Gå til innhold

Fortell om din verste opplevelse på fly


Haustlauv

Anbefalte innlegg

Storm, om jeg kan kalle det, på vei fra Singapore til Paris. Lynte og tordnet og ikke minst vanvittig turbulens! Jeg var sikker på at vi skulle styrte, aldri i livet vært så redd før.

En annen gang når vi skulle lande på Værnes, utrolig stygt vær den kvelden, flyet gikk inn på tvers. Jeg trodde det skulle snurre helt rundt :fnise: Har en smule flyskrekk fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang opplevde vi at flyet kom i kraftig turbulens. Mannen ved siden av meg tok tak i armen min, trodde han skulle rive den helt av, og hylte om at nå skulle vi alle dø.. Ikke akkurat beroligende, men gikk jo bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto i dokø sammen med ei venninne, og hun ba meg om å passe på pengeboka hennes siden doen på hennes side ble ledig først. Mens jeg ventet ble det ledig på min side også, og jeg gikk inn på do og la pengeboka hennes oppå søppelkasselokket. Når jeg var ferdig på do klarte jeg å deise borti lokket så pengboka forsvant langt nedi søpla mellom bleier og andre mindre hyggelige ting. Jeg prøvde å grave litt rundt oppi der, men fikk ikke tak i pengeboka. Det var ikke så veldig gøy å fortelle dette til venninna. Dessuten ble det jo ekstra flaut å måtte forklare dette til en utenlandsk flyvertinne, og så måtte se på at den stakkars dama måtte åpne opp ei luke på søppelbøtta og grave seg gjennom masse ekkelt for å finne pengeboka. Huff...må jo le litt i ettertid da...

Ellers får jeg fnatt av egoistiske eldre ektepar som skal på sydentur og oppfører seg som trassige tenåringer. Ikke særlig gøy når man allerede sitter trangt med knærne klint opp i setet foran, og så bryter kjerringa foran meg setet bak så det knaser i knærne på meg. Jeg prøvde å høflig spørre om hun kunne ta det ihvertfall littegranne frem, men giiiid så frekk jeg var da. Jeg fikk beskjed om å ta mitt sete bak (akkurat som om det gir bedre benplass...) for hun skulle sitte sånn. Når da gubben sarkastisk tilbyr meg kaffefløten sin fordi jeg "sikkert trenger litt styrke, jeg som er så lang i bena", var det nummeret før jeg eksploderte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Min værste flytur... *Tenke* Må ha vært da jeg ble en time forsinket til Gardermoen. Flyr en tittals ganger i året og har vel gjort det hele mitt voksne liv. Skikkelig planlegging og enhver flytur blir en drøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min verste flytur, var da jeg satt foran en familie på 5. De skrek kontinuerlig den 6 timers lange flyturen, og jenta som var ca 6, klatret fram og dro meg i håret med jevne mellomrom... foreldrene gav f. dette var en nattflight. at det er mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min værste flytur... *Tenke* Må ha vært da jeg ble en time forsinket til Gardermoen. Flyr en tittals ganger i året og har vel gjort det hele mitt voksne liv. Skikkelig planlegging og enhver flytur blir en drøm :)

Ja, for det er selvfølgelig bare opp til den enkeltes planlegging.

Min verste opplevelse var da jeg skulle til Istanbul og måtte mellomlande i Paris. Flyet var forsinket og vi fikk beskjed først om å løpe for å rekke flyet, så sa de at vi ikke hadde rukket flyet og at vi måtte overnatte i Paris. Etter en time viste det seg at flyet ventet på oss og vi måtte løpe igjen.

Har hatet de frekke løgnerne av noen franskmenn siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min verste opplevelse må vel ha vært på en flytur mellom Oslo og Trondheim da damen ved siden av meg med ett ble så stille. Jeg kunne formelig se hun ble grønnere og grønnere i fjeset og til slutt reiste hun seg og styrtet på do. (Isolert sett ingen dramatisk ting, men for meg som bokstavelig talt har angst for at folk skal kaste opp så var det rimelig ille å sitte "innestengt" ved siden av en dame som åpenbart var tiltakede spysjuk.)

.................

Nest verste hadde jeg vel i vinter. Det var snø og snø og snø på Vestlandet. Jeg satt på Gardermoen og ventet en halv dag på fly. Så, mange timer forsinket, kom jeg meg avgårde og var naturligvis spent på om jeg kom til å rekke neste fly. Det var ikke noe problem for det var også forsinket, faktisk så forsinket at det omsider kom opp beskjed om at det ikke kom til å gå og at....tadaaaa.....det ville bli satt opp busstransport. Da var klokka halv ni på kvelden og bussturen ville ta ca. 6 timer!

Jeg blånektet og forhørte meg om mulighet til å booke om til fly neste dag.

Ikke tale om, det var buss eller ingenting.

Så jeg gav opp og gikk til billettskranken for å kjøpe en ny billett. (Jeg blir lett bussyk, så 6 timer på buss midt i natta var bare usannsynlig uaktuelt.) I billettskranken ble jeg møtt med spørsmålet : "Hvorfor booker du ikke heller om den billetten du har?" :klaske:

*nei fordi din kollega sa at jeg ikke fikk det, så klart...*

Damen var løsningsorientert og satte meg på bekreftet plass neste kveld og på standby tidligere på dagen og forklarte at de booket om billetten, men hotellrom måtte jeg betale selv når de hadde alternativ transport satt opp. (Det hadde jo hele tiden vært min intensjon uansett.)

Så det ordnet seg. Jeg kom til og med med på standby'en dagen etterpå.

Men trøbbelet var ikke helt slutt. På "endestasjonen" så var det den verste turbulens jeg noensinne har vært utsatt for. Under hele innflyvningen så ble både fly og passasjerer slengt rundt som ballene i Norsk Tippings lottomaskin. (Hurra for påbudet om å sitte fastspent i setet ;) )

Men vi kom da ned.

Da jeg skulle hjem valgte jeg tog på deler av reisen....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Jeg skulle fly til Bangkok i fjor og alt virket helt normalt helt til vi fikk beskjed om at flyet ikke kunne ta av enda.Vi ble sittende lenge og vel og fikk servert mat på flyet på grunn av den lange ventetiden,men etterhvert fikk vi beskjed om at vi ikke kunne fly på grunn av at flyet hadde en teknisk feil.

Alle passasjerene måtte da gå av og vi ble sendt på hotell sånn at de kunne få fikset problemet til dagen etter.

Da vi møtte opp dagen etter ventet og ventet vi i flere timer,men heller ikke denne dagen fikk de til å fikse flyet.Vi ble igjen sendt på hotell,og noen reiste hjem igjen.Jeg skulle på utveksling så jeg ville jo komme meg avgårde,men begynte å bli litt utålmodig etter x antall timer på Gardermoen.

Gjett om jeg ble glad og lettet over at vi endelig kunne reise dagen etter :) Husker ikke om de faktisk fikk fikset flyet eller om de måtte sende et nytt fly til oss,men vi kom oss avgårde.

Dette er jo kanskje ikke så ille,men jeg har ikke opplevd spesielt mye som har vært negativt ellers.Ja,eller når man flyr med charterfly er det jo alltid noen som blir drita eller folk som bråker,men det er nå bare sånn en må regne med når en reiser med charter :fnise:

Endret av CrazyCatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om flyreiser der en ikke har kommet ned kanskje?

Sant nok - korrigere til "vi kom da ned med hjulene først", kanskje?

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min værste flytur... *Tenke* Må ha vært da jeg ble en time forsinket til Gardermoen. Flyr en tittals ganger i året og har vel gjort det hele mitt voksne liv. Skikkelig planlegging og enhver flytur blir en drøm :)

Du er fantastisk flink som klarer å planlegge bort turbulens, forsinkelser og hylende barn :gjeiper:

Min verste er den turen med flere mellomlandinger og jeg fikk magasjau. Turen besto av å vente på at beltelyset slukte og finne nærmeste do på hver mellomlanding.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fantastisk flink som klarer å planlegge bort turbulens, forsinkelser og hylende barn :gjeiper:

Jeg ble også imponert over den. *ønske meg oppskriften - særlig på hvordan man planlegger vekk forsinkelser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Du er fantastisk flink som klarer å planlegge bort turbulens, forsinkelser og hylende barn :gjeiper:

Min verste er den turen med flere mellomlandinger og jeg fikk magasjau. Turen besto av å vente på at beltelyset slukte og finne nærmeste do på hver mellomlanding.

Turbulens har jeg alltid funnet unnerholdende. Jo mere jo bedre! Hylende barn er det lite å gjøre med utenom å skule stygt på foreldrene :fnise: Forsinkelser velger en selv om en vil irritere seg over. Så jeg har aldri opplevd noen ubehagleige flyturer. Dog, det var nære på her for en tid tilbake da en innrøkt, skitten og lettere bedugget person satte seg ved siden av meg på en nør to timer lang flytur. Heldigvis var det ledige seter på raden fremfor. Så da ble en flørtet til av en ungdom i stede for å nesten brekke seg av denne skittne herren på raden bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Jeg ble også imponert over den. *ønske meg oppskriften - særlig på hvordan man planlegger vekk forsinkelser*

Det handler om å aldri planlegge ting etter JIT. Det handler også om en mental instilling der en bruker eventuell ekstra ventetid til å oppdage små særheter ved der en venter. Seks timer på Schiphol en julaften var virkelig en av de bedre julaftener i ens flere tiår lange liv. Det handler om å se på forsinkelseer som muligheter, ikke som uønskede hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å aldri planlegge ting etter JIT. Det handler også om en mental instilling der en bruker eventuell ekstra ventetid til å oppdage små særheter ved der en venter. Seks timer på Schiphol en julaften var virkelig en av de bedre julaftener i ens flere tiår lange liv. Det handler om å se på forsinkelseer som muligheter, ikke som uønskede hinder.

Jeg har også vært mange timer på Schiphol en julaften og klarte ikke helt å se det positive i det........

Så du må nesten fortelle meg hvordan man tilbringer julaften på en flyplass bortsett fra å shoppe og drikke seg full.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å aldri planlegge ting etter JIT. Det handler også om en mental instilling der en bruker eventuell ekstra ventetid til å oppdage små særheter ved der en venter. Seks timer på Schiphol en julaften var virkelig en av de bedre julaftener i ens flere tiår lange liv. Det handler om å se på forsinkelseer som muligheter, ikke som uønskede hinder.

*sukk* 4 timer på en ombyggingspreget Årø slet jeg med å se positivt på. 4 timer i Düsseldorf, når man allerede har lagt inn litt ekstra tid for ikke å miste neste fly er direkte kjedelig! Det er grenser for hvor morsomt det er å snoke i samme butikk flere ganger, og en vanlig lettvektspocketbok er gjerne lest ut på 4-5 timer.

Og det å sitte i evig venting på Gardermoen pga enten manglende fly eller manglende crew eller for mye snø et eller annet sted, er også noe som mister sjarmen etterhvert. En gang går, men når ventingen blir regelen heller enn unntaket så er det ikke stas lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sto i dokø sammen med ei venninne, og hun ba meg om å passe på pengeboka hennes siden doen på hennes side ble ledig først. Mens jeg ventet ble det ledig på min side også, og jeg gikk inn på do og la pengeboka hennes oppå søppelkasselokket. Når jeg var ferdig på do klarte jeg å deise borti lokket så pengboka forsvant langt nedi søpla mellom bleier og andre mindre hyggelige ting. Jeg prøvde å grave litt rundt oppi der, men fikk ikke tak i pengeboka. Det var ikke så veldig gøy å fortelle dette til venninna. Dessuten ble det jo ekstra flaut å måtte forklare dette til en utenlandsk flyvertinne, og så måtte se på at den stakkars dama måtte åpne opp ei luke på søppelbøtta og grave seg gjennom masse ekkelt for å finne pengeboka. Huff...må jo le litt i ettertid da...

Ellers får jeg fnatt av egoistiske eldre ektepar som skal på sydentur og oppfører seg som trassige tenåringer. Ikke særlig gøy når man allerede sitter trangt med knærne klint opp i setet foran, og så bryter kjerringa foran meg setet bak så det knaser i knærne på meg. Jeg prøvde å høflig spørre om hun kunne ta det ihvertfall littegranne frem, men giiiid så frekk jeg var da. Jeg fikk beskjed om å ta mitt sete bak (akkurat som om det gir bedre benplass...) for hun skulle sitte sånn. Når da gubben sarkastisk tilbyr meg kaffefløten sin fordi jeg "sikkert trenger litt styrke, jeg som er så lang i bena", var det nummeret før jeg eksploderte.

:sukk:

Det finnes mange rare folk gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg har også vært mange timer på Schiphol en julaften og klarte ikke helt å se det positive i det........

Så du må nesten fortelle meg hvordan man tilbringer julaften på en flyplass bortsett fra å shoppe og drikke seg full.

Se på menneksene da! Se hvor sammensate de er. se kontrasten i deres kulturelle og religiøse tilhørighet. Schiphol har mennesker fra hele verden hele tiden. Ved en høytid som jul kommer kontrastene utrolig tydelig frem. det i seg selv er fascinerende. Observer de andre reisende. de amorøse, de barnløse, familiene, de som sikkert er i et samlivsbrudd, de som reiser til noen, de som reiser fra noen. Kontrastene er mange og sterke. Bruk tid på å se hva som faktisk selges og tilbys i butikkene. Det er jul, men vi er i en gryte full av mennesker fra hele verden. Se på juleunderholdningen, hvordan den preger flyplassen. Vandre mellom terminalene og se forskjellen på dem.

Kort oppsummert, se etter mulighetene, ikke hinderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en flytur en gang der et barn bak meg satt å sparket i stolenryggen min. Etter ca 10 min med konstant sparking mistet jeg tålmodigheten og snudde meg. Siden foreldrene tydeligvis var opptatt med noe annet henvendte jeg meg direkte til barnet og sa at det var vondt å bli sparket i ryggen. Ungen ble kjempeforlegen og begynte å hylgrine. Moren presterer da å si: "Se hva du har gjort!" og så til barnet: "Ikke bry deg om slemme mannen".

Ellers har jeg opplevd mye rar turbulens osv, men det er egentlig ikke ille. Det som er ille er når andre passasjerer ikke oppfører seg. Eller det er noe medisinsk trøbbel ombord. Da blir det så ubehagelig stemning. Jeg hadde en sær opplevelse, ikke så ille egentlig, men en som fikk et illebefinnende. Kabinpersonalet ropte på PA: "If there is a doctor on board please contact the cabin crew". Et par minutter etterpå kom en presisering: "Is there a MEDICAL doctor on board? Please contact the cabin crew".

Ser for meg at Ross fra Friends kontakte dem og fortalte at han var "dr. Ross Geller". Hehe.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

*sukk* 4 timer på en ombyggingspreget Årø slet jeg med å se positivt på. 4 timer i Düsseldorf, når man allerede har lagt inn litt ekstra tid for ikke å miste neste fly er direkte kjedelig! Det er grenser for hvor morsomt det er å snoke i samme butikk flere ganger, og en vanlig lettvektspocketbok er gjerne lest ut på 4-5 timer.

Og det å sitte i evig venting på Gardermoen pga enten manglende fly eller manglende crew eller for mye snø et eller annet sted, er også noe som mister sjarmen etterhvert. En gang går, men når ventingen blir regelen heller enn unntaket så er det ikke stas lenger.

Jeg trufer den med lenger venting i Hammerfest :gjeiper:

Men se mitt forrige svar over her, det gjelder til og med på små flyplasser :) Og, Årø? Er jo bare til å deise inn til byen det, er jo ikke så langt at det gjør noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...