Gå til innhold

Belle


^^Belle^^

Anbefalte innlegg

Hipp hurra! Gratulerer med vellykket oppstart i ny barnehage OG ikke minst skolestart! Det hørtes jo ut som det har gått helt strålende! :jepp: Kjenner igjen strategien med spionasje på skoleveien, mamma har fortalt at hun gjorde det med meg og ei som bodde på samme feltet da vi begynte i første klasse. Vi var visstnok ganske strukturerte på vei til skolen, turte vel ikke annet :ler: Men så deilig å ha det overstått, masse spenning i de små kroppene tenker jeg!

Jeg stemmer for at det bør være egne ninjagrupper, det må da være flere enn M som hadde syntes det hadde vært strålende?? Guttungen vi er faddere for har gått på judo siden han var 4, det har vært helt strålende for ham både motorisk og sosialt. Så det er ikke sikkert hun er for liten for kamsport, det er visstnok veldig tilpasset aldersgruppene på de yngre partiene! Så kan hun jo drive med kampsport til hun er gammel nok til å begynne med amerikansk fotball mener jeg...? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Tennessee skrev:

Hipp hurra! Gratulerer med vellykket oppstart i ny barnehage OG ikke minst skolestart! Det hørtes jo ut som det har gått helt strålende! :jepp: Kjenner igjen strategien med spionasje på skoleveien, mamma har fortalt at hun gjorde det med meg og ei som bodde på samme feltet da vi begynte i første klasse. Vi var visstnok ganske strukturerte på vei til skolen, turte vel ikke annet :ler: Men så deilig å ha det overstått, masse spenning i de små kroppene tenker jeg!

Jeg stemmer for at det bør være egne ninjagrupper, det må da være flere enn M som hadde syntes det hadde vært strålende?? Guttungen vi er faddere for har gått på judo siden han var 4, det har vært helt strålende for ham både motorisk og sosialt. Så det er ikke sikkert hun er for liten for kamsport, det er visstnok veldig tilpasset aldersgruppene på de yngre partiene! Så kan hun jo drive med kampsport til hun er gammel nok til å begynne med amerikansk fotball mener jeg...? :nigo:

Ja, det var virkelig et pust ut, og noen centimeter av skuldre som senket seg. Vi var hos helsesøster i dag for å snakke litt om A, på eget initiativ, og vi ser SÅ utrolig stor forskjell på henne bare på disse snart fire dagene hun har gått på skole! Det er helt sykt. Hun har vokst så innmari på seg selv, og det ansvaret hun har fått mtp å gå alene til- og fra skolen. Hun er i full blomst, er sosial og smilende. Hjemme er alt veldig harmonisk, og hun har såvidt begynt å åpne seg for oss og fortelle om sin dag; noe hun ellers aldri har gjort. Helsesøster ringte meg faktisk for noen minutter siden, og kunne fortelle meg at A var ute og lekte med 3-4 personer, og hun snakket og bablet og lurte på om helsesøster ville ha den gode suppen de hadde laget. :ler: Men helt ærlig, så varmer det hjertet mitt at hun har klart å komme sånn ut av skallet sitt. Vi var mildt sagt veldig spente på hvordan skolestart kom til å gå, hun som til tider er så veldig sjenert. Mulig det er en forbigående ting? Jeg håper det, for jeg unner ingen å være så sjenert som jeg var i min barndom. Helsesøster sa det også flere ganger, at hun husket A fra da vi var hos henne for første gang (i tidlig vår en gang?), og da var hun veldig stille og sa omtrent ingenting. Hørselen ble jo også sjekket to ganger, fordi hun var usikker på om hun hørte dårlig eller om hun bare ikke ville si noe. Så hipp hurra for det! :nigo: 

Vi kaller det ninjatrening, vi. :ler: Jeg fant en klubb som tok inn så små, faktisk i aldersgruppen 3-6 år! Så i dag skal hun få prøve seg på ju-jutsu. :ninja: De hadde to prøvetimer før man måtte bestemme seg, så jeg er spent på hva hun synes. Det at vi kaller det ninjatrening er nok ekstra stas, da. :hoho: Hun var jo veldig interessert i amerikansk fotball da hun var å så på, så det er en mulighet for det! :jepp: 

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaeraeraerg. Trente i går, og jeg hadde en skikkelig, skikkelig dårlig dag. Når det er lenge siden man har hatt en dårlig treningsdag, så føles det så ekstra kjipt å gå på den smellen. Jeg er sur fremdeles. :sjenert: :fnise: Prøver å finne en grunn, men det er nok bare fordi kroppen ikke spilte på lag. I slutten måtte jeg bare konsentrere meg om å klare å stå på sykkelen, og altså...jeg ELSKER å stå på sykkelen. Bæsj. :grine: Håper å få skvist inn et par treninger til denne uken, men vi får se hva som skjer med jobben til mannen og sånn. Har ihvertfall skaffet meg barnevakt på søndag, for DA skal jeg og Diddles kjøre gjennom timen hennes. :nigo: 

Ju-jutsu var faktisk supergøy syntes M. :ninja: Og hun var så flink - sånn helt objektivt sett! Hun trente sammen med unger som allerede hadde vært på 3 treninger før, og hun var like god som dem. Ninjaen min. :hjerte: Hun vil gjerne tilbake igjen, så da prøver vi én gang til før vi bestemmer oss for om hun skal få begynne. Det er nemlig to treninger i uken, og så er det en halvtime unna. Men instruktøren var SÅ flink med ungene, og det var faktisk relevant trening også, ikke bare lek og gøy. :jepp: 

På lørdag skal A få prøve seg på fotball. Det er jo mannens store ønske at en eller begge jentene skal spille fotball, så jeg må prøve å få opp entusiasmen på første treningen nå, siden han er borte. Det er en sånn rektrutteringssamling der unger får prøve uten å måtte forplikte seg til et lag, og så deler de inn etter hvor ungene bor i byen. Regner med at det blir suksess om det er flere kjente fjes på treningen, og mannen har lovet henne at om hun vil fortsette å spille, så skal han bli trener for klasselaget. :ball: 

Sånn ellers så går hverdagen fortere enn fortest. Dagene går i ETT, og jeg setter meg ikke ned før lenge etter leggetid. Nå har vi lagt litt opp til det selv med treninger og sånn, men jeg satser på at det går litt enklere når vi har kommet inn i rutinen. Denne uken har vært preget enten av raske u-middager, eller middag-til-kvelds. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir dagene og ukene av? I morgen er det september, dere! :daane: Jeg har allerede mentalt begynt å forberede meg på høst og drittvær. Da prøver jeg å bekjempe høstdepresjonen med nye klær og sko. :shoppe: 

Siden sist...skalviseeee...

- Fotball: A likte det veldig godt! Nå skal jeg ikke skryte for noe talent i det hele tatt, for det eier hun ikke. :fnise: Men så lenge hun vil, så skal hun få lov. Vi skal på enda en sånn rekrutteringssamling på lørdag, og etterpå skal mannen + et par fedre til starte lag. Tror det blir bra. :nigo: 

- Ju-jutsu: M prøve seg på en time med de litt større ungene, og jeg er skikkelig i tvil. Skal vi vente? Nå har jeg ikke snakket med henne om det enda, men jeg skal sondere terrenget litt og evt. gjøre som mannen foreslo; å ikke nevne det mer for å se om hun spør etter det. Min verste frykt i slike sammenhenger er å pushe noe JEG liker over på ungene. Grøss og gru. :haar: 

- A er aldri hjemme for tiden! Dvs, hun er hjemme for å spise og sove, og resten av fritiden sin bruker hun sammen med venner. Hun har fått to gode venner i tillegg til bestis etter skolestart, og jeg ser også at hun har kommet helt ut av skallet sitt og søker enda flere. Her en dagen spurte hun om hun kunne besøke en gutt, og siden gutter frem til nå har inneholdt guttelus og det som verre er, oppmuntret jeg henne selvsagt til det. :fnise: Hun var også på besøk hos enda en jente i går. Det at A aldri er hjemme betyr jo også at jeg og M får mye kvalitetstid sammen. Det har vi jo aldri fått på samme måte, så jeg passer på å nyte det mens jeg kan. Hun savner dog A veldig mye, noe som er forståelig! De har jo stort sett pleid å være sammen 24 timer i døgnet, og nå ser de plutselig bare hverandre noen timer innimellom. Så hun trenger mye kos for tiden - noe hun får fra meg ihvertfall.

- Både skolestart og barnehagestart ser ut til å ha gått smertefritt for seg. M begynner å finne seg til rette i barnehagen også, selv om hun fremdeles snakker om vennene sine i den gamle barnehagen. De voksne er helt fantastiske, og jeg tror M vil få to gode år sammen med dem. :hjerte: 

- Vi øver og øver med A om morgenen. Vi har enda ikke klart å få det til skikkelig, men det går litt på frem. Nå vil hun være litt alene på ettermiddagen også, og i går var hun alene hjemme mens jeg hentet M. Hun vil nemlig at jeg kommer hjem fra jobb, for så å hente M. Så vi tar det veldig gradvis her. Heldigvis har jeg en fleksibel jobb der jeg kan styre litt som jeg vil, ellers hadde dette aldri funket. Og jeg har sagt til henne at om hun ikke er villig til å ihvertfall prøve å få til den tenkte løsningen på morgenene, da må hun ha morgen-SFO. Det vil hun jo selvsagt ikke, for de er 4 stk som går sammen til- og fra skolen og det er jo veldig gøy.

- Apropos...i dag ble jeg oppringt fra skolen klokken 8:45. A og venninnen var ikke kommet enda! :overrasket: Jeg sa som sant var, at jeg så dem gå avgårde da jeg leverte M klokken 7:50. Assistenten gikk for å lete etter dem, og fant dem sånn ca halvveis mellom hjemme og skolen. Og altså, det er ikke langt til skolen, max 10 minutter å gå i vanlig tempo, 500-700 meter kanskje? Vel, de hadde altså brukt en time (!!!!) på halvparten av denne distansen. :hoho: Jeg ler nå, men jeg må ta meg en alvorsprat med henne i kveld. De må være litt mer målretta altså. De har 40 minutter på seg til å komme seg til skolen, noe som er en halvtime mer enn de faktisk trenger. :ler: Men ja. Det er uansett veldig betryggende at skolen tar kontakt så raskt. :nigo: 

- Trening har det vært labert med. Jeg kjenner det fremdeles i brystet når jeg gjør noe mer enn å sitte i ro, men det blir bedre for hver dag som går. På søndag var jeg på spinningtime med Diddles, og det var så gøy. :trene: Hadde en skikkelig slæpp form, men klarte å pushe meg dit jeg skulle. :5: I går trente jeg en time boksing/kickboksing hjemme, og herregud så svett jeg var på slutten der! :ler: I morgen vurderer jeg å dra på treningssenteret og plassere ungene i barnepassen - om de har lyst til det. Vanligvis pleier jeg ikke å gjøre det i ukedagene, men a) jeg kan ikke trene på lørdag slik jeg pleier og b) hjemturen til mannen har blitt utsatt til neste helg, og jeg kan bare ikke ikke trene i en hel uke til :sjenert: *Prøver å rettferdiggjøre det*  Vi får se hva ungene sier først, før jeg får dårlig samvittighet ihvertfall. A vil alltid på trening, mens M er litt mer sånn 50/50 på om hun har lyst eller ei. Om hun absolutt ikke har lyst skal jeg ta meg en runde spinning i garasjen etter leggetid. Føler meg sååå blubbete og bæsj etter ferien. Det er mest bare i hodet mitt altså, men... :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si, hvor blir tiden av! Jeg dingler jo hjemme og klarer likevel ikke å oppdatere her inne regelmessig, så jeg synes du er flink jeg! Takk for update på fine og travle dager! Og det kan vel være en grei ide å øke hastigheten på disse jentene ja, en time på 300 meter er kanskje litt i overkant :skratte: 

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel, denne lørdagen har vært så fin! Besøk hos mamma, smilende jenter, spinning i garasjen (det var uberdeilig! :hjerter: ), strikketøy og Wet Hot American Summer på TV. Aaah, perfekt avslutning på en fin dag. :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nesten to uker siden sist! :daane: 

Hva har skjedd i Belle-verdenen siden sist sa du?

- Travel uke i forrige uke. Fikk skvist inn tre treninger, på henholdsvis tirsdag, fredag og lørdag. Ungene var på barnepassen på fredag, og jeg hadde bare litt dårlig samvittighet. :fnise: 

- Selskapsbonanza forrige helg. På lørdag feiret vi både bror, som var hjemme i anledning bursdagen sin, og svigermor. Så den som fikk to doser med kaker, det var meg. :vekt: Hentet mannen på bussen, og ellers hadde vi en veldig rolig kveld. :veslejenta: 

- Denne uken har jeg vært på ledersamling. Kom hjem i går kveld, og sitter igjen med en følelse av tilfredshet. :nigo: Opplegget var utrolig bra (bedriftens eget program), og jeg har fått veldig mye faglig påfyll og er klar for ny giv i lederverdenen. Har fått noen verktøy som jeg skal prøve ut på intetanende ofre. :hoho: Det som ikke var så bra, var at skulderen/nakken/ryggen låste seg helt i løpet av samlingen. Om det var en kombinasjon av dårlig pute og ekstremt psykisk press vet jeg ikke, men natt til i går var mildt sagt grusom. En stund der så tenkte jeg faktisk at jeg ikke har hatt så vondt siden jeg fødte M. :haar: Jeg var på do midt på natten en gang, og da kaldsvettet jeg og måtte nesten spy fordi det var så vondt. Bøttet nedpå med både ibux og paracet, til ingen virkning. Så gårsdagen (og siste dag i samlingen for denne gang - neste samling er i november) var litt amputert kan man si. Jeg spiste nesten ingenting (bortsett fra smertestillende) fordi jeg var så kvalm av smerte, og så hjalp det selvsagt ikke at hjemreisen startet kl 15 og jeg var hjemme kl 21:30. :spy: Men det ble heldigvis bedre og bedre i løpet av kvelden, og i natt har jeg faktisk sovet. Jeg er veldig øm i dag, men det er ikke den samme konstante, skrikende smerten som innimellom hogger til og blir ekstrem. Så jeg vet rett og slett ikke hva som kan ha skjedd. :vetikke: 

- Planen for denne helgen er å gjøre minst mulig. :ler: Neida, vi finner nok på noe gøy i morgen; de har visst meldt veldig fint vær! Men det blir skikkelig familiekos rett og slett. Det skal bli godt, etter å ikke ha sett ungene på 4 dager. :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Belle! 

Så kjekt å se at det fremdeles er noen kjente her enda, etter mine mange års fravær! :blomst:

Jeg kommer innom igjen for å lese meg opp. Stor klem fra Neala. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Neala skrev:

Hei Belle! 

Så kjekt å se at det fremdeles er noen kjente her enda, etter mine mange års fravær! :blomst:

Jeg kommer innom igjen for å lese meg opp. Stor klem fra Neala. :hug:

Hei! Så koselig å se der her inne! :klem:

Hvordan går det med dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Hei! Så koselig å se der her inne! :klem:

Hvordan går det med dere? 

Det går veldig bra med oss! Vi har flyttet, N har begynt på skole og jeg er i fast jobb :) Og så har jeg nettopp funnet ut at jeg har en liten spire i magen også, så jeg går rundt i en evig lykkerus :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Neala skrev:

Det går veldig bra med oss! Vi har flyttet, N har begynt på skole og jeg er i fast jobb :) Og så har jeg nettopp funnet ut at jeg har en liten spire i magen også, så jeg går rundt i en evig lykkerus :fnise:

Ooooi, gratulerer så mye! :hjerte:

Hvordan har skolestart gått for dere? Har dere flyttet langt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det veldig fint. Dagene bokstavelig talt flyr avgårde. Særlig forrige uke var helt crazy, og var fylt opp fra ende til annen. Det hjelper jo heller ikke at jeg i tillegg til megatravel jobb fyller på med trening og sånn, men for å takle crazy jobb TRENGER jeg trening, så da blir det bare litt travelt, da. :daane: Tror nok kroppen har prøvd å si meg noe, men ikke fått helt tid til det før nå i helgen da jeg for første gang på en uke satte meg ned for å gjøre ikke-no'. Nå har jeg bomull i hodet og sagblad i halsen. Men nei, nei. Har ikke tid til å bli syk denne uken heller. Neste uke....kanskje. :fnise: Det er heldigvis ok-travelt og ikke skummelt-travelt eller vondt-i-magen-travelt som pågår nå. Det går mye i pusling med økonomi og sånn, og det trives jeg med. :jepp: Har også meldt meg på trening både i dag og på torsdag, men jeg tror jeg må kaste inn håndkledet i dag. Vi får se hva ettermiddagen bringer. :nigo: 

Helgen var helt fantastisk fin. :hjerte: På fredag var vi og så Ninjago-filmen på kino. Jentene hadde kledd seg ut (som ninjaer selvsagt), og fikk veldig mange blikk av andre unger. A er blitt såpass stor at hun la merke til det, og jeg så hun begynte å bli litt ukomfortabel. Men det løste seg fint da jeg sa at det kun var fordi de så så kule ut. Det hjalp også på at en gutt kom bort og lurte på hvor de hadde kjøpt kostymene. :ler: Filmen var ok (for oss voksne og A), mens for M som er ihuga fan var den helt magisk. Hun satt med et fårete smil rundt munnen hele filmen, og glemte ut hele baconchipsen (som omtrent er den eneste grunnen til at hun liker å gå på kino :hoho: ). 

Ellers har vi bare kost oss hele helgen egentlig. På lørdag var vi på biblioteket, før vi dro hjem og spiste middag hos mamma. Vi har såvidt begynt å bevege oss over på litt tykkere bøker for A (jeg har prøvd meg på Harry Potter i flere år nå, men hun vil fremdeles ikke :snurt: ), og etter at jeg kjøpte en tynn-isj Roald Dahl-bok til henne i forrige uke, fant hun ut at det var litt gøy allikevel. Så vi lånte Heksene og har begynt å lese den. :strix: Jeg elskerelskerelsker å lese (94 leste bøker til nå i år :5: ), og har et brennende ønske om at ungene mine også skal få den samme lesegleden. Vi har lest til dem hver kveld omtrent siden de ble født, så vi har ihvertfall lagt et så godt grunnlag som mulig. :jepp: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, Heksene! :nigo: Det er så mye bra i Roald Dahl-land å hente hvis hun finner ut at hun liker dem! :hoppendeglad:  Og Harry Potter kommer nok, kanskje litt for ung ennå? Er jo nesten litt «farlig» å begynne for tidlig med dem også, for de senere bøkene er vel litt i skumleste laget for små hoder :sjenert:  

Håper formen din er bedre i dag! :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Tennessee skrev:

Åååh, Heksene! :nigo: Det er så mye bra i Roald Dahl-land å hente hvis hun finner ut at hun liker dem! :hoppendeglad:  Og Harry Potter kommer nok, kanskje litt for ung ennå? Er jo nesten litt «farlig» å begynne for tidlig med dem også, for de senere bøkene er vel litt i skumleste laget for små hoder :sjenert:  

Håper formen din er bedre i dag! :klemmer: 

Den første boken vi prøvde var Den Magiske Fingeren, og den likte hun veldig godt. Hun synes Heksene er spennende til nå ihvertfall, men vi har ikke lest mer enn 2-3 kapittel enda. M synes den er litt skummel, så hun vil ikke være med å lese den. Forståelig nok. :ler: 

Det har du helt rett i! Jeg tenkte å begynne på enern når hun vil - den har vi i illustrert utgave også. Og så må vi bare ta det som det kommer etterhvert, og se hva hun synes. Bok 4 og fremover er litt vel mørke for en 6-åring ihvertfall. :haar: 

Mje, ikke bedre dessverre. Har hjemmekontor i dag, for jeg har SÅ mye som må gjøres. Etter at morgendagen er ferdig kan jeg bli syk. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.9.2017 den 20.29, ^^Belle^^ skrev:

Ooooi, gratulerer så mye! :hjerte:

Hvordan har skolestart gått for dere? Har dere flyttet langt? 

Tusen takk :strix: 

Vi har ikke flyttet så veldig langt, bare en liten bil- og fergetur unna. Men alt var jo helt nytt og ukjent for N, så jeg var veldig spent på skolestart! Men det har gått over all forventning, og på foreldresamtale sa læreren at hun aldri kunne plukket N ut som den jenta som ikke kjente noen før skolestart. Ikke noe er bedre enn det! :yvonne:

N har også en enorm leseglede, og det er jeg så innmari glad for! Hun sitter med de tykkeste bøkene på senga, og jeg er så latterlig imponert! Min leseglede er fullstendig tatt knekken på etter tre år med faglitteratur, det er ikke fullt så gøy :frkk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Puh. Lenge siden sist nå! Dagene går i ett, men det går mye i det samme. Jobb, hjemmekos, trening. Klarer å skvise inn tre treninger i uken, men da er også samvittigheten full. :P Føler egentlig jeg går rundt i en sånn dårlig samvittighetsboble for tiden. Dårlig samvittighet fordi jeg går ''tidlig'' fra jobb (a.k.a. en halvtime på overtid), dårlig samvittighet fordi jeg kommer for sent hjem. Alltid noe. :ler: Det er utrolig travelt på jobb for tiden, og selvsagt skjer alt oppå hverandre. Bare jeg kommer meg gjennom to uker til, så skal det etter planen roe seg litt. 

Det hjelper jo selvsagt ikke at mannen er borte man-torsdag neste uke for å ta fagprøven sin (yay ham! :5: ), eller at prosjektlederen er innlagt på hjerteklinikk og vi vet ikke når han er tilbake. Legg på en svær ekstern revisjon, milepæl som står i fare for å ikke bli overholdt, og penger som ikke bare får bein å gå på, men vinger å fly med så er lykken komplett. :daane: Hadde det ikke vært for at jeg har holdt koken med treningen, så hadde hodet mitt eksplodert nå.

A har det heller ikke så bra på skolen viser det seg. :sukk: Og vi som trodde det gikk SÅ bra fordi hun har snudd helt om hjemme. Neida, fikk en telefon fra læreren som lurte på om de tingene de sliter med på skolen var kjente for oss. De er jo det, men vi har nesten ikke sett snurten av dem siden hun begynte på skolen. Bæsj. Ville egentlig barre legge med ned og grine der og da. Så nå har det vært fullt kjør, med kartlegging hos helsesøster (seriøst verdens beste menneske å ha i denne situasjonen). Om to uker skal vi ha møte med hele bataljonen på skolen; lærer, helsesøster, sosiallærer, inspektør og spesialpedagog. Jeg setter så utrolig pris på at de ser henne, og at de tar tak i det så fort! Forhåpentligvis kan vi få gjennom at hun for eksempel kan få seg en times pause for seg selv i løpet av en dag eller noe. Som fine @Diddles sa til meg i går (takk for at jeg fikk ventilere litt! :klem: ), så funker det jo hjemme, og de er pliktige til å gjøre tiltak for å få det til å funke på skolen også.

Hodet mitt har mye å stri med for tiden med andre ord. Føler egentlig det går veldig greit, til tross for alt det som skjer for tiden. Muligens jeg bare lurer meg selv, og at jeg plutselig møter veggen, men det føles virkelig ikke sånn. Gi meg to uker og få overstått all dritten som skjer på jobb, så skal jeg være glad. :) 

Hodet mitt begynner å glede seg til jul også. :nigo: Vi skal være med svigers i år, og selv om jeg aller helst vil være med min familie, så vet jeg jo det at vi må være med mannens familie innimellom også. :lol: Jeg har kjøpt to julegaver allerede, og har store planer om å være ferdig før desember begynner. Det vanskeligste er jo å finne på hva vi skal kjøpe til alle sammen, og listen blir mer og mer komplett for hver dag som går. :5: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

:vinke: Long time no see! Er litt ambivalent i forhold til hele dagboken min, men synes allikevel det er greit å kunne oppdatere her inne en gang i blant.

Hva har skjedd siden sist:

- A: møte med skolen ble holdt, og vi ble enige om tre konkrete tiltak: 1. Hun skulle få komme inn på Eventyrrommet som de kaller det. Et rom hvor 2-3 unger går for å være litt alene (stort sett er det A sammen med superADHD-jenta og sinne-gutten :lol: ). Der inne er det noen leker, en ipad og ellers ro og fred. 2. Hun skulle få en liten plansje på pulten sin, med bilder av hva som skjer i løpet av en skoledag, får å forberede hodet sitt på ting som skal skje. 3. Læreren skulle fokusere på ''trygging'' som han kalte det. Et nytt ord for meg, men sikkert ikke for dere som jobber med barn. Men ja, han skulle fokusere på å bygge opp under henne, og prøve å gjøre henne enda mer trygg i ukjente situasjoner. Disse tre små tiltakene har gjort underverker. Vi merker det på henne både hjemme og på skolen, selv om hun stort sett er grei å ha med å gjøre hjemme. Vi får tilbakemeldinger fra både lærer og de på SFO at de har merket en stor forbedring etter disse tiltakene. 

Jeg må også få skryte litt over hvor flink hun er blitt til å lese og skrive. Siste oppdatering fra lærer fikk jeg på tirsdag (han sender regelmessige mailer om hvordan det går med henne), og da måtte han legge til at hun er blitt (og jeg siterer) ''superflink til å skrive, og super til å stave''. *stoltmammaøyeblikk* :rodmer: Hun kunne ikke lese en skvett da hun begynte på skolen, mens hun nå leser over alt. Hun staver dagen lang, og elsker å telle bokstaver i ord. I går natt var hun våken en times tid mens hun lå i vår seng, og da hviskestavet hun for seg selv. :ler: Det er tydelig at hun har funnet gleden med å kunne skrive (hun er flinkere til å skrive og stave enn å lese enda), og koser seg med leksene. :5: 

På det sosiale klarer hun seg finfint. Hun og bestis har fått enda nærmere kontakt, noe som i og for seg er bra...hadde det ikke vært for at vi har hørt rykter om at de skal flytte. Langt. Vi vet ikke om det blir noe av ennå, så enn så lenge får vi bare nyte vennskapet deres. I helga laget A brev til henne der hun skrev ''eg elsker dei min beste ven, du er min beste ven i hele varden''. :grine: 

- M: turboen vår. :hjerte: Hun er virkelig høyt og lavt for tiden, og er inne i den ''gøyale'' tenåringsfasen av det å være snart 5. *riverav segstorehårdotter* Hun kan gå fra lykkelig til ulykkelig (egne ord) på to sekund. *hulk* du må jørr meg ly-hy-hy-hykkelig igjen mamma! *hulk* presterte hun å si en gang etter at jeg hadde kjeftet på henne fordi hun bruker så sinnsykt lang tid på å dille på badet før leggetid. Joda, så sånn er det. :fnise: 

Men hun er fremdeles like god som dagen er...eh...kort. *settinnhøstdepresjonsemoji* Akkurat nå ihvertfall. Hun er så snill, og bryr seg virkelig om alle hun har nær. Av og til kan det bikke over til dørmatte, særlig når det gjelder A. A er så sta og egoistisk storesøster innimellom, og M lar seg manipulere om det er noe storesøsteren virkelig vil. Men dette er nok grunnen til at hun blir likt av alle også; at hun er så god og smilende. Hun har virkelig funnet sin plass i barnehagen, og stortrives.

Nylig hadde barnehagen en språktest på henne, for hun har en uttale som ikke helt er slik den skal være som straks 5 år. Hun sier blant annet ''jeg og mei'' (på vår dialekt er det eg og meg), og hun sier j i stedet for skarre-r. Hun havnet rett under grensa for logoped, så enn så lenge fokuserer vi å gjenta det hun sier korrekt uten å rette mer fokus på det enn som så. Hun har uansett et ordforråd som jeg mistenker er bedre enn A sitt (hun bruker ofte ord som ikke brukes i dagligtalen på denne kanten av landet ihvertfall, som diger og meget. :hoho: ), så språklig sett er hun god. Det er bare uttalen som gjenstår nå, og for en som ikke har hørt en dritt de to første årene av sitt liv, så er det forståelig tenker jeg. Logoped vil bli koblet inn siste året i barnehagen om det ikke skjer en bedring.

Hun har også begynt på fotball! Det er et lag med 4- og 5-åringer, og treningene er lagt opp til den aldersgruppen. Hun stortrives, og tilfeldigvis er 4 av guttene hun henger med i barnehagen også der. Med andre ord: suksess!

- Belle: dagene humper og går. Akkurat nå er jeg inne i en periode med seriøs høstdepresjon. Jeg blir helt knust av dette mørket, og har ikke lyst til å gjøre en dritt. Vil. Bare. Sove. :natti: Men vi har bare 4 arbeidsdager igjen så er det ferie! :bolledeig: På onsdag i neste uke skal vi nemlig ha avslutningsfest for prosjektet, og prosjektlederen har ''kommandert'' alle til å ta taxi. Ingen skal med andre ord kunne kjøre noe særlig før utpå dagen på torsdagen. :fnise: (han sier det selvsagt på tull altså, og for de som faktisk har lyst til å drikke - han skal ikke få på seg at han har trakassert de ansatte til å drikke alkohol ;) ) Men ja, så da blir det fri torsdag og fredag. :strix: 

Forrige uke var jeg i Frankrike og det var helt fantastisk! :hjerte: Jeg møtte nesten alle, både venner og familie, og til min store glede var fransken akkurat lik som den alltid har vært. Det er 3,5 år siden jeg har snakket et kløyva ord fransk, så jeg var redd for at jeg hadde mista mye. Jeg leser litt på fransk da, og sosiale medier gir meg mye input. Men allikevel er ikke det det samme som å snakke det. Men det gikk toppers! :nigo: Jeg reiste alene, og det var uberdeilig! Nesten ikke et fnugg av dårlig samvittighet heller. :ler: 

Ellers er det samme gamle historien. Føler meg litt inni bobla mi, hvor resten av verden bare suser forbi. Trening hjelper mye for hodet, selv om jeg ikke kan trene så mye som jeg vil for tiden. Jeg har nemlig fått plantar fasciit, som er en type senebetennelse UNDER HÆLENE. :sjokk: Jepp, begge beina. Det innebærer at jeg skal belaste hælene så lite som mulig, og at det går over. Innen to år. :daane: Det eneste jeg kan trene uten å få vondt er spinning, og da er naturligvis spinning det siste jeg har lyst til å trene. :ler: Jeg har omsider funnet en type sko som jeg kan gå med til daglig uten å få vondt (Adidas cloudfoam qt racer - som å gå på skyer), så nå føler jeg meg klar til å prøve ut noe som ikke er spinning og yoga. Håper jeg får til noe i neste uke. :jepp: 

Mer trening enn gårsdagens spinningøkt blir det ikke denne uken, for vi reiser på hytta i morgen. :skaal: Det blir første gang i denne sesongen jentene står på slalom, og jeg er spent på hvordan det kommer til å gå med M. Hun var nesten der i fjor at hun klarte å stå uten sele, så vi håper at det ikke tar så lang tid før hun kan stå alene hun også.

I dag er det skolegudstjeneste som står for tur. Grumf. Jeg skulle jo helst sett at A ikke ville gå i kirka, men siden de nærmeste vennene hennes skal, så ville hun også det. Først ville hun heller på museum da hun fikk valget, men da jeg sa til henne at den og den og den skulle i kirka ville naturligvis hun også det. Og mulig jeg heller bensin på bålet her, men hvorfor får ikke mange flere barn valget om å gå i kirka eller ei? Jeg er tilhenger av at religion er noe som skal være selvbestemt, og man skal ha frihet til å bestemme hva man vil tro på selv. Jeg stusset litt over det nemlig, for den ene moren jeg snakket med sa at der fikk ikke datteren noe valg. ''Noe må man lide seg gjennom'' som hun sa. Hadde jeg tenkt det samme, så hadde jeg nektet A å gå i kirken med vennene sine, bare fordi jeg har de meningene jeg har. (Dette gjelder forresten opplegg etter skoletid, som er obligatorisk. I skoletiden har jeg ingen innvendinger mot at hun blir inkludert i kristendomsopplæringen.) Hm. Et lite tankekors til alle som måtte streife innom her.

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slutt å skrive i dagboka di da, det er liksom den jeg husker best fra årevis tilbake - og så er det så koselig å lese de sjeldne men lange oppdateringene :) 

Angående kirke så er jeg selv konfirmert frivillig i kirka/ville ha kirkelig bryllup osv- men barnet vårt er ikke døpt. Jeg synes han skal få velge selv hva han tror på eller ikke, og jeg ser ikke poenget med et religiøst rituale om man ikke er troende. 

Så kirketvang eller annen slags tvang blir det ikke her asså. 

Men for de som er vokst opp i religiøse familier er det jo sikkert noe de selv kjedet seg gjennom som barn, og bare "sånn det er". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2017 den 8.49, Allis skrev:

Ikke slutt å skrive i dagboka di da, det er liksom den jeg husker best fra årevis tilbake - og så er det så koselig å lese de sjeldne men lange oppdateringene :) 

Angående kirke så er jeg selv konfirmert frivillig i kirka/ville ha kirkelig bryllup osv- men barnet vårt er ikke døpt. Jeg synes han skal få velge selv hva han tror på eller ikke, og jeg ser ikke poenget med et religiøst rituale om man ikke er troende. 

Så kirketvang eller annen slags tvang blir det ikke her asså. 

Men for de som er vokst opp i religiøse familier er det jo sikkert noe de selv kjedet seg gjennom som barn, og bare "sånn det er". 

Så koselig å høre! Jeg vil nok komme til å skrive med ujevne mellomrom fremdeles. :jepp: 

Da tenker vi likt. Men vi har altså døpt ungene våre, etter mannens ønske. Det var viktigere for ham å få dem døpt enn det var for meg å ikke gjøre det, så da ble det sånn. Men jeg er konfirmert i kirken selv, og selv om familien min ikke er religiøs-religiøs, så ligger det en sterk tradisjon ift det med religionen og større begivenheter som dåp, bryllup og...skoleavslutning og jul og sånn. :fnise: Jeg er den første i min familie til å melde meg ut blant annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...