Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom klokken er 08.00 PM den 20. april på Vestkysten i USA - hvor mye er egentlig klokken i Norge akkurat da?

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Da er klokken 05.00 om morgenen i Norge. Vi ligger ni timer foran Pacific Daytime. PM er fra 12.00 til 00.00, AM er fra 00.00 til 12.00.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom klokken er 08.00 PM den 20. april på Vestkysten i USA - hvor mye er egentlig klokken i Norge akkurat da?

Anonymkode: 5e7d7...5e9

5 om morgenen her (regnet ut fra verdensuret i Google kalender)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎19‎.‎04‎.‎2016 at 0.46, DreamOn skrev:

Hvordan har Gunnilla i svenske hollywoodfruer råd til å leie inn folk til hushjelper og til alle de 127 sprø prosjektene sine??   Hun leier jo folk til alt!    Hun kan jo ikke være rik, huset hennes er jo fullt av bare gammelt billig ræl.  Og hva i svarte skulle hun tjene penger på liksom?   Vet faren til Erica er god for noen kroner og at hun sikkert får en del i barnebidrag, men disse pengene skal jo gå til datteren, ikke til ørti fantasjiprosjekter!

 Kjent for å være kjent?

 Akkurat som Kardashian-familien, og andre tullinger?

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Kjent for å være kjent?

 Akkurat som Kardashian-familien, og andre tullinger?

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Ja jeg vet at hun er kjent ene og alene for å være en megahurpe på sv. Hollywoodfruer men hvor får hun penger fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, DreamOn skrev:

Ja jeg vet at hun er kjent ene og alene for å være en megahurpe på sv. Hollywoodfruer men hvor får hun penger fra??

Hun er jo modell da i tillegg til å være på tv + hun fikk nok en del penger etter skilsmissen. Kanskje hun er med på events og sånne ting også. Det genererer jo penger.

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble det slik at kongeslekten ble til og hvor langt bakover kan f.eks det norske kongehuset spore slekten sin?   Ser på Vikings nå og der er det jo flere konger både på de engelske øyer og i skandinavia.    Vet at serien er for det meste bare oppspinn da.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, DreamOn skrev:

Hvordan ble det slik at kongeslekten ble til og hvor langt bakover kan f.eks det norske kongehuset spore slekten sin?   Ser på Vikings nå og der er det jo flere konger både på de engelske øyer og i skandinavia.    Vet at serien er for det meste bare oppspinn da.   

Stort sett ble konger til ved at noen fant ut at de hadde lyst til å bli konge.  Og så fikk de noen til å drive litt slektsforskning og komme opp med bevis på at man var direkte etterkommer av en eller annen konge.  Deretter måtte man skaffe seg en hær.  Var man litt flink til å snakke for seg gikk det stort sett greit.  Alle vil jo sloss for kongen.  Så gikk man hen og banket opp de andre hærene til man syntes man var konge over et passe stort område.  Var man heldig fikk sønnene, og til og med sønnesønnene sine bli konger, før det kom en ny konge med en ny hær gående.

Etterhvert kom Harald Hårfagre og ble skikkelig forelsket.  Dessverre for ham så ville hun ikke ha ham og sa at hun ikke hadde tenkt til å gifte seg med ham før han var konge over hele Norge.  Dessverre for henne var Harald av den typen som tok slike løfter alvorlig, og han gikk hen og banket opp så mange hærer han klarte å finne, og ble konge over alt landet han kunne se (dvs, ganske mye mindre enn det som kalles for Norge idag).

Etterhvert rotet Norge bort kongsslekten sin, og endte opp med å dele med både Sverige og Danmark.  Da Norge fant ut at de ville ha en egen konge igjen i 1905 så måtte de låne en fra Danmark.  Den danske prinsen svarte heldigvis ja, og gikk til og med med på å bytte navn, slik at ingen skulle skjønne at vi hadde jukset.

Noen har klart å tegne opp et slektstre med alle de norske kongene, men jeg husker ikke hvor direkte den nåværende kongen kan trekke linjen sin tilbake til Harald Hårfagre.  Da prinser kun kunne gifte seg med prinsesser så har det vært ganske mye innavl i de europeiske kongsslektene, og alle er stort sett i slekt med alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene klarte til og med å snike inn en franskmann i rekken sin som absolutt ikke var kongelig, men han hadde vært en av generalene til Napoleon, så.... Husker ikke om det var han eller hans sønn, men en av de klarte å gifte seg med en eller annen dame fra gammel skandinavisk (ihvertfall svensk) kongeslekt, så der kom de inn igjen i rekken igjen.

Siste norske innavl var Kong Olav V som giftet seg med sin (svenske) kusine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som ikke liker pjusking på rygg/arm?

Synes det er helt grusomt og uutholdelig med slik fjærlett berøring, det kiler og jeg får helt noia. Husker "alle" elsket å bli pjusket på da jeg var ungdom. 

Anonymkode: 032dd...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg den eneste som ikke liker pjusking på rygg/arm?

Synes det er helt grusomt og uutholdelig med slik fjærlett berøring, det kiler og jeg får helt noia. Husker "alle" elsket å bli pjusket på da jeg var ungdom. 

Anonymkode: 032dd...f4a

Lett berøring er tortur. Å bli klødd/massert kan være godt (avhengig av situasjon og relasjon).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 23. april 2016 at 12.12, AnonymBruker skrev:

Er jeg den eneste som ikke liker pjusking på rygg/arm?

Synes det er helt grusomt og uutholdelig med slik fjærlett berøring, det kiler og jeg får helt noia. Husker "alle" elsket å bli pjusket på da jeg var ungdom. 

Anonymkode: 032dd...f4a

Jeg takler ikke lett berøring på armene, spesielt ikke på undersiden - det er helt forferdelig! Men på ryggen syns jeg det kan være godt, men ikke for langt ut på sidene. Får generelt noja når jeg blir kilt på steder der huden er tynnere. 

Argh, hadde et spørsmål jeg har lurt på så lenge, men selvfølgelig har jeg glemt det nå. Hvorfor får man hjerneteppe når man helst skal huske det, men kommer på det når det ikke er så viktig lenger? 

Lurer på en annen ting også. Hadde laktosefri melk i kjøleskapet som har vært åpen i noen dager og blitt dårlig. Ble litt sjokkert når jeg så at melken var blitt rusten-rød 😳 Hvorfor blir den det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23.4.2016 at 12.12, AnonymBruker skrev:

Er jeg den eneste som ikke liker pjusking på rygg/arm?

Synes det er helt grusomt og uutholdelig med slik fjærlett berøring, det kiler og jeg får helt noia. Husker "alle" elsket å bli pjusket på da jeg var ungdom. 

Anonymkode: 032dd...f4a

Jeg vil heller bli slått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, lostpenguin skrev:

 

Lurer på en annen ting også. Hadde laktosefri melk i kjøleskapet som har vært åpen i noen dager og blitt dårlig. Ble litt sjokkert når jeg så at melken var blitt rusten-rød 😳 Hvorfor blir den det? 

 

Da må den ha vært kontaminert eller noe for laktosefrimelk holder minst en uke, ofte mer, etter at den har vært åpnet. I hvertfall de jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lostpenguin skrev:

Lurer på en annen ting også. Hadde laktosefri melk i kjøleskapet som har vært åpen i noen dager og blitt dårlig. Ble litt sjokkert når jeg så at melken var blitt rusten-rød 😳 Hvorfor blir den det? 

Jeg pleier å ha min i flere uker uten at den blir dårlig.... :klo: 

Anonymkode: 8be70...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, lostpenguin skrev:

Lurer på en annen ting også. Hadde laktosefri melk i kjøleskapet som har vært åpen i noen dager og blitt dårlig. Ble litt sjokkert når jeg så at melken var blitt rusten-rød 😳 Hvorfor blir den det? 

Hvilken farge muggen lager er avhengig av hvilken muggsopp sommer den dominerende i/på det organsike produktet den vokser på. Noen muggsopper blir sorte, andre grønnsvarte og som du har opplevd rødlig. Du har fått en eller annen muggsopp opp i kartongen. Hm, har du satt kartongen til munnen og drukket av den? Eller har kartongen stått uten kork en kortere periode?

Anonymkode: 933a1...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken farge muggen lager er avhengig av hvilken muggsopp sommer den dominerende i/på det organsike produktet den vokser på. Noen muggsopper blir sorte, andre grønnsvarte og som du har opplevd rødlig. Du har fått en eller annen muggsopp opp i kartongen. Hm, har du satt kartongen til munnen og drukket av den? Eller har kartongen stått uten kork en kortere periode?

Anonymkode: 933a1...f8e

Åja, det visste jeg ikke! 

Men nei, ikke drukket av den eller latt den stått uten kork. Kan være at kjærestemannen har gjort en av delene, men det er lite trolig ettersom han ikke bruker laktosefri og gjerne holder seg unna den fordi "min" melk er en god del dyrere. Åpnet melken, brukte den i en saus og satt den tilbake i kjøleskapet. To dager senere var den rustenrød. :klo: 

Syns det er rart den ikke holdt seg lenger, spesielt mtp at holdbarhetsdatoene er flere måneder på laktosefri melk. Skjønner selvfølgelig at det reduseres så fort den er åpnet, stusset mer over at den ikke var klumpete og sur som annen dårlig melk blir. Tenkte kanskje det kunne være noe annet i laktosefri melk som gjorde den slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å ha min i flere uker uten at den blir dårlig.... :klo: 

Anonymkode: 8be70...6ce

@Brimi

Fikk ikke til å sitere flere på mobilen. Jeg har aldri hatt melken særlig lenger enn to-tre dager, men fint å vite at jeg antakelig bare var uheldig med den kartongen. Burde jo holde litt lenger mtp den lange holdbarhetsdatoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lostpenguin skrev:

@Brimi

Fikk ikke til å sitere flere på mobilen. Jeg har aldri hatt melken særlig lenger enn to-tre dager, men fint å vite at jeg antakelig bare var uheldig med den kartongen. Burde jo holde litt lenger mtp den lange holdbarhetsdatoen. 

Kan hende det har noe med kjøleskapet ditt å gjøre hvis den ikke holder mer en det. Tror faktisk at melka har stått 3 uker en gang og var brukandes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...