Gå til innhold

Kan man ikke lenger bo på østkanten i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Undervisningen blir dårligere pga alle de som sliter med norskspråket. Det får barnet ditt igjen når det skal søke over på videregående i form av dårligere karakterer.

En venninne av meg har jobbet som lærer på en ungdomsskole i Groruddalen, hun underviste i bl.a. norsk. Stort sett bare innvandrere i klassene. Hvert år måtte hun kutte masse av pensum rett og slett fordi det var for dårlig språkgrunnlag i klassen til å greie å tilegne seg stoffet. F.eks så skulle de lære om noen utvalgte norske forfattere, lære om livet deres, forfatterskapet og lese en bok av en bestemt forfatter (tror det var Ibsen). Det ble redusert til at de kun trengte å vite om at det var en gang en mann som het Ibsen. I tillegg så var det masse sosiale problemer hun måtte ta tak i... Hører med til historien at hun sluttet i jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som hevder noe annet har kun en teoretisk tilnærming til problemet.

De av oss som har opplevd virkeligheten VET bedre.

Å være den eneste "pottitten" på en skole er nok ikke greit.

Enda værre er det nok å være den eneste "pottitthora" på en skole.

Jeg har opplevd virkeligheten, og kan helt ærlig si at jeg aldri har hatt en ubehagelig opplevelse med noen av annen opprinnelse. Den eneste gufne opplevelsen jeg har hatt her på Østkanten, er da en norsk, voksen mann forsøkte å holde meg igjen og kysse meg, og ikke ville la meg gå igjen.

Til informasjon så hadde vel skolen jeg gikk på ca 60 - 70 % barn av annen entisk opprinnelse enn norsk. Var aldri noe juling eller utestenging på grunn av etnisitet eller religion (så vidt jeg og mine venner erfarte).

Har heller aldri vært borti ordene pottitt eller pottithore før. Det må i så tilfelle være noe nytt. :klø:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er så nærme sannheten som du kommer.

De som hevder noe annet har kun en teoretisk tilnærming til problemet.

De av oss som har opplevd virkeligheten VET bedre.

Se NRK nett-tv om de to norske foreldrene og sønnen, og hvordan det gikk når de prøvde å bo på Grønland.

OK, så du har sett på nett-TV, og derfor har du opplevd virkeligheten mens vi andre bare er teoretikere? :fnise:

Jeg har vokst opp på Grünerløkka- før det ble hipt og kult-, jeg har bodd på Tøyen med småbarn og Vålerenga med større barn. Og jeg sier meg hjertelig enig i dette:

Jeg er født og oppvokst på Østkanten, og bor her til dags dato. Må si jeg aldri har vært bort i hverken raning, voldtekt eller slossing. Så det er ikke bare forferdelig her!

Hvor er det dere ser alt dette? Jeg kan virkelig ikke forstå det! Med mindre "østkanten" er synonymt med Oslo S og Akerselva er det et utrolig rolig og lite truende sted. Noen ungdommer vil tøffe seg, sånn er det og sånn har det alltid vært, men det eneste direkte truende jeg noen sinne har opplevd i denne byen er slibrig angrep fra to etnisk norske gutter...

At barna mine er i etnisk minoritet på skolen bekymrer meg null og niks- så lenge det ikke er en spesiell gruppe som er i flertall. Altså: om klassen til Per har tre somaliere, fire tyrkere, to polakker, en engelskmann, en filippiner og fem vietnamesere er helt greit. Men om det er en gruppe som er helt dominerende kan det lage et alternativt miljø til det norske. Er gruppa sammensatt nok, blir det norske- kulturelt og språklig- fellesnevneren.

Østkanten er som regel farligst for de som aldri har vært der :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som aldri ser noe; når er dere ute og går da? Dette er vel neppe noen man ser flere timer etter at skolen er slutt, og jeg tror ting faktisk har endret seg mye på bare få år, kanskje bare ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som aldri ser noe; når er dere ute og går da? Dette er vel neppe noen man ser flere timer etter at skolen er slutt, og jeg tror ting faktisk har endret seg mye på bare få år, kanskje bare ett år.

Hm, drar jo til og fra byen i helgene, da er jeg og vennene ute mellom halv 12 og 4, kanskje. Ellers går jeg jo til og fra venner på natttid også. Er ikke kun utafor døra mellom 9 og 16. Men ja, har fortsatt aldri vært borti disse ubehaglighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn altså. Synes det er skremmende å se store gjenger med mørkhudete gutter som ypper til bråk og opptrår svært aggressivt. Jeg har hørt at de plager 1. klassinger, andre elever og jeg har også hørt at de truer lærere.

Jeg må si jeg vurderer å flytte til vestkanten når jeg ser slikt! Kan ikke utsette egne barn for slikt, hvem vet hva som kan skje?

I tillegg florerer det av unge jenter med hijab.

Hva tenker andre foreldre om dette?

Om det finnes noen steder paa oestkanten der man ikke lenger kan bo med barn skal jeg ikke uttale meg om. Jeg vil imidlertid minne om at oestkanten er stort og mangfoldig. At det ikke skulle finnes mange steder paa oestkanten derman man kan bo med barn nekter jeg faktisk aa tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Men dere som aldri ser noe; når er dere ute og går da? Dette er vel neppe noen man ser flere timer etter at skolen er slutt, og jeg tror ting faktisk har endret seg mye på bare få år, kanskje bare ett år.

Eg har barn i "rette alderen" som går på "austkantskular" med mellom 30 og 40 % barn med ikkje norsk opphav. Dei har aldri opplevd å bli rana. Eg har heller ikkje hatt ubehagelege opplevingar, og eg er mykje i området rundt Alexander Kiellands plass, Grünerløkka, Grønland o.l.. Mellom anna er vi ein gjeng som fast går ut annakvar tirsdag på ein pub på Grønland. Det er også favorittplassen min for å handle inn grønsaker og kjøtt. Fine varer, høflege folk og låge prisar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes noen steder paa oestkanten der man ikke lenger kan bo med barn skal jeg ikke uttale meg om. Jeg vil imidlertid minne om at oestkanten er stort og mangfoldig. At det ikke skulle finnes mange steder paa oestkanten derman man kan bo med barn nekter jeg faktisk aa tro.

Utrolig bra sagt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg irriterer meg sjeldent over mennesker som bare sier noen ord til meg og thats it. Jeg prater gjerne tilbake og jeg, uansett hvor vedkommende er fra. Opplever det overhode ikke osm frekt, så lenge jeg da ikke hører hva de sier og de faktisk SIER noe frekt, så skjønner jeg ikke problemet.

Disse utenlandske mennene sier noe til meg på et språk jeg ikke forstår, og de er ikke akkuratt vennlige. Det er akkuratt når de gå borbi meg, så ser depå meg og sier noe. Det er ganske umerkelig, så jeg kan ikke ta de på det. Hva de sier aner jeg ikke...jeg syns bare hele situasjonen er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerpings! Dette er berre heilt utruleg fordomsfullt sagt. Edemuli? Er det hudfargen du går etter når du ikkje forstår? Eg blir utruleg sjeldan snakka til av framande, dei få gongane eg blir det så spør eg omatt viss det var noko eg ikkje fekk med meg og svarar så høfleg eg kan. Ein kan ikkje gå rundt så full av angst heile tida. Dei fleste menneske er faktisk ganske greie, berre du snakkar med dei på ein ordentleg måte.

Jeg tror du misforstår ... dette er menn som ikke ser så veldig vennlige ut.

Om noen spør meg om veien eller om klokka eller sier noe til meg på et språk jeg forstår, så svarer jeg like høflig uansett hudfarge.

Det jeg snakker om er at noen utenlandske menn mumler noe til meg idet de går forbi meg. Dette har jeg opplevd så mye, og jeg syns det er veldig ubehagelig. Vet om flere som opplever dette, og det er det som jeg syns er frekt. Hvorfor skal de holde på sånn? :klø:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ser det jo spesielt når skolen slutter og slikt, da samler de seg selvsagt ved bussoppet etc. Det er greit om de også bare skal hjem, men her står de bare i ring og sier de skal ta både den ene og den andre og opptrår som sagt svært aggressivt, de mørkhudete guttene altså. Og det er bare gutter!

Det holder f.eks. lenge at en guttunge har sett to sekunder for lenge på ei jente som en innvandrerkis er forelsket i, uten at de er et par eller noe. På mortensrudnorsk: det handler om rrrrrrressssssssssssspekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, så du har sett på nett-TV, og derfor har du opplevd virkeligheten mens vi andre bare er teoretikere? :fnise:

Jeg har vokst opp på Grünerløkka- før det ble hipt og kult-, jeg har bodd på Tøyen med småbarn og Vålerenga med større barn. Og jeg sier meg hjertelig enig i dette:

Hvor er det dere ser alt dette? Jeg kan virkelig ikke forstå det! Med mindre "østkanten" er synonymt med Oslo S og Akerselva er det et utrolig rolig og lite truende sted. Noen ungdommer vil tøffe seg, sånn er det og sånn har det alltid vært, men det eneste direkte truende jeg noen sinne har opplevd i denne byen er slibrig angrep fra to etnisk norske gutter...

At barna mine er i etnisk minoritet på skolen bekymrer meg null og niks- så lenge det ikke er en spesiell gruppe som er i flertall. Altså: om klassen til Per har tre somaliere, fire tyrkere, to polakker, en engelskmann, en filippiner og fem vietnamesere er helt greit. Men om det er en gruppe som er helt dominerende kan det lage et alternativt miljø til det norske. Er gruppa sammensatt nok, blir det norske- kulturelt og språklig- fellesnevneren.

Østkanten er som regel farligst for de som aldri har vært der :ler:

Tja. Jeg bor ved et stopp på Mortensrudbanen, og i høst var jeg vitne til et ubehagelig opptrinn hvor to norske tenåringsjenter ble antastet av en gjeng på omtrent ti gutter i slutten av tenåra. Ingen av dem var etnisk norske, noen var fra Midtøsten-området, andre så ut til å være somaliere. Jentene kom på først, så et par stopp senere kom gjengen. De begynte nærmest umiddelbart å "sjekke dem opp" på en heller aggressiv måte, dvs. tafsing, forsøk på å tvinge seg til et kyss osv. Noen var mer aktive enn andre, men de passive slang ut bemerkninger om at jentene var horer, at mora deres var horer osv. Andre kommentarer kom på morsmålet deres, etterfulgt av latter. Jentene sa hele tiden svært tydelig i fra at de mislikte oppførselen deres og ba om å få være i fred, uten resultat. Dette kunne bare ikke bli misforstått.

En av gutta, en nord-afrikaner lappet så til den ene jenta i ansiktet. Noen norske menn grep inn, og fikk en hissig liten fyr i gjengen på nakken med en gang som da hånte den ene nordmannen for at han liksom skulle spille helt eller noe. Den ene jenta ville sette seg lenger bak i vogna, men den andre motsatte seg dette siden de jo hadde like mye rett til å sitte der som disse gutta. Jeg gikk av før noen av dem så jeg fikk ikke sett hvordan situasjonen løste seg, men stemningen var svært amper i vogna husker jeg.

Så ja, slike ting forekommer også andre steder enn på Grønland og Tøyensområdet. Tror du noe annet er du utilgivelig naiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de rett og slett skal ha noen securitas-vakter på offentlig kommuniksjon, siden man ikke får sitte ifred?

Det er kanskje bedre å være føre var enn etter snar?

Jeg syns det ikke er normal oppførsel å oppføre seg slik som AB nevner over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg bor ved et stopp på Mortensrudbanen, og i høst var jeg vitne til et ubehagelig opptrinn hvor to norske tenåringsjenter ble antastet av en gjeng på omtrent ti gutter i slutten av tenåra. Ingen av dem var etnisk norske, noen var fra Midtøsten-området, andre så ut til å være somaliere. Jentene kom på først, så et par stopp senere kom gjengen. De begynte nærmest umiddelbart å "sjekke dem opp" på en heller aggressiv måte, dvs. tafsing, forsøk på å tvinge seg til et kyss osv. Noen var mer aktive enn andre, men de passive slang ut bemerkninger om at jentene var horer, at mora deres var horer osv. Andre kommentarer kom på morsmålet deres, etterfulgt av latter. Jentene sa hele tiden svært tydelig i fra at de mislikte oppførselen deres og ba om å få være i fred, uten resultat. Dette kunne bare ikke bli misforstått.

En av gutta, en nord-afrikaner lappet så til den ene jenta i ansiktet. Noen norske menn grep inn, og fikk en hissig liten fyr i gjengen på nakken med en gang som da hånte den ene nordmannen for at han liksom skulle spille helt eller noe. Den ene jenta ville sette seg lenger bak i vogna, men den andre motsatte seg dette siden de jo hadde like mye rett til å sitte der som disse gutta. Jeg gikk av før noen av dem så jeg fikk ikke sett hvordan situasjonen løste seg, men stemningen var svært amper i vogna husker jeg.

Så ja, slike ting forekommer også andre steder enn på Grønland og Tøyensområdet. Tror du noe annet er du utilgivelig naiv.

Jeg har også sett "utenlandske" ungdommer av både jenter og gutter presse andre "ikke-utenlanske" ut av T-banen sent i helgene. De hyler og skriker og tar helt over vognene. Og hva gjør andre passasjerer - jo bare passer på å gjøre seg minst mulig synlig. Lurer på når de som aldri ser noe reiser, dette skjer jo selvsagt ikke i "rushtiden". Skremmende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også sett "utenlandske" ungdommer av både jenter og gutter presse andre "ikke-utenlanske" ut av T-banen sent i helgene. De hyler og skriker og tar helt over vognene. Og hva gjør andre passasjerer - jo bare passer på å gjøre seg minst mulig synlig. Lurer på når de som aldri ser noe reiser, dette skjer jo selvsagt ikke i "rushtiden". Skremmende!

Som sagt tideligere her, jeg er ofte ute på byen fredager og lørdager, og tar da banen sånn 11-12-tiden. Har aldri vært borti dette før, men kanskje jeg da bor på feil kant av Østkanten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tideligere her, jeg er ofte ute på byen fredager og lørdager, og tar da banen sånn 11-12-tiden. Har aldri vært borti dette før, men kanskje jeg da bor på feil kant av Østkanten?

Kanskje noen unngår å se det som ikke passer inn i ens verdensbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tideligere her, jeg er ofte ute på byen fredager og lørdager, og tar da banen sånn 11-12-tiden. Har aldri vært borti dette før, men kanskje jeg da bor på feil kant av Østkanten?

Jeg så den samme "utenlandske" gjengen to helger på rad så de er vel ofte ute og reiser. Riktignok var de LITT mer dempet den andre gangen.

Det spørs vel også hvor du kommer på T-banen, mye kan jo ha skjedd før den når sentrum. Synes det er rart det ikke er kameraer inne i vognene.

Jeg har da sett mange fulle norske ungdommer, men aldri noen som tar SÅ av, og ihvertfall aldri noen som har presset andre ungdommer ut av vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen unngår å se det som ikke passer inn i ens verdensbilde?

Neida, jeg har merket mange fulle ungdommer på banen, men aldri noe som har gått over streken, og heller ikke har oppførselen vært noe annerledes basert på etnisiteten deres. Har ikke noe med hva jeg vil eller ikke vil se å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...