på jenter som horer. Muslimer som har vokst opp i et strengt religiøst hjem, gjør det. Du kan ikke fornekte at de har slike holdninger basert på sin strenge kultur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...